Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-28, 02:14
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Köpte en Silence Classic (ILVA, samma fabrik som Hilden iflg. han som arbetar där...och sålde mig den) A450, ställbar säng (El-Hissar).

Bästa sängen jag någonsinne har sovit i. Kostade ny ca. 10.000 (som ILVA varumärke), och köpte den på "klipp" för bara lite över 2K (helt ny). Jag har "customized" den med en bäddrama i rent stål så den är sjukt solid, och tung så inte ens två vuxna personer kan lyfta den

El-Hissar är en must-have viss man har dålig rygg eller problemen med ryggen som jag har. Det är också en stor fördel när man har ätit för mycket, och vill ligga lite uppåt då man inte får andnings-besvär.

Har man rygg problemen, så hissar man bara benen upp och nästa dag är allt bra igen.
Haha, låter som en riktig pizza-säng.

Ba, ja, har varit på krogen, sänkt 15 stora och smällt i mig flottig pizza! 😅😅😅
Citera
2022-11-16, 09:23
  #410
Medlem
han solos avatar
Har en Tempur med Cloud madrass. Den var dyr men värt varenda krona. Du sover ca 1/3 av livet...

Den var otroligt varm och obekväm första nätterna. Sedan dess kan jag knappt sova någon annanstans. På semestrar längtar jag alltid efter sängen.
Citera
2023-02-05, 21:44
  #411
Medlem
ButtButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Har en Tempur med Cloud madrass. Den var dyr men värt varenda krona. Du sover ca 1/3 av livet...

Den var otroligt varm och obekväm första nätterna. Sedan dess kan jag knappt sova någon annanstans. På semestrar längtar jag alltid efter sängen.

Varför valde du en Tempur?

Jag ska välja mellan Tempur och Hästens, men tyvärr har jag mycket svårt att bestämma mig.

Inte säker på om Hästens är värt de extra pengarna.
Citera
2023-02-07, 09:47
  #412
Medlem
Vissa sängar kan vara värda mycket pengar. Har länge varit en såndär som kört Ikea- eller Mio-sängar för ~10 K. Aldrig tänkt på hur kroppen mår av det eller vad man istället kan få av pengarna.

Det var först när min sambo, efter problem med ryggen, började ventilera tanken på att byta säng. När jag kollat runt en del hittade jag några kedjor som kör många sängar som anpassas efter ens egen kropp och utifrån dialog med kiropraktor bla bla.

Utifrån det köpte vi en Carpe Diem-säng (rabatt genom god kontakt) för ~80 000 kr (skulle ha kostat något över 110 000 kr). Jag trodde aldrig att jag skulle säga det (och att jag aldrig skulle betala mer än 20 - 30 000 kr för en säng); men det var i vårt fall värt pengarna. Jag har inga problem med kroppen, men har sovit uruselt sedan tonåren.
Men sedan sängbytet har det blivit avsevärt mycket bättre.

Samtidigt; Man kan köpa en bil för en halv miljon för att ta sig mellan olika platser, det ska ösas på med lyx och annat kul. Men att ha en bra säng som minskar smärtor i kroppen och förbättrar din sömn, något du brukar i princip dagligen under hela ditt liv blir plötsligt för dyr...?
Citera
2023-02-07, 10:12
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Har små funderingar kring att byta säng och har varit runt och kollat en del. Är lite fångad av den nya tiden där det är "inne" att lägga stålar på sitt kök och sin säng. Att hitta en säng för 100.000 är inget problem, något som hade fått de flesta att gapa förvånat för några år sedan.

En ok dubbel-Hästens landar runt 45-65K, samtidigt kan jag köpa en binge på IKEA för en tia. Är Hästens verkligen så mycket bättre? Sover jag så pass bra att prisdiffen är motiverad, eller betalar jag bara för varumärket?

Ni som har köpt en "dyrsäng", var det verkligen värt det?

Vad är den stora skillnaden?

Elektriskt höj,-och sänkbart, är det en funktion som bara är kul första två veckorna?

Det är helt otroligt sköna sängar. Så för mig är det värt det.
En rolig grej med hästen; Ägaren försökte sälja sängarna för lägre priser i början, men när han, antagligen efter tips från andra företagare, höjt priset med typ 250%, först DÅ blev det en lyxprodukt och ett populärt märke.

Mänsklig psykologi, någon?
Citera
2023-02-07, 11:45
  #414
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Det är helt otroligt sköna sängar. Så för mig är det värt det.
En rolig grej med hästen; Ägaren försökte sälja sängarna för lägre priser i början, men när han, antagligen efter tips från andra företagare, höjt priset med typ 250%, först DÅ blev det en lyxprodukt och ett populärt märke.

Mänsklig psykologi, någon?

Jag har hört en annorlunda, men ändå liknande historia. Enligt berättaren så hotades Hästen av konkurs på 90-talet, och i ren desperation så la man allt kapital på reklam, varpå vinden vände. Fast historierna kan ju också hänga samman, och att priset höjdes i samband med reklamkampanjen.
Citera
2023-02-07, 12:57
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag har hört en annorlunda, men ändå liknande historia. Enligt berättaren så hotades Hästen av konkurs på 90-talet, och i ren desperation så la man allt kapital på reklam, varpå vinden vände. Fast historierna kan ju också hänga samman, och att priset höjdes i samband med reklamkampanjen.

Ja, när man kollar årsredovisningarna på krafman så ser man när det vände för företaget
De hade ekonomiska problem där pengar togs ut ur bolaget och sen stoppades tillbaka, gång på gång.
De vägrade ge upp
För den som är intresserad finns årsredovisning från 2017 att läsa: https://krafman.se/hastens-sangar-ak...sammanfattning

Hur som helst är sängarna helt otroliga. Jag som lätt får spända muskler när jag sover i en mjuk säng, känner ingenting när jag lägger mig i hästen-sängar, och det lär ju knappast vara slumpen.
De förtjänar all cred de kan få, de sängarna.
Citera
2024-01-28, 00:48
  #416
Medlem
Hästens verkar blivit ett riktigt WT-pissmärke. Finns en video där en anställd kvinna tar in tre gapiga grabbar som skuttar runt bland säng tillverkningen och rör runt.

Vid 4:08 i videon hoppar en av killarna rakt ner i berget med häst tagel som ska in i madrassen och leker, tydligen ingår också idiotens hår och skit i sängen.

Besöket slutar med att kvinnan vill visa dem deras hemliga fabrik där de tillverkar en säng där grundpriset är 2 miljoner. Idioterna fortsätter vara gapiga och ska leka och ta på allt. Det är alltså begagnade sängar man köper på Hästens numera!!!

https://youtu.be/Fe3ovoxtCb0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback