2014-04-25, 14:47
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl.sson
ja och nej, jag håller inte med dig till 100%.
Jag har fått lära mig att sära på makro och mikro. Sen kan uppfattningen vara olika från person till person, att den uppfattas som samma vice cerca. en mikro evolution kan jag acceptera, jag kan se den men att den evolutionen skulle på många miljoner år utvecklas till en ny art har jag svårt att tro.

Var går gränsen mellan mikro och macro? Det kan vara bra att du definierar det innan du snärjer in dig alltför mycket.

Eller är det så att du helt enkelt inte har riktig koll på vad evolution är?
Citera
2014-04-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Vilket är ett ovetenskapligt förhållningssätt till en vetenskaplig teori. Det är faktiskt så att det inte spelar någon roll vad du tror och tycker, det är fullständigt irrelevant.
Det spelar absolut ingen roll i det hela vad jag tror, men det spelar roll för mig i min nuvarande övertygelse. Du kan säga till mig hur mycket du vill att jag har fel, så kan det vara. Men att säga att evolutionen är 100% bevisad är som att säga "Nej jag tror inte på det här med bakterier, men att tvätta händerna vid operationer, innan man äter och efter toalettbesök är ändå viktigt"

Citat:
Vad är skillnaden mellan mikro- och makroevolution skulle du då hävda? Annat då än att det är exakt samma process betingat av exakt samma principer men under ett mycket längre tidsspann.
Dels det du nämner i ditt första stycke, "teori". Du kan inte säga att det evolutions teorin är bevisad, du kan argumentera i din sak men det betyder inte att du har rätt. Lika lite kan jag säga att du har fel och jag har rätt. Jag tror du förstår att jag inte erkänner mikro evolution som en del av evolution utan en form av adaption.

Citat:
Det du säger är ungefär som att säga: "Nej jag tror inte på det här med bakterier, men att tvätta händerna vid operationer, innan man äter och efter toalettbesök är ändå viktigt".
knappast, falsk dokotomi.
Jag råkar här tro en annan sak än du, om du fastslår dina "bevis" som grundfasta visar att det att en tro också finns i dig.

Citat:
Är problematiken den gamla vanliga? Nämligen den att det är mer eller mindre omöjligt att hävda att mikroevolution inte finns, eftersom den är så tydlig men att erkännandet av mikroevolution i konsekvensens namn leder till erkännandet av makroevolution. Lösningen är då att hitta på en icke-existerande skillnad mellan bägge begrepp. Så att man inte behöver förneka det uppenbara men samtidigt kan "kritisera" det lite mer dolda?

I din mening leder det dit. I min mening leder inte mikro till makro. Att du tror att mikro leder till makro är din tro. Varför måste konsekvent mikro leda till makro? Det är inte jag som hittat på en icke-existerande skillnad, det är du som har tagit en skillnad och gjort den till en icke skillnad.
Att säga att det bara finns A och B block i disskutionen är fel.
Citera
2014-04-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Var går gränsen mellan mikro och macro? Det kan vara bra att du definierar det innan du snärjer in dig alltför mycket.

Eller är det så att du helt enkelt inte har riktig koll på vad evolution är?

Har jag snärjt in mig? Insåg inte att evolution var så simpelt.

Jag hävdar att det finns en gräns för hur långt mikroevolutionen på en organism kan gå, där av ej möjligt att det övergår till makroevolution.

Om du säger att makroevolutionen vilar tryggt på mikroevolutionen är nonsens.
Citera
2014-04-25, 15:47
Medlem
askers avatar
Citat:
Jag hävdar att det finns en gräns för hur långt mikroevolutionen på en organism kan gå, där av ej möjligt att det övergår till makroevolution.
Vad baserar du det på? Religiös övertygelse? Varför skulle en art godtyckligt sluta mutera?
Citera
2014-04-25, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Vad baserar du det på? Religiös övertygelse? Varför skulle en art godtyckligt sluta mutera?

Nej, på vetenskap. Det finns inget direkt bevis för det.

Om du har bevis för det så är du välkommen att upplysa mig.
Citera
2014-04-25, 15:52
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Har jag snärjt in mig? Insåg inte att evolution var så simpelt.

Om du säger att makroevolutionen vilar tryggt på mikroevolutionen är nonsens.

Och du har förstås studerat evolution och kommit fram till den slutsatsen?
Citera
2014-04-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Och du har förstås studerat evolution och kommit fram till den slutsatsen?

Har jag inte påstått. Inte heller är jag helt obevandrad. Biologi har alltid intresserat mig.
Sen har jag en tro, delvis därav min ståndpunkt i frågan + starkare intresse. Presenteras det bergfasta bevis för att evolutions teorin är sann kan jag inte argumentera, men än så länge har myntet två sidor.

Jag är mer förvånad att människor blint följer evolutionens filosofi blint precis som religioner följs blint.

Så slutsats mer än vissa, mindre än många.
Citera
2014-04-25, 16:08
Medlem
Citat:

varför skulle den godtyckligt fortsätta mutera?
Citera
2014-04-25, 16:10
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Har jag inte påstått. Inte heller är jag helt obevandrad. Biologi har alltid intresserat mig.
Sen har jag en tro, delvis därav min ståndpunkt i frågan + starkare intresse. Presenteras det bergfasta bevis för att evolutions teorin är sann kan jag inte argumentera, men än så länge har myntet två sidor.

På vilket sätt har har det två sidor? Kan du utveckla det där?

Citat:
Jag är mer förvånad att människor blint följer evolutionens filosofi blint precis som religioner följs blint.

Jag är mycket förvånad av alla som följer blint. Oavsett tro eller inte.
Citera
2014-04-25, 16:10
Medlem
askers avatar
Citat:
varför skulle den godtyckligt fortsätta mutera?
Det kan knappast kallas godtyckligt att en process som pågår i alla levande organismer fortsätter. Du hävdar att processen har ett slut. Kan du ge exempel på en art som nått slutet på sin evolution?
Citera
2014-04-25, 16:13
Medlem
Citat:
Det kan knappast kallas godtyckligt att en process som pågår i alla levande organismer fortsätter. Du hävdar att processen har ett slut. Kan du ge exempel på en art som nått slutet på sin evolution?

Bevisbördan ligger på dig i denna fråga inte på mig.
Citera
2014-04-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
På vilket sätt har har det två sidor? Kan du utveckla det där?

Att det finns de som tror på evolutionen, de som inte tror, de som är mitt i mellan osv. mynt var en dålig liknelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in