2014-04-24, 11:09
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
.

Haha! Hittade precis det inlägget som jag tänkte länka när jag grävde i littlef historik.
Citera
2014-04-24, 11:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Okej, nu är det min tur.

24 år, jobbar som management consult på McKinsey & Company i Atlanta. Har ca 50-55 timmarsveckor, får ut en årslön på någonstans mellan 250-300k (dollar), beroende på bonus osv. Har också en lägenhet i Stockholm (Östermalm) samt en liten villa på +300 kvm i Djursholm där jag kan bo när jag är hemma i Sverige.

Bor tillsammans med min sambo i en 5 rums lägenhet i närheten av Belvedere Park. Kör en Porsche Panamera Turbo S. Men vi funderar på att bosätta oss på Hawaii inom en snar framtid. Börjar bli gammal, fyller 26 i december.

Länk men en bild på min fru: http://www.flickr.com/photos/41712529@N07/6277001413/
Dålig bild där, men hon ser bättre ut i verkligheten. Hon jobbar som porrskådis (hon gör bara lesbiska scener) och drar in några hundra dollar mindre i månaden än vad jag gör.

Äter ute varje dag, alla måltider. Frukost, lunch, middag, 2 mellanmål, kvällsmat, proteinshake, you name it!

Köper även kläder minst 2 gånger i veckan. Brukar mest bli kläder köpta på Armani, Boss, D o G. Min sambo köper kläder från bla Vendi och Guess.

Edit. Gillar inte att slösa pengar direkt..

For fa timmar timmar och for hog lon for den niva du skulle ha legat pa hos McK&C, timmar for laga for vilken niva som helst btw.

Bra forsok!

(damn vad jag har lite att gora pa jobbet)
Citera
2014-04-24, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxxpytt
Okej, nu är det min tur.

24 år, jobbar som management consult på McKinsey & Company i Atlanta. Har ca 50-55 timmarsveckor, får ut en årslön på någonstans mellan 250-300k (dollar), beroende på bonus osv. Har också en lägenhet i Stockholm (Östermalm) samt en liten villa på +300 kvm i Djursholm där jag kan bo när jag är hemma i Sverige.

Bor tillsammans med min sambo i en 5 rums lägenhet i närheten av Belvedere Park. Kör en Porsche Panamera Turbo S. Men vi funderar på att bosätta oss på Hawaii inom en snar framtid. Börjar bli gammal, fyller 26 i december.

Länk men en bild på min fru: http://www.flickr.com/photos/41712529@N07/6277001413/
Dålig bild där, men hon ser bättre ut i verkligheten. Hon jobbar som porrskådis (hon gör bara lesbiska scener) och drar in några hundra dollar mindre i månaden än vad jag gör.

Äter ute varje dag, alla måltider. Frukost, lunch, middag, 2 mellanmål, kvällsmat, proteinshake, you name it!

Köper även kläder minst 2 gånger i veckan. Brukar mest bli kläder köpta på Armani, Boss, D o G. Min sambo köper kläder från bla Vendi och Guess.

Edit. Gillar inte att slösa pengar direkt..

Du har det alltså lika bra som alla andra på FB.
Citera
2014-04-24, 11:21
Medlem
oxxpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdarran

Du har det alltså lika bra som alla andra på FB.

Nja, jag ligger väl snarare lite under medel här
Citera
2014-04-24, 11:31
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Än mer intressant är hur mycket ni höginkomsttagare procentuellt betalar i skatt? Jag studerar fortfarande, så jag har inga personliga erfarenheter, men jag kan tala för min far som betalar mellan 60%-65% i skatt. Det är absurt, och det kommer säkerligen inte att stanna där.

Men ni som har en förhållandevis hög inkomst, hur upplever ni det? Beskattning i %?
Nej han betalar inte 65 % , det märks att du fortfarande går i gymnasiet.
Citera
2014-04-24, 12:15
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag skrev ingenstans att jag bryr mig utan sa bara att jag tycker det är töntigt att behöva ljuga om vad man tjänar på ett anonymt forum. För övrigt har jag ingenting att vara avundsjuk på så jag är inte det, avundsjuka är rätt meningslöst, vill man ha hög lön kan man lägga tidrn på att få det istället för att vara avundsjuk.
Lugnt. Sen så finns det många variablar som måste vara med när man snackar om lön. Till exempel:
-Hur mycket tid jobbar man för dessa pengarna.
-Vad gör man på jobbet? Slitsamt eller slappt? Farligt eller ofarligt?
-Hur är det med resorna till jobbet? Försvinner det 1-2-3 timmar per dag för att pendla till jobbet? Eller måste man till och med bo på annan ort när man jobbar?

