2014-04-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ett jättepåhittat blodantagande, till exempel...

VBs blod påträffades i KJs ev olåsta bil som innan hade används av andra än han själv- absolut- det är ett faktum!! but THAT'S IT!! resten är påhittade antaganden däremot.

Ingenting binder KJ till styckmordet på VB- för det var som sagt ett MORD inte dråp.
Citera
2014-04-16, 21:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jo, egentligen står det där. Diagnoserna ger möjligheten att KJ handlat i affekt, desamma ger därför annan brottsrubricering. Mord blir dråp. Diagnoserna är då en mildrande omständighet, men också en anledning varför han inte friats på de vaga grunder han dömts.
Nej, det är ett rent alternativteoretikeresonemang du för här. Domstolen är extremt noga med att redovisa hur den har kommit fram till att det inte finns minsta tvivel om KJ:s skuld.

Du må tycka att det finns rimliga tvivel om KJ:s skuld, men det tycker absolut inte hovrätten.
Citera
2014-04-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
För att göra det enkelt för alla. HD kommer aldrig att pröva målet i sin helhet. HD skapar prejudikat, slå upp om ni inte förstår ordet, och skyr bevismål. HD kan ta upp delar av mål och pröva principfrågor. Om målet skulle tas upp av HD är det för att pröva hovrättens resonemang om rubricering till dråp i avsaknad av utredning.

Personligen ser jag det som att hovrätten uppfunnit en ny rättsregel och enligt min mening är det märkligt med den lindrigare bedömningen i ett fall där gm på intet sätt bidragit till att klarlägga förloppet. Jag accepterar bedömningen men tycker ändå det är anmärkningsvärt hur man kan fällas till ansvar för att ha dödat och styckat sin kompis och får avtjäna drygt sex år för detta.

Hur skall han, givet han inte mördat VB, kunna bidraga till ett förlopp han inte varit delaktig i? Då skulle han få "straffrabatt" för att uppfinna ett mord? Det skulle enligt dig vara OK.

Ledsen men jag förstår inte logiken.

Och inget som framlagts av ÅK ändrar min ståndpunkt. Det räcker liksom inte ända fram, vilket är väl lite vad HRs dom ger uttryck för också.
Citera
2014-04-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Är det orationellt och kan inte motiveras ?
Är det en spekulation ?

Om "ja" på någon av frågorna så är skuldfrågan korrekt bedömd.

ja

ja

Det förekommer rimligt tvivel gällande vem som förde dit blodet/hur det kom dit.

MEN

Det spelar egentligen inte så stor roll eftersom blod på en "plats" som dessutom flera människor haft tillträde till INTE är ett bevis på att ett mord begåtts och definitivt inte på att ägaren av "platsen" på något sätt skulle vara inblandad.
Citera
2014-04-16, 21:24
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det va citat utdragna ur domen vilken ska läsas i hela stycken och inte anpassat till din agenda.
Alltså tog du inte helheten, och domen finns i tråden så det kan citeras däremot inte artiklar i för stora utdrag. Nej, just det ingen alternativteoretiker blev nöjda i dag det vet jag redan om.

Rättsläkaren har emellertid inte kunnat göra något bestämt uttalande om hur långdraget dödsförloppet har varit eller om Vatchareeya Bangsuan, mot bakgrund av att strypvåld eventuellt förekommit, varit medvetslös

Så om rättsläkaren sagt att det va utdraget men inte kunnat svara på om kanske va medvetslös då hon utsattes för strypförsök, så hade man sagt jahapp då kanske hon inte led.

Jag vet inte om jag är någon fullblodsalternativteoretiker. 28/5 skrev jag att KJs lägenhet inte var någon mordplats, men att commander Johansson tagit livet av VB. Sen är det en del som köpt benämningen/titeln. Tidigare uppskattade jag att det var 60% chans att KJ mördat och styckat, men kanske 90% att han varit med vid fp1 och 2.

Så ser jag på det än idag. Sen när KJ inte betraktades som allvarligt psykiskt sjuk kanske det hela sjönk till fifty-fifty. För närvarande tror jag att han inte var ensam om detta. Tror även att de/den som gjorde detta var påverkad av någon typ av nätdrog. Sen detta med MB är ett kapitel för sig. Micke i förhören och han tog VBs mammas händer efter hans vittnesförhör gjorde mig illa berörd. Tur för han att jag inte är VBs mamma för då hade han fått en rak höger istället.

Så länge inte mordvapen och mordplats är fastställda känner jag ingen tillfredsställelse. Är rätt man dömd? Ja troligtvis, men säker är jag inte. Har ett par områden att söka i när snön försvunnit och som troligtvis inte varit prioriterade. Det har gått ett år, men metall och plast förmultnar inte.
Citera
2014-04-16, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är ett rent alternativteoretikeresonemang du för här. Domstolen är extremt noga med att redovisa hur den har kommit fram till att det inte finns minsta tvivel om KJ:s skuld.

Du må tycka att det finns rimliga tvivel om KJ:s skuld, men det tycker absolut inte hovrätten.

Nej, det är den alternativa gärningen man resonerar om. Uppsåtet. Det går inte att styrka.
Citera
2014-04-16, 21:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
För att göra det enkelt för alla. HD kommer aldrig att pröva målet i sin helhet. HD skapar prejudikat, slå upp om ni inte förstår ordet, och skyr bevismål. HD kan ta upp delar av mål och pröva principfrågor. Om målet skulle tas upp av HD är det för att pröva hovrättens resonemang om rubricering till dråp i avsaknad av utredning.

Personligen ser jag det som att hovrätten uppfunnit en ny rättsregel och enligt min mening är det märkligt med den lindrigare bedömningen i ett fall där gm på intet sätt bidragit till att klarlägga förloppet. Jag accepterar bedömningen men tycker ändå det är anmärkningsvärt hur man kan fällas till ansvar för att ha dödat och styckat sin kompis och får avtjäna drygt sex år för detta.

Det blir ju lite konstigt om han ska återberätta detta, när han hävdat sin oskuld hela tiden.
Citera
2014-04-16, 21:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
VBs blod påträffades i KJs ev olåsta bil som innan hade används av andra än han själv- absolut- det är ett faktum!! but THAT'S IT!! resten är påhittade antaganden däremot.

Ingenting binder KJ till styckmordet på VB- för det var som sagt ett MORD inte dråp.
Varför gick han då inte fri idag?
Kan du tala om det? Om ingenting skulle binda honom till att ha med Vatchareeyas död att göra?
Citera
2014-04-16, 21:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag vet inte om jag är någon fullblodsalternativteoretiker. 28/5 skrev jag att KJs lägenhet inte var någon mordplats, men att commander Johansson tagit livet av VB. Sen är det en del som köpt benämningen/titeln. Tidigare uppskattade jag att det var 60% chans att KJ mördat och styckat, men kanske 90% att han varit med vid fp1 och 2.

Så ser jag på det än idag. Sen när KJ inte betraktades som allvarligt psykiskt sjuk kanske det hela sjönk till fifty-fifty. För närvarande tror jag att han inte var ensam om detta. Tror även att de/den som gjorde detta var påverkad av någon typ av nätdrog. Sen detta med MB är ett kapitel för sig. Micke i förhören och han tog VBs mammas händer efter hans vittnesförhör gjorde mig illa berörd. Tur för han att jag inte är VBs mamma för då hade han fått en rak höger istället.

Så länge inte mordvapen och mordplats är fastställda känner jag ingen tillfredsställelse. Är rätt man dömd? Ja troligtvis, men säker är jag inte. Har ett par områden att söka i när snön försvunnit och som troligtvis inte varit prioriterade. Det har gått ett år, men metall och plast förmultnar inte.

Då ber jag om ursäkt och har totalt missuppfattat dig som en alternativteoretiker.
Citera
2014-04-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, varför då? Jag anser att det är svammel på högsta nivå om affektskiten.
Jag bryr mig inte om att det är gud fader själv om jag är på det humöret.

Jag tycker nog man skulle kryssat honom det är bara helt fel att sätta sjuka i fängelse. Det hade varit det bästa tror jag. Man vill ju förmildra detta pga att han nästan anses som tiltad, och en med en säregen personlighet samt även upphetsad. Men då måste han ju varit i häftigt känsloförlopp från 4 -22 maj eftersom man även öppnar för en benplacering så sent.

Enligt hovrättens mening har det därför varit fullt möjligt för Kristoffer Johansson att på kort
tid förflytta sig i området och placera kroppsdelarna i det gula huset den aktuella
helgen.

Noep det här är inget annat än rabatt för en gök som egentligen borde finnas på rättspsyk.

Vad brukar du säga, jo det är experter som dömer, och dom lyssnar inte på stollar här på tråden som tur är.
Citera
2014-04-16, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
ja

ja

Det förekommer rimligt tvivel gällande vem som förde dit blodet/hur det kom dit.

MEN

Det spelar egentligen inte så stor roll eftersom blod på en "plats" som dessutom flera människor haft tillträde till INTE är ett bevis på att ett mord begåtts och definitivt inte på att ägaren av "platsen" på något sätt skulle vara inblandad.

I lagens mening vinner en alternativ hypotes om hur blodet kom i bilen inget utrymme som helst.
Det är utom rimligt tvivel fastställt att KJ använt bilen och i samband med detta kontaminerat den med VBs blod.

Så hembiträdesspåret var nog nerlagt innan du ens kom på det.
Citera
2014-04-16, 21:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så mordvapnet är betydelselöst i din värld? Trivialitet rent av.

Ja, i det här skedet har mordvapnet ingen större betydelse, "vem som helst" hade kunnat hålla i detta - vem som helst av de inblandade, vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in