2014-04-22, 22:07
Medlem
SaftMajas avatar
Jag kombinerar Akifusan med en 15 cm "allkniv" i kolstål. För mig är det en bra kombination och det blir i praktiken mest så att "den lille" (Shiro Kama) åker fram om det inte är stora mängder som ska hanteras.

Nu är ju kolstål lite mer krävande att hålla på med, tror nog att det tråkiga men bästa alternativet är en mindre Akifusa allkniv som komplement, men jag förstår om du vill ha ngt annat märke att prova. Hattori har ju fått fina omdömen av många här inne..
Citera
2014-04-22, 22:12
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Är det någon kunnig som pillat något eller kan göra ett utlåtande om ikeas slitbar kockkniv?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131068/
Fram i juni kommer jag behöva köpa lite nya knivar då jag och min rumskompis flyttar isär.

Några krav, "rostfri"(rost-trög är ett bättre ord då allt stål rostar).
storleken får ni gärna tycka till om, men tänker mig runt 22cm låter det vettigt?
pris skulle vilja hålla det under 1000lappen kockkniven.
Vad säger ni?

Jag fick förmånen att slipa och pilla på en väns "slitbar" kockkniv nyligen. Det var ingen kniv som tilltalade mig ergonomiskt, kändes klumpig och obalanserad jämfört med exv. Akifusan. Tyckte inte att den fick någon mördarskärpa heller (körde 30' Sharpmakern) men det kan ju vara jag som är talanglös med. Får dock mina knivar jävligt vassa hemma, så jag är lite skeptisk

Kan dock tänka mig att skalkniven är skön med det lite tjockare handtaget. Billig är den ju hursomhelst!
Citera
2014-04-22, 22:20
Medlem
SaftMajas avatar
Nu blir det många inlägg på raken men vafan:

Vi pratade tidigare om att knivar med trähandtag ("Wa") har en benägenhet att rosta i infästningen till bladet p.g.a. fukt. Jag har nu testat att köpa ett "superlim" (Biltemas, 9:- för 5 små tuber!) och lagt på ett par droppar runt infästningen som fuktspärr.

Limmet flyter ut fint och ger en mycket hård epoxy-yta på det känsliga ändträet, vilket förhindrar att träet suger upp vatten där efter disk. Hittills har det fungerat bra och kostar nästan ingenting.
Citera
2014-04-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Jag fick förmånen att slipa och pilla på en väns "slitbar" kockkniv nyligen. Det var ingen kniv som tilltalade mig ergonomiskt, kändes klumpig och obalanserad jämfört med exv. Akifusan. Tyckte inte att den fick någon mördarskärpa heller (körde 30' Sharpmakern) men det kan ju vara jag som är talanglös med. Får dock mina knivar jävligt vassa hemma, så jag är lite skeptisk

Kan dock tänka mig att skalkniven är skön med det lite tjockare handtaget. Billig är den ju hursomhelst!
Okej, balans och ergonomi får jag ta en titt på nästa gång jag är på ikea, då den inte kostar speciellt mycket så kan man inte förvänta sig super-prestanda men iaf hyfsad. Men jag är öppen för förslag på andra alternativ!
Citera
2014-04-23, 18:31
Medlem
Citat:
Jag fick förmånen att slipa och pilla på en väns "slitbar" kockkniv nyligen.

I Ikea Slitbar-serien finns väl ett par kockknivar, vet du vilken av dom det var, med "vanligt" stål eller damaskerat?
Citera
2014-04-23, 21:02
Medlem
Citat:

Jag gillade min damaskerade kockkniv. Dock håller jag med om att övergången mellan handtag och metall inte är jättesmidig och kan upplevas jobbig. Men jag uppskattar att handtaget är tjockare och fyller ut min hand.

Godset är också relativt tjockt (jämfört med mina kn-knivar), men den kan skära alldeles utmärkt och kan slipas väldigt vasst såklart!! (Men det säger inget om stålet verkligen är vg10 och om det har blivit behandlat på rätt sätt i Kina. Jag har fått eggen chippad, men kniven har visserligen använts till att klyva rotsaker med.) Jag har för mig dessutom att kniven, liksom globaler har en zero-egg till en början. (kan ha fel där) Det spelar ändå ingen roll, då det försvinner efter slipningar.

Men som sagt.. godset är inte japan-tunt, ergo funkar för rotsaker. Kniven har inte bästa handtaget heller. Ändå gillar jag känslan i den! Den känns gedigen på gott och ont. Kniven är lite grand som en fin arbetshäst. En arbetshäst som kan skära fina tunna skivor på ett kontrollerat sätt.

Jämfört med en fiskars för 100 kronor så skulle jag ta den här för 500 alla dagar. Min röst är dock bara en utav många.
Citera
2014-04-23, 21:07
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
I Ikea Slitbar-serien finns väl ett par kockknivar, vet du vilken av dom det var, med "vanligt" stål eller damaskerat?

Det var den vanliga klingan, kniven var drygt 20 cm vill jag minnas.

Jag hade också tagit den före en Fiskars, men med tanke på att man får en Shiro kama kockkniv för 995:- på Cleancut hade jag lätt hellre lagt på en 4-hunka och tagit en sådan jämfört med Slitbar.
Citera
2014-04-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Jag gillade min damaskerade kockkniv. Dock håller jag med om att övergången mellan handtag och metall inte är jättesmidig och kan upplevas jobbig. Men jag uppskattar att handtaget är tjockare och fyller ut min hand.

Godset är också relativt tjockt (jämfört med mina kn-knivar), men den kan skära alldeles utmärkt och kan slipas väldigt vasst såklart!! (Men det säger inget om stålet verkligen är vg10 och om det har blivit behandlat på rätt sätt i Kina. Jag har fått eggen chippad, men kniven har visserligen använts till att klyva rotsaker med.) Jag har för mig dessutom att kniven, liksom globaler har en zero-egg till en början. (kan ha fel där) Det spelar ändå ingen roll, då det försvinner efter slipningar.

Men som sagt.. godset är inte japan-tunt, ergo funkar för rotsaker. Kniven har inte bästa handtaget heller. Ändå gillar jag känslan i den! Den känns gedigen på gott och ont. Kniven är lite grand som en fin arbetshäst. En arbetshäst som kan skära fina tunna skivor på ett kontrollerat sätt.

Jämfört med en fiskars för 100 kronor så skulle jag ta den här för 500 alla dagar. Min röst är dock bara en utav många.
Okej, just du säger att godset är tjockt, hur är det till andra saker än rotfrukter tex vitlök, lök, fläskfilé och liknande?

Citat:
Det var den vanliga klingan, kniven var drygt 20 cm vill jag minnas.

Jag hade också tagit den före en Fiskars, men med tanke på att man får en Shiro kama kockkniv för 995:- på Cleancut hade jag lätt hellre lagt på en 4-hunka och tagit en sådan jämfört med Slitbar.
Som sagt, tar gärna tips på andra knivar undrade främst om den kniven var värd att ta en titt på och det verkar den vara!
Citera
2014-04-23, 21:56
Medlem
christerys avatar
Nu kommer ett tips som säkert inte uppskattas av knivomaner. Men jag bodde ett tag nere i SOA och köpte på en marknad billiga KiWi knivar i lite olika längder för inte många kronor. Förutom att tjejen använde en av dessa som skruvmejsel (vilket gjorde att toppen blev sne) så var jag imponerad.

Plastiga och jävliga (litet handtag bla), men skärpan när jag åkte hem var lika bra som nya, inte en rostfläck och jag gjorde absolut inget med eggen under tiden. Skar mest kött och grönsaker, klöv tomater osv.

Men en så billig "skitkniv" trodde jag skulle ge upp eller börja rosta efter en vecka.

Funderade på att ta med nån kniv från Sverige, nu satt jag och funderade på att ta med dessa hem. Men jag donerade dom till mama istället, hennes halvt sönderslipade (enda) kniv behövde lite kompisar.

Ibland hittar man de mest förvånande "fynd".

Så, om ni vill hitta en brukskniv i Thailand, KiWi var förvånansvärt bra för under 10kr.
Citera
2014-04-23, 22:20
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nu kommer ett tips som säkert inte uppskattas av knivomaner. Men jag bodde ett tag nere i SOA och köpte på en marknad billiga KiWi knivar i lite olika längder för inte många kronor. Förutom att tjejen använde en av dessa som skruvmejsel (vilket gjorde att toppen blev sne) så var jag imponerad.

Plastiga och jävliga (litet handtag bla), men skärpan när jag åkte hem var lika bra som nya, inte en rostfläck och jag gjorde absolut inget med eggen under tiden. Skar mest kött och grönsaker, klöv tomater osv.

Men en så billig "skitkniv" trodde jag skulle ge upp eller börja rosta efter en vecka.

Funderade på att ta med nån kniv från Sverige, nu satt jag och funderade på att ta med dessa hem. Men jag donerade dom till mama istället, hennes halvt sönderslipade (enda) kniv behövde lite kompisar.

Ibland hittar man de mest förvånande "fynd".

Så, om ni vill hitta en brukskniv i Thailand, KiWi var förvånansvärt bra för under 10kr.

Kiwi har fått ganska bra kritik på KKF( priset medräknat naturligtvis). Lite kul att ha absurt billiga knivar som funkar bra.
Lite därför är det så kul att köpa gamla KN på loppis. Grymma knivar för en löjligt låg peng.
Tex min KN-gyuto (25 kr) klår lätt min masamoto HC (236$ på jck) när det kommer till att skära tjocka saker som tex äpplen iom det tunna bladet men balansen och ergonomin är inte lika bra.
Citera
2014-04-23, 22:26
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raffe01
Okej, just du säger att godset är tjockt, hur är det till andra saker än rotfrukter tex vitlök, lök, fläskfilé och liknande?

Som sagt, tar gärna tips på andra knivar undrade främst om den kniven var värd att ta en titt på och det verkar den vara!
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-vg-5/kockkniv2013-10-28-09-25-07-detail
Kanske kan vara något om man vill ha rostfritt. Har dock inte hört mycket om Ohishi.
Citera
2014-04-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-vg-5/kockkniv2013-10-28-09-25-07-detail
Kanske kan vara något om man vill ha rostfritt. Har dock inte hört mycket om Ohishi.
Såg trevlig ut, gillar handtagsdesignen tror att jag föredrar den över japanska tappningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in