Med avsaknad av en bredare vy i utredningen har man missat viktig fakta
såsom kriminalteknisk fakta som kanske kunde säkrats med öppen vy om möjligheter med fynd runt ex: "grubban" (alla avstånd på 6 min bör ha avsökts efter fynd)
Att ex utreda och kanske fått chans att finna ett potentiellt mordvapen och att först försöka sig på precisera utseendet med hjälp utav rättsläkaren.
Inte låta sig härledas av vittnen som kan dra sig till minnes att ett av alla dina verktyg saknas.
Detta håller HR med om till viss del i sin dom och poängterar tillochmed bevisbördan som åligger åklagaren.
Mordvapnet
(ingen vet något om vapnet och dess utseende)
Mordplats (var mördades hon?)
Styckplats (ej funnen)
Förvaringsplats
(Ingen förvaring för kropp eller plats för avsköljning har återfunnits)
Fyndplats 1&2
(Där finns fotspår man ej kan härleda till någon av GM:s skor, det har ej sökts på någon annans skor än MGM?
Och om man ska påstå att det funnits en förvaringsplats samtidigt som man uttalar sig om tid och åverkan på kropp så krävs det väl att kroppen legat på samma plats hela tiden dvs fyndplats om detta utlåtande skall stämma?
annars krävs det väl två utlåtanden ett om fyndplats och ett om förvaringsplats och dess individuella värme samt åverkan på kropp? Och vilken tidsrymd allt detta skett inom)
Blod Bagage
(många har varit i anslutning till utrymmet och andra spår har ej setts över eller följts upp, andras bagage etc.
Handsken eller påse i bagage finns det ingen teknisk bevisning som stödjer att de deltagit i ett styckmord då detta är omöjligt att veta. Det visar enbart att de legat i bagaget.)
Osv.
-
I domen påstår man ex:
att mordvapnet är ifrån GM:s bostad samt försvunnet? (Styckvertyg är jag osäker på att de tog upp? Förutom att dom konstaterade någon kniv?)
I samma dom:
kommer man fram till att man inte vet vad det är som använts som mordvapen eller styckvertyg?
Fast inget faktaunderlag styrker detta fastlås dessa två saker?
Och detta ses sedermera som försvårande för MGM fast det i samma dom står att en dålig utredning inte skall vara honom till last.
Är det inte väldigt motsägelsefullt?
Sen att man lägger ner ex: en oansenlig tid på ett hundliv i TR utan att detta blir något större i HR:s dom så ter sig frågan hur det kunde bli så oviktigt och
vad kostade det "jippo" för oss skattebetalare?
Det var många som tyckte det var ett underligt beteende, en lite USA prestige sväng kanske.
(Jag inkluderad.)
Man uttryckte sig faktiskt mycket makabert runt denna hund och dess liv. Må den nu vila i frid.
Vy:n skulle ha breddats långt innan HR och detta är konsekvensen utav det och därav var hunden stjärnan i TR.
Men, min stora fråga:
ifrågasätter avsaknaden av en rättvis och väl genomförd utredning och spår kring de tekniska fynden inte hela kedjan i sig i längden och sedermera hela domen?
Och det pga av att grundstenar i faktan som läggs fram fortfarande kan bestridas med annan möjlig men outredd fakta?
Därav kan man bara som anklagad inte göra annat än att enbart relatera till det outredda, om åklagarna då säger "nej, utrett", då är vi i limbo!
HR dömer ju på de underlag som läggs fram men det förutsätter väl att faktan är korrekt och maximalt utred med en bred vy ifrån polis och åklagare?
Massa frågor och funderingar.
Fler frågor för var papper jag får ögonen på.