2014-04-16, 07:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Intressant hur vissa inte tror att det är sannolikt att han kan ha utsatt 12 barn, när en 1 timmes väntande mamma har gjort flera observationer där J. är i badrummet med stängd dörr för att byta blöjor.

Man får inte heller glömma att han var där i 2 månader & 4 timmar dagligen så även med ett par dagar som gick mellan dessa "blöjbyten" som han fick chansen till så kan ha hunnit utsätta 12 olika barn.

Tycker inte alls att det är osannolikt.
Och jag tycker tvärtom. Givet hur kort tid han varit där och hur korta dagar det handlar om så är det mycket udda om personalen INTE reagerar på att han hela tiden stänger in sig med barnen.
Ännu mer udda blir det om det skett öppet framför föräldrar som sitter där. Liiite väl vågat till och med för den mest våghalsiga pedofil skulle jag säga.
Citera
2014-04-16, 07:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
vadå iakttagelser? Jag har aldrig någonsin besökt en förskola men det känns helt naturligt att man stänger dörren då man byter blöjor. Kan tänka mig det krävs en viss koncentration + att andra barn kan springa in där och störa förskoleläraren. Sen ter det sig också som naturligt beteende att stänga dörren efter sig då man är på toaletten, jag gör det själv även då jag är ensam i hemmet.

Sen hade du aldrig reagerat som du påstår, dvs kollat honom, öppnat dörren, pratat med personalen etc. Det är väldigt lätt å vara efterklok och lite stöddig men i verkliga livet hade du inte lyft ett finger. Ingen frisk människa skulle få för sig att ens 2-åring utsätts för grova våldtäkter av dagispersonal genom iakttagelser att personalen byter blöjor, eller beter sig lite skumt. Den tanken finns nog bara hos individer som själva har den läggningen.
På de flesta förskolor sker bytet på barnen inte med stängd dörr. Skötborden brukar inte heller finnas inne på någon toalett där man kan låsa in sig med barnet - utan i ett förrum till toaletterna eller annat "öppnare" utrymme.
Dvs man brukar inte ens i planeringen av en förskola förutsätta att någon skall behöva låsa in sig för att byta blöjor.

Jag undrar dock varifrån själva blöjbytet pekats ut som brottsplats. Att stänga dörren till en toalett kan ju annars vara mer naturligt - såvitt jag sett så är det normala att barn stänger dörren om sig och inte sitter på toa med dörren på vid gavel. När man hjälper ett barn på toaletten brukar man inte heller skylta med öppen dörr framför andra barn.
Citera
2014-04-16, 07:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
dessutom har vissa av barnen varit för unga för att kunna tala om vad som har hänt, och då har läkarundersökningar gjorts. eller om det var alla barnen? kommer inte ihåg, läste det på aftonbladet eller expressen.

spontant känns det som att "män" mellan 20-25 år har ökat i den här statistiken de senaste 10 åren, har dock ingen källa men det är vad jag tror i och med att man läser mycket om "män" i den åldern som har begått såna här brott eller knivdåd m.m. mot barn. när jag växte upp fanns det inte på kartan att någon person i den åldern skulle kunna göra något sånt här, även fast det säkerligen har förekommit vid den tiden. men den bilden hade jag i huvudet, men det kanske bara är tack vare internet som man får reda på "all" skit. det finns säkert mörkertal.

det jag försöker säga är att många tror nog fortfarande på myten att det är en 50 årig ful gubbe som lockar barn med godis, och att det är därför som inga varningsklockor har ringt om pojken. jag har i alla fall ändrat mitt sätt att se på personer i den åldern...

om jag fick bestämma skulle man amputera pedofilernas armar, ben, tunga, ögon. snorren får de ha kvar för att plågas av stånd de aldrig kan ta tillvara på, lite extra psykisk tortyr som ingår.

jag vet inte hur barnen kommer att påverkas av det de har varit med om på dagiset, antagligen mycket dåligt. det jag hoppas mest av allt är att denna 21 åring inte har skapat några nya peddos för framtiden, but time will tell....
Låter ju inte alls särskilt troligt. Om barnen inget kunnat säga utan det kommit fram via läkarundersökningar så förutsätter det två saker:

1) Samtliga barn (åtminstone de små) har läkarundersökts för att jaga offer.

