Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-05, 19:52
  #1
Avstängd
Massaraduvets avatar
Hej.
Läste på en pakistansk forum nyss och sökte lite därefter, såg att Irak hade imponerande planer för försvaret finiserade av oljeindustrin. Detta verkar himmla stort.. (Översätter en hel del, då några kanske inte orkar vara nogranna med slarviga engelskan i källorna)

Irakiska Armén:
Armén fokuserar på att kunna slå ut alla grannländernas arméer under invasion av FI, men även kunna föra krig mot eventuella fiender utan större problem.
Därför har APC , IFV , Stridsvagnar samt artilleri diskuterats kraftigt för att ta ut det bäst passande enligt kraven.

Minst kommer 1800 stridsvagnar köpas, men upp till 3500 behövs totalt säger Försvarsministern.
5 stridsvagnar hr diskuterats.. 2 modeller kommer köpas av dessa för att fylla i den stora siffran som krävs. Till vidare är följande förslagna:
K2 Black Panther (Affär diskuteras med sydkorea, mycket möjligt att denna väljs som nummer 1)
M1A2 Abrams (Kongress vill inte sälja det till Irak, ute ur spelet tror jag)
Leclerc (För dyr, ute ur spelet)
T-99 Armata (En affär kan undertecknas med Ryssland för leverse av stora siffror till Irak efter 2016)
Al-Khalid (Möjligen, men tror ej att det uppfyller kraven)

Vice försvarsministern säger att det mest möjliga är att T-99 Armata eller K2 (Eller möjliga båda) som kommer inköpas.

En lista från min första sida visar vilka APC , IFV och Artilleri diskuteras just nu.. så ser det ut enligt källan.
Citat:
The proposed APC are:
Patria AMV
boxer APC
Stryker
boomerang

within the IFV is proposed:
Puma IFVs
R21 IFVs
Kurganets-25
BMPT
M2 Bradley (purchase of several)

Artillery proposed:
Pzh 2000
2S19 MSTA-S
K9 Thunder

Flygvapnet:
Irakiska flygvapnet behöver 3 sorter av flygplan, en tung , en medeltung samt en lätt. i slutet av året kommer en flygplan väljas i varje kategori, så ser det:

[u]Förslagna tunga flygplan/U]
Eurofighter Typhoon
Dassault Rafale
Sukhoi Su-30
Sukhoi Su-35

Förslagna medeltunga flygplan
Chengdu J-10
Mikoyan MiG-35
JAS 39 Gripen

Förslagna lätta flygplan
F-16
Jf-17 Thunder

250 stridsflygplan från varje kategori kommer köpas enligt källa 3.

Detta kommer kompliteras med en mängd sorter luftvärn, för hög , medel och låghöjdsmål.
Min 3:e källa påstår att S-400 [Eller 300] kommer köpas som höghöjdsluftvärn , samt en större antal Pantsir S-1 kommer beställas (45 är redan på beställning) och i slutet av eventuellt ett antal Buk M-2 eller Morfey beställas (Källan är osäker här!)

Hittade inga information om helikoptrar, men kan återkomma senare i tråden.

Irakiska flottan
Jag är förvånad över vad jag läste, men flottan är den viktigaste delen av försvarsmakten man kommer ruta upp, denna för att kunna flytta trupper snabbt och till olika ställen (Amfibisk förmåga). En annan viktig punkt är blockeringsförmågan (gissar på att det handlar om Hormuz-Sundet, som många har börjat fundera på vikten av).

Det finns krav på mindre antal korvetter för kustförsvar (samt partullbåtar).
12 Fregatter för fredstids och anti-ubåtsuppdrag (Samt i vissa fall eskotering)
Ubåtar (Blockeringsförmågan), en stor men okänd antal ubåtar på 1000- Ton och 8 störe ubåtar för andra uppdrag.
2 Amfibieattackfartyg (Mistral)
Okänd antal Jagare

Citat:
The proposed corvettes are:
Type 056 Corvette
Steregushchy Corvette
Gremyashchy Corvette

The proposed Frigates:
FREMM Frigate
F-22P Zulfiquar-class frigate
La Fayette-class frigate
Admiral Gorshkov-class frigate

The proposed Destroyers:
Project 21956

Submarines proposed:
proposed Less submarines
Amur 950 Submarine
Amur 1950 Submarine
Type 214 Submarine

