2014-04-25, 18:29
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
Vilka system har Iran och vilka taktiker har dem använt sig av under tidigare krig för att vi ska kunna jämföra?

UAV är en bra lösning på kort räckvidd.
Shahed-129 är den bästa tills vidare med förmåga att bära 4 missiler av Kowsar klassen tills vidare.
Karrar har lite sämre förmåga med möjlighet att bära 2 missiler av Kowsar klassen skriver wikipedia.
Dessa drönare skulle kunna spela en effektiv roll vad gäller kriget i Persiska viken på grund av räckvidd som överstiger 1'700 km samt förmåga att bära Sadid-1/2 och Kowsar 1/2/3 missiler med räckvidd på 20-25 km.
Men dessa drönare är inte ''stealth'' och osynliga för Radarn, därför kommer dem inte smyga i tillräcklig närhet för att träffa hangarfartyget.

Radaren har både räckvidd och möjlighet att täcka större delen av Indiska oceanen, och det gör att man hade kunnat ha koll på fienden i kombenation med drönareffekten på räckvidd som inte överstiger 650 km från kusten, då det första klass Raderna man har tillgång till ser endast på denna räckvidd.
En tredje möjlighet är ballitiska missiler, eller Meshkat kryssningsmissiler (2'000 km - under utveckling).
ASBM har hög hastighet och är svårare att träffa, men det finns ingen effektiv koll på fienden förutom med hjälp av drönare vid mer än 650 km från kusten.

Det bästa är däremot Meshkat men det är fortfarande under utveckling även om lansering sker förmodligen i år då mer än 85% av utvecklingen är klar.

Sjömålsrobortar är däremot en bra val men har rätt begränsad räckvidd.
220 km har Qader sjömålsrobot och detta kommer inte vara tillräckligt för att slå ut hangarfartyg eller andra farkoser längre bort. Däremot har man chans att med IRIN Krafter och FAC/FAIC komma tillräckligt nära hangarfartyget för att få träff på det.

Men sedan måste man kolla antalet fartyg och FAC/FAIC som kan bära eventuella Qader AshM med räckvidd på cirka 220 km. Detta överstiger inte 200 styck, detta skulle kanske räcka för att sänka eventuella Jagare eller Fregatter om inte kryssare men inte utan stöd av ubåtar med räckvidd som man har brist på vad gäller kvantitet då endast 1 Fateh ubåt är under sjötest men det behövs minst 9 ubåtar som inte kommer bli färdiga innan 2015 samt att det behövs ett par år av träning för att kunna hantera ubåten rätt och kunna utföra svårare uppdrag.

Med andra ord så finns det chans att sänka hangarfartyget även utanför Persiska viken, men inte mer än 650 km från kusten.

Forsättning tillkommer.. //Citera inte

Jo, jag citerar.

Du glömde räkna med att dom styrkor du räknar upp som teoretiskt kan komma nära hangarfartyget ändå inte gör det pga dom kommer att upptäckas på långt avstånd av amerikanarna. Sedan kommer dom bekämpas av amerikanska ubåtar och stridsflyg som är oerhört mycket bättre än dom Iranska.

Skulle någon slinka igenom och komma närmare så får dom sjömålsrobotar eller luftvärnsrobotar emot sig. Kommer dom ännu närmare så börjar det regna kanonskott och närskyddsluftvärn. Och skulle någon båt komma igenom även detta, vilket är totalt omöjligt, så kommer dom slitas sönder av en roterande vansinnig gatlingkanon som spottar 20m.m. avlivningsklumpar mot dom.

Frånsett att du glömde nämna detta (kanske kommer i din fortsättning?) så pratar du om saker som "är under utveckling". Blekfettot Kim Jong långkalsong har säkert kärnkraftsdrivna analpenetratorer under utveckling, det är vad som finns här och nu som räknas. Annars får vi även räkna med dom laserkanoner som faktiskt testas nu på amerikanska stridsskepp, samt "rail gun" dvs elktromagnetiska kanoner som också är under utveckling.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-04-25 kl. 18:37.
Citera
2014-04-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jo, jag citerar.

Du glömde räkna med att dom styrkor du räknar upp som teoretiskt kan komma nära hangarfartyget ändå inte gör det pga dom kommer att upptäckas på långt avstånd av amerikanarna. Sedan kommer dom bekämpas av amerikanska ubåtar och stridsflyg som är oerhört mycket bättre än dom Iranska.

Skulle någon slinka igenom och komma närmare så får dom sjömålsrobotar eller luftvärnsrobotar emot sig. Kommer dom ännu närmare så börjar det regna kanonskott och närskyddsluftvärn. Och skulle någon båt komma igenom även detta, vilket är totalt omöjligt, så kommer dom slitas sönder av en roterande vansinnig gatlingkanon som spottar 20m.m. avlivningsklumpar mot dom.

Frånsett att du glömde nämna detta (kanske kommer i din fortsättning?) så pratar du om saker som "är under utveckling". Blekfettot Kim Jong långkalsong har säkert kärnkraftsdrivna analpenetratorer under utveckling, det är vad som finns här och nu som räknas. Annars får vi även räkna med dom laserkanoner som faktiskt testas nu på amerikanska stridsskepp, samt "rail gun" dvs elktromagnetiska kanoner som också är under utveckling.

Ja eller den flygburna laser man hade och avveckalde för att man hade system som funkade bättre..... SM-3 tex
Citera
2014-04-26, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Men snälla människa, hur skulle det vara att faktiskt läsa i denna tråden!?

Vi har i hundratals inlägg specificerat exakt vilka förmågor, system och taktiker som amerikanarna kan använda för att möta allt som Iran kan sätta in.

Och på samma sätt så har den tragiskt religiösa IR5 försökt att hävda motsatsen, dvs att Iran kan både sänka hangarfartyg och vinna ett krig mer USA.
Men har har inte i ett enda inlägg kunnat visa ett vapensystem eller taktik som kan åstakomma detta, och när han har pratat om specifika vapensystem så har vi kunnat motbevisa honom tex genom att amerikanska system har längre räckvidd eller att Iran saknar möjlighet till målangivelser.

Så läs själv lite innan du kräver dom svar som hela tråden är fylld av!

Ja det klart Iran kan sänka hangarfartyget. Varje militär förstår risken med så många attacker på så många taktiska mål ifrån det avståndet och då man inga baser har kvar inom Irans räckvidd. Vad är problemet? Är det jag? Jagsa ju att jag är religiös,tungt religiös och anta att jag är indoktrinerad. Detta underminerar inte mina inlägg och har ingenting med innehållet att göra.

Ja USA förlorar kriget om kriget blir mer än ett par veckor och om man inte lyckas säkra oljan. Det fattar ju vem som helst.Inte för att USA har en sämre teknologi, nej, men just för att USA ger sig på ett land som har den förmågan att påverka flödet. Iran kan slå på allt, ALLT i området, utan att man under kortare perioder kan göra något åt saken.
Senast redigerad av IR5 2014-04-26 kl. 01:42.
Citera
2014-04-26, 01:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja det klart Iran kan sänka hangarfartyget.

Nej.

Citat:
Varje militär förstår risken med så många attacker på så många taktiska mål ifrån det avståndet och då man inga baser har kvar inom Irans räckvidd.

Man har alla baser kvar i området.

Citat:
Vad är problemet? Är det jag?

Ja.

Citat:
Jagsa ju att jag är religiös,tungt religiös och anta att jag är indoktrinerad. Detta underminerar inte mina inlägg och har ingenting med innehållet att göra.

Det har allt med innehållet att göra. Dumsnut.

En indoktrinerad människa har inte förmåga att se objektivt på saker och ting just p.g.a. sin indoktrinering.

Citat:
Ja USA förlorar kriget om kriget blir mer än ett par veckor och om man inte lyckas säkra oljan. Det fattar ju vem som helst.

Citat:
Inte för att USA har en sämre teknologi, nej, men just för att USA ger sig på ett land som har den förmågan att påverka flödet.

Iran har dock inte förmågan att påverka flödet ens tillnärmelsevis i den omfattning som skulle behövas.

Citat:
Iran kan slå på allt, ALLT i området, utan att man under kortare perioder kan göra något åt saken.

Nej.
Citera
2014-04-26, 03:10
Medlem
adam7s avatar
Borde inte fartyget redan vara sänkt efter IRI-klanens narrativ?
Citera
2014-04-26, 09:36
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Borde inte fartyget redan vara sänkt efter IRI-klanens narrativ?

Självklart borde de vara det.
Dom har chansen nu igen. Carrier Strike Group 2 med CVN-77 George H.W. Bush som flaggskepp ligger just nu och har det lite mysigt i Kalifa bin Salman port i Bahrain.
Citera
2014-04-26, 11:33
Bannlyst
//Fortsättningen

Del 2 av inlägget
Kvalitet kan bemötas med kvantitet.
Angående att jag har framtida utrustning är att eventuell krig mellan Iran och US är nästan omöjlig idag av flera orsaker och jag försöker hålla mig till en så verklighets lik scenario som möjligt.
Krig blir det inte så länge Rouhani är president.. han är så ''reformist'' att han försöker undvika krig till vilken pris som helst.

Men vi säger att det är krig efter 2017 då Rouhanis tid som president tar slut.
Då räknar jag med både utrustningen Iran och USA har utvecklat till detta.

En annan möjlighet för Iran är att använda ubåtar av Beast klassen och Abbas klassen för tillsammans med skydd av Sahand fregatter och Khalije Fars jagarna skapa en viss ''luftvärn'' för att skydda sig* emot enskilda flygplan av amerikanska flottan.
För att om man väljer att använda en större del av dessa 90 flygplan på hangarfartyget så kommer man sakna möjlighet till attack mot mål i Iran.

Det betyder att man har inte längre möjlighet till attack emot Iranska mål genom hangarfartyget men däremot med hjälp av baser i olika pro-amerikanska länder i området och detta är en annan sak vi kan diskutera i fortsättningen.

Denna Diskussionen har inom det taktiska begränsningar. Men för att gå vidare till det strategiska möjligheterna för både Iran och amerikanerna så kommer denna kriget vara förmodligen en av dem farligaste för US status i världen.

Kriget mot Iran är krig mot Irak och Syrien samt diverse allianser runt om i mellanöstern.
Irak är ingen svag fiende och om ni läser min tråd tidigare så kommer ni förstå att en stark allians till Iran som Irak spelar stor roll i alla möjliga krig.
Samma sak gäller Syrien som kommer stödja Iran så länge Assad-familjen är kvar vid makten.
Men detta är en annan sak vi diskuterar i passande trådar (om ni citerar denna delen, lägg inom spoiler).
Att stödja olika grupper i Yemen och Saudiarabien som når Hizbollahs nivå är som att vara i krig mot Iran under 20 år utan stopp, detta är en strategisk seger för Iran att kunna ta dessa grupper vidare till länder och ha kontakt med i alla möjligheter. Kriget kommer skapa kaos i ME då krig handlar inte bara om teknologi eller möjlighet att flytta trupper till krigsområdet men även att kunna påverka grannländerna positivt eller negativt.

Ju längre kriget utbreder sig i ME kommer USA vara försiktigare och försöka stoppa oljeflöden.
Iran håller på att bygga sjöbaserade Bavar-373 i speciella plattformar för att kunna skydda eventuella FAC/FAIC samt mindre fartyg om amerikanerna försöker öppna Hormuz sundet.

Detta är en avgörande sak med Hizbollah och diverse grupper samt att ha möjlighet till att stoppa oljeflöden för att på tur låta ekonomier som är på gränsen till fall i EU till det.
Med andra ord är detta en av påtryckningsvapen emot EU för att hålla sig emot kriget/Inte stödja.

Det finns andra saker.. bland annat att Iran har tillgång till en mängd spioner både i USA och i EU, detta är en avgörande sak vad gäller underrättelsemöjligheterna.

*Även FAC/FAIC som kan bära Noor missiler.

Del 3 av inlägget
Att man har amerikanska baser inom räckvidd är också en viktig sak.
Du kan räkna med attacker av den irakiska flygvapnet emot vissa mål i KSA och Kuwait, Syrien börjar sin krig emot Israel.

Även om dessa länder inte har möjlighet till vinst emot eventuella fiender så kommer man inte kunna hantera många fiender från Israelienska sidan, och då tvingas Israel att använda alla sina krafter emot Hamas samt Hizbollah och Syrien.

SA och Kuwait kommer tvingas till krig emot Irak.
Jag har varit i Irak och vet hur olika Ullamahs fatwa har påverkat folk i landet.
Exempelvis så säger folk på gatorna när någon frågar att dem hade röstat på vem som helst, bara man fick Fatwa från Marjijah där.
Får dem Fatwa till krig emot SA så finns det många i regimen och Armén som hade följt dessa Fatwa på grund av flera orsaker.

Man behöver inte vinna kriget emot Saudiarabien, men att tvinga dem till att inte attackera Iran.
Hur? Jo, Irak hade möjlighet att vinna 1990-kriget om amerikanerna inte inblandande sig.
Men amerikanerna har mindre möjlighet till att inblanda sig då man blir då intagen i 3 frontskrig.

1 direkt krig emot den Iranska staten.
1 krig där man stödjer Israel - lämnar man Israel utan större stöd (á 1973) så kommer kriget bli mycket svårare och stödjer man dem effektivt så kommer Israel fortfarande sakna möjligheter till annat än defensiv krig.
1 krig där man stödjer KSA - lämnar man KSA utan stöd kommer eventuella krig med Irak ta jättelång tid och tvingar KSA till non-krig emot Iran, denna gör att USA inte har möjligheter att få lika stor stöd av KSA vid krig då dem håller på med Irak.

Kriget KANSKE vinns av USA och dess allianser om man använder större medel som deras toppmoderna utrustning och kärnvapen (taktiska eller strategiska det än är), men när IR5 säger att Iran kan vinna kriget beror detta på att han räknar med dem strategiska förlusterna om kriget blir jättebred i ME, och detta blir som Vietnam, av orsakar fick inte amerikanerna gå in i Nordvietnam och om dem gjorde det så hade man fått smaka på stor motstånd.
Liknande sak kommer det vara vid eventuell krig mot Iran där man och på grund av Irans alliansutrbredelse i ME kommer bli trött och inte se effekt av sina krig.

och om man väljer att lämna denna stora ME-kriget så kommer man lämna KSA som man gjorde det med Sydvietnam.
Och då kommer Iraks/Irans arbete.

Karta: http://2.bp.blogspot.com/-w26Pl18fmRY/TzFc-rnckII/AAAAAAAAAMg/z8K_-AuXefQ/s1600/Saudi_shia.jpg
Snälla, jag vill inte ha svar på dessa 3 inlägg som ni brukar svara på när ni ''Inte orkar''.
Jag vill att ni bemöter scenarion med svar på varje punkt om ni har vilja att svara på inlägget (eller den tidigare).
Citera
2014-04-26, 11:50
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
Till bahram och T-80U, Jag ställde några frågor och ni på något sätt inte lyckades övertyga mig att Irans arme är inte kapabel att kunna stå emot en amerikanska attack och det enda jag fick läsa som svar var att IR5 är "galen" och förstår sig inte modern krigföring.
Tvivlar inte det minsta på IR5s förståelse och kunskaper.Ja ja,han verkar kunnig men denne människa är galen och indoktrinerad.
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
varpå du återigen bevisar att du själv har fel i det citat du länkade
SPRUANCE class destroyers are no DDs but DDGs, like the KIDD class.
Allt blir bra om du erkänner att du hade fel.Peace
Citera
2014-04-26, 11:57
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ja USA förlorar kriget om kriget blir mer än ett par veckor och om man inte lyckas säkra oljan. Det fattar ju vem som helst.
Tror inte att USA ensamt ger sig in på krig,det blir nog fler länder.
Idiot,vad tänker dina gelikar göra om USA dödar Iran med kärnvapen?
Citera
2014-04-26, 13:18
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massaraduvet
.

