2019-01-24, 13:55
Medlem
Någon som har bra kunskap ang. hur många obligatoriska kurser det är på programmet? Funderar på att dubbla med Datateknik KTH, då jag tycker det är lite för teoretiskt. Tänker att jag inte går på de flesta föreläsningarna och sedan endast gör inlämningar och går på de obligatoriska momenten. Tror ni det funkar?
Citera
2019-01-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruffyboy
Någon som har bra kunskap ang. hur många obligatoriska kurser det är på programmet? Funderar på att dubbla med Datateknik KTH, då jag tycker det är lite för teoretiskt. Tänker att jag inte går på de flesta föreläsningarna och sedan endast gör inlämningar och går på de obligatoriska momenten. Tror ni det funkar?

Varför läsa D och data- systemvetenskap samtidigt? Är inte det som att läsa till ekonom och civilekonom samtidigt?
Citera
2019-01-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolarBeer1
Varför läsa D och data- systemvetenskap samtidigt? Är inte det som att läsa till ekonom och civilekonom samtidigt?

Förstår lite vad du menar, samtidigt känns det dock som att data- systemvetenskap ger en lite mer "praktisk" kunskap, då programmeringen inte är lika matematik baserad. Som jag förstått det är det ingen matematik alls och istället är det flera kurser inom företagande och psykologi som kan även vara en nice bonus. Vill egentligen bara får lite extra kunskap till min väldigt teoretiska utbildning. Men jag tar gärna emot feedback om ifall någon resonerar varför det är helt bortkastat att gå denna utbildning samtidigt.
Citera
2019-01-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruffyboy
Förstår lite vad du menar, samtidigt känns det dock som att data- systemvetenskap ger en lite mer "praktisk" kunskap, då programmeringen inte är lika matematik baserad. Som jag förstått det är det ingen matematik alls och istället är det flera kurser inom företagande och psykologi som kan även vara en nice bonus. Vill egentligen bara får lite extra kunskap till min väldigt teoretiska utbildning. Men jag tar gärna emot feedback om ifall någon resonerar varför det är helt bortkastat att gå denna utbildning samtidigt.

Är D så väldigt teoretiskt som du påstår? Såvitt jag vet har man mycket få tentor, och väldigt många inlämningar / labbar.

Du kan ju alltid ha igång egna projekt vid sidan av studierna om du tycker att det kodas för lite.
Citera
2019-07-26, 14:18
Medlem
Hej!

Jag överväger att söka till datavetenskap på uu, alternativt en yh-utbildning i .Net eller Java.
Jag är dock orolig över att jag inte skulle klara matten på datavetenskap då jag tidigare har kuggat i Envariabelsanalys.
Har ni några åsikter kring mina val av utbildning?
Finns det någon här som har läst/läser datavetenskap och som kan uttala sig om matten?

All input uppskattas!
Citera
2019-07-28, 00:10
Medlem
Finns det några universitet som har Datavetenskap utbildningar helt på engelska?
Citera
2019-08-15, 09:01
Medlem
jggrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermalenhund
Hej!

Jag överväger att söka till datavetenskap på uu, alternativt en yh-utbildning i .Net eller Java.
Jag är dock orolig över att jag inte skulle klara matten på datavetenskap då jag tidigare har kuggat i Envariabelsanalys.
Finns det någon här som har läst/läser datavetenskap och som kan uttala sig om matten?

All input uppskattas!

Läser DV på UU och var likt dig nervös inför matten. Har dock klarat allt hittils utan problem då jag helt enkelt lagt väldigt mycket tid på det. Vidare hjälper det mig väldigt mycket att plugga med andra, går snabbare att ta sig vidare när man "kör fast". Många upplever snarare de datavetenskapliga kurserna som svårare.
Se det som 8h-arbetsdagar så klarar vem som helst det.
Citera
2019-12-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Känner en som gick ekonomi och IT och sen fyllde på med en master efter det. Han var stekhet på jobbmarknaden när han blev klar.

Oj, såg aldrig ditt svar. Råkade se det av en slump nu. Vet du om personen läste en master i ekonomi eller IT?
Citera
2019-12-03, 05:36
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcurrymcflurry
Oj, såg aldrig ditt svar. Råkade se det av en slump nu. Vet du om personen läste en master i ekonomi eller IT?
Hans master var i IT.
Citera
2019-12-03, 14:37
Medlem
Peyzs avatar
Är det någon idé att bli systemvetare om jag hatar programmering. Speciellt c programmering.
Det är inte så att jag har svårt för det. Tvärtom så har jag väldigt lätt för sånt här.
Jag vill bara inte jobba med det för då kommer jag hänga mig en vacker dag.

Vad finns det mer för möjligheter än just programmering?

Edit : hur ser ingångslönerna ut btw?
En kompis sa runt 45 lax. Stämmer det?
Jag bor strax utanför Göteborg och inte intresserad av att flytta.
Senast redigerad av Peyz 2019-12-03 kl. 15:08.
Citera
2019-12-03, 15:22
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermalenhund
Hej!

All input uppskattas!

Jag vet förmodligen lika lite som dig själv i frågan så jag borde egentligen inte svara.

Men behörighetskraven är ju minst matte 1a.
Vilket är ganska enkel nivå. Nästan gymnasiematte.
Borde inte nivån på programmet matcha matte 2 då? Eller tänker jag fel?

Har du svårt för matte?

Datorer, data och allt vad det nu innebär är ju baserat på logik så du borde också då vara en person som har enkelt för logiska resonemang, om du inte tillhör Steve Jobs spektrat och ämnet matte är ju så logiskt som logiken kan bli.

Jag är övertygad om att fixar du matte 3 i gymnasiet så borde inte det vara krångligt för dig. Egentligen så tror jag matte 2 med c (eller VG) i betyg räcker gott och väl. Men säger 3 för att ge det lite svängrum.

Jag chansar förvisso så någon som läst får gärna rätta eller bekräfta.

Jag hade nog varit mer orolig för programmeringen om jag var du, för den är ju komplicerad på riktigt. Matte tollerar små fel. Programmering har noll tolerans och oftast väldigt många fler steg att hålla reda på än att lösa en mattekluring.
Senast redigerad av Peyz 2019-12-03 kl. 15:26.
Citera
2019-12-03, 20:31
Medlem
Despats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Är det någon idé att bli systemvetare om jag hatar programmering. Speciellt c programmering.
Det är inte så att jag har svårt för det. Tvärtom så har jag väldigt lätt för sånt här.
Jag vill bara inte jobba med det för då kommer jag hänga mig en vacker dag.

Vad finns det mer för möjligheter än just programmering?

Edit : hur ser ingångslönerna ut btw?
En kompis sa runt 45 lax. Stämmer det?
Jag bor strax utanför Göteborg och inte intresserad av att flytta.

För just systemvetenskap (inte datavetenskap alltså) kan du troligtvis rikta in dig mot management och inte programmering. Då har du 2-3 programmeringskurser som max under utbildningen. De brukar vara i Java också som är ett lättare språk än C. Skiljer sig lite beroende på vilket universitet du väljer här dock. Du kommer sen iaf jobba som krav-analytiker, verksamhetsanalytiker (tror det heter så) och liknande. Du kommer då i grund och botten att lära dig om hur organisationer och verksamheter funkar och hur IT-system kan förbättra dem.

Lönestatistik kan du lätta hitta på Google. 45 lax är bs ingen utbildning har en genomsnittlig ingångslön som är ens i närheten av det. Undantag finns ju dock alltid fast de är ju just undantag. Tror snittet ligger runt 26-30k. Som sagt lätt att hitta på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in