2014-03-21, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Exakt! Utöver allt detta blev jag helt övertygad när jag läste förhören och att killen inte kör en snyfthistoria om att han är oskyldigt dömd. Han borde vara frusterad som fan, skrika i rätten, gråta över att vara oskyldigt dömd. Dessutom är jag relativt säker på om någon skulle försöka sätta dit honom hade de gjort det mer tydligt än lite blod i bagagerummet. De hade gjort så det inte kunnat finnas något tvivel alls (om det nu finns det, men tydligen här i forumet). Angående hunden, visst den har väl inte direkt med mordet att göra, men det visar hur han är som person. Om inte jag missminner mig har han berättat att hunden dött på olika sätt till olika personer. Varför skulle man ljuga om något sådant om man inte försöker dölja något?
Att han tycker det är värre att vara anklagad för att ha dödat en hund än VB säger mycket.
Citera
2014-03-21, 16:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han tycker det är värre att vara anklagad för att ha dödat en hund än VB säger mycket.
Och om han inte dödat VB så kanske det är en naturlig reaktion. Kanske var det några andra som tog bort kackerlackan?
Citera
2014-03-21, 16:37
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom brottsplatsen fanns inte KJ:s bostad är han ingen styckmordsmördare.
1. Ett vittne ser det, som sannolikt är VB gående på Lejonbacksvägen vid 21.30 tiden kvällen hon försvann.
2. Hundens markering i bagageutrymmet är inget bevis att det funnits något lik i bagageutrymmet de här spårhundarna är tränade att markera för cadaverinelukten som finns i vävnader i en avliden kropp och från blod av en avliden person. Nu fanns det bevisligen blod i bagageutrymmet som hunden markerade, som kom från VB efter att hon var avliden. Det finns ingen möjlighet att påstå något lik funnits i bagageutrymmet. Varifrån skulle det ha kommit ? Bostaden var ingen brottsplats.
3. Benen och torson var gömda i värnet på Mjösjöberget, från vägen till värnet är det ca 100 meter och en smal gångstig som det är nog att ta sig dit tomhänt, den här torson vägde 33 kg, jag påstår en ensam person har inte tagit dit kroppsdelarna, sedan skulle de in genom fönstergluggen, därför hela värnet var full i vatten med is på. Det har sannolikt varit två personer som burit delarna troligen på någon bår.
Sedan har de tagits därifrån och benen placerades i Gula huset 19-20 maj, torson har sannolikt placerats ut tidigare än benen i skicket de var och torson placerades ca 160 m från vägen. Det var naturligtvis spaning på KJ men precis när benen skulle ha kommit till Gula huset skall spaningen dragits in några dagar av åklagarna, i annat fall hade han haft alibi för hela tidsperioden tills han blev häktad.
4. Tingsrätten nämner ingenting om värnet i Mjösjöberget, som var gömstället för kroppsdelarna. Genom att man vet gömstället kan man dra slutsatsen att mord och styckningsplatsen har funnits i närheten där VB sannolikt blev kidnappad på Lejonbacksvägen och värnet. Någon brottsplats har aldrig hittats, därför kan det antagas att den fanns i en skåpbil, som är det mest logiska.
Blodspåret i KJ:s bil hade samma uppgift som kroppsdelarna att missleda spaningen och fördröja den.
Blodspåret i KJ:s bil var inte för att sätta skulden på honom i så fall hade det gjorts på annat vis, utan endast att få ett försprång för gärningsmännen.
Den nationelle brottsgurun uttalar "Brottsplatsen är hans bostad. Sannolikt styckades hon i samma bostad"
Om KJ hade varit gärningsmannen hade bostaden varit brottsplatsen och hon hade styckats där, det är helt korrekt som brottsgurun uttalar. Men nu vet vi att bostaden var ingen brottsplats, därför är inte KJ gärningsmannen heller.

Det fetade:

Hur kan man vara säker på att BO inte styckats i bostaden, absolut säker?

Och, om ovan så vore:

Varför bevisar det att den dömde pojken är oskyldig till mordet?
Citera
2014-03-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och om han inte dödat VB så kanske det är en naturlig reaktion. Kanske var det några andra som tog bort kackerlackan?
Tror nog mer på att han var förberedd på lögnerna om VB men inte om sin hund.
Citera
2014-03-21, 16:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Rampen stod där, och han säger inget om att han flyttade den.
Tror att man borde följa upp LVs vittnesmål lite mer för att få fram värdet av hans observation. Tråkigt nog fick jag uppfattningen att han varit lite diffus under förhör och vittnesmål.
Citera
2014-03-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Det fetade:

Hur kan man vara säker på att BO inte styckats i bostaden, absolut säker?

Och, om ovan så vore:

Varför bevisar det att den dömde pojken är oskyldig till mordet?
Polisens tekniker och utredare har uttalat att bostaden är ingen brottsplats, och de kan den saken bättre än personer som sitter framför en lap top.
Citera
2014-03-21, 16:42
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Där kan man ju undra varför man tar en bild på natten när observationerna gjordes på dagen. En bild som visar ljusförhållandet i huset när på dagen vittnena var där skulle inte skadat.

Vägen bakom huset skulle ju vara smaskens att visa om den finns eller inte.
De har väl antagligen bommat igen fönstret men någon dagsljusbild skulle ju inte skada.

Är i Boden nu och ska äta middag, så blir att åka dit om ett par timmar. Vad var klockan som mest och minst när tittarna i huset gjorts av vittnen?

Det fetade ska jag se om jag kan ta bilder på och avgöra.
Citera
2014-03-21, 16:44
Medlem
niczs avatar
Citat:
Tror att man borde följa upp LVs vittnesmål lite mer för att få fram värdet av hans observation. Tråkigt nog fick jag uppfattningen att han varit lite diffus under förhör och vittnesmål.

Säger samma sak!
Citera
2014-03-21, 16:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Finns tre vägar. Står man framför huset så står du på vägen som går från staden upp till fortet. På vänster sida om huset har du vägen med låst bom. På höger sida har du den smala vägen som kan ha använts vid tp till/från fp2. Vilken väg menar du?

Det diskuterades tidigare i tråden om det fanns farbar väg ända fram till fönstret på baksidan.
Citera
2014-03-21, 16:50
Bannlyst
Citat:

Nja, i TR är han rätt tydlig och AB låter nöjd avslutningsvis. (7 minuter in på förhöret).

Men det är klart, borde kanske visas rent praktiskt hur möjligheten att upptäcka benen är om anledningen till fönstertittningen beror på att man är "lite nyfiken på ett par armaturer i taket" och hur synfältet ser ut då man står på marken och dessutom inte har giraffhals som kompenserar väggtjocklek.
Citera
2014-03-21, 16:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Är i Boden nu och ska äta middag, så blir att åka dit om ett par timmar. Vad var klockan som mest och minst när tittarna i huset gjorts av vittnen?

Det fetade ska jag se om jag kan ta bilder på och avgöra.
Gissar att det är en hård skare under den dm nysnö som fallit. Går du efter vägen till höger om huset kommer du till fp2. Du går cirka 100 meter efter denna väg till du kommer till en rågång. Lätt uppförsbacke i rågången. Cirka 30 meter efter rågången på höger sida sitter ett vitt band på en liten tall. Där är fp2. Fortsätter du uppför rågången cirka 20 meter på vänster sida har du den sk vändplatsen. Följer du denna väg cirka 50 meter så svänger den till vänster och då kommer du ut på vägen du började gå på vid sidan av huset.
Citera
2014-03-21, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisens tekniker och utredare har uttalat att bostaden är ingen brottsplats, och de kan den saken bättre än personer som sitter framför en lap top.

Du sitter ju också framför en lap top
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in