Då har även jag läst domen.
Språkligt och strukturellt en mycket bra dom. Detta är juridiskt hantverk när det är som bäst. Klart, tydligt, välskrivet men ändå lättläst. Förloppet presenteras på ett logiskt och pedagogiskt vis och det är hela tiden lätt att hänga med i hur hovrätten resonerar i de olika delarna avseende värdering av bevis och samlad bedömning. Inte ett ord för mycket, men heller inte ett ord för lite. En förmåga jag beundrar och önskar jag kunde efterlikna bättre. Och ett stort fall framåt från tingsrättens röriga och i mitt tycke ganska pladdriga dom.
Det har snackats en del i tråden om att rätten skulle ha kritiserat utredningen med hjälp av citat som ryckts ur sitt sammanhang. Jag vill då hänvisa till följande stycke (sid 7)
Citat:
Hovrätten instämmer mot angivna bakgrund i tingsrättens uppfattning att förundersökningen
bedrivits på ett allsidigt och förutsättningslöst sätt när det gäller att undersöka och
utreda alternativa gärningsmän. (...) Att det finns luckor i utredningen beträffade
vapen och brottsplats påverkar inte bedömningen
Till domens höjdpunkter räknar jag den sammanfattande bedömningen där rätten tydligt går igenom och avvisar alla resonemang om hur blodet skulle ha kunnat komma dit på annat vis än genom den dömdes eget handlande.
Efter att ha läst skälen för ändrad brottsrubricering kan jag också säga att jag tycker mig begripa hur de resonerar. Jag tycker det är lite defensivt och det känns som att många morddomar skulle kunna snackas ner till dråp på detta vis. Men jag har för dåliga insikter i hur man gjort denna gränsdragning i olika fall för att kunna säga att ett stort antal knivhugg i affekt INTE kan anses som dråp under vissa fall. Och jag köper resonemanget att det inte går att säkerställa om förloppet var långdraget eller inte.
En enda tydlig lapsus känner jag att domen innehåller:
Citat:
Annat är inte visat i målet än att hanteringen av Vatchareeya Bangsuans kropp varit så
nära förbundet med dråpet att det får anses ingå som ett led i den gärningen. Kristoffer
Johansson ska därför inte dömas även för brott mot griftefriden.
... men rätten köpte samtidigt i stort försvarets tes att kroppsdelar mest troligt flyttats till gula huset efter den 18:e? Detta hade nu ändå inte påverkat den totala strafflängden. Men nog hade det känns rimligt med en dom även för detta.