2014-04-22, 17:46
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Två hus. Båda kostar en miljon när man flyttar in i det ena huset.

5 år senare kostar huset två miljoner. Man flyttar och får därmed köpa det andra huset för två miljoner.

Visst finns där vissa kostnader i samband med flytten. Säg att det kostar 100.000 kr.

Men det innebär inte att lånet ökar. Det är en helt normal levnadskostnad.

Lånet kvarstår på en miljon, men den som nu köper sin villa för första gången har ett lån på 2 miljoner för det hus de sålde.

Så skuldsättningen ökar inte hos de som redan äger bostaden, bara hos de som köper nytt eller köper större.
Det finns flera problem med detta.
1. För det första så flyttar man rätt sällan till ett exakt likvärdigt hus. Det handlar nog snarare om att man köper ett större hus (fler barn) eller dyl. Visst, det händer att man köper ett mindre hus eller lägenhet, för de som blivit pensionärer etc. Men i del flesta fallen skulle jag gissa man köper något större eller går från lägenhet till hus.
2. Kostnaden för sälja huset, vinstskatt, flytta och köpa andra huset kommer äta upp en hel del av denna vinsten. Så utifrån ditt eget exempel så får de betala mer.
3. Risken att köpa dyrt precis innan bostadsbubblan spricker är även den en faktor att ha med i beräkningarna.
4. Alla som är nya ut på bostadsmarknaden får ett helvete.

Så nej, så länge man inte säljer och flyttar till en mindre bostad eller mindre attraktivt områden så har jag svårt att se vinsten.
Citera
2014-04-22, 17:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så Sverige är en isolerad ö som klarar sig själv? Nu är du ute på djupt vatten i antingen SD eller vänsterflummerier...
Vi har handlat med andra länder sen vikingatiden, men slopade gränser är bara dumt.
Citat:
Bara i vänsterdårarnas värld tog den bort då. Har du lyssnat för mycket på HGF-trollet Barbro Engman?
Här har jag lite material från Wikipedia, men det kanske är ett forum för kommunister enligt dig?

"Bruksvärdeshyra är det lagstadgade hyressättningssystem som används i dag....som innebär att hänsyn tas till lägenhetens standard, utrustning, närhet till centrum, affärer, förskolor och goda kommunikationer, områdets image och rykte...
Grundtanken med bruksvärdessystemet är att man som hyresgäst inte ska behöva flytta när bostadsbristen är stor".

Låter väl tryggt, rättvist och bra?
Citat:
Jaha så du är nöjd med situationen idag, när det är nästan omöjligt att få ett förstahandskontrakt med kort varsel? Det trodde jag aldrig om dig...
Jag vill att stat och kommun ska finansiera billiga bostäder för alla, ett nytt miljonprogram.
Citera
2014-04-22, 18:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag vill att stat och kommun ska finansiera billiga bostäder för alla, ett nytt miljonprogram.

Jag gillar chokladmuffins och tycker staten borde subventionera det.
Citera
2014-04-22, 20:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi har handlat med andra länder sen vikingatiden, men slopade gränser är bara dumt.
är du sverigedemokrat?

Citat:
Här har jag lite material från Wikipedia, men det kanske är ett forum för kommunister enligt dig?

"Bruksvärdeshyra är det lagstadgade hyressättningssystem som används i dag....som innebär att hänsyn tas till lägenhetens standard, utrustning, närhet till centrum, affärer, förskolor och goda kommunikationer, områdets image och rykte...
Grundtanken med bruksvärdessystemet är att man som hyresgäst inte ska behöva flytta när bostadsbristen är stor".

Citat:
det är bra för den som är inne men inte för den som vill in. Och direkt dåligt för nyproduktionen av nya hyresbostäder. Vilken byggherre vill subventionera sina hyresgäster?

Citat:
alla vill inte bo som du vill. Varför ska villaägare och BR-ägare subventionera ditt boende. Det är jätteorättvist!
Citera
2014-04-22, 20:20
Medlem
Grundproblemet är att det kostar så mycket att bygga nytt att stora delar av befolkningen har inte råd att finansiera bostaden.

Antingen höjer man lönerna eller ger billiga lån att finansiera byggandet eller gör det billigare att bygga.

Med andra ord. Framtidens bostäder är baracker.
Citera
2014-04-22, 20:24
Medlem
Citat:

1. Mer sannolikt sedan stenåldern. Men ändå..

2. Fast systemet tar inte hänsyn till tillgång och efterfrågan. Huruvida det är är "rättvist" eller ej vill jag inte uttala mig om, med hänvisning till tidigare debatt om intrahyresbolagssubventioner, dess existens eller ickeexistens.

