Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det här som du skrev är rätt konstigt:
Det kommer bli mindre tryck på lägenheterna på attraktiva adresser, men det innebär ett ökat tryck på lägenheterna runt omkring.
Kan du förklara närmaste hur du tänker. Tror du färre skulle bosätta sig i attraktiva lägenheter och att de istället skulle efterfråga mindre attraktiva lägenheter? Utveckla gärna dina tankegångar här.
Adam och Eva har två barn och vill bo i stan, eftersom att det är där de arbetar. De har fått tag i en trea som kostar 10 000 per månad. De har en smärtgräns på 12 000 per månad. Om den där trean hade kostat 20 000 per månad så hade de inte letat efter en inneboende som ville betala 8 000 i månaden - de hade i stället letat efter boende så nära stan som möjligt inom sin smärtgräns.
Adam och Eva är inte ensamma om att resonera på det sättet. Med marknadshyror tvingas de alltså utåt. Det kallas för ekonomisk segregering. Nu säger jag inte att det är dåligt i sig, men det är alltså så verkligheten fungerar.
De långa köer vi ser på attraktiva adresser i dag kommer minska, men de människor som letar efter boende kommer inte sluta leta efter boende - de kommer bara leta någon annanstans, där de har råd. De mest köpsvaga grupperna hamnar slutligen alla i samma område, där den stora efterfrågan tvingar dem att bo mycket trångt. Inte för att de vill, utan för att de inte ser något alternativ.
Den situationen ser vi i dag i bland annat Paris höghusförorter, där fyror och femmor kan kosta 3 000 euro i månaden och bebos av två eller till och med tre familjer som delar på hyran.
Men jag förmodar att du vet detta, och jag blir därför nyfiken på varför du tycker att slutsatsen är underlig. Om du på fullaste allvar tycker att det är underligt att trycket på hyreslägenheter på attraktiva adresser skulle minska om marknadshyror infördes, och att de som inte längre har råd att leta efter lägenheter där skulle leta efter lägenheter någon annanstans - då har jag fått fel uppfattning om dig.