2014-04-24, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affe_
Ingen förutom jag som reagerar på nivån av skitsnack i denna tråden ?
Nu är det visserligen FB men ser ingen mogen anledning till att skryta på ett anonymt forum.
Ni som skulle vara under 30 bast och tjäna över 40 finner jag föga otroligt. Visst är det möjligt men jag känner diverse folk i diverse branscher och har aldrig hört talas om det. De flesta i min umgängeskrets är i min ålder 25-30, jobbar i någon av de 3 större städerna och tjänar mellan 25-40. Samtliga Civ.ing, jurist, ekonom, läkare m.m. De flesta har en ingångslön på strax under 30 och sedan relativt normal löneökning.

Uppenbarligen tar dina vänner "vanliga" civiling och ekonom-jobb. Jobbar du inom Markets/Trading/Corp/Risk eller något annat mer välbetalt inom finans så ligger lönerna högre. Samma sak med Management konsulter.

Detta var min lönetrappa inom finans de första åren (ta i beaktning att detta är ett antal år sen):

24 år (ingångslön): 30 000
25 år: 34 500
25.5 år: 40 000
26 år: 45 000
27 år: 46 000

Sen flyttade jag utomlands och fick en mycket högre lön.

Alla mina jämnåriga kollegor har haft en liknande löneutveckling, ibland med lägre grundlön, men bonus istället, vilket jag inte haft (jobbar inte på front office). Nu håller branschen på att förändras och många front office jobb har också bara grundlön eller en väldigt liten bonus.

Men vi är generellt högpresterande, ifrån bra skola och mest prestigefyllda utbildningarna. Många jobbar också kanske 50h i veckan, särskilt de första åren.
Senast redigerad av whey 2014-04-24 kl. 06:42.
Citera
2014-04-24, 06:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Varför skulle man inte kunna tjäna över 40k i månaden för att man är under 30? Jag är under 30 och tjänar över 40k i månaden. Har tänkt nå 50k i månaden senast när jag är 30 men det får vi se om det kommer gå, ser dock ljust ut i dagsläget.

Instammer till fullo, jag gjorde det inte innan 30 men jag har vanner som fick 40+ som ingangslon nar dom var 24-25 ar, det ar inte mang amen fullt mojligt i Stockholm.

Sen kan jag for mitt liv inte forsta allt gnall pa hoga loner har, traden fragar ju efter folk med hoga loner sa vad var forvantningarna?

Jag vill istallet stalla fragan till det med laga/normala loner, varfor svarar ni pa denna trad?

Btw, jag startade pa 18600 p.m for ca 10 ar sedan (nu 60-84 beroende pa bonus), utbildning och hart arbete lonar sig.
Citera
2014-04-24, 07:19
Medlem
Inkomst: ca 50 000 kr / mån
Ålder: 27 år
Löneväxlar: 8000 kr / mån

Får ut runt 31 000 - 33 000 kr.

Boende: - 3700 kr (bostadsrätt)
Mat - 2000 kr
Bil - 3500 kr
Båt - 1500 kr
Sparande - 15 000 kr

Kvar att leva på 4000-6000 kr

Mitt mål är att ha möjligheten att gå i pension vid 50-55.

Har knappt sett någon här som löneväxlar trots inkomster en bra bit över skiltgränserna för statlig skatt?
Citera
2014-04-24, 07:24
Medlem
Arbetstiden som whey nämner tycker jag är viktig. Många med väldigt hög lön jobbar väldigt mycket. Jag själv har lite tur och min bransch arbetar mindre än normalbranschen med < 40 timmars arbetsvecka normalt men har dessutom arbetstidsförkortning under sommaren. så vi arbetar ännu mindre då. Jag skulle kunnat tjäna mer om jag jobbade som säg managementkonsult eller liknande, men då skulle jag arbetat mycket mer. Jag har kommit till punkten där marginalskatten är så pass hög att varje tusenlapp högre lön ger rätt lite extra i plånboken, däremot är varje extra ledig timme värd väldigt mycket så jag skulle behöva väldigt hög bruttolön för att jobba 40-50% mer. Vi pratar nu löner som man som under 30 och lönearbetande inte finner i Sverige utan man måste bege sig utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av Marknadswarrant
Har knappt sett någon här som löneväxlar trots inkomster en bra bit över skiltgränserna för statlig skatt?

