Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Du klarar ju inte ens av att redogöra för frågan. Det är ett första steg du måste uppnå. Du är ljusår från från att förtydliga något.
Nej det är inte spännande. Det är snarare så att jag ägnar mig åt gratis terapi till någon fantasifull rättshaverist. Som fullkomligt löpt amok.
Det är inte en inställning. Det är en realitet.
1. Du skäms alltså för positionsbytet, väldigt intressant.
2. Oj oj oj, nu är det rättshaverister som löper amok också.

Hur känns det att vara helt avslöjad som både kverulant, kommunist och dessutom - förklädd till högerextremist.
3. Är det för 100:e gången som du erkänner att jag har rätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Underhåll av tillgången är en annan fråga som jag förutsatt att ägarna som brukligt sköter.
Betyder detta att du nu förstått att det gällde tillsvidareboende och inte korttidshyra?
Eller är du osäker på det?
1. Rent generellt sköts underhållet inom BR-bestånd avsevärt bättre än i HR-bestånd, det finns direkta incitament genom ägarandelarna i BR:s att vara mer skötsamma, medan HR-bestånd, särskilt i kommunal ägo vanligtvis har incitament att göra politik i saken och försöka skicka räkningen till skattebetalarna. Dvs. en fråga där ägarna ofta har diametralt olika inflytande, men Hyresrättpersonerna har omätbart inflytande över - i det korta perspektivet 5-20 år.
2. Nej, det betyder att skiljer på hotellverksamhet och hyresverksamhet, men man kan ju direkt se att du är subjektivt påverkad av frågan och väldigt biaserad gentemot bostadsrätter samt försöker debattera till förmån för hyresrätter - som att klassificeringen på något vis skulle ha en politisk betydelse där båda de såkallade rättigheterna är SAPs små konstruktioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Behåll de funderingarna för dig själv tills du kommit fram till om det motiverar högre eller lägre hyra. Och så lägger du fram ett oantastligt, logiskt/rationellt resonemang som visar din tes.
Liksom för HR. I båda fallen justeras boendekostnaden. Vad får dig att tro att det bara skulle gälla BR?
Eh?
Både HR och BR innehavarna kommer att ha mängder av upplevelser. Är det inte på jobbet, eller avundsjuka för att grannen köpt en ny bil så är det något annat. Det har inte med marknadshyra att göra.
1. Ifall du skäms för att hyresrätterna missköts så behöver du inte demonstrera saken inför publik, vem som helst kan förstå att en individ som köpte en BR i tex. Stockholm 1990 har gjort en väldigt bra affär jämfört med en person som skaffade sig en hyresrätt.
2. Där har du faktiskt fel, detta beror vanligtvis på balansfonderna hos hyresbolagen, men i BR:n så syns det direkt på månadsräkningen pga. räntesystemen och amorteringsavtalen - när sådana finns samt förstås inflationen.
3. Inflationens inverkan på hyresrätten är vanligtvis att hyran ökar i takt med inflationen. Inflationens inverkan på lån hos bostadsrättsinnehavare innebär att lånen minskar ungefär i inflationens takt men förstås inverkar på avgifter så som på hyran i en HR och övriga kostnader. Detta innebär essentiellt ekonomiska fördelar för BR:innehavararen i förhållande till hyresrättsinnehavaren.