2) Det skulle röra sig om så grova övergrepp att barnen hade faktiska skador i underliv/anus ...

Låter helt otroligt att han skulle ha kunnat utöva det systematiskt under en period på två månader med tolv offer utan att någon redan tidigare upptäckt något ....
Citera
2014-04-16, 08:41
Medlem
Hujans avatar
Citat:
vadå iakttagelser? Jag har aldrig någonsin besökt en förskola men det känns helt naturligt att man stänger dörren då man byter blöjor. Kan tänka mig det krävs en viss koncentration + att andra barn kan springa in där och störa förskoleläraren. Sen ter det sig också som naturligt beteende att stänga dörren efter sig då man är på toaletten, jag gör det själv även då jag är ensam i hemmet.

Sen hade du aldrig reagerat som du påstår, dvs kollat honom, öppnat dörren, pratat med personalen etc. Det är väldigt lätt å vara efterklok och lite stöddig men i verkliga livet hade du inte lyft ett finger. Ingen frisk människa skulle få för sig att ens 2-åring utsätts för grova våldtäkter av dagispersonal genom iakttagelser att personalen byter blöjor, eller beter sig lite skumt. Den tanken finns nog bara hos individer som själva har den läggningen.

Ett inlägg tidigare handlar en mamma som väntat på sin buss och därför suttit på dagis i en timme och väntat. Hon hade reagerat på att han stängt dörren och sätt även personalen reagerat på det.
Jag är åtminstone sån att om mitt barn är på ett ställe där det händer saker jag inte tycker om eller att jag har misstanke om något, så pratar jag med personalen. Det kallas inte stöddig om man har raka rör med personalen för iså fall är de flesta föräldrar på mina barns förskola stöddiga för vi kör med raka kommunikation.
Citera
2014-04-16, 09:36
Medlem
VenomXs avatar
Alltså, så som den här människan uppenbarligen på bilder, video och i text osv var och fungerade rent allmänt, så känns det ju som att det krävs ett ganska ovanligt trögt träskaft till handledare för att inte tänka tanken att "den här killen kanske inte är lämpligast att sköta små barn". Oavsett om han verkade vara pedofil eller inte, något man såklart inte upptäcker så lätt, så känns det som att det borde ringt några varningsklockor i allmänhet ändå. Jag har inga småbarn själv men skulle faktiskt känna mig illa till mods om en person som ser ut som han gör på samtliga sina bilder, även de utan det röda håret, skulle stå och byta blöjor på mina barn. Han ser för jävla speciell ut helt enkelt och då också som en praktikant helt utan utbildning...

Nä, det här var väl en liten bonnhåla mitt i ingenstans i princip och jag tippar på att även övriga personalen säkert är lite allmänt bakom och förslöade (jag bor lantligt själv så jag trackar inte ner på landsorten utan kan bara konstatera faktum att det ofta råder en beklämmande brist på raketforskare i många mindre svenska byar) och inte lyfter många fler fingrar än vad som är nödvändigt för stunden. Som någon sade, de var säkert så tacksamma för att ha fått sitta och ta det lugnt och dricka kaffe att de sket fullständigt i några principer om att killen ifråga egentligen inte skulle ha fått vara ensamma med barnen, så fungerar väldigt många människor. Det finns så oerhört många arbetsplatsföreskrifter, lagar och regler som fullständigt ignoreras runtom i landet med attityden att "ähh, det där är inte så noga, bara nåt skit petiga politiker har bestämt, det behöver vi inte krångla med" så jag är inte alls förvånad om det gått till precis så i det här fallet också, och att Jocke helt enkelt varit ensam med barnen stora delar av sina arbetspass varje dag, särskilt efter att ha varit där några veckor och visat att han "klarar" det. 12 barn tycker jag inte alls känns förvånande på den tidsrymden, särskilt om nu polisen också gått ut och sagt att det inte bara handlar om nojjiga föräldrar utan att varje barn utreds på starkare grunder än så.

Förresten, vet man något om själva lokalen? Jag tänker att det vore ju inte alls förvånande om förskolan är inrättad i ett vanligt hus hemma hos någon i trakten heller, som isåfall säkert specialanpassats något efter verksamheten men där det säkert fortfarande kan vara samma upplägg med badrum och sånt som i vilket vanligt hus som helst dvs, många små utrymmen och rum som går att stänga om sig utan att det behöver verka konstigt.
Citera
2014-04-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Intressant hur vissa inte tror att det är sannolikt att han kan ha utsatt 12 barn, när en 1 timmes väntande mamma har gjort flera observationer där J. är i badrummet med stängd dörr för att byta blöjor.

