Citat:
Ursprungligen postat av
Clavell
Jag tycker inte du svarar på min fråga. Är det HR och TR som gjort fel? Eller är det Svensk lag och rättspraxis som är fel?
Domen i HR är lika tydlig som domen i TR i skuldfrågan. Hade inte HR varit övertygad om KJs skuld så hade de friat. HR var bara oense med TR i påföljdsfrågan. Jag tycker det verkar ganska klart att de bevis som fanns i fallet räcker för att finna KJ skyldig utom rimligt tvivel enligt svensk lag och rättspraxis . Jag har inte sett någon jurist förutom KJs försvarsadvokater som har en annan uppfattning.
Så är det något som är fel så borde det i så fall vara svensk lag och rättspraxis. Inte att åklagarna valde att åtala.
För det första skulle utredningen varit bredare, span skulle bedrivits under betydligt längre tid och på båda. GM har ju ofta en fallenhet att återkomma till BP. Fler husrannsakningar och hos samtliga intressanta. Kanske med rättsliga efterspel, men det hade vi nog köpt och de utsatta. Sedan var det ju ingen brådska att väcka åtal. Nya häktningsförhandlingar var 14:e dag pga utredningstekniska skäl och/eller:
1. finns risk för återfall i brott (recidivfara), eller
2. finns risk att den misstänkte förstör bevis eller på annat sätt påverkar utredningen om brottet (kollusionsfara),
3. finns risk att den misstänkte undanhåller sig lagföring eller straff (flyktfara).
En offensiv åklagare brukar få igenom det mesta i utredningssyfte och bättre där, än att göra en hönsgård av en fjäder i rätten.
Det här fallet har blivit alldeles för emotionellt genomfört.