2014-04-17, 00:13
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Köpte den dyraste samt hårdaste på ikea med den stora extra madrassen som kostar runt 4000, vad jag förstått är det just den sistnämnde som är det riktigt viktiga. Har tempur kudde och sover fantastiskt skönt.

Så som du sover i sängen kommer ni kropp att vara, har du en mjuk säng med mycket kuddar, så kommer du se ut som "ringaren i Notre Dam" vid 60 års åldern.

Kroppen tar otroligt med stryk i dessa mjuka sängar, vilket vår kropp inte är anpassad för.

Tror att allt mitt gick på runt 30k och det är väl värt varenda öre, spenderar en 1/3 av dagen i sängen, så är det ett givet beslut att kosta på en bra säng.

Jag har också den största, hårdaste och dyraste sängen från IKEA. Den är jävligt skön, prisvärd och dessutom bra för ryggen. Den kostar dock långt ifrån 30k, snarare en tredjedel om jag minns rätt.
Citera
2014-04-18, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag har också den största, hårdaste och dyraste sängen från IKEA. Den är jävligt skön, prisvärd och dessutom bra för ryggen. Den kostar dock långt ifrån 30k, snarare en tredjedel om jag minns rätt.

Hur lång livslängd uppskattar du?
Citera
2014-04-18, 23:05
Bannlyst
det här snacket om dåliga sängar som slängs ut känns ju mer som dom inte valt rätt modell efter hårdhetsgrad, dvs mjuk madrass när dom borde haft hård/fast eller tvärtom. att kategoriskt avfärda dom större sängmärkena som skräp köper jag inte.

och det här med hästens reklambudget, det var väl minst 5-10 år sen som hästens körde tv och tidningsreklam i nån större omfattning? med tanke på att folk fortfarande pratar om märket så får man väl säga att deras kampanj var mycket lyckad.
Senast redigerad av creepingdeath 2014-04-18 kl. 23:09.
Citera
2014-04-19, 10:17
Medlem
Sådär, då har investeringen på över 100 K provsovits i 3 nätter och än så länge är den värd varenda krona.

En grej som oroar mig lite är dock att jag vaknar upp snuvig varje morgon. Är hästallergiker men kan aldrig tänka mig att detta har något att göra med sängen? Någon här som upplevt liknande?
Citera
2014-04-19, 10:27
Medlem
Jag kör bara på säng från Ikea och sover som en stock i den, har testat allt möjligt och märker ingen skillnad på en dyr och en billig säng bara hårdheten är rätt. Gav nog 5-6k för min Ikeasäng inklusive bäddmadrass och sängram med mera och den har fungerat bra nu i ca 5 år, jag brukar av hygienskäl slänga min säng varje gång jag flyttar och då köpa ny så det börjar bli dags för en ny snart. 1000 kr per år och få en ny fräsch säng med 5 års intervall känns väldigt mycket bättre än att betala 3000 per år och då behöva ha den 30 år. Jag skulle aldrig vilja ha samma säng i 30 år, skulle kännas extremt ofräscht.
Citera
2014-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag kör bara på säng från Ikea och sover som en stock i den, har testat allt möjligt och märker ingen skillnad på en dyr och en billig säng bara hårdheten är rätt. Gav nog 5-6k för min Ikeasäng inklusive bäddmadrass och sängram med mera och den har fungerat bra nu i ca 5 år, jag brukar av hygienskäl slänga min säng varje gång jag flyttar och då köpa ny så det börjar bli dags för en ny snart. 1000 kr per år och få en ny fräsch säng med 5 års intervall känns väldigt mycket bättre än att betala 3000 per år och då behöva ha den 30 år. Jag skulle aldrig vilja ha samma säng i 30 år, skulle kännas extremt ofräscht.

En säng man har i 30 år byter man givetvis bäddmadrass i ca var 10:e år.

Tycker du inte det ger en extremt fattig look på ditt sovrum med en Ikea-säng, ink sängram, för 5-6 K?
Citera
2014-04-19, 11:17
Medlem
LaGrandes avatar
Tycker inte Hästens är värda sitt pris. Hade en Citation tidigare (2007-11) och visst är den skön men det finns liknande sängar för bättre priser. När jag flyttade 2011 köpte jag en Svane-säng för en tredjedel av priset och tyckte den var i princip lika skön att sova i.

Bytte för någon vecka sedan till en ställbar Tempur och har lite blandade intryck än så länge. Den är väldigt skön på ett sätt samtidigt som den är upplevs hård på något konstigt sätt - är nog mest ovana vid det lite underliga materialet.
Senast redigerad av LaGrande 2014-04-19 kl. 11:19.
Citera
2014-04-19, 14:59
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Hur lång livslängd uppskattar du?

På sängen?

Ja den lär väl åtminstone hålla ett par år. Ska jag vara ärlig vet jag inte hur länge en säng brukar hålla.
Citera
2014-04-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Tycker inte Hästens är värda sitt pris. Hade en Citation tidigare (2007-11) och visst är den skön men det finns liknande sängar för bättre priser. När jag flyttade 2011 köpte jag en Svane-säng för en tredjedel av priset och tyckte den var i princip lika skön att sova i.

Bytte för någon vecka sedan till en ställbar Tempur och har lite blandade intryck än så länge. Den är väldigt skön på ett sätt samtidigt som den är upplevs hård på något konstigt sätt - är nog mest ovana vid det lite underliga materialet.

Jag förutsätter att du ägt en Hästens eftersom du har lyckats forma dig en åsikt kring huruvia de är värda sitt pris eller inte?
Citera
2014-04-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
På sängen?

Ja den lär väl åtminstone hålla ett par år. Ska jag vara ärlig vet jag inte hur länge en säng brukar hålla.

Hehe, ja, jag tänkte på sängen. Ett par år tolkar jag som 2 år, vilket för mig är en jäkligt låg ålder på en säng. Orsaken jag frågade var för att belysa det faktum att pris måste sättas i relation till hur länge en säng varar. En Hästens har garanti på 25 år, så jag räknar med att ha min i 30 år.
Citera
2014-04-20, 01:56
Medlem
Citat:
En säng man har i 30 år byter man givetvis bäddmadrass i ca var 10:e år.

Tycker du inte det ger en extremt fattig look på ditt sovrum med en Ikea-säng, ink sängram, för 5-6 K?

Spelar ingen roll om man byter bäddmadrass, känns ändå rätt risigt att ha samma säng i massa år. Lite samma sak med möbler i allmänhet, förutom gammalt arvegods slänger jag de flesta möbler när jag flyttar och köper allt nytt. Då slipper jag dessutom flytta det då alla butiker har hemkörning.

Bryr mig inte nämnvärt om hur min säng ser ut, brukar inte ha rundvandring i mitt sovrum när folk är på besök så andra bryr sig nog inte.
Citera
2014-04-20, 06:17
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Jag förutsätter att du ägt en Hästens eftersom du har lyckats forma dig en åsikt kring huruvia de är värda sitt pris eller inte?

Ja, eftersom jag skrev att jag hade en Citation (deras ställbara toppmodell fram till nyligen) så känns det som vi kan förutse det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in