2013-02-23, 14:43
  #1
Medlem
littlefs avatar
Tjena alla FB:are! Kan börja med att säga att jag går sista året i gymnasiet och på idrotten blev mina pengar snodda. Han som snodde pengarna är en riktigt sorglig jävel, han har inga vänner, ser inte bra ut, kort och tjock, testat droger flera gånger, vissa i vår klass mobbar honom förutom jag. Ja, nu låter jag jävligt elak, men han går runt och sägee det om sig själv hela tiden. Han har det helt enkelt svårt. Jag har vart hans enda vän sedan vi började första ring. Jag har alltid snackat med honom och hälsat på honom varje dag, t.o.m bjudit hem honom för att jag tycker så synd om honom. Igår fick jag då reda på att det var han som snodde mina pengar, själva pengarna skiter jag i. Bara sättet att gå bakom min rygg och ta pengarna, så jävla respektlöst. Jag är ju förfan hans enda kompis.

Fast för snäll som jag är så ska jag väl förlåta honom, därför att jag är skitskraj att han ska ta självmord, han vet dock inte att jag vet, hur skulle ni gjort? Känner mig självklsrt sviken och förbannad.
Citera
2013-02-23, 14:46
  #2
Medlem
Thepudiones avatar
är du en osäker person?
Citera
2013-02-23, 14:47
  #3
Medlem
rip.pimp.Cs avatar
vad är det han knarkar ?
Citera
2013-02-23, 14:47
  #4
Medlem
bjud hem honom igen och säg att du vet att han stulit pengar av dig!
säg att du inte är arg men väldigt besviken och undrar hur han kan göra en sånn grej mot dig efter att du alltid varit snäll mot han.
dåligt ska han självklart må!
Citera
2013-02-23, 15:20
  #5
Medlem
littlefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thepudione
är du en osäker person?
Verkligen inte, är bara rädd för att såra folk.
Citera
2013-02-23, 15:21
  #6
Medlem
littlefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rip.pimp.C
vad är det han knarkar ?
Heroin har han tagit 2 gånger tror jag, samt cannabis.
Citera
2013-02-23, 15:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av littlef
Heroin har han tagit 2 gånger tror jag, samt cannabis.

ja, alltid så det börjar, först heroin, sen över till cb, han är körd.
Citera
2013-02-23, 15:37
  #8
Medlem
hymnxs avatar
Att du måste göra en tråd för det här var ju väldigt tragiskt.

Konfrontera honom på det sätt du själv känner. Så jävla svårt är det verkligen inte.
Vad spelar det för övrigt för roll att han "är en riktigt sorglig jävel, han har inga vänner, ser inte bra ut, kort och tjock, testat droger flera gånger, vissa i vår klass mobbar honom"?
Det var fruktansvärt irrelevant.

Du verkar vara väldigt osäker, som första personen i tråden insinuerade.

Hur vet du ens att det var han som stal pengarna? Har de coola grabbarna i klassen berättat det, eller?
De satt förmodligen och delade på dina pengar på närmsta donken, efter idrotten.
Så dum som du verkar vara så köpte du givetvis när de skyllde på den utstötta "sorgliga jäveln" i klassen.

Har han provat heroin och cannabis borde du hänga mer med honom.
Båda två är fantastiska droger.
Citera
2013-02-23, 15:45
  #9
Medlem
littlefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hymnx
Att du måste göra en tråd för det här var ju väldigt tragiskt.

Konfrontera honom på det sätt du själv känner. Så jävla svårt är det verkligen inte.
Vad spelar det för övrigt för roll att han "är en riktigt sorglig jävel, han har inga vänner, ser inte bra ut, kort och tjock, testat droger flera gånger, vissa i vår klass mobbar honom"?
Det var fruktansvärt irrelevant.

Du verkar vara väldigt osäker, som första personen i tråden insinuerade.

Hur vet du ens att det var han som stal pengarna? Har de coola grabbarna i klassen berättat det, eller?
De satt förmodligen och delade på dina pengar på närmsta donken, efter idrotten.
Så dum som du verkar vara så köpte du givetvis när de skyllde på den utstötta "sorgliga jäveln" i klassen.

Har han provat heroin och cannabis borde du hänga mer med honom.
Båda två är fantastiska droger.
Jo eftersom att han hade erkänt det till en lärare.. Klart som fan det är relevant, ville ju att ni skulle få en bild av hur grabben har det eftersom att han redan är jävligt olycklig. Självklart är det perfekta droger, det är ju flashback!
Citera
2013-02-23, 15:57
  #10
Medlem
Jag tycker inte att du har någon "skyldighet" att förlåta honom bara för att han har det svårt. Skall jag vara helt ärlig tycker jag att det var riktigt grisigt gjort av honom att sno pengar av sin enda vän.
Citera
2013-02-23, 16:23
  #11
Medlem
hymnxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av littlef
Jo eftersom att han hade erkänt det till en lärare.. Klart som fan det är relevant, ville ju att ni skulle få en bild av hur grabben har det eftersom att han redan är jävligt olycklig. Självklart är det perfekta droger, det är ju flashback!
Så han erkände en stöld till en lärare? Gjorde han det frivilligt eller efter att ha blivit korsförhörd?
Gick denna lärare sen och berättade det för dig, eller hur fick du faktiskt reda på att det var han som stal dina pengar?

Nej, det är inte relevant. Alls.
Han kan inte ha sitt dåliga mående som förklaring och anledning till allt dumt han gör, och då komma undan utan att få några konsekvenser. Detta om något kommer göra honom till en fruktansvärt vidrig individ.

Konfrontera honom bara, hur svårt är det egentligen?

Fråga honom varför han stal dina pengar och berätta för honom hur besviken du är på att han utnyttjade och bröt ditt förtroende för honom.
Ge honom en chans att förklara sig, och ge honom en chans att försöka få tillbaka förtroendet han nu förlorat. På detta sätt kanske han växer som människa.

"Varför stal du pengar av mig när du hade kunnat fråga om du fick låna dem av mig istället? Jag är ju din vän, varför går du då bakom ryggen på mig och stjäl av mig?", är en bra början på konversationen.

Det är så jag hade hanterat situationen, åtminstone. Jag är dock ganska pedagogisk och diplomatisk av mig rent generellt, och föredrar att lösa dispyter med ord framför våld.
Hur du ska sköta det här beror helt på hur du är som person och dina värderingar, och hur pass mycket den här personen betyder för dig.

Många hade nog bara slagit honom på käften och gått igenom hans plånbok när han låg på marken. Jag hade inte gjort det, men jag hade förstått reaktionen.
Personer som stjäl från sin bekantskapskrets istället för att be om att få låna till det man behöver är fruktansvärt låga individer.

Ja, droger är fantastiska, men det har ingenting med att det är på Flashback att göra.
Citera
2013-02-23, 23:03
  #12
Medlem
KloBengans avatar
Det är ju lite kontraintuitivt, för det enda han vill är ju att bli behandlad som alla andra och man kan då inte anpassa all sin kommunikation efter att han har det körigt.

Handlingar har konsekvenser, och även om det är synd om den stackaren så blir han inte bättre av att du förlåter honom och sticker upp för någon som knuffar bort dig. Det jag tror du måste veta är att det inte är din uppgift att rädda honom. Du behöver inte vara en röv för den sakens skull, men just nu tar du för mycket ansvar för hans välmående, mer än vad en 18-19-årig kille som du ska behöva göra. Han behöver mer hjälp än du kan ge honom, men du som är godhjärtad vill bara väl. Akta för att inte låta honom dra med sig dig ner med honom. Om du verkligen vill honom väl, behandla honom som vem som helst. Ingen specialbehandling, och ingen mobbning. Gör bara som du hade gjort med vilken vän som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in