2014-08-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holk1
Intressant tråd! Är det fysiskt möjligt att tjäna 25-30" i månaden eller kanske till och med över det, utan högskoleutbildning? Vad är det för jobb man ska söka sig till? Förstår att säljare och datakunniga personer har denna möjlighet, men utöver dessa två yrken?

Klart det går. Jag har ingen utbildning utöver gymnasial och tjänar mellan 30-40, vissa av mina kollegor har högre. Och detta inom Försvarsmakten. (Vi är de enda soldaterna i hela Sverige som tjänar dessa summor)
Citera
2014-08-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
varför spara så mycket man kan?? man lever bara en gång. Vad skall du göra me pengar när du är gammal o grå?? jävla korkat!
Han kanske trivs med sin nuvarande livssituation? Alla blir inte lyckliga av att hejdlöst bränna pengar bara för sakens skull.
Citera
2014-08-17, 20:44
Medlem
Citat:
varför spara så mycket man kan?? man lever bara en gång. Vad skall du göra me pengar när du är gammal o grå?? jävla korkat!
Det finns de som begriper hur man bygger sig friheten att äga sin tid. Rätt utfört behöver man varken offra så mycket eller vara gammal och grå när det är klart.
Citera
2014-08-17, 21:16
Medlem
Citat:

Jag lever inte ett fattigt liv nu. Jag kan unna mig det jag vill ha.

Däremot så är det väldigt bra att ha en buffert om något händer och om jag inte behöver nyttja bufferten så har jag pengar att dryga ut pensionen med så jag inte behöver leva sämre då än vad jag gör nu. Jag vill ha det bekvämt genom hela livet.
Citera
2014-08-17, 21:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
I Sverige tillhör man 0.001% om man har sådana löner, här är det inte heller vanligt, men umgås man i vissa kretsar får man känslan att alla tjänar minst 100k SEK per månad efter skatt. Och sådana kretsar existerar inte ens i Sverige.

Jag kanske missuppfattar dig, men självklart finns det kretsar där folk tjänar mer än en dryg mille om året i Sverige..
Citera
2014-08-17, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.
ja käkar gåslever till frukost lunch middag och kvällsmat nått mer du vill veta=
Citera
2014-08-17, 22:38
Medlem
Citat:
Han får inte ut mer än vad ett par får där båda tjänar cirka 30k sek i månaden. Klart att pengarna går åt om man har en hel familj.

Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nja, nu tog du väl i lite. Men visst är det skattemässigt gynnsamt att fördela inkomsterna på två.

Ja, han tog i lite, med betoning på lite.

Två personer som tjänar 30k brutto får ut 45 804 kronor netto i min kommun. En person som tjänar 80k brutto får ut 46 614 kronor netto. Så överdriften var 810 kronors skillnad netto till 80 000 singel jämfört 60 000 dubbel, trots 20 000 skillnad brutto.

Citat:
Ni höginkomsttagare som tjänar minst 30-40k, hur ser er livsstil ut? Kan ni berätta lite om ert liv?

Vad jobbar ni med? Hur mycket tjänar ni? Hur gamla är ni? Hur bor ni? Vad kör ni för bil? Vad käkar ni? Hur ofta reser ni? Vart reser ni? Vad har ni för kläder? Hur och vad lägger ni pengar på? Osv osv. Hur ser ert liv ut i ett nötskal. Blir intressant.

Jag och min fru drar tillsammans in ca 60k i månaden netto. Bra löner, utom möjligt ur ett Flashback-perspektiv, men knappast något som motiverar en extravagant livsstil på något sätt. Vi käkar väl som de flesta, ibland köttbullar och makaroner, ibland tacos, ibland kyckling. Vad som är gott och lättlagat, eftersom vi har barn och jobbar heltid. Ibland hämtmat. Oftast matlåda till jobbet. Reser antagligen mindre än genomsnittet och lägger förmodligen mindre pengar på kläder. Typ allt som man INTE fantiserar om som 18-åring. Amorterar lån t.ex.

Ansvarsfullt och tråkigt, kan man väl säga, lägger undan pengar till barnen och försöker hålla en hyfsat hög standard på saker vi köper. Inga skrytprylar, men bra grejer som håller, fungerar och levererar och gör livet enklare. Unnar oss det mesta vi vill ha, men inom rimliga gränser eftersom det alltid finns något man vill ha men inte har råd med. Köper aldrig på avbetalning eller liknande.

God ekonomi är inget man får p.g.a. höga inkomster utan låga utgifter, klassisk uttryck som stämmer. De flesta jag känner som har det gott ställt har det eftersom de kombinerar relativt höga inkomster med låga utgifter, något som ofta ger sig själv om man jobbar mycket och inte har tid att spendera så mycket.

Hade jag varit singel hade jag antagligen kunnat leva rätt kungligt och ändå lägga undan en del, men man får andra perspektiv, utgifter och prioriteringar när man får barn.
Citera
2014-08-18, 00:27
Medlem
Fox--Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Ca 65 i månadslön. Liten villa med 50% av värdet i lån (1,5 M). Bor själv, 36 år. En hyfsad summa på bankkontot. En del aktier.

Bil: Kör en halvskabbig Suv. Är inte intresserad av bilar utan ser den enbart som ett redskap och ser dessutom bilar som den sämsta investeringen man kan göra. Fanskapen tappar ju 20% i värde samma dag man köper dem och kräver massa dyrt underhåll. Usch!

Reser: Asien eller USA 3 veckor en gång om året + nån weekendresa inom Europa vart år.

Äter: Kan njuta lika mycket av köpa en pizza och 10 öl på bolaget som att äta på "finställe" och gå hem och öppna ett 500 kr vin. Men är rätt sparsam och undviker riktigt dyra alternativ då jag inte anser de ger value for money. Champage till exempel - inte gott och ger mig huvudvärk. Ge mig hellre en vanlig jävla vodka russian.

