2014-04-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
http://www.kuriren.nu/nknyheter/mordet-blev-drap-i-hovratten-7578301.aspx

Många har gett uttryck för att domen var en kompromisslösning så det var intressant att veta att HR var eniga.

Tack.
Citera
2014-04-16, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Många har gett uttryck för att domen var en kompromisslösning så det var intressant att veta att HR var eniga.

Tack.
Står längst ned...
Citera
2014-04-16, 22:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har känslan av att dom som förutspått 18 år eller livstid verkar mest upprörda.

Att som du kritisera Hovrättspresidenten är väl ändå ett lågvattenmärke.

Domstolarnas ledamöter kan för lite om den här typen av mord. Det är det största problemet och "felet" .. Och detsamma gäller mordutredarna.
Citera
2014-04-16, 22:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
För att göra det enkelt för alla. HD kommer aldrig att pröva målet i sin helhet. HD skapar prejudikat, slå upp om ni inte förstår ordet, och skyr bevismål. HD kan ta upp delar av mål och pröva principfrågor. Om målet skulle tas upp av HD är det för att pröva hovrättens resonemang om rubricering till dråp i avsaknad av utredning.

Personligen ser jag det som att hovrätten uppfunnit en ny rättsregel och enligt min mening är det märkligt med den lindrigare bedömningen i ett fall där gm på intet sätt bidragit till att klarlägga förloppet. Jag accepterar bedömningen men tycker ändå det är anmärkningsvärt hur man kan fällas till ansvar för att ha dödat och styckat sin kompis och får avtjäna drygt sex år för detta.

Att KJ och VB var kompisar kanske var den avgörande, förmildrande omständigheten ..?
Citera
2014-04-16, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Domstolarnas ledamöter kan för lite om den här typen av mord. Det är det största problemet och "felet" .. Och detsamma gäller mordutredarna.
Kan inte du utbilda dem?
Citera
2014-04-16, 22:16
Medlem
Citat:

Börjar ana varför du alltid sätter psykopatstämpel på åtalade och hävdar "att jag kan den typen" ...
Citera
2014-04-16, 22:17
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Njae... när det gäller mord och dråp är strafflängden avsevärt längre nu är vid millennieskiftet. Dels släpps så få från livstidsstraff att det inte längre går att säga hur långt det är, dels har ändringen i straffskala från 10 till 18 år för mord lett till längre straff för alla, utom en handfull som tidigare gav livstidsstraff. Tyvärr är det mest de som slår ihjäl sina fruar utan att barnen ser på som bjuds på rabatt.
Håller annars med dig om att dråp, liksom exempelvis snatteri borde avskaffas. Dessa diminutiva brottsrubriceringar är meningslösa. Tar du något som tillhör någon annan är det stöld. Dödar du uppsåtligen någon annan, som KJ gjort, är det mord.

Jag citerar bara en sakkunnig chefsåklagare som yttrade sig i något tv-program. Jag har ingen statistik alls, han uttryckte sig så, och jobbar med skiten så jag antar han har bättre koll än jag.
Citera
2014-04-16, 22:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, du vet, de här mordvapenfixerade aktörerna i tråden, hoppas väl på att det ska vara
något verktyg eller redskap som commander Kristoffer absolut inte kan ha haft i sin
besittning och därför får man inte döma honom alls.
Så tror jag det ligger till.

De får väl gå och finkamma sjöarna utanför Boden och se om de kan fiska upp någon
sån där ruskig Pipe Dagger....

Jag tror det var en hemmagjord grej KJ dödade tjejen med.
Död är hon under alla omständigheter. Huggen, mördad, styckad oavsett vilket jävla
stickvapen som kom till användning.
Sen högg han visst i affekt enligt hovrättens smarta bedömning. Inget utstuderat över
mordakten således...

Hovrättens ledamöter och dess President vet inte vad de talat om .. Hade Sprogoe inte varit ett så vagt/svagt kort, utan talat klarspråk när tillfälle gavs, så hade ledamöterna kanske begripit ..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förlåt, jag skrev på automatism. Vad jag menade är att Om tvivel hade förelegat om uppsåtet hade domstolen inte kunnat döma till dråp, eftersom dråp - i likhet med mord - är ett uppsåtsbrott.

Såklart. Men den föranledda diskussion gällde skulden, och du rackade ner på alternativteorier.
Det är just alternativteorin som vann över ÅKs gärningsbeskrivning, MORD, i vilken du instämt under hela tråden om desss förträfflighet.

"Tok-fail" blev det.

Alla indiciemord prövas mot alternativa hypoteser (eller), jag skulle tro att ett prejudikat aldrig har varit mer efterfrågat. Om inte annat för att lugna indicietrådarnas medlemmar på FB.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-16 kl. 22:33.
Citera
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:

Hm... vem kan mer om sådana här mord inom juristområdet?
Citera
2014-04-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det blir ju lite konstigt om han ska återberätta detta, när han hävdat sin oskuld hela tiden.
Just det som är min poäng. Han tillskrivs en väsentlig lindring som han överhuvudtaget inte har bidragit till själv. Jag kan acceptera det men anser att det är en märklig ståndpunkt från hovrätten.
Citera
2014-04-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Just det som är min poäng. Han tillskrivs en väsentlig lindring som han överhuvudtaget inte har bidragit till själv. Jag kan acceptera det men anser att det är en märklig ståndpunkt från hovrätten.

Jag tycker det är en märklig synpunkt från dig. Eller slutsats.

KJ har en NPF diagnos sedan tidig skolåldern. Hur kan man då begära att han helt plötsligt skall bli "frisk"? Han har den nedsättning han har. Oavsett.

Det är som att begära att en dyslektiker helt plötsligt skall börja stava rätt eller någon med dyskalkyli skall kunna förstå klockan och räkna rätt ...

Eller en lam att ställa sig upp och gå ...

EDIT. Och om man inte kan detta då har man inte "bidragit" ...
Senast redigerad av Remark 2014-04-16 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in