3. Kan du berätta hur du planerade att detta skulle ske inom ramarna för dagens system?
Citera
2014-04-22, 20:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Grundproblemet är att det kostar så mycket att bygga nytt att stora delar av befolkningen har inte råd att finansiera bostaden.

Antingen höjer man lönerna eller ger billiga lån att finansiera byggandet eller gör det billigare att bygga.

Med andra ord. Framtidens bostäder är baracker.

Kostnaderna kommer bara att öka om man subventionerar det, det är snarast en naturlag. I övrigt hjälper jag redan låginkomsttagare genom att jag betalar en väldig massa skatt, det får räcka.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-04-22 kl. 20:30.
Citera
2014-04-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kostnaderna kommer bara att öka om man subventionerar det, det är snarast en naturlag. I övrigt hjälper jag redan låginkomsttagare genom att jag betalar en väldig massa skatt, det får räcka.

Ja jag tror att kostnaderna skenar iväg för mycket vid subventioner. Varje bostad kostar multum.

Så den enda framkomliga vägen är att köpsvaga får betydligt billigare bostäder och som det ser ut idag innebär det baracker.

Min gissning blir därför att åtminstone 100.000 bostäder byggs av enkla baracker. Små bostäder som framför allt ungdomar kan flytta till.
Citera
2014-04-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du skäms alltså för positionsbytet, väldigt intressant.

2. Oj oj oj, nu är det rättshaverister som löper amok också. Hur känns det att vara helt avslöjad som både kverulant, kommunist och dessutom - förklädd till högerextremist.

3. Är det för 100:e gången som du erkänner att jag har rätt?
När du fabriserar påståenden på det där viset så sätter nog de flesta dig på ignore.

Frågan är väl om det är så många fler än jag som inte gjort det än.

Du borde fråga dig varför du försätter dig i situationer där du behöver ljuga ihop vad som skrivits. Vem som helst kan gå tillbaka och se att det du skriver inte är sant.
Citera
2014-04-22, 22:27
Medlem
Citat:
Nja bostadsbrist har det inte alltid varit även om det varit långa köer till populära områden.

Vi har väl åtminstone en generation som inte behövde bo hemma hos mamma till de var trettio?
De som föddes runt 1930 och tidigare fick flytta hemifrån vid ca 14 års ålder och försörja sig. Och ibland skicka hem lönen till föräldrarna.

Så de behövde inte bo kvar hemma. Fast jag tror att dagens ungdomar hellre bor kvar hos mamma.
(Stod i DI för en tid sedan om en Svensk som drev restaurang i Spanien. Han lyckades inte anställa arbetslösa spanjorer. När de insåg att arbetstiden var på kvällen var det inte intressant. Då skulle de umgås med sina kompisar. Så de bodde hellre hemma och lyfte bidrag från staten).
Citera
2014-04-22, 22:36
Medlem
Citat:
Räntenivån är ingen naturlag, de låga räntorna är en medveten politik. Inflationsbekämpning är etta på politikernas dagordning, tydligen viktigare än att bromsa de skenade bostadspriserna och att bekämpa arbetslösheten.
Antar att det är skrivfel och du menar bekämpning av lägre priser.

(Att man försöker elda på skuldsättningen handlar också om att man vill att folk ska spendera för lånade pengar då det leder till att vissa näringsidkare anställer någon ytterligare person. Lägre räntor är ett starkt och återkommande fackligt krav).

Citat:
Hyresnivån är inte ett resultat av "vad det kostar", utan av vad fastighetsbolagen lyckas pressa upp nivån till. Oxfilépriset är ett resultat av tillgång och efterfrågan, men det kunde ju balanseras med lite prisreglering så att även fattiga kunde ha råd.
Om du tror att man tjänar multum på att driva en byggfirma borde du väl starta en, så du kan bada i pengar.
Citera
2014-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Vad finns det för rimligt argument i att en privatvärd ska höja hyran utan motprestation när han redan gör miljoner i vinst?
Gör en privatvärd miljoner i vinst då?

Säg att du, jag och kurt-sune biddar på en hyresfastighet som är till salu. Hur mycket kommer du att betala för den? Du måste lånefinansiera det.

Det är bara den av spekulanterna som bjuder högst som får köpa. Och denna måste låna mest, och får lägsta marginaler.

Tror du att vi stannar budgivningen och låter dig köpa den så att du kan luta dig tillbaka och tjäna multum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in