2014-04-28, 09:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Man skulle kunna isolera all varm material utan kylning, det finns en anledning att man inte gör det.
EN kärnreaktor i en ubåt kräver konstant kylning, om det sedan är passiv cirkulation eller pumpad spelar mindre roll, en modern pump är nog tystare än kylmediat som cirkulerar i rören.

Att man kan hålla tusen grader salt i en termos ändrar inte på det faktum att en kärnreaktor kräver konstant kylning även om man ändrar på klyvningen.
Anledningen att det inte bara är att isolera en reaktor är inte dess temperatur utan effekten. Skrev jag inte det nyss? Jag tar några extra gånger så kanske det går in: EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN. Fattar du nu?

Vad menar du med konstant kylning nu då? Du skrev nyss att du trodde det var samma kylbehov oavsett hur mycket man "gasar på" men det har du väl snappat upp att det inte är. Konstant i betydelsen hela tiden ja men inte konstant i betydelsen samma kylbehov. Kylbehovet (mätt i exempelvis W som i sin tur avgör vilket kylvattenflöde som behövs för att hålla temperaturen oförändrad) varierar med uttagen effekt till framdrivningen. Vid "krypkörning" kan det räcka med termisk konvektion för kylning för vissa reaktorer som i det läget klarar sig utan pumpar.

Det här har jag ju redan visat ett par gånger så nu får det vara sluttjafsat om detta.
Citera
2014-04-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Anledningen att det inte bara är att isolera en reaktor är inte dess temperatur utan effekten. Skrev jag inte det nyss? Jag tar några extra gånger så kanske det går in: EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN, EFFEKTEN. Fattar du nu?

Vad menar du med konstant kylning nu då? Du skrev nyss att du trodde det var samma kylbehov oavsett hur mycket man "gasar på" men det har du väl snappat upp att det inte är. Konstant i betydelsen hela tiden ja men inte konstant i betydelsen samma kylbehov. Kylbehovet (mätt i exempelvis W som i sin tur avgör vilket kylvattenflöde som behövs för att hålla temperaturen oförändrad) varierar med uttagen effekt till framdrivningen. Vid "krypkörning" kan det räcka med termisk konvektion för kylning för vissa reaktorer som i det läget klarar sig utan pumpar.

Det här har jag ju redan visat ett par gånger så nu får det vara sluttjafsat om detta.

DU kan sluta tjata om effektuttaget, nackdelen med kärndrift är just att den kräver kylning även om effektuttaget är noll, jag skrev den kräver samma kylning nog vilket nog är fel, jag var inte säker därför skrev jag NOG.

Men faktum kvartstår en stor nackdel med kärndrift är att reaktorn alltid är varm oavsett om ubåten ligger på botten i stealthläge.

Det är inte som en förbränningsmotor där värmealstringen upphör direkt.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-04-28 kl. 09:59.
Citera
2014-04-28, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur i h-e klarar en reaktor sig utan kylning om man tar ut " lite" effekt?
Du sitter bara och dumfabulerar.
Självklart behövs kylning hela tiden, och det som alstrar ljud vid kylning är främst pumparna som driver runt kylvattnet.
Vid låg effekt så behövs mindre cirkulation ( mindre aktivitet på pumparna, en del reaktorer karar sig även med självcirkulation).
Citera
2014-04-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och du är uppenbarligen efterbliven? Varför bemöter du inte vad jag faktiskt skriver? En konventionell ubåt är tystare än en atomubåt användandes AIP eller bara batterier.
Det är inte du som bemöter det jag skriver.
En Diesel-elektrisk ubåt ( med eller utan AIP) kommer även behöva snorkla med sina Dieslar nära havsytan.
Citera
2014-04-28, 10:34
Medlem
Citat:
Reaktorn är nog lika varm oavsett hur mycket effekt man tar ut, däremot kanske drivlinan och övrigt maskiner kräver mindre kylning, men det vet jag ej.
Nej, den är olika varm beroende på hur mycket effekt man tar ut. Man styr en reaktor med styrstavar som då anpassar hur mycket aktivitet man vill ha inne i reaktorn.

Vid litet effektuttag behövs mindre cirkulation av kylvattnet, och det är det som skapar ljud i en atomdriven ubåt.
Citera
2014-04-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
På denna länk kan ni läsa om HMS Gotland som övade mot en US-Carrier Group då o Gotland vann!

Och Östersjöns djupaste hål är väl mindre än 460 meter så Titan behövs ej , mer än ca 600 meter Titan!

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?94929-HMS-Gotland-defeats-U-S-Navy-in-Excercises
Nej, Man "vann" inte då detta var en styrd övning avsedd för att öva mot en ubåt som skulle få ta sig nära de egna fartygen.
Citera
2014-04-28, 10:38
Bannlyst
Citat:
DU kan sluta tjata om effektuttaget, nackdelen med kärndrift är just att den kräver kylning även om effektuttaget är noll, jag skrev den kräver samma kylning nog vilket nog är fel, jag var inte säker därför skrev jag NOG.

Men faktum kvartstår en stor nackdel med kärndrift är att reaktorn alltid är varm oavsett om ubåten ligger på botten i stealthläge.

Det är inte som en förbränningsmotor där värmealstringen upphör direkt.
Hur kan du inte vara säker på en så uppenbar sak men ändå fortsätta uttala dig i diskussionen?
Citera
2014-04-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Nej, den är olika varm beroende på hur mycket effekt man tar ut. Man styr en reaktor med styrstavar som då anpassar hur mycket aktivitet man vill ha inne i reaktorn.

Vid litet effektuttag behövs mindre cirkulation av kylvattnet, och det är det som skapar ljud i en atomdriven ubåt.
Sant, men för hundraelfte gången, en kärnreaktor är alltid varm, procesen som skapar värme som sedan driver ångturbinen blir aldrig kall som i en avstängd förbränningsmotor.
Detta oavsett effektuttag

Men som jag skrev, kärndrift har andra ju uppenbara fördelar och det vore bra om Sverige hade några kärndrivna ubåtar, men det kommer inte hända.

Citat:
Ursprungligen postat av sanf
Hur kan du inte vara säker på en så uppenbar sak men ändå fortsätta uttala dig i diskussionen?
Det övriga jag skev stämmer.
Citera
2014-04-28, 10:45
Medlem
Citat:
Sant, men för hundraelfte gången, en kärnreaktor är alltid varm, procesen som skapar värme som sedan driver ångturbinen blir aldrig kall som i en avstängd förbränningsmotor.
Detta oavsett effektuttag

Men som jag skrev, kärndrift har andra ju uppenbara fördelar och det vore bra om Sverige hade några kärndrivna ubåtar, men det kommer inte hända.
Spelar ingen roll om den hela tiden är varm, det är inte detta som skapar ljud.

Det som skapar ljud är behovet av kylning, vilket då har att göra med hur mycket effekt man tar ut.
En Virginia ubåt som ligger och trycker i Östersjön med litet effektuttag på reaktorn kommer att vara mycket tyst.
Citera
2014-04-28, 10:47
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om den hela tiden är varm, det är inte detta som skapar ljud.

Det som skapar ljud är behovet av kylning, vilket då har att göra med hur mycket effekt man tar ut.
En Virginia ubåt som ligger och trycker i Östersjön med litet effektuttag på reaktorn kommer att vara mycket tyst.
Och hur lågt är lägsta behovet av kylning på en Virginiaubåt?
Citera
2014-04-28, 11:15
Medlem
Citat:
Och hur lågt är lägsta behovet av kylning på en Virginiaubåt?
Inget man finner i öppna källor då detta är hemligt.

Men det är ingen hemlighet att Virginia anses att vara en av de absolut tystaste atomdrivna ubåtar som tillverkats.

Reaktorn på Virginia ( S9G) bygger till vissa delar på S8G som finns på Ohio-klassens SSBN, och som använder självcirkulation.
Citera
2014-04-28, 11:44
Bannlyst
Citat:
Atomdrift fungerar även det i Östersjön om man så vill.
Klart den fungerar, ingen har påstått något annat men det är inte lika bra som en konventionell där!

Att ligga dold under vattnet i månader är nog ingen poäng tror jag så tex Gotlands uthållighet är väl anpassad för ändamålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in