2014-04-25, 23:34
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Varför har man inte hittat lämningar av giraffer med kortare halsar?
Varför skulle man?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Okapi(lever idag)
http://en.wikipedia.org/wiki/Samotherium
http://en.wikipedia.org/wiki/Bramatherium

Dessa är tre exempel på "giraffer med kortare halsar".

Citat:
Du har helt rätt, biologi är inte matematik. Hur många djur dör varje år? Det borde finnas lämningar av djur överallt som man kunde titta på och mäta, men det gör inte det.

Varför borde det finnas lämningar överallt? Fossilisation är ett sällsynt fenomen, och vi ska vara glada att det ens finns fossiler överhuvudtaget. DNA i sig självt bevisar evolutionsteorin.

Citat:
Man ska vara glad om man hittar en enda felande länk. Och felande länkar skulle nästan aldrig kunna få barn med nutidens djur även om de levde samtidigt eftersom tidsperspektiven vi pratar om är miljontals år. Den felande länken är inte ens en giraff det är en annan art.
Vad menar du med "felande länk"? Alla nu levande organismer är mellanformer till sina barn och farföräldrar.

Citat:
EDIT: Inlägget blev lite otydligt. Det borde inte finnas lämningar av djur överallt, inte av enskilda individer som man kan studera.

Varför? Fossiler finns det förövrigt gott om.
Citera
2014-04-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl.sson
Det spelar absolut ingen roll i det hela vad jag tror, men det spelar roll för mig i min nuvarande övertygelse. Du kan säga till mig hur mycket du vill att jag har fel, så kan det vara. Men att säga att evolutionen är 100% bevisad är som att säga "Nej jag tror inte på det här med bakterier, men att tvätta händerna vid operationer, innan man äter och efter toalettbesök är ändå viktigt"
Fast nu talade vi väl om vetenskap, inte om övertygelse? Min poäng var alltså att man inte kan ställa sig relativ till en vetenskaplig teori och samtidigt säga att man har ett vetenskapligt förhållningssätt. Resultaten talar för sig själv, oavsett om man kan tänkas acceptera resultaten eller inte. Resultaten talar nämligen för sig själva och behöver inte att någon godkänner dom, det är det som skiljer objektivitet från subjektivitet.

Sista meningen får du utveckla vad du menar, ser dock inte vad det har med saken att göra alls faktiskt.

Citat:
Dels det du nämner i ditt första stycke, "teori". Du kan inte säga att det evolutions teorin är bevisad, du kan argumentera i din sak men det betyder inte att du har rätt. Lika lite kan jag säga att du har fel och jag har rätt. Jag tror du förstår att jag inte erkänner mikro evolution som en del av evolution utan en form av adaption.
Jo har man argument har man rätt (givet att dessa är logiskt och/eller empiriskt giltiga). Däremot är det möjligt att man inte har argument, det är en annan diskussion dock. Evolution är bevisad, du har fått gott om svar på det redan så där behöver inte jag fylla i mer. Det som däremot inte är bevisat är att en gudomlighet skulle ha använt sig av evolution som ett "skapelseverktyg" vilket är svaret på TS, nämligen att det inte går att förena tro med vetenskap utan att vara inkonsekvent och därmed är man varken vetenskapligt lagd eller religiöst lagd längre.

Återigen det handlar inte om vad du erkänner och inte erkänner. Jag kan vägra att gå med på att 1+1 är lika mycket som 3-1, det betyder dock inte att mitt vägrande gör att jag har rätt på något plan. Du hävdar att det finns en skillnad mellan mikro- och makroevoution men visar inte på denna skillnad. Det handlar alltså om att du vägrar acceptera något för vad det är vilket det inte finns utrymme för i diskussionen, mikro- och makroevolution är oberoende av vad du erkänner och inte.

Citat:
knappast, falsk dokotomi.
Jag råkar här tro en annan sak än du, om du fastslår dina "bevis" som grundfasta visar att det att en tro också finns i dig.
Inte alls!
Du erkänner själv att mikroevolution är något du tror på, således erkänner du också makroevolutionen. Att du av personliga och religiösa skäl inte kan göra det är inte mitt problem. Det är precis samma sak som att mena på att man ska tvätta händerna av hygieniska skäl men samtidigt förneka existens av bakterier. Makro- och mikroevolution är ju som sagt samma sak, ungefär som att ett millennium och ett decennium är samma sak (förfluten tid) skillnaden ligger bara i hur pass mycket förfluten tid det rör sig om.

