Citat:
Ursprungligen postat av
whey
Han får inte ut mer än vad ett par får där båda tjänar cirka 30k sek i månaden. Klart att pengarna går åt om man har en hel familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Nja, nu tog du väl i lite. Men visst är det skattemässigt gynnsamt att fördela inkomsterna på två.
Ja, han tog i lite, med betoning på
lite.
Två personer som tjänar 30k brutto får ut
45 804 kronor netto i min kommun. En person som tjänar 80k brutto får ut
46 614 kronor netto. Så överdriften var
810 kronors skillnad netto till 80 000 singel jämfört 60 000 dubbel,
trots 20 000 skillnad brutto.
Citat:
Ursprungligen postat av
abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?
Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.
Jag och min fru drar tillsammans in ca 60k i månaden netto. Bra löner, utom möjligt ur ett Flashback-perspektiv, men knappast något som motiverar en extravagant livsstil på något sätt. Vi käkar väl som de flesta, ibland köttbullar och makaroner, ibland tacos, ibland kyckling. Vad som är gott och lättlagat, eftersom vi har barn och jobbar heltid. Ibland hämtmat. Oftast matlåda till jobbet. Reser antagligen mindre än genomsnittet och lägger förmodligen mindre pengar på kläder. Typ allt som man INTE fantiserar om som 18-åring. Amorterar lån t.ex.
Ansvarsfullt och tråkigt, kan man väl säga, lägger undan pengar till barnen och försöker hålla en hyfsat hög standard på saker vi köper. Inga skrytprylar, men bra grejer som håller, fungerar och levererar och gör livet enklare. Unnar oss det mesta vi vill ha, men inom rimliga gränser eftersom det alltid finns något man vill ha men inte har råd med. Köper aldrig på avbetalning eller liknande.
God ekonomi är inget man får p.g.a. höga inkomster utan låga utgifter, klassisk uttryck som stämmer. De flesta jag känner som har det gott ställt har det eftersom de kombinerar relativt höga inkomster med låga utgifter, något som ofta ger sig själv om man jobbar mycket och inte har tid att spendera så mycket.
Hade jag varit singel hade jag antagligen kunnat leva rätt kungligt och ändå lägga undan en del, men man får andra perspektiv, utgifter och prioriteringar när man får barn.