Detta är några faktorer man kan fundera över. Till exempel så har jag 5-10 min till jobbet med cykel. Jag skulle inte se en ökad årsinkomst med 50K som bättre om jag måste pendla i bil 1,5 per arbetsdag, utan snarare en försämring.
Citera
2014-04-24, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Nej han betalar inte 65 % , det märks att du fortfarande går i gymnasiet.
Tar du hänsyn till att vi betalar mervärdesskatt på allting vi köper för redan skattade pengar så kan man säga att skatten är högre än den maximala marginalskatt man kan ha.

Så en uppskattning på 65% behöver inte vara fel. Du känner ju inte till hans fars inkomst.
Citera
2014-04-24, 12:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tar du hänsyn till att vi betalar mervärdesskatt på allting vi köper för redan skattade pengar så kan man säga att skatten är högre än den maximala marginalskatt man kan ha.

Så en uppskattning på 65% behöver inte vara fel. Du känner ju inte till hans fars inkomst.

Jo, den ar enligt tidigare utasgor 2m per ar och da 1.2m skatt pa detta.
Citera
2014-04-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roffedyngis
Jävligt snyggt gjort av dig. Speciellt om du lyckades göra detta utan att hon kände sig förminskad.

Hon såg ut som om hon var både tacksam och lite stött. Själv kände jag bara att barnet behövde sin medicin och jag kunde ge den till henne. Som jag skrev tidigare: Det var nog den gången som jag var mest tacksam över min ekonomiska situation nånsin. Självklart kan man vara nöjd när man behöver något dyrt och kan betala direkt utan att det svider för mycket. Tex när TV:n gick sönder i ett åskoväder eller när jag skulle på bröllop och märkte att min kostym blivit för trång över ryggen och jag inte behöver köpa en ny på dressmann. Men att hjälpa andra med något som är väldigt viktigt och stort för dom men en mindre sak för mig, då känner man sig tacksam och glad.
Citera
2014-04-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Än mer intressant är hur mycket ni höginkomsttagare procentuellt betalar i skatt? Jag studerar fortfarande, så jag har inga personliga erfarenheter, men jag kan tala för min far som betalar mellan 60%-65% i skatt. Det är absurt, och det kommer säkerligen inte att stanna där.

Men ni som har en förhållandevis hög inkomst, hur upplever ni det? Beskattning i %?

Jag betalar väl c:a 40% i snitt på min lön.
30% på lönen upp till 35000 och 50% på lönen mellan 35000-50000:- och 55% på allt däröver.
Blir inte så jätteofta lönen hamnar över 50000:- för mig men ibland händer det.

Jag driver som sagt eget men får lön från flera olika företag så jag fick en bra restskatt i år på 34000:- för att jag hade dålig koll på hur mycket jag hade tjänat. Det här inkomsåret har jag råkoll och gör ifyllnadsbetalningar till skatteverket om det behövs.
Citera
2014-04-24, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Lugnt. Sen så finns det många variablar som måste vara med när man snackar om lön. Till exempel:
-Hur mycket tid jobbar man för dessa pengarna.
-Vad gör man på jobbet? Slitsamt eller slappt? Farligt eller ofarligt?
-Hur är det med resorna till jobbet? Försvinner det 1-2-3 timmar per dag för att pendla till jobbet? Eller måste man till och med bo på annan ort när man jobbar?

Detta är några faktorer man kan fundera över. Till exempel så har jag 5-10 min till jobbet med cykel. Jag skulle inte se en ökad årsinkomst med 50K som bättre om jag måste pendla i bil 1,5 per arbetsdag, utan snarare en försämring.

Som sagt. Man måste ju väga in alla såna variabler. Folk stirrar sig blinda på bruttolönen och inte faktiska förhållanden runt om som restid, arbetstid etc.
Själv har jag en kvart till jobbet med bil och jobbar väl 40 timmar i veckan på kontoret. Men jag kan träna dagligen på dagtid eftersom jag kan styra mycket med telefonen men eftersom jag är egen så är ju telefonen på 24/7 också. Händer ett par gånger i veckan att jag måste fixa något hemma på kvällstid men det är lugnt. Det jobbigaste är väl att jag aldrig kan vara sjuk samt stressen man alltid bär på att någon anställd ska sjukanmäla sig.
Citera
2014-04-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebroc666
Jag betalar väl c:a 40% i snitt på min lön.
30% på lönen upp till 35000 och 50% på lönen mellan 35000-50000:- och 55% på allt däröver.
Blir inte så jätteofta lönen hamnar över 50000:- för mig men ibland händer det.

Jag driver som sagt eget men får lön från flera olika företag så jag fick en bra restskatt i år på 34000:- för att jag hade dålig koll på hur mycket jag hade tjänat. Det här inkomsåret har jag råkoll och gör ifyllnadsbetalningar till skatteverket om det behövs.

Arbetsgivaravgifter och sedan moms på allt du köper. Totalt skattar en löntagare hejvilt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in