2014-04-24, 13:28
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förmodligen samtliga alternativa teorier som pekar bort från att dödandet av Vatchareeya var ett planerat event. Eller ?

Det är det utredningen har starkast stöd för och således inga "alternativa" teorier. Det märks detta inte är ditt intresse. Inte heller argumentationsteknik, märker vi alla. Kämpa på.
Citera
2014-04-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hade kanske inte något träbearbetningsverktyg.

Jag kan inte släppa tanken på att han tillverkade en likkista nattetid, grannen har hört ljud som lät som att någon snickrade. Antingen snickrade han ihop ett emballage eller så är det ljudet från sågning och hugg när kroppen styckades som grannen har hört tror jag.

Lägg därtill att en granne har sett KJ samt en person till bära ett 150 x axelbrett föremål ner genom trapphuset. Det vittnesmålet tyder starkt på att minst en person till förutom KJ är inblandad.

Man kan ställa sig frågan varför bärhjälpen inte har givit sig till känna och förklarat vad det var som bars ner. Vilken typ av fordon lastade man föremålet i? KJ bagageutrymme, skulle föremålet fått plats däri, eller användes en combi eller annat fordon med rejält lastutrymme?

Hur stort var KJ kylskåp, fick kroppsdelarna plats däri, det var väl så gott som tomt, eller var det frysen där polisen hittade ett paket kött och en påse grönsaker?

Eller så fick den smaka på något den tuggat sönder.
Citera
2014-04-24, 13:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag har funderat ett tag på vem det är här i tråden som dragit igång historian om att KJ skulle ha styckat Grabben.

Money22 verkar ha en hel del att säga om detta.

Är det någon här som har koll på:
1. KJ nämndes första gången i tråden
2 När Grabben första gången nämndes i tråden?

Det stod i varenda media om hunden och det står i förundersökningen samt i åklagarens argument.
Att tråden inte vill tala om sånt som pekar mot KJ är ju uppenbart felaktigt. Det va något åklagarna tog fram i domstolen också.
Det är en viktig del i KJs mentalitet och hans historia om hunden verkar inte vara direkt trovärdig.
Därför gick åklagarna så långt som att höra med expertis om hur det förhåller sig om en hund biter på en kabel. Svaret löd dom blöder inte. Så när tråden tog fram det va det inte för att dra igång något som redan fanns med i själva fallet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-24 kl. 13:36.
Citera
2014-04-24, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han hade kanske inte något träbearbetningsverktyg.

Jag kan inte släppa tanken på att han tillverkade en likkista nattetid, grannen har hört ljud som lät som att någon snickrade. Antingen snickrade han ihop ett emballage eller så är det ljudet från sågning och hugg när kroppen styckades som grannen har hört tror jag.

Lägg därtill att en granne har sett KJ samt en person till bära ett 150 x axelbrett föremål ner genom trapphuset. Det vittnesmålet tyder starkt på att minst en person till förutom KJ är inblandad.

Man kan ställa sig frågan varför bärhjälpen inte har givit sig till känna och förklarat vad det var som bars ner. Vilken typ av fordon lastade man föremålet i? KJ bagageutrymme, skulle föremålet fått plats däri, eller användes en combi eller annat fordon med rejält lastutrymme?

Hur stort var KJ kylskåp, fick kroppsdelarna plats däri, det var väl så gott som tomt, eller var det frysen där polisen hittade ett paket kött och en påse grönsaker?

Släpkärra?
Citera
2014-04-24, 13:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Hur ligger det till med din vilja att svara på frågor som ställs till dig angående din teori/fantasi och vad du stödjer dessa på förutom DIN tro? Här är ett exempel.

Det är bara 3:an du svarar på, "3. Har du tagit något som helst intryck av åklagarnas, polisens, tingsrättens, och hovrättens bedömning av förloppet?" Och antagligen för att dina fantasier mest upptas just av "förloppet, det planerade eventet som utförts av KJ och de intressegemensamma vännerna". Ett scenario, en bild du har framför dig som du stillar dina lustar med.

Svara på VAD som gör att du är så säker eller VET att det gått till så som du beskriver. Visa vad som tyder på det och kom inte bara med att DU TROR och därför är det så.