Det jag generellt kan bidra med till diskussionen är att jag är avundsjuk på människor med mer fritid. Jag hade hellre tjänat 40 i månaden och kunnat vara ledig 10-12 veckor om året än att tjäna mina 65 men ha svårt att ens kunna ta 5 veckor ledigt. Problemet är att med en sjysst inkomst kommer ofta stort ansvar och relativt höga krav, vilket begränsar möjligheten för ledighet.

Vem i helvete har 10-12 veckor ledigt om året???
Citera
2014-08-18, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag kanske missuppfattar dig, men självklart finns det kretsar där folk tjänar mer än en dryg mille om året i Sverige..

Inte där genomsnittsåldern är 28-29 år. En mille efter skatt..
Citera
2014-08-18, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Klart det går. Jag har ingen utbildning utöver gymnasial och tjänar mellan 30-40, vissa av mina kollegor har högre. Och detta inom Försvarsmakten. (Vi är de enda soldaterna i hela Sverige som tjänar dessa summor)

Antar att du har varit med några år då? En vanlig, nyutbildad soldat tjänar väl knappast såna summor? Fått för mig att man inte får så mycket fritid om man jobbar inom Försvarsmakten, hur ligger det till?
Citera
2014-08-18, 02:34
Medlem
cochrans avatar
Citat:

Av vilken anledning är du intresserad? Funderar du över vilken utbildning, som kan ge karriärmöjligheter med hög lön om man klarar konkurrensen?

Jag är civilekonom och har arbetat inom finanssektorn hela mitt arbetsliv. Med tanke på att jag är sextiotalist så har det runnit mycket vatten under broarna efter min examen. Jag har en känsla av att "nybakade" civilekonomer har det betydligt tuffare än jag och studiekompisar hade det.
För att svara på dina frågor så har jag ganska bra lön och bor i villa utanför Göteborg. Jag kör givetvis Volvo. Vad gäller kosthållningen så är den väl densamma, som övriga svenskars. Vårt favoritresmål är Alsace i Frankrike. Det vi framförallt lägger pengar på är amorterande på huslånet. Det är den bästa sparformen. På 60-70 talet sköttes amorteringen genom den höga inflationen.
Citera
2014-08-18, 08:44
Medlem
mastejags avatar
Citat:
För att ge lite perspektiv på att tjäna mycket, så kan jag beskriva hur lönerna ser ut för de som drar in bra med deg här i Hongkong. Som en parantes, en OK bostad här går på cirka 25k sek per månad, betalar du 10-15k sek får du bo i ett skit-hål om du fortfarande ska bo centralt. Allt annat är dock billigare än Sverige.

Alla siffror blir i svenska kronor efter skatt för att vara jämförbara

Så vad tjänar vänner och bekanta till mig här i finansbranschen?

En tidigare kollega till mig är säljare på räntehandeln (glorifierad telefonförsäljare), han får cirka 80k sek i månaden i grundlön, i år landade hans bonus på 250k SEK. Han är 27 år gammal, jobbat 5 år.

Några andra killar är lite färskare, de har pluggat ingenjör i Sverige och tagit in sig på en av de mest prestigefyllda investmentbankerna där de jobbar på Front Office, de har nu en total kompensation på cirka 1.1-1.2 msek (efter skatt som sagt). De är båda ~27 år och jobbat 2-3 år.

Fransk kille, 34 år, chef på middle office investment bank, drar in cirka 130k sek i månaden (efter skatt) + en mindre bonus på ett par hundra tusen.

Inte tillräcligt extremt? En väns kompis jobbar på en väldigt prestigfylld hedgefond, han läste motsvarande elektroteknik i USA och började jobba på hedgefond direkt efter skolan, nu jobbat 6-7 år. Han tjänade förra året cirka 5msek efter skatt.

Hur är deras livstil? Well, min kollega festar mycket, reser osv, men det mesta sparas. De andra killarna jobbar grymt mycket, men gör normala grejer när de har ledigt. En resa i Asien, mat med vänner, gå till gymmet osv (hedgefond killen på samma skitgym som mig). Ni skulle inte kunna se på dom att de tjänar mycket, men det kommer nog alla vara ekonomiskt oberoende innan 40.

I Sverige tillhör man 0.001% om man har sådana löner, här är det inte heller vanligt, men umgås man i vissa kretsar får man känslan att alla tjänar minst 100k SEK per månad efter skatt. Och sådana kretsar existerar inte ens i Sverige. Så ni penga kåta, testa på utlandet, själv flyttar jag strax "hem" till Sverige och får äta skorpor med ljummet vatten ute i förorten igen.

Väldigt imponerande då han alltså typ längst kan läst en 3 årig utbildning och sedan direkt komma in i hetluften som 22-åring. Man får verkligen säga att de verkar inte ha så stora krav på ungdomarna idag de som tillsätter dessa tjänster. Jag menar hur mycket kan man hunnit göra i livet som sådan knatte

OnT: Har ingen bra lön så är väl inte berättigad att skriva här egentligen men jag och min sambo har väl lite drygt 71k tillsammans och har en hyra på 4.200 utöver det inga direkta fasta kostnader, har inte ens internet hemma men inte lever vi något flärdfullt liv, visst jag kan köpa någon grej för ett par tusen i månaden men oftast blir det bara "behöver" grejer ändå. Vi försöker dock resa så mycket vi kan och bor dessutom några nätter (5-6) på spa/hotell varje år. Kör en V50 och en annan gammal skrammel Volvo.
Senast redigerad av mastejag 2014-08-18 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in