Citat:
Ursprungligen postat av
nermalenhund
Hej!
Jag överväger att söka till datavetenskap på uu, alternativt en yh-utbildning i .Net eller Java.
Jag är dock orolig över att jag inte skulle klara matten på datavetenskap då jag tidigare har kuggat i Envariabelsanalys.
Har ni några åsikter kring mina val av utbildning?
Finns det någon här som har läst/läser datavetenskap och som kan uttala sig om matten?
All input uppskattas!
Jag vet förmodligen lika lite som dig själv i frågan så jag borde egentligen inte svara.
Men behörighetskraven är ju minst matte 1a.
Vilket är ganska enkel nivå. Nästan gymnasiematte.
Borde inte nivån på programmet matcha matte 2 då? Eller tänker jag fel?
Har du svårt för matte?
Datorer, data och allt vad det nu innebär är ju baserat på logik så du borde också då vara en person som har enkelt för logiska resonemang, om du inte tillhör Steve Jobs spektrat och ämnet matte är ju så logiskt som logiken kan bli.
Jag är övertygad om att fixar du matte 3 i gymnasiet så borde inte det vara krångligt för dig. Egentligen så tror jag matte 2 med c (eller VG) i betyg räcker gott och väl. Men säger 3 för att ge det lite svängrum.
Jag chansar förvisso så någon som läst får gärna rätta eller bekräfta.
Jag hade nog varit mer orolig för programmeringen om jag var du, för den är ju komplicerad på riktigt. Matte tollerar små fel. Programmering har noll tolerans och oftast väldigt många fler steg att hålla reda på än att lösa en mattekluring.