Ser inget behov av det, när du undviker inkomstskatten nu förutsätter du helt enkelt att skatten sen kommer vara lägre för dig. Jag är inte så säker på att så kommer vara fallet och investerar hellre pengarna som står mig fritt. Det gör ju också att pengarna kan spenderas om man upptäcker att man är sjuk vid 40 års ålder istället för att brinna inne. Tjänstepensionsavtalen sätter ändå av rätt bra med pengar tycker jag.
Senast redigerad av Akt 2014-04-24 kl. 07:30.
Citera
2014-04-24, 07:58
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Tycker det är de som ljuger som är töntar. Måste man sitta och hitta på att man har hög lön på nätet för att känna sig tuff så är det rätt tragiskt. De människorna borde gå ut och arbeta så kanske de kan få hög lön på riktigt.
För det första, vet du att folk ljuger? Visst, man kan ifrågasätta vissa påståenden men utan något bevis så vet man ju inte.
För det andra, vem bryr sig om att person X på flashback tjänar en viss summa? Är du så statusstyrd att du blir avundsjuk på folk du inte känner som påstår att de tjänar en massa pengar? Vad spelar det för roll om de tjänar dessa pengarna eller om de bara ljuger? Påverkar det ditt liv på något sätt?
Citera
2014-04-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
För det första, vet du att folk ljuger? Visst, man kan ifrågasätta vissa påståenden men utan något bevis så vet man ju inte.
För det andra, vem bryr sig om att person X på flashback tjänar en viss summa? Är du så statusstyrd att du blir avundsjuk på folk du inte känner som påstår att de tjänar en massa pengar? Vad spelar det för roll om de tjänar dessa pengarna eller om de bara ljuger? Påverkar det ditt liv på något sätt?

Jag skrev ingenstans att jag bryr mig utan sa bara att jag tycker det är töntigt att behöva ljuga om vad man tjänar på ett anonymt forum. För övrigt har jag ingenting att vara avundsjuk på så jag är inte det, avundsjuka är rätt meningslöst, vill man ha hög lön kan man lägga tidrn på att få det istället för att vara avundsjuk.
Citera
2014-04-24, 10:33
Medlem
tuffkatts avatar
Än mer intressant är hur mycket ni höginkomsttagare procentuellt betalar i skatt? Jag studerar fortfarande, så jag har inga personliga erfarenheter, men jag kan tala för min far som betalar mellan 60%-65% i skatt. Det är absurt, och det kommer säkerligen inte att stanna där.

Men ni som har en förhållandevis hög inkomst, hur upplever ni det? Beskattning i %?
Citera
2014-04-24, 10:42
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av littlef
Är närmare 40 år, jobbar som advokat på en större advokatbyrå. Tjänar 70000 före skatt, kör en Mercedes SLK, bor i Danderyd. Skatten är dock så förbannat hög i detta land så jag får ut ungefär 40000 efter skatt.

Förlåt, men med tanke på din profilbild samt hur du formulerat ditt inlägg så hoppas jag innerligt att du trollar. Jag kan omöjligt tänka mig att en advokat med 70k i månaden sitter på flashback.. Men, om så är fallet, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, både för mitt inlägg men också för att Sveriges befolkning är såpass slängda i golvet som vi faktiskt.

Har genom ditt inlägg mist lite av mitt förtroende för yrkeskåren Advokater
Citera
2014-04-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Än mer intressant är hur mycket ni höginkomsttagare procentuellt betalar i skatt? Jag studerar fortfarande, så jag har inga personliga erfarenheter, men jag kan tala för min far som betalar mellan 60%-65% i skatt. Det är absurt, och det kommer säkerligen inte att stanna där.

