2014-04-18, 00:03
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
Nu säger Ts att h*n var på gränsen till G, det enda som krävs är att Ts ska plugga lite mer denna gång för få ett godkänt betyg.
Förövrigt tycker jag att din fråga var dum, man behöver inte ha något som talar för varför man inte skulle klara av provet andra gången. Att strunta i att göra omprov i Ts sits är bara dumt då det handlar om ett prov och inte flera, det är värt den timmen det tar att skriva provet.
Jag har aldrig "struntat" i att göra ett omprov, jag klarade första provet utan problem. Det var just det andra som jag tycker jag i.a.f borde fått en chans att göra omprov på innan kursen var slut
Citera
2014-04-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Nationella provet kan ju ändå inte påverka betyget i kursen negativt?

Jag hör ofta det här men har aldrig sett någon form av belägg för det. Om man under NP visar att man inte besitter de kunskaper som krävs för ett visst betyg så ska man rimligtvis inte få det heller.
Citera
2014-04-18, 00:07
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodar
Nu säger Ts att h*n var på gränsen till G, det enda som krävs är att Ts ska plugga lite mer denna gång för få ett godkänt betyg.
Förövrigt tycker jag att din fråga var dum, man behöver inte ha något som talar för varför man inte skulle klara av provet andra gången. Att strunta i att göra omprov i Ts sits är bara dumt då det handlar om ett prov och inte flera, det är värt den timmen det tar att skriva provet.

Jag tycker att Ts hade kunnat se till att göra ett godkänt prov första gången, istället för att misslyckas och sen komma och gnälla om det. Det finns många kurser där man bara får en chans på varje prov. Det är ingen jävla männsklig rättighet att få fler chanser.
Senast redigerad av TrotsTrollet 2014-04-18 kl. 00:13.
Citera
2014-04-18, 00:14
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Hur är det upplagt i matte 2 med prov? Vi gör små delprov så om man klarar det får man med sig 0.5 poäng till nationella provet c nivå 0.5 till och a nivå 0.5 till. Vad jag förstått så ska man göra ett stort prov i slutet av kursen, är det ett nationellt prov? Gör alla det samtidigt som läser matte b på komvux? Vad händer om man misslyckas med det? Får man IG i kursen även om man får godkänt på delproven? Får man göra omprov? När gör man det? Får man göra en egen prövning och betala ca 500 om man vill om man misslyckas med nationella provet? Får man göra det typ dagen efter om det kändes dåligt och man vill safe upp det hela. Fyll på med så mycket info ni kan, måste få E i matten innan sista komplettinges dag till höstantagningen.
Citera
2014-04-18, 00:35
Medlem
mario.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Jag hör ofta det här men har aldrig sett någon form av belägg för det. Om man under NP visar att man inte besitter de kunskaper som krävs för ett visst betyg så ska man rimligtvis inte få det heller.
Precis. Men det sänker inte ditt betyg i kursen annars.
Citera
2014-04-18, 00:36
Medlem
sodars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag tycker att Ts hade kunnat se till att göra ett godkänt prov första gången, istället för att misslyckas och sen komma och gnälla om det. Det finns många kurser där man bara får en chans på varje prov. Det är ingen jävla männsklig rättighet att få fler chanser.
Sådant händer, man misslyckas ibland. Jag vet att det inte är någon jävla mänsklig rättighet, men om man får fler chanser, varför inte ta dem?
Citera
2014-04-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Fast frågan är om detta är en sådan kurs? I mina papper från komvux står där uttryckligen att jag har ett omprovstillfälle om jag misslyckas med ordinarie prov. Om samma sak gäller för den kursen TS läste så är det ett (1) omprovstillfälle som gäller, varken mer eller mindre.

Citat:
Så här står det i mina papper:
Citat:
Ursprungligen postat av Komvux
Matematikbetyget kommer att vara en sammanvägning av de mindre modulproven och det större avslutande provet (att jämföra med ett nationellt prov i ordinarie kurs). [...] För att du ska kunna få minst betyget E på kursen måste du ha gjort samtliga prov med godkänt resultat.

Så här står det på skolverket:
Citat:
Ursprungligen postat av Skolverket
Sedan den 1 oktober 2013 ska de nationella proven (kursproven) användas som stöd för bedömning och betygssättning inom den kommunala vuxenutbildningen på gymnasial nivå.

Vad som gäller för gymnasiet vet jag inte, men nationella provet får och ska användas som betygsunderlag på komvux.
Senast redigerad av Drymedar 2014-04-18 kl. 00:51.
Citera
2014-04-18, 00:48
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Jag har aldrig "struntat" i att göra ett omprov, jag klarade första provet utan problem. Det var just det andra som jag tycker jag i.a.f borde fått en chans att göra omprov på innan kursen var slut

Kan du motivera varför du skulle fått chansen att göra ett omprov?