Från Zegdegs inlägg:

"3. Har du tagit något som helst intryck av åklagarnas, polisens, tingsrättens, och hovrättens bedömning av förloppet?"

Vad baserar sig händelseförloppet på? Teknisk bevisning? Vittnesuppgifter? Indicier?
Nej det åklagarnas nitiska inställning till GM=KJ och som sedan fabulerar vitt och brett hur det har gått till utan något stöd i FUP i både TR och HovR. De var på tok för snabba att väcka åtal. Saknas en massa knytpunkter för att hållbart få ihop det.
Att någon öht. har accepterat händelseförloppet övergår mitt förstånd.
*rättar till foliehatten*
Citera
2014-04-24, 13:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det är det utredningen har starkast stöd för och således inga "alternativa" teorier. Det märks detta inte är ditt intresse. Inte heller argumentationsteknik, märker vi alla. Kämpa på.

Det har förvånat mig från start att utredarna inte dragit paralleller mellan Kristoffer Johanssons favoritområde - stryp- och knivdödande - och det som hände Vatchareeya Bangsuan .. Det borde väl vara det som ligger närmast tycker man. Men KJ:s sort verkar man inte vara närmare bekant med, och därför ser det ut som det gör i dag ..
Citera
2014-04-24, 13:55
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Från Zegdegs inlägg:

"3. Har du tagit något som helst intryck av åklagarnas, polisens, tingsrättens, och hovrättens bedömning av förloppet?"

Vad baserar sig händelseförloppet på? Teknisk bevisning? Vittnesuppgifter? Indicier?
Nej det åklagarnas nitiska inställning till GM=KJ och som sedan fabulerar vitt och brett hur det har gått till utan något stöd i FUP i både TR och HovR. De var på tok för snabba att väcka åtal. Saknas en massa knytpunkter för att hållbart få ihop det.
Att någon öht. har accepterat händelseförloppet övergår mitt förstånd.
*rättar till foliehatten*
Jag förstår inte hur du kan påstå att åklagarna var för snabba att väcka åtal. Det är väl deras skyldighet att väcka åtal när de anser att det finns en stor chans att GM blir dömd. Och bevisligen hade de ju rätt i sin bedömning att det fanns tillräckligt för att få GM dömd.

Som jag ser det finns det två alternativ:
  • Antingen så har båda åklagarna och alla jurister och nämndemän som dömde i TR och HR missbedömt hur den svenska lagen skall tolkas.
  • Eller så är det du som har missbedömt hur lagen skall tolkas.

Som jag ser det så borde du vara missnöjd med svensk lag och hur den tolkas i våra domstolar snarare än att vara missnöjd med åklagarna. Jag kan inte se annat än att de har gjort en korrekt bedömning av att det fanns tillräckligt med bevis för att få en fällande dom.
Senast redigerad av Clavell 2014-04-24 kl. 13:57.
Citera
2014-04-24, 14:07
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag förstår inte hur du kan påstå att åklagarna var för snabba att väcka åtal. Det är väl deras skyldighet att väcka åtal när de anser att det finns en stor chans att GM blir dömd. Och bevisligen hade de ju rätt i sin bedömning att det fanns tillräckligt för att få GM dömd.

Som jag ser det finns det två alternativ:
  • Antingen så har båda åklagarna och alla jurister och nämndemän som dömde i TR och HR missbedömt hur den svenska lagen skall tolkas.
  • Eller så är det du som har missbedömt hur lagen skall tolkas.

Som jag ser det så borde du vara missnöjd med svensk lag och hur den tolkas i våra domstolar snarare än att vara missnöjd med åklagarna. Jag kan inte se annat än att de har gjort en korrekt bedömning av att det fanns tillräckligt med bevis för att få en fällande dom.

Om du kunde hålla dig rätt i tid och rum, vet du att då åtal väcktes var bevisningen lika tunn som den är nu. Enda beviset till skuld är just domarna, men de är ju inga bevis i sig att så har skett, utan är utdömda efter det material åklagarna lade fram. Och hur åklagarna kom fram till detta utifrån FUP står inte att finna, utan är ett ihopkok av antaganden.
Citera
2014-04-24, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Om du kunde hålla dig rätt i tid och rum, vet du att då åtal väcktes var bevisningen lika tunn som den är nu. Enda beviset till skuld är just domarna, men de är ju inga bevis i sig att så har skett, utan är utdömda efter det material åklagarna lade fram. Och hur åklagarna kom fram till detta utifrån FUP står inte att finna, utan är ett ihopkok av antaganden.

