2014-04-20, 13:14
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Hehe, ja, jag tänkte på sängen. Ett par år tolkar jag som 2 år, vilket för mig är en jäkligt låg ålder på en säng. Orsaken jag frågade var för att belysa det faktum att pris måste sättas i relation till hur länge en säng varar. En Hästens har garanti på 25 år, så jag räknar med att ha min i 30 år.

Okej! Jag tror min säng håller i 5-10 år utan problem. Personligen så skulle jag nog inte vilja ha samma säng i över tio år. Då köper jag hellre en ny.
Citera
2014-04-20, 14:23
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Okej! Jag tror min säng håller i 5-10 år utan problem. Personligen så skulle jag nog inte vilja ha samma säng i över tio år. Då köper jag hellre en ny.

Om man använder säng/madrasskydd (vilket alla borde göra) så ser sängen ut som ny år efter år medan om man inte använder det så ser den sunkig ut efter bara ett par år.
Citera
2014-04-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Om man använder säng/madrasskydd (vilket alla borde göra) så ser sängen ut som ny år efter år medan om man inte använder det så ser den sunkig ut efter bara ett par år.

Det är inte hur den ser ut som är saken för mig, det är att jag inte vill sova i en säng som samlat på sig allehanda smuts med åren.
Citera
2014-04-20, 15:54
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det är inte hur den ser ut som är saken för mig, det är att jag inte vill sova i en säng som samlat på sig allehanda smuts med åren.

Den samlar ju inte på sig något smuts om man har skydd på den... Men alla tänker vi olika. Jag kommer inte ha min säng i några 30 år men förhoppningsvis 10-15 år i alla fall.
Citera
2014-04-20, 19:24
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll om man byter bäddmadrass, känns ändå rätt risigt att ha samma säng i massa år. Lite samma sak med möbler i allmänhet, förutom gammalt arvegods slänger jag de flesta möbler när jag flyttar och köper allt nytt. Då slipper jag dessutom flytta det då alla butiker har hemkörning.

Bryr mig inte nämnvärt om hur min säng ser ut, brukar inte ha rundvandring i mitt sovrum när folk är på besök så andra bryr sig nog inte.

Ok, ja alla är ju olika. Själv köper jag enbart kvalitetsgrejer som jag förväntar mig ha i många, många år. Att köpa och sälja vid nästa flytt slutade jag med efter studietiden.
Citera
2014-04-20, 19:26
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att den skulle samla på sig smuts?

Givetvis måste man följa skötselråden. Därtill drar inte tagel åt sig kvalster i samma utsträckning som annat vanligt förekommande material gör.
Citera
2014-04-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ok, ja alla är ju olika. Själv köper jag enbart kvalitetsgrejer som jag förväntar mig ha i många, många år. Att köpa och sälja vid nästa flytt slutade jag med efter studietiden.

Väldigt praktiskt att slänga och köpa nytt, även kvalitétsprodukter slits med åren och jag gillar att ha nytt och fräscht när jag flyttar. Att spara massa möbler slutade jag med efter studietiden då jag numera har kapital nog att göra en "clean sweep" när jag flyttar. Då kan jag dessutom köpa möbler som skall passa specifikt till just det boendet, jag behöver inte kompromissa alls.

Största anledning med säng är dock att jag sover lika bra i min Ikeasäng som i de "märkessängar" jag testat. Sen är sömn något jag försöker minimera då jag tycker det är slöseri med tid så det är inget jag är beredd att lägga pengar på bara för att.

Citat:
Vad får dig att tro att den skulle samla på sig smuts?

Givetvis måste man följa skötselråden. Därtill drar inte tagel åt sig kvalster i samma utsträckning som annat vanligt förekommande material gör.

Allt samlar på sig smuts, specielt saker i textil, det är fullt med damm med mera i luften som samlas lite var stanns. Kvalster finns även om det är tagel.
Citera
2014-04-21, 11:59
Medlem
Citat:
Väldigt praktiskt att slänga och köpa nytt, även kvalitétsprodukter slits med åren och jag gillar att ha nytt och fräscht när jag flyttar. Att spara massa möbler slutade jag med efter studietiden då jag numera har kapital nog att göra en "clean sweep" när jag flyttar. Då kan jag dessutom köpa möbler som skall passa specifikt till just det boendet, jag behöver inte kompromissa alls.

Låter som en märklig strategi. Tror aldrig någonsin jag hört någon göra på liknande vis förr. Känns som att du har rejält med dollars om du har råd att köpa kvalitetsprodukter och samtidigt byta hela ditt boting vid varje flytt - inte alla som har möjligheten att göra av med flera hundra tusen under sådana former. Bara att gratulera om du har den möjligheten. Även om jag fortfarande inte skulle slösa den enorma tid det faktiskt tar att inreda ett helt hem vid varje flyttillfälle, jämfört med att bygga upp sitt hem med kvalitet successivt.

Citat:
Största anledning med säng är dock att jag sover lika bra i min Ikeasäng som i de "märkessängar" jag testat. Sen är sömn något jag försöker minimera då jag tycker det är slöseri med tid så det är inget jag är beredd att lägga pengar på bara för att.

Har du någonsin ägt en kvalitetssäng? Jag förutsätter det då du har lyckats forma dig en åsikt om det. Alla ryggar är givetvis olika, men det krävs såklart att man de facto provat något innan man kan rättfärdiga en åsikt om detsamma!

Citat:
Allt samlar på sig smuts, specielt saker i textil, det är fullt med damm med mera i luften som samlas lite var stanns. Kvalster finns även om det är tagel.

Lämnar detta därhän, känns som en icke-diskussion.
Citera
2014-04-21, 16:16
Medlem
Citat:
Låter som en märklig strategi. Tror aldrig någonsin jag hört någon göra på liknande vis förr. Känns som att du har rejält med dollars om du har råd att köpa kvalitetsprodukter och samtidigt byta hela ditt boting vid varje flytt - inte alla som har möjligheten att göra av med flera hundra tusen under sådana former. Bara att gratulera om du har den möjligheten. Även om jag fortfarande inte skulle slösa den enorma tid det faktiskt tar att inreda ett helt hem vid varje flyttillfälle, jämfört med att bygga upp sitt hem med kvalitet successivt.

Det blir inte några "flera hundra tusen" för mig, har inte direkt övermöblerat här hemma. Kvalitétsprodukter behöver inte heller vara svindyra och komma från Svenskt Tenn. Soffor brukar ju dock kosta en del om man vill ha en bra sådan men totalt kommer inte jag upp i 200k+ i var fall. Hundratusen kan det nog vara möjligt att komma upp i.

[quote=krokofilen|Har du någonsin ägt en kvalitetssäng? Jag förutsätter det då du har lyckats forma dig en åsikt om det. Alla ryggar är givetvis olika, men det krävs såklart att man de facto provat något innan man kan rättfärdiga en åsikt om detsamma![/QUOTE]

Ägt nej, sovit flera nätter i ja. Jag sover väldigt gott i min säng från Ikea, jag sover väldigt gott i en säng från Hästens eller annat dyrare märke. Sover jag bättre i någon av dem? Inte vad jag märker. Jag vill som sagt ändå spendera så lite tid till att sova så sängen är inte prioriterat.
Citera
2014-06-20, 10:28
Medlem
Bara att konstatera att marknadsföringen fungerat för hästens. Smart det där med rutorna vilket personifierar varumärket.
Till och med så man blir nyfiken även om jag aldrig upplevt sömnsvårigheter helt oavsett säng. Har ju genom åren sovit på allt från hotellsängar till liggunderlag.
Citera
2014-06-23, 21:26
Medlem
Har nu ägt sängen i någon månad och igår kom sängkläderna (tog 7 veckor att levereras). Sover som en gud nu, är fruktansvärt nöjd. Denna säng spelar i en helt annan liga än någonting jag tidigare sovit i.
Citera
2014-07-01, 01:58
Medlem
Är inte hästens rätt ute nuförtiden? Läste det i någon inredningstidning. Min naprapat berättade att de allt för "fina" sängarna inte alls är speciellt bra för kroppen, bäst för ryggen skulle tydligen vara att sova på en kartong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in