Om du inte klarar proven, så ska du självklart inte ha ett betyg heller. Bara det faktum att du måste ligga på gränsen till G och balansera visar att du inte tar dina studier på allvar!

Rannsaka dig själv och tänk efter om du verkligen gett denna kurs 100%... och om du inte har gjort det, så tycker jag att du ska skämmas. För det är fan i mig pinsamt att få icke godkänt i en kurs som du på EGET intiativ valt att läsa på KOMVUX.

För helvete.
Citera
2014-04-18, 01:06
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnabolicH2O
Kan du motivera varför du skulle fått chansen att göra ett omprov?

Om du inte klarar proven, så ska du självklart inte ha ett betyg heller. Bara det faktum att du måste ligga på gränsen till G och balansera visar att du inte tar dina studier på allvar!

Rannsaka dig själv och tänk efter om du verkligen gett denna kurs 100%... och om du inte har gjort det, så tycker jag att du ska skämmas. För det är fan i mig pinsamt att få icke godkänt i en kurs som du på EGET intiativ valt att läsa på KOMVUX.

För helvete.
Matte har aldrig varit mitt starkaste ämne & man kanske sysslar med andra saker medans man pluggar?!
Vet om flera som också var precis på gränsen att få ett G, man kanske hade lyckats bättre om kursen varit bättre utarbetad som nästa termin tydligen ska vara Vi arbetade med dom första 2 kapitlen i minst 3 månader, och dom sista i bara ca 5 veckor, 2 dagar i veckan. Så själva tiden var också lite konstigt fördelad på kapitlen, tycker jag.
"Kan du motivera varför du skulle fått chansen att göra ett omprov?"
Lite konstigt att man fick göra åtminstone 1 omprov på första provet men inte höra tala om någon möjlighet på det sista
Senast redigerad av area50 2014-04-18 kl. 01:09.
Citera
2014-04-18, 01:16
Medlem
area50s avatar
Citat:
Jag frågade också min lärare om detta och enligt han kunde det bara påverka positivt
Citera
2014-04-18, 01:32
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Hur är det upplagt i matte 2 med prov? Vi gör små delprov så om man klarar det får man med sig 0.5 poäng till nationella provet c nivå 0.5 till och a nivå 0.5 till. Vad jag förstått så ska man göra ett stort prov i slutet av kursen, är det ett nationellt prov? Gör alla det samtidigt som läser matte b på komvux? Vad händer om man misslyckas med det? Får man IG i kursen även om man får godkänt på delproven? Får man göra omprov? När gör man det? Får man göra en egen prövning och betala ca 500 om man vill om man misslyckas med nationella provet? Får man göra det typ dagen efter om det kändes dåligt och man vill safe upp det hela. Fyll på med så mycket info ni kan, måste få E i matten innan sista komplettinges dag till höstantagningen.
Ja, alla mattekurser jag har läst har innehållit ett nationellt prov i slutet av terminen/kursen. Det är olika, men de flesta görs nog samtidigt för att undvika att fusk förekommer. Det beror på hur läraren bedömer att du ligger till, det är omöjligt att säga då det är en individuell bedömning av det du har presterat under kursens gång. Tror inte man får skjuta upp provet för då kan man fuska. En prövning brukar vara gratis om du inte redan har betyg i ämnet eller har IG/F. Det brukar bara kosta om man redan har minst E/G och vill höja betyget.
Citera
2014-04-23, 21:13
Medlem
Komvux, högre utbildning och studiemedel

God kväll,

Låt säga att Nisse hoppade av gymnasiet av diverse anledningar, men vill efter något år av arbetande börja studera till en högre utbildning.

Om vi exempelvis tar utbildningar så som civilingenjör och läkare, hamnar den eftergymnasiala studietiden på minst 5 år. I Nisses fall har han ju även 1-3 år kvar av gymnasiet, vilket då gör den totala studietiden till minst 6-8 år.

Hur ser Nisses chanser ut att genomföra detta? Om man exempelvis tar hänsyn till studiemedel, och att lyckas ta sig in på programmet. Vi utgår även från att Nisse har en förmåga att studera.

Vad jag förstått har man rätt till 5 år av studiemedel, vilket i sådant fall skulle göra det otroligt tufft för Nisse att klara av det ekonomiska. En ytterligare tröskel, enligt min uppfattning, är även att gymnasial utbildning genom Komvux leder till sämre förutsättningar vid antagande av högskole- och universitetsprogram.

Detta var mina nuvarande funderingar, fler lär adderas vid diskussion.

Vänliga hälsningar,
Wulbari
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in