Utifrån FUP? Utifrån HELA förundersökningen menar du väl? Eller sitter du och inbillar dig att utredare/åklagare vet lika lite som vi som BARA läst FUP? Det verkar vara en genomgående tro här.

Hur dålig än sammanställningen av hela utredningen (FUP) må vara så räckte den bevisligen för att fastslå skuldfrågan. FUP är väl det som ligger till grund för att väcka åtal va? I så fall behöver väl inte åklagare få med mer än vad dom anser ska räcka för ett fällande...och absolut inte behöva räta ut allt så Flashbackdeckarna ska vara tillfredsställda.
Citera
2014-04-24, 14:29
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Utifrån FUP? Utifrån HELA förundersökningen menar du väl? Eller sitter du och inbillar dig att utredare/åklagare vet lika lite som vi som BARA läst FUP? Det verkar vara en genomgående tro här.

Hur dålig än sammanställningen av hela utredningen (FUP) må vara så räckte den bevisligen för att fastslå skuldfrågan. FUP är väl det som ligger till grund för att väcka åtal va? I så fall behöver väl inte åklagare få med mer än vad dom anser ska räcka för ett fällande...och absolut inte behöva räta ut allt så Flashbackdeckarna ska vara tillfredsställda.

Jag trodde det viktigaste ur FU togs med i FUP. Hmm..då finns nog de riktiga bevisen, analyserna, vittnesmål, förhör kvar där..
Citera
2014-04-24, 14:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hur ligger det till med din vilja att svara på frågor som ställs till dig angående din teori/fantasi och vad du stödjer dessa på förutom DIN tro? Här är ett exempel.

Det är bara 3:an du svarar på, "3. Har du tagit något som helst intryck av åklagarnas, polisens, tingsrättens, och hovrättens bedömning av förloppet?" Och antagligen för att dina fantasier mest upptas just av "förloppet, det planerade eventet som utförts av KJ och de intressegemensamma vännerna". Ett scenario, en bild du har framför dig som du stillar dina lustar med.

Svara på VAD som gör att du är så säker eller VET att det gått till så som du beskriver. Visa vad som tyder på det och kom inte bara med att DU TROR och därför är det så.

M. Ja, det var bara 3:an som jag ansåg vara motiverad att svara på.

Jag har utvecklat mina tankegångar i en teori från trådens början, och vad som med tiden stärkt mig i i min uppfattning är att knappast tillstymmelse till BEVIS mot Kristoffer Johansson har påvisats utöver blodbesudlingen i hans bil, förvisso en tung indikation på KJ:s inblandning - presumtion, men inte ett absolut säkert bevis på inblandning vid dödandet. Dådet har enligt min mening utförts efter mycket noggrann planering. Att inte flera än jag landat i det här scenariot tror jag förklaras av att folk i allmänhet (t ex tråddeltagarna på Flashback) konsekvent skyggar för scenarier som är alltför brutala och skrämmande, och då blir det företrädesvis käbbel och dividerande om de mera traditionella motiven bakom mord, dvs bokstavskombinationer och psykiskt fallisemang, kärlek, hat och svartsjuka, eventuellt utlöst genom användande av alkohol och/eller droger. Det är m.a.o. en tilltalad av den rätt vanliga sorten som domstolarnas ledamöter tror sig ha haft framför sig i rättssalen - men det tror alltså inte jag.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-24 kl. 15:10.
Citera
2014-04-24, 14:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
För att tydligen vara en person som aldrig har fel (enligt dig själv) så är det uppenbart du har många fel i detta fallet (och palme tråden), Vem sitter inne med videosnutten? En fråga till, jag citerar dig från förra året, VB har hållits fast av vad jag tror är tre GM (KJ, MB och AN) Så földjfrågan blir, har du fortfarande aldrig fel?

MB/AN har inte fysiskt deltagit i det här, det har jag aldrig påstått.

På följdfrågan är svaret ja - jag har sällan fel, och dessvärre inte heller i det här fallet ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in