Citat:
I din mening leder det dit. I min mening leder inte mikro till makro. Att du tror att mikro leder till makro är din tro. Varför måste konsekvent mikro leda till makro? Det är inte jag som hittat på en icke-existerande skillnad, det är du som har tagit en skillnad och gjort den till en icke skillnad.
Att säga att det bara finns A och B block i disskutionen är fel.

Det är inte min mening det är en objektiv mening. Mikro- och makro är samma sak, det är evolution under olika långa tidsperioder, det ena leder alltså inte till det andra, det ena är det andra under en längre tidsperiod.

Jo du hittar på en skillnad, dessutom en skillnad som du själv inte ens är förmögen att peka ut vilket ju gör det till dubbelt felaktigt.
Senast redigerad av Faludjah 2014-04-26 kl. 17:37.
Citera
2014-04-26, 17:30
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Finns säkert en tråd om detta men...

Hur vanligt är det med sk teistisk evolutions tro? Att man tror att evolutionen är en del av Guds natur? Vet att bla Katolska kyrkan tror detta nu för tiden. Kan man vara vetenskapligt lagd och tro på Gud?

Evolutionen är en teori som förklarar hur livet utvecklades utan att behöva lägga till en skapare. Varför ska du behöva lägga till att gud skapade evolutionen när evolutionen förklarar mycket väl livets utveckling?

Men som sagt, religionen har alltid tagit efter vetenskapen. Sannolikheten att gud finns ökar inte om du lägger till honom som skaparen av evolutionen.
Citera
2014-04-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Fast nu talade vi väl om vetenskap, inte om övertygelse? Min poäng var alltså att man inte kan ställa sig relativ till en vetenskaplig teori och samtidigt säga att man har ett vetenskapligt förhållningssätt. Resultaten talar för sig själv, oavsett om man kan tänkas acceptera resultaten eller inte. Resultaten talar nämligen för sig själva och behöver inte att någon godkänner dom, det är det som skiljer objektivitet från subjektivitet.

varför har vi ens diskutionen? Om du tycker att allt tallar för sig själv så visst, jätte bra.
Om jag inte stödjer det så skit i ett!

Citat:
Jo har man argument har man rätt (givet att dessa är logiskt och/eller empiriskt giltiga). Däremot är det möjligt att man inte har argument, det är en annan diskussion dock. Evolution är bevisad, du har fått gott om svar på det redan så där behöver inte jag fylla i mer. Det som däremot inte är bevisat är att en gudomlighet skulle ha använt sig av evolution som ett "skapelseverktyg" vilket är svaret på TS, nämligen att det inte går att förena tro med vetenskap utan att vara inkonsekvent och därmed är man varken vetenskapligt lagd eller religiöst lagd längre.

så om jag har ett argument så är det rätt?

Citat:
Återigen det handlar inte om vad du erkänner och inte erkänner. Jag kan vägra att gå med på att 1+1 är lika mycket som 3-1, det betyder dock inte att mitt vägrande gör att jag har rätt på något plan. Du hävdar att det finns en skillnad mellan mikro- och makroevoution men visar inte på denna skillnad. Det handlar alltså om att du vägrar acceptera något för vad det är vilket det inte finns utrymme för i diskussionen, mikro- och makroevolution är oberoende av vad du erkänner och inte.

Åter igen så har jag aldrig hävdat att jag har rätt. du med flera hävdar att jag har fel, du/ni får tycka vad ni vill. Absolut ser jag en skillnad på mikro och makro. för dig är mikro beroende av makro, för mig finns bara mikro.

Citat:
Inte alls!
Du erkänner själv att mikroevolution är något du tror på, således erkänner du också makroevolutionen. Att du av personliga och religiösa skäl inte kan göra det är inte mitt problem. Det är precis samma sak som att mena på att man ska tvätta händerna av hygieniska skäl men samtidigt förneka existens av bakterier. Makro- och mikroevolution är ju som sagt samma sak, ungefär som att ett millennium och ett decennium är samma sak (förfluten tid) skillnaden ligger bara i hur pass mycket förfluten tid det rör sig om.

Åter igen så har jag aldrig hävdat att jag har rätt. du med flera hävdar att jag har fel, du/ni får tycka vad ni vill. Absolut ser jag en skillnad på mikro och makro. för dig är mikro beroende av makro, för mig finns bara mikro.

Citat:
Det är inte min mening det är en objektiv mening. Mikro- och makro är samma sak, det är evolution under olika långa tidsperioder, det ena leder alltså inte till det andra, det ena är det andra under en längre tidsperiod.

jag förstår precis vad din "objektiva" mening är. Att den skiljer sig från min mening är vad som retar gallfeber på dig och dina följare, där av denna diskussion. Det är inte jag som har tagit initiativet på diskussionen.

Citat:
Jo du hittar på en skillnad, dessutom en skillnad som du själv inte ens är förmögen att peka ut vilket ju gör det till dubbelt felaktigt.

Vad hittar jag på? Vad och hur invecklad beskrivning av vad i min mening särar på mikro och makro evolution vill du ha? Jag tror att problemet ligger i att du inte klarar av att vi har olika meningar.
Citera
2014-04-28, 13:05
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
ja och nej, jag håller inte med dig till 100%.
Jag har fått lära mig att sära på makro och mikro. Sen kan uppfattningen vara olika från person till person, att den uppfattas som samma vice cerca. en mikro evolution kan jag acceptera, jag kan se den men att den evolutionen skulle på många miljoner år utvecklas till en ny art har jag svårt att tro.

Accepterar du mikro måste du acceptera makro om den enda anledningen till din skepticism är att det inte har observerats direkt, eftersom du då helt enkelt har fel:

Citat:
However, time is not a necessary distinguishing factor – macroevolution can happen without gradual compounding of small changes; whole-genome duplication can result in speciation occurring over a single generation - this is especially common in plants.

Rieseberg LH, Willis JH (August 2007)). "Plant Speciation". Science 317 (5840): 910–4.

Eftersom jag har gett dig en källa där du kan läsa mer om bevisen för makroevolution ligger nu bevisbördan på dig om du tänker fortsätta med ditt trams.
Citera
2014-04-28, 13:25
Medlem
Citat:
varför har vi ens diskutionen? Om du tycker att allt tallar för sig själv så visst, jätte bra.
Om jag inte stödjer det så skit i ett!
Du skriver en diskussionstråd angående evolution och religion att du tror på mikroevolution, vilket inte stämmer eftersom du inte erkänner makroevolution. Jag påpekar alltså dina brister, om du inte vill att folk ska påpeka dina brister så råder jag dig att sluta med att ha bristande resonemang (alternativt dela inte med dig av dina felaktiga resonemang). Jag ser inte riktigt varför jag ska skita i något. Det går inte att erkänna mikroevolution och samtidigt hävda att makroevolution inte existerar eftersom det man nyss erkände inte heller då kan existera. Har du en annan inställning är du inte vetenskaplig vilket var vad TS gick ut på, kan man förena vetenskap med religion. Svaret är nej (vilket du är ett tydligt exempel på).

Citat:
så om jag har ett argument så är det rätt?
Ja givet att argumentet är empiriskt och/eller logiskt hållbart. Det är därför en religiös person aldrig har rätt, eftersom det inte finns några empiriskt eller logiskt hållbara argument för någon religion.

Citat:
Du hävdar att det finns en skillnad mellan mikro- och makroevolution. Det kan man förvisso göra, det som göra dina påståenden problematiska är bara att du inte klarar av att motivera dessa, "tomten finns för att jag vill det, så det så"-resonemang fungerar liksom inte i en vetenskaplig diskussion. Ska du ha det till att mikro- och makroevolution är två vitt skilda saker måste du givetvis kunna visa på skillnaderna.

Det finns inget "för mig" och "för dig". Det finns evolution och sen finns det somliga som vägrar acceptera vetenskapliga evidens för att dessa krockar med hur man önskar att det "egentligen var". Återigen, 1+1 är lika mycket som 3-1, oavsett om du menar på att så inte är fallet.

Det handlar inte om att tycka, det är en vetenskaplig diskussion. Det finns inget utrymme för personligt "tyckande" i frågan. Om du nu är så säker på att det finns en skillnad mellan makro- och mikroevolution så får du så klart ta och visa på denna skillnad. Det har du hitintills vägrat göra...

Citat:
Återigen, det finns inget "för dig" och "för mig". Vi spelar efter samma regler och mikro- och makroevolution existerar på samma sätt för oss båda. Som sagt, det ena är det andra under en längre tidsperiod. Att du sedan vägrar acceptera det hela är ditt problem. Det blir mycket lättare för dig om du bara förnekar hela evolutionen istället, då skulle du åtminstone vara konsekvent. Till skillnad från religion kan man inte välja ut sina favoritdelar ur vetenskapen för att få ett så bra resultat som möjligt som är giltigt "för mig".

Citat:
jag förstår precis vad din "objektiva" mening är. Att den skiljer sig från min mening är vad som retar gallfeber på dig och dina följare, där av denna diskussion. Det är inte jag som har tagit initiativet på diskussionen.
Nej det retar inte gallfeber på mig, det finns gott om folk som inte har empiriskt eller logiskt motiverade åsikter, på alla möjliga håll dessutom.

Den är objektiv (har du evidens för motsatsen, vänligen lägg fram det så slipper jag ha en felaktig uppfattning om saken), det finns liksom inget utrymme för tyckande i vetenskapliga sammanhang. Det finns bara empiri och logik och det är väl i så fall det som "retar" mig. Nämligen det att du tycks tro att man kan tycka lite vad man vill angående vetenskap. Att alla åsikter "är lika mycket värda" och att det finns "personliga sanningar" som kan vara giltiga för somliga men inte för andra. Att diskutera vetenskap är inte som att diskutera smaksaker där jag tycker gult är fult och du tycker grönt är skönt så är vi nöjda så.

Man kan alltså inte "tro" på mikroevolution och samtidigt förneka makroevolution, då "tror" man inte på evolution utan något annat. Att inte erkänna makroevolution och samtidigt erkänna mikroevolution är en empirisk och logisk omöjlighet. Därmed har man ett ovetenskapligt förhållningssätt, vilket är trådens ämne.

Vilka mina följare skulle vara får du ta och utveckla, mig veterligen har jag inga följare. Vidare vad spelar det för roll vem som tagit initiativet till diskussionen? Vill du inte få dina åsikter ifrågasatta så dela inte med dig av dom, det är som sagt väldigt enkelt att undvika en diskussion.
Citat:
Vad hittar jag på? Vad och hur invecklad beskrivning av vad i min mening särar på mikro och makro evolution vill du ha? Jag tror att problemet ligger i att du inte klarar av att vi har olika meningar.
Du säger att det finns en skillnad som inte finns, det är vad som brukar menas med att hitta på saker. D.v.s. man hävdar att något som inte finns finns, ofta för att det kan tänkas gynna ens syften på olika sätt. Ja jag skulle som sagt vilja att du visar på vad skillnaden mellan mikro- och makroevolution samt förklarar varför det ena kan existera, men inte det andra. Enkelt uttryckt att du helt enkelt visar på några som helst (logiska eller empiriskt hållbara) argument för dina påståenden.
Senast redigerad av Faludjah 2014-04-28 kl. 13:48.
Citera
2014-04-28, 14:54
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag tror att problemet ligger i att du inte klarar av att vi har olika meningar.

Nej problemet är att du istället för att ta emot kunskap och lära dig saker och ting, ignorerar det som inte passar ihop med en sagobok författad på bronsåldern.

Och här har du ett vetenskapligt bevis av evolution under laboratorieförhållanden.

http://www.newscientist.com/article/dn14094-bacteria-make-major-evolutionary-shift-in-the-lab.html
Citera
2014-04-28, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Finns säkert en tråd om detta men...

Hur vanligt är det med sk teistisk evolutions tro? Att man tror att evolutionen är en del av Guds natur? Vet att bla Katolska kyrkan tror detta nu för tiden. Kan man vara vetenskapligt lagd och tro på Gud?

Katolska kyrkan förklarade redan på 50-talet att föreställningen om arternas utveckling inte strider mot katolsk tro (se encyklikan Humani Generis).
Citera
2014-04-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Nej problemet är att du istället för att ta emot kunskap och lära dig saker och ting, ignorerar det som inte passar ihop med en sagobok författad på bronsåldern.

Och här har du ett vetenskapligt bevis av evolution under laboratorieförhållanden.

http://www.newscientist.com/article/dn14094-bacteria-make-major-evolutionary-shift-in-the-lab.html

Så roligt att du är "objektiv" och ser detta som ett utom tvivel vetenskapligt bevis, absolut är det ett bevis att det KAN vara så, men inte mer än så, hör och häpna! Jag säger att du kan ha rätt, att evolutionen som du bedömer är sann. Att i detta fall bakterien kunde ta upp det "nya" ämnet även i vilt tillstånd står inte skrivet.

Genom min sagobok från bronsåldern så kan jag ha fått den kritiska delen av mitt tänkande.
Där av är jag inte lika snabb som du att acceptera makron.
Du verkar ha ett religions hat som står i bräsen för din objektiva syn.

Är du i min mening objektiv? Inte ens i närheten.
Citera
2014-04-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Katolska kyrkan förklarade redan på 50-talet att föreställningen om arternas utveckling inte strider mot katolsk tro (se encyklikan Humani Generis).

Storyn om Adam och Eva då, hur går det ihop med evolutionsläran?
Citera
2014-04-29, 14:30
Medlem
Citat:
Så roligt att du är "objektiv" och ser detta som ett utom tvivel vetenskapligt bevis, absolut är det ett bevis att det KAN vara så, men inte mer än så, hör och häpna! Jag säger att du kan ha rätt, att evolutionen som du bedömer är sann. Att i detta fall bakterien kunde ta upp det "nya" ämnet även i vilt tillstånd står inte skrivet.
Givet att artikeln är sanningsenlig så är det ett bevis för evolution, makroevolution till och med. Det är faktiskt inte relevant för diskussionen huruvida samma bakterier hade kunnat utveckla samma förmåga i det vilda. Det som är relevant är att bakterierna anpassade sig efter sin miljö och utvecklade nya egenskaper, egenskaper som dess art normalt inte har. Du vet även en labb-miljö är en miljö, evolution handlar om anpassning till den miljö man befinner sig i. Inte om anpassning till en milljö man inte befinner sig i.

Citat:
Genom min sagobok från bronsåldern så kan jag ha fått den kritiska delen av mitt tänkande.

Om du hade ägnat dig åt kritiskt tänkande hade du istället för att ifrågasätta vetenskapen (utan några som helst grunder) ifrågasätt Bibeln (med tämligen goda grunder). Du gör tvärt om, vilket är motsatsen på ett kritiskt tänkande. Man behöver inte hata något för att man underkänner det som felaktigt. Jag hatar t.ex. inte alkemi även om det är en fullständigt felaktig irrlära.

Jag tror inte du riktigt förstått vad objektivitet är, särskilt eftersom du ideligen hänvisar till "din mening". Antingen är en person objektiv eller inte, det är ingen tolkningsfråga. Du hävdar att skribenten inte är objektiv för att denne inte godkänner Bibelns invändningar mot makroevolution, är du allvarlig nu? Eller menar du att personen brister i sin objektivitet på annat sätt så måste du givetvis utveckla det, det går inte att hänvisa till "din mening", det är subjektivitet d.v.s begreppets motsats.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Storyn om Adam och Eva då, hur går det ihop med evolutionsläran?
Nu är jag inte katolik men jag vill minnas att skapelseberättelsen inte ska tolkas bildligt inom den romerska katolicismen. Således ska Adam och Eva mer ses som den mänskliga arten, inte två individer, vars existens skapades genom Gud. I den mer moderna katolska inriktningen är tanken, som jag förstått den, att Gud använder evolutionen som ett redskap för skapelsen. Skapelseberättelsen ska då ses i ljuset av detta.
Senast redigerad av Faludjah 2014-04-29 kl. 15:23.
Citera
2014-04-29, 15:03
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Jag ser inte detta som ett utom tvivel bevis, jag ser det som ytterligare ett, i raden av många, bevis för evolutionsläran. Och att bakterien skulle behöva ta upp det i vilt tillstånd är ett absurt påstående. Varför det? Evolution är anpassning till en miljö genom naturligt urval, inte nån speciell slags miljö.

Citat:

Den kritiska delen av ditt tänkande? Nej, du blandar ihop ignorans och kritiskt tänkande. Du ignorerar i förmån för magiska under från en sagobok. Det är inte ens i närheten av kritiskt tänkande, bara ignorans.

Religions hat? Tja delvis kanske. Jag hatar inte religioner som uppmuntrar till visdom och kunskap. Ej heller har jag nåt emot religioner som förespråkar icke våld och inte är uteslutande utan är öppen för alla. Däremot känner jag en stark avsmak för religioner som påstår sig vara den enda sanningen, fördummar mänskligheten, utesluter minoriteter, förtrycker kvinnor, trakasserar andra icke troende samt utnyttjar dom godtrogna och lättlurade. När man dessutom från tidig barndom pådyvlas dessa galenskaper så då har jag fått nog och jag tänker motarbeta dessa religioner till 100%. All absolut övertygelse är bara vansinne. Har man gett upp möjligheten till att man kan ha fel, så har man bara sett till att man inte kan utvecklas och absorbera nya möjligheter eller kunskap. Man står evolutionärt stilla och ser resten av världen springa förbi med ljusets hastighet.
Senast redigerad av kef71 2014-04-29 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in