Du vill att vi bemöter varje punkt, i ett inlägg som lika gärna kunde varit skrivet av IR5?

Det går inte! Du har inte specificerat en enda taktik, inte gett exempel på exakt vilka olika vapensystem som finns och hur dom kommer att användas. Det du har gjort är att skriva ett långt inlägg om hur du (Iran) hoppas och önskar att det ska bli vid ett ev storkrig. Du pratar om andra länder, andra folk och fatwor...

Nej, vill du kunna bli bemött på "varje scenario" så får du räkna upp olika scenario och prata om det denna forumdelen är till för, dvs själva vapnen och taktiken. Ditt inlägg är snarare en Iransk önskan om vilka allianser som Iran kommer att bilda, och det handlar om politik!

Här skall vi snacka om Irans ev förmåga att sänka ett amerikanskt hangarfartyg och i det snacket kan man väl glida över i mer allmänna diskussioner om krig emellan dessa länder. Men att bara raljera önskningar och förhoppningar är meningslöst eftersom det bara handlar om privata åsikter. Däremot kan man diskutera reella förmågor om man kan specificera olika vapensystem och dess förmågor.
Citera
2014-04-26, 13:42
Bannlyst
[quote=Massaraduvet|48535026]//Fortsättningen

Grattis för att du har lyckats skriva så mycket skit
Lyssna vad sägs om att lämna Irak i fred? Den irakiska staten kan knappast kontrollera anbar och faktum att vägen till syrien har stängts av ISIS och ISIS har även stängt vatten vilket har lett till stora översvämningar i abu graib och andra delar vid utkanterna av Bagdad. I irak är det laglöst och politikerna är korrupta.
Självmordbombningar sker dagligen i Irak och Irak är en av de mest ostabila länderna i världen och de vill dra in de i ett krig med en av de bäst beväpnade länderna i regionen.

Irak har inget flygvapen och du börjar påstå att de ska bomba Kuwait och Saudi, hur fan fungerar din hjärna? Irak har typ 25 helikoptrar.

Syriska regim kontrollerar 60% av landet och lär inte kunna ta kontrollera till 90% av landet de kommande 2 åren.

Hizbollah kan inte ha två front krig, det förstår du va?
Varför vill ni att irakiska lärda ska göra fatwor till unga irakier, vad sägs om att skicka iranier till fronten?

Hur tar du tid att sitta och skriva så mycket skit?

Hur ska Iran lyckas exportera vapen till shia grupper i Saudiarabien?

Massaraduvet du påstår att Iran har spioner i Europa är du en av de?
Senast redigerad av seyyed79 2014-04-26 kl. 13:55.
Citera
2014-04-26, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ja det klart Iran kan sänka hangarfartyget. Varje militär förstår risken med så många attacker på så många taktiska mål ifrån det avståndet och då man inga baser har kvar inom Irans räckvidd. Vad är problemet? Är det jag? Jagsa ju att jag är religiös,tungt religiös och anta att jag är indoktrinerad. Detta underminerar inte mina inlägg och har ingenting med innehållet att göra.

Ja USA förlorar kriget om kriget blir mer än ett par veckor och om man inte lyckas säkra oljan. Det fattar ju vem som helst.Inte för att USA har en sämre teknologi, nej, men just för att USA ger sig på ett land som har den förmågan att påverka flödet. Iran kan slå på allt, ALLT i området, utan att man under kortare perioder kan göra något åt saken.

Att du är religiös eller inte gör det någon påverkan på din syn på militära strategier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in