Proposed Lagre submarines
uppdated Kilo submarine
Type 216 Submarine

also about 2 Mistral amphibious attack ships can be purchased in the recent past.
(Källa 1 och 2, båda citerar samma - Försvarsministeriets talesman)

Källor:
http://home.comcast.net/~djyae/site/?/blog/category/67/
http://iraqimilitaryinsiders.tk/
http://defence.pk/threads/the-iraqi-...forces.227487/

Själv är jag förvånad, och tyckte att Flashback borde ge sina åsikter om det.
Citera
2014-03-05, 20:03
  #2
Medlem
Network-s avatar
Känns lite suspekt att de restar upp med så mycket på en och samma gång.
Förberedelser till ett tredje världskrig?, hur lång tid kommer det ta för leverans av beställningarna?
Hur lång tid är det innan planerna blir till beställningar?
Citera
2014-03-05, 20:06
  #3
Medlem
Tycker mer det ser ut som Badad-bob än nått annat faktiskt. .

Även om man beställer alltihopa idag så tar det 10-15 år innan man har nått som funkar som en integrerad stridande styrka
Citera
2014-03-05, 20:10
  #4
Avstängd
Massaraduvets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Network-
Känns lite suspekt att de restar upp med så mycket på en och samma gång.
Förberedelser till ett tredje världskrig?, hur lång tid kommer det ta för leverans av beställningarna?
Hur lång tid är det innan planerna blir till beställningar?

Cirka 7.5% av detta kommer beställas varje år. Tar cirka 13 år för allt detta.
Sedan behöver utbildning på allt detta minst 6-7 år
Citera
2014-03-05, 20:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
Cirka 7.5% av detta kommer beställas varje år. Tar cirka 13 år för allt detta.
Sedan behöver utbildning på allt detta minst 6-7 år
Irak har redan M1A1 Abrams.

På vilket sätt är Gripen ett medeltungt stridsflygplan och F-16 ett lätt stridsflygplan.
Citera
2014-03-06, 00:31
  #6
Medlem
BiskopWestrings avatar
Dessa irak-araber lever i sagornas värld, först får dom väl se till att alla irak-araber får nåt att äta i Irak och inte hamnari Södertälje eller annan ort i Sverige!! För det andra om Irak-araberna hade tillgång till all utrustning som angivits skulle dom inte ha kompetens eller förstånd att kunna använfa vapnen, de skulle förlora varenda krig som dom alltid har gjort.
__________________
Senast redigerad av BiskopWestring 2014-03-06 kl. 00:34.
Citera
2014-03-06, 07:14
  #7
Medlem
Vad hände med leksaksplanet quaher?
Citera
2014-03-06, 08:35
  #8
Medlem
Ankdammsmans avatar
Låter mer som önskelistor.

Irak behöver (kolla grannarna!) och kommer att rusta upp, men det kommer att ta tid. Risken är dessutom stor att landet faller sönder innan dess.
Citera
2014-04-02, 17:49
  #9
Medlem
T-90s avatar
Yes, there are some Russian media as saying that Iraq and India have negotiated unknown number T99 Armata, to be delivered to it by 2018.

Outputs add soon, if I ever find.
Citera
2014-04-02, 19:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av owalskik
Vad hände med leksaksplanet quaher?
Detta var ju Irans leksak, inte Iraks.
Citera
2014-04-19, 11:44
  #11
Avstängd
Massaraduvets avatar
Irak har lagt en beställning på jättestor antal T-90MS säger försvarsministern.
Det är en uppdaterad version av T-90MS (dvs. T-90MS är en uppdaterad version av T-90 och denna Irak beställde är en uppdaterad version av den uppdaterade T-90MS, dvs. något nytt).
Citera
2014-04-26, 17:09
  #12
Medlem
Fjolssons avatar
Det låter som en stor önskelist för julafton, jag tvivlar starkt att IRan ens har pengarna till det.
Enligt din egen utsago vad som kommer köpas in så har jag tittat lite på priser för olika plan och vagnar.

Sukhoi Su-35 65 million$*250
Mikoyan MiG-35 30 million$*250
Jf-17 Thunder 25 million$ *250

K2 Black Panther 8,8 million$ *1800/3500
T-99 Armata 2 million$ *1800/3500

Priset är då styck, sen kan vi ta summan * antalet, och jag har ingen lust att skriva upp allt för Iran kommer inte köpa allt som önskas. Och då har jag inte tagit med resten av önskelistan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback