2014-04-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Man minns väl knappt något fr 5 års ålder? inte jag iaf.

minns inget från 5 års ålder???????

Grattis, du kanske hade en bra barndom!!!!

Spädbarn kan minnas saker OM dem utsätts för något ovärdigt, omänskligt så som detta…. vad tror du inte en femåring kommer ihåg då????????

Blir så less på folk som pratar om saker man inte har någon aning om…….. var glad att ni slapp utstå en sådan här upplevelse och TRO alltid på barnen i första hand.
Citera
2014-04-22, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nationalizten88
Med andra ord, om han får sitta 30 år på rättspsyk så är han 70 år innan det försvinner och då är han knappast aktuell för arbetsmarknaden.

Nej. Sitter han 30 år på rättspsyk, så är det om 40 år som det försvinner. Altså tio år efter det personen går ut genom dörren på fängelset eller psyket.

Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Om det inte blir slutenvården så hamnar han på Kalmar-anstalten där de samlar in allt sånt här pack..... och får sig en högskoleexamen på köpet om han vill ha.

Nej. Kalmar har väl inte sexualbrottslingar. det är enbart några få anstalter.

Citat:
Ursprungligen postat av Melody83
minns inget från 5 års ålder???????

Grattis, du kanske hade en bra barndom!!!!

Spädbarn kan minnas saker OM dem utsätts för något ovärdigt, omänskligt så som detta…. vad tror du inte en femåring kommer ihåg då????????

Blir så less på folk som pratar om saker man inte har någon aning om…….. var glad att ni slapp utstå en sådan här upplevelse och TRO alltid på barnen i första hand.

Kolla du på minnesforskning. Spädbarn minns inte denna typ av händelser. Det kan finnas stress och andra rekationer, men de har inga minnesbilder av händelser. Detta utvecklas senare i livet. 5 åringar minns inte alls på samma sätt - det är forskningen ense om. Däremot hur de minns och hur minnen lagras, det är en annan sak. Barns minne färgas av upplevelser och när man får det återberättat från andra.
Citera
2014-04-22, 20:34
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Omhäktningsförhandling imorgon onsdag.
Åklagaren vill alltså häkta för SJU fall av grov våldtäkt mot barn. Häktas han på sannolika skäl för detta kliver jag upp ur min båt jag tidigare placerade mig i. Visserligen är man inte dömd bara för att man häktas, men nog luktar det allvar här.

Hoppas att jag har fel. Hoppas att antalet offer befinns vara "bara" ett. Ett offer är illa nog men det är ju bättre än fler offer.

http://www.expressen.se/kvallsposten/21-aringen-misstanks-nu-for-16-barnsexbrott/

Har du koll på var gränserna går mellan de olika benämningarna? Någon skrev att Jokern hade slickat en flicka vid ett blöjbyte, räknas det som sexuellt ofredande eller grov våldtäkt?
Usch, känns jobbigt att ens formulera meningen.
Citera
2014-04-22, 20:35
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Har du koll på var gränserna går mellan de olika benämningarna? Någon skrev att Jokern hade slickat en flicka vid ett blöjbyte, räknas det som sexuellt ofredande eller grov våldtäkt?
Usch, känns jobbigt att ens formulera meningen.
Nej, jag är ingen expert, men denna "någons" uppgifter tar jag med en nypa salt.
Citera
2014-04-22, 20:36
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Jobba inom barnomsorg? Såna här domar försvinner aldrig från det belastningsutdrag du måste visa för att få jobba med barn överhuvudtaget. Oberoende om det handlar om skolan eller fritidsverksamhet.

Är du 100 på det? Är det inte fem år på "mildare" fängelsestraff o 10 år på grövre grejor? Eller har peddosar en egen skala?
Citera
2014-04-22, 20:42
Medlem
Citat:
Är du 100 på det? Är det inte fem år på "mildare" fängelsestraff o 10 år på grövre grejor? Eller har peddosar en egen skala?

citerar mig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Jo. Det försvinner från belastningsregistret. 10 år efter att straffet är avtjänat.

http://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

så är det grov våldtäckt mot barn, så försvinner det efter 10 + 10 år.
Citera
2014-04-22, 20:53
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Nej, jag är ingen expert, men denna "någons" uppgifter tar jag med en nypa salt.

Jag med. Jag undrade mest var på skalan det skulle hamna?
Citera
2014-04-22, 20:57
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
citerar mig själv.

Egna citat är de bästa!

Efter att jag hade skrivit min fråga såg jag ditt inlägg.

Men var får du de första tio åren ifrån?
Är 10 år "normalt" för grov våldtäkt av barn?
10 år - 1/3= typ 7 år + 10 år i registret, så teoretiskt skulle han kunna jobba med barn igen innan han fyller 40?
Citera
2014-04-22, 20:59
Medlem
Citat:
Egna citat är de bästa!

Efter att jag hade skrivit min fråga såg jag ditt inlägg.

Men var får du de första tio åren ifrån?
Är 10 år "normalt" för grov våldtäkt av barn?
10 år - 1/3= typ 7 år + 10 år i registret, så teoretiskt skulle han kunna jobba med barn igen innan han fyller 40?

nej. 10 år är max fängelse för grov våldtäkt emot barn om jag inte helt missminner mig. Visar det sig att det är detta antal barn, så lär väl påföljden landa där. Om inte det blir rättspsyk.

Ja, så rent teoretiskt så finns möjligheten att han kan jobba med barn om 18 år. Såvida inget annat händer längs vägen
Citera
2014-04-22, 21:01
Medlem
Holisistics avatar
Det här fallet får mig osökt att tänka på filmen jakten där Mads Mikkelsen blir anklagad för att vara pedofil och genom ledande frågor till barnen och allmän paranoia är han snart misstänkt för att ha förgripit sig på halva dagiset.

Är det någon som vet något om hur bevisläget ser ut mot mannen? Vad säger han själv om anklagelserna?

Lynchstämningen i tråden är ganska obehaglig förutsatt att det inte finns starka bevis mot mannen.
Senast redigerad av Holisistic 2014-04-22 kl. 21:07.
Citera
2014-04-22, 21:29
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Det här fallet får mig osökt att tänka på filmen jakten där Mads Mikkelsen blir anklagad för att vara pedofil och genom ledande frågor till barnen och allmän paranoia är han snart misstänkt för att ha förgripit sig på halva dagiset.

Är det någon som vet något om hur bevisläget ser ut mot mannen? Vad säger han själv om anklagelserna?

Lynchstämningen i tråden är ganska obehaglig förutsatt att det inte finns starka bevis mot mannen.

Han har erkänt, och det finns teknisk bevisning.
Citera
2014-04-22, 21:31
Avslutad
Citat:
citerar mig själv.
¨
Verkar väldigt konstigt eftersom äldre män som blivit dömda för liknande brott har blivit nekade anställning i skolor där jag jobbat, och det handlade om domar från 80-talet. Dessutom så är det väl samma register som man kollas emot om man ska "säkerhetsklassas" t ex inom militären, och de kan då fan få ut domar som är äldre än 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in