Man får inte heller glömma att han var där i 2 månader & 4 timmar dagligen så även med ett par dagar som gick mellan dessa "blöjbyten" som han fick chansen till så kan ha hunnit utsätta 12 olika barn.

Tycker inte alls att det är osannolikt.

10 barn skall det väl vara. Ja osannolikt (vilket inte betyder att det är/kan vara sant)
Verkligheten slår som bekant ofta dikten.

Men hur troligt är det att han har gett sig på varje barn endast EN gång?
Alltså att han ger sig på ett barn och sedan slänger sig på en NY unge och nästa och nästa?? Dessutom är barnen av olika kön vilket i sig är ovanligt. Men att byta barn och kön i den omfattningen finner jag just exakt osannolikt.

Ville han bli upptäckt? Dessutom verkar han också hinna med ett antal barn utanför förskolan.
Hela min instinkt säger att det är något som är helt fel i den här historien. Sedan är inte instinkt alltid pålitlig. Men hittills stämmer absolut ingenting med hur man säger att pedofiler brukar operera.
Senast redigerad av VemKom 2014-04-16 kl. 09:50.
Citera
2014-04-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Förresten, vet man något om själva lokalen? Jag tänker att det vore ju inte alls förvånande om förskolan är inrättad i ett vanligt hus hemma hos någon i trakten heller, som isåfall säkert specialanpassats något efter verksamheten men där det säkert fortfarande kan vara samma upplägg med badrum och sånt som i vilket vanligt hus som helst dvs, många små utrymmen och rum som går att stänga om sig utan att det behöver verka konstigt.

I en öppen lokal har det sagts på flera ställen. Där man då kan tänkas ha en rimlig uppsikt över barnen. Vi talar om en inte bara riskbenägen utan fullständigt dödsföraktande pedofil här...Om man tror på det som framkommit vilket jag har mycket svårt att göra.
Citera
2014-04-16, 10:43
Medlem
Citat:

på nästan alla förskolor är det en regel att dörren är öppen när blöjbyte sker. Ofta finns det inte ens någon dörr att stänga. Annars förstår jag din tanke.
Citera
2014-04-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Låter ju inte alls särskilt troligt. Om barnen inget kunnat säga utan det kommit fram via läkarundersökningar så förutsätter det två saker:

1) Samtliga barn (åtminstone de små) har läkarundersökts för att jaga offer.

2) Det skulle röra sig om så grova övergrepp att barnen hade faktiska skador i underliv/anus ...

Låter helt otroligt att han skulle ha kunnat utöva det systematiskt under en period på två månader med tolv offer utan att någon redan tidigare upptäckt något ....

Tycker du det hade varit bättre att dom lät bli en undersökning och barnet kanske får skador för livet för att någon inte brytt sig om att kolla? dom har ju fått tillräckligt med info för att tycka att en sådan undersökning är nödvändigt inte fan gör dom det för dom tycker att det är roligt!!
Citera
2014-04-16, 12:40
Medlem
Snobbs avatar
Jag gissar att Jocke helt enkelt gett sig på det barn som vid tillfället varit "tillgängligt". Han är ny som aktiv pedofil och har ännu inte funnit sin grej än, så han testar olika åldrar och kön. Bara att det är barn räcker än så länge för honom. Han passade på när något barn behövde byta blöja eller gå på toa, eller om ett barn av någon annan anledning gick undan och befann sig själv. Kanske på rasterna när all personal och övriga barn var ute och lekte? Då är det ofta något barn som behöver gå på toa eller byta om då den blivit smutsig eller blöt.
Citera
2014-04-16, 13:30
Medlem
Nomis2000s avatar
Citat:

På mina barns förskola finns det inte ens en dörr att stänga in till blöjrummet. Koncentration för att byta blöjor...haha. Förlåt att jag skrattar men det lät så roligt bara.
Citera
2014-04-16, 16:59
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Jag gissar att Jocke helt enkelt gett sig på det barn som vid tillfället varit "tillgängligt". Han är ny