Men ni som har en förhållandevis hög inkomst, hur upplever ni det? Beskattning i %?

Hur menar du? Skatten stannar på 55% i Sverige som anställd, räknar du in arbetsgivaravgifter och annat så blir det så klart högre. Är man egenföretagare blir det krångligare att räkna.

Själv betalar jag 15% skatt, bor i Hongkong
Citera
2014-04-24, 10:47
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Är närmare 40 år, jobbar som advokat på en större advokatbyrå. Tjänar 70000 före skatt, kör en Mercedes SLK, bor i Danderyd. Skatten är dock så förbannat hög i detta land så jag får ut ungefär 40000 efter skatt.

Trollet av trollens trolleland?
Citera
2014-04-24, 11:00
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Förlåt, men med tanke på din profilbild samt hur du formulerat ditt inlägg så hoppas jag innerligt att du trollar. Jag kan omöjligt tänka mig att en advokat med 70k i månaden sitter på flashback.. Men, om så är fallet, så ber jag så hemskt mycket om ursäkt, både för mitt inlägg men också för att Sveriges befolkning är såpass slängda i golvet som vi faktiskt.

Har genom ditt inlägg mist lite av mitt förtroende för yrkeskåren Advokater

Citat:
Tjena alla FB:are! Kan börja med att säga att jag går sista året i gymnasiet och på idrotten blev mina pengar snodda. Han som snodde pengarna är en riktigt sorglig jävel, han har inga vänner, ser inte bra ut, kort och tjock, testat droger flera gånger, vissa i vår klass mobbar honom förutom jag. Ja, nu låter jag jävligt elak, men han går runt och sägee det om sig själv hela tiden. Han har det helt enkelt svårt. Jag har vart hans enda vän sedan vi började första ring. Jag har alltid snackat med honom och hälsat på honom varje dag, t.o.m bjudit hem honom för att jag tycker så synd om honom. Igår fick jag då reda på att det var han som snodde mina pengar, själva pengarna skiter jag i. Bara sättet att gå bakom min rygg och ta pengarna, så jävla respektlöst. Jag är ju förfan hans enda kompis.

Fast för snäll som jag är så ska jag väl förlåta honom, därför att jag är skitskraj att han ska ta självmord, han vet dock inte att jag vet, hur skulle ni gjort? Känner mig självklsrt sviken och förbannad.

.
Citera
2014-04-24, 11:08
Medlem
oxxpytts avatar
Okej, nu är det min tur.

24 år, jobbar som management consult på McKinsey & Company i Atlanta. Har ca 50-55 timmarsveckor, får ut en årslön på någonstans mellan 250-300k (dollar), beroende på bonus osv. Har också en lägenhet i Stockholm (Östermalm) samt en liten villa på +300 kvm i Djursholm där jag kan bo när jag är hemma i Sverige.

Bor tillsammans med min sambo i en 5 rums lägenhet i närheten av Belvedere Park. Kör en Porsche Panamera Turbo S. Men vi funderar på att bosätta oss på Hawaii inom en snar framtid. Börjar bli gammal, fyller 26 i december.

Länk men en bild på min fru: http://www.flickr.com/photos/41712529@N07/6277001413/
Dålig bild där, men hon ser bättre ut i verkligheten. Hon jobbar som porrskådis (hon gör bara lesbiska scener) och drar in några hundra dollar mindre i månaden än vad jag gör.

Äter ute varje dag, alla måltider. Frukost, lunch, middag, 2 mellanmål, kvällsmat, proteinshake, you name it!

Köper även kläder minst 2 gånger i veckan. Brukar mest bli kläder köpta på Armani, Boss, D o G. Min sambo köper kläder från bla Vendi och Guess.

Edit. Gillar inte att slösa pengar direkt..
Senast redigerad av oxxpytt 2014-04-24 kl. 11:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in