Citat:
Ursprungligen postat av
diskjude
Okej, vad förutom stirlingsektionen uppgraderades eller ersattes vid Södermanlands HTM? I mina ögon är de båda klasserna nu identiska, bortsett från Östergötland.
De "slitna" delarna på Gotlandsklassen byts ut vid en GÖ.
Vid en HTM så gör man omfattande renovering av ubåten, och ersätter en del system med helt nya. Vid en GÖ som normalt genomförs vart 6:e år så inspekterar man och kontrollerar fartygets delsystem, hittar man något trasigt så byter man ut detta.
Tekniken i Gotlandsklassen är från första halvan av 1990-talet, stridsledningssystemet är därför modernare på Södermanland. Södermanland har även en modernare version av Stirlingmotorn ( Mk III istället för Mk II), man har även fler torpedtuber på Södermanlandsklassen.
Det jag skrev var att om HTM ej genomförs på Gotlandsklassen så passerar de snart sin livslängd på 20-25 år.
Och personligen anser jag att man ska skippa HTM på Gotlandsklassen och lägga pengarna på fler nybyggda ubåtar ( mer pengar behövs dock då man knappast kan bygga en modern AIP-ubåt för mindre än drygt 3 Miljarder Sek stycket).