2014-04-26, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Du vill att vi bemöter varje punkt, i ett inlägg som lika gärna kunde varit skrivet av IR5?

Det går inte! Du har inte specificerat en enda taktik, inte gett exempel på exakt vilka olika vapensystem som finns och hur dom kommer att användas. Det du har gjort är att skriva ett långt inlägg om hur du (Iran) hoppas och önskar att det ska bli vid ett ev storkrig. Du pratar om andra länder, andra folk och fatwor...

Nej, vill du kunna bli bemött på "varje scenario" så får du räkna upp olika scenario och prata om det denna forumdelen är till för, dvs själva vapnen och taktiken. Ditt inlägg är snarare en Iransk önskan om vilka allianser som Iran kommer att bilda, och det handlar om politik!

Här skall vi snacka om Irans ev förmåga att sänka ett amerikanskt hangarfartyg och i det snacket kan man väl glida över i mer allmänna diskussioner om krig emellan dessa länder. Men att bara raljera önskningar och förhoppningar är meningslöst eftersom det bara handlar om privata åsikter. Däremot kan man diskutera reella förmågor om man kan specificera olika vapensystem och dess förmågor.
Jag kräver inte dig något.
IR5 är det ingen fel på, bara att han inte kan utrrycka sig ''ordentligt'' för er.
Jag har kommit fram till att Iran INTE kan sänka hangarfartyget mer än 450 km från kusten av flera orsaker.

Sedan tog jag upp denna som har mer med politik att göra, för att förklara vad jag menade med ''strateigska förluster'' och hur kriget skulle utbreda sig.
Jag talar om andra länder, då krig kommer utspela sig utanför Iran.
Minst i Syrien och Irak men denna kan växa vidare.

Men för att inte vara off-topic (och det var jag som började med Off-topic, ber om ursäkt för att jag språde ut tråden).

Vi forsätter med det viktiga, kan Iran sänka amerikanskt hangarfartyg?
Svar: Ja, om denna är inom 450 km från kusten, annars NEJ.
Citera
2014-04-26, 16:00
Bannlyst
[quote=seyyed79|48536387]
Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
//Fortsättningen

Grattis för att du har lyckats skriva så mycket skit
Lyssna vad sägs om att lämna Irak i fred? Den irakiska staten kan knappast kontrollera anbar och faktum att vägen till syrien har stängts av ISIS och ISIS har även stängt vatten vilket har lett till stora översvämningar i abu graib och andra delar vid utkanterna av Bagdad. I irak är det laglöst och politikerna är korrupta.
Självmordbombningar sker dagligen i Irak och Irak är en av de mest ostabila länderna i världen och de vill dra in de i ett krig med en av de bäst beväpnade länderna i regionen.

Irak har inget flygvapen och du börjar påstå att de ska bomba Kuwait och Saudi, hur fan fungerar din hjärna? Irak har typ 25 helikoptrar.

Syriska regim kontrollerar 60% av landet och lär inte kunna ta kontrollera till 90% av landet de kommande 2 åren.

Hizbollah kan inte ha två front krig, det förstår du va?
Varför vill ni att irakiska lärda ska göra fatwor till unga irakier, vad sägs om att skicka iranier till fronten?

Hur tar du tid att sitta och skriva så mycket skit?

Hur ska Iran lyckas exportera vapen till shia grupper i Saudiarabien?

Massaraduvet du påstår att Iran har spioner i Europa är du en av de?
ISIS är en del av Qatar och KSA personal.
Detta är mer med politik utrikes och jag ber om ursäkt för att jag spårade ut tråden.

Varför skulle hizbollah inblandas i 2 frontskrig?
Regimen i Syrien håller på att ta tillbaka områden med ökad hastighet, relaktivt bättre än förra året.
Denna året slutar nog med att Syrien är åter under regimens kontroll.
Jag talade om en möjlig scenario efter att Rouhanis tid som president tar slut, dvs. 2017+.

Jag påminnde även om att Irak håller på att beställa material som gör IQ en av dem starkaste länderna i ME igen snart (á Pantsir S1 och T90MS/T99 ARMATA eller MiG-29M/35 och Su-30, LÄS: (FB) Irakiska planer för att utrusta försvarsmakten.).

T90MS (320) har redan börjat komma, samma sak med Pantsir.
Citera
2014-04-26, 16:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Angående ubåtar i Persiska viken så har Saudiarabien, som förvisso har kust mot Röda havet också, planer på att köpa upp till 25 ubåtar från Tyskland. Iran, med kust i Persiska viken och Omanbukten har som redan nämnts både ryska Kiloubåtar och egentillverkade miniubåtar.

Lägg till att US Navy brukar ha sina atomubåtar (!) i Persiska viken och att Israel också uppges haft ubåtar där så verkar det inte riktigt som om påståndena i tråden om att ubåtar inte trivs där stämmer. Djupförhållandena är som sagt inte värre än i Östersjön. Uppgiften om att vattnet är kristallklart i hela viken har jag inte kunnat bekräfta, och i norra delen finns ett rejält utflöde från Shatt al-Arab vilket borde medföra en del slam. Hur klart vattnet än är är det ju dessutom natt stora delar av dygnet (jfr Medelhavet där vattnet också är relativt klart men ubåtarna ändå frodas).

Någon nämnde temperaturskikt, men återigen förstår jag inte varför det skulle vara så unikt för Östersjön. Upplys mig gärna.
Citera
2014-04-26, 16:11
Bannlyst
[quote=Massaraduvet|48537997]
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
ISIS är en del av Qatar och KSA personal.
Detta är mer med politik utrikes och jag ber om ursäkt för att jag spårade ut tråden.

Varför skulle hizbollah inblandas i 2 frontskrig?
Regimen i Syrien håller på att ta tillbaka områden med ökad hastighet, relaktivt bättre än förra året.
Denna året slutar nog med att Syrien är åter under regimens kontroll.
Jag talade om en möjlig scenario efter att Rouhanis tid som president tar slut, dvs. 2017+.

Jag påminnde även om att Irak håller på att beställa material som gör IQ en av dem starkaste länderna i ME igen snart (á Pantsir S1 och T90MS/T99 ARMATA eller MiG-29M/35 och Su-30, LÄS: (FB) Irakiska planer för att utrusta försvarsmakten.).

T90MS (320) har redan börjat komma, samma sak med Pantsir.

Alltså lyssna spåra inte här i tråden, starta en tråd om Mellanöstern om du vill ta en diskussion.
Din tråd om Irakiska planer om att utrusta armen är den löjligaste tråden jag har läst
Citera
2014-04-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Tvivlar inte det minsta på IR5s förståelse och kunskaper.Ja ja,han verkar kunnig men denne människa är galen och indoktrinerad.

Allt blir bra om du erkänner att du hade fel.Peace

Nä han är inte det minsta kunnig utan enbart indoktrinerad.
Det spelar liksom ingen roll hur hårt troende man är när splittret från en 127 mm granat kliper av båda dina ben. Då går inte efteråt oavsett. Samma sak gäller hans speedboats. När de tar en träff från en 127 mm så sjunker de. Efteråt är de totalt ofarliga och besättningen död.

Sen är det ju rätt roligt när du i inlägg efter inlägg visar att du har fel men att du inte ens själv klarar att inse det
Citera
2014-04-26, 16:38
Medlem
Citat:
Tror inte att USA ensamt ger sig in på krig,det blir nog fler länder.
Idiot,vad tänker dina gelikar göra om USA dödar Iran med kärnvapen?

Helt rätt i att det skulle bli fler länder runt Persiska viken som skulle ställa sig på USA:s sida direkt.
Saudi tex.

Kärnvapen behöver du inte vara särskillt orolig över om inte IRan gör något verkligen dumt som att anfalla USA:s baser i området med Massförstörelsevapen (Dvs Bio, Kem eller kärnvapen). I det läget finns det en mindre risk att USA ger igen med samma mynt men mer troligt skulle det leda till en konventionell bombkampanj som skulle få vietnamn blekna.

Skulle Iran lappa på Israel med massförstörelsevapen så vill jag däremot itne vara i närheten av Iran efteråt. Chansen för en ordentligt verdergällning med kärnvapen är betydligt högre i det läget.

Sen ett par ord om Olja bara för saken skull.
USA håller på att bli nettoexportör av Olja så de drabbas inte särskillt hårt av en blockad. I synnerhet inte om man väger in pipelines till röda havet och från kurdistan till Turkiet plus olja från Nordsjön osv. Däremot skulle Kina drabbas hårt. Även Iran själva skulle drabbas då man idag har för dålig raffineringsförmåga och därmed importerar bensin.
Citera
2014-04-26, 20:16
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Nä han är inte det minsta kunnig utan enbart indoktrinerad.
Det spelar liksom ingen roll hur hårt troende man är när splittret från en 127 mm granat kliper av båda dina ben. Då går inte efteråt oavsett. Samma sak gäller hans speedboats. När de tar en träff från en 127 mm så sjunker de. Efteråt är de totalt ofarliga och besättningen död.
Och nu kör du oärlig debattteknik.Är FAC en speedboat?Visst ljuger du nu?IR5 visade också bilder för att illustrera vad han menar med FAC.
Citera
2014-04-26, 20:30
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Man behöver inte vinna kriget emot Saudiarabien, men att tvinga dem till att inte attackera Iran.
Hur? Jo, Irak hade möjlighet att vinna 1990-kriget om amerikanerna inte inblandande sig.
Men amerikanerna har mindre möjlighet till att inblanda sig då man blir då intagen i 3 frontskrig.
Jag förstår inte.Vad hindrar USA att reagera under sådana förhållanden?
Citera
2014-04-26, 20:38
Bannlyst
Citat:
Jag förstår inte.Vad hindrar USA att reagera under sådana förhållanden?
Vem ska dem bomba?
Iran eller Irak //och då räknar jag med att dem låter Israel ta hand om Syrien och med storstöd.

Denna blir bara en jättesvår krig.
Citera
2014-04-26, 21:25
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Vem ska dem bomba?
Iran eller Irak //och då räknar jag med att dem låter Israel ta hand om Syrien och med storstöd.

Denna blir bara en jättesvår krig.
Ryssland kommer att ge sig in direkt.Tror inte ryssarna skulle vara glada efter en sån attack.
Citera
2014-04-26, 21:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Och nu kör du oärlig debattteknik.Är FAC en speedboat?Visst ljuger du nu?IR5 visade också bilder för att illustrera vad han menar med FAC.

Det spelar inte direkt någon större roll för utgången av träffen om det är en 6 meters motorbåt eller en 20 till 30 meters FAC. En 127 mm granat gör vid direktträff i princip båda två lika stridsodugliga.
Citera
2014-04-27, 13:58
Medlem
Citat:

Inte alls.
Det är din kära landsman som har hävdat att han ska anfalla med Speedboats och sänka fartyg med dem. Vi har då under ett rätt långt tag försökt få honom att fatta att så länge man har en robot som flyger kortare än jagarnas kanonen så blir man sänkt innan man kan skjuta.

Det är inte oärligt alls. Det är ren och skär fakta.

Det ni behöver inse att fartyg med tillräckligt storlek för att kunna bära vapen och sensorer som har reell förmåga att göra ont bli såpass stora att de inte kan gömma sig för fem öre.

Börjar de röra sig i ett hett läge så sänks de på fläcken.
Senast redigerad av mace2442 2014-04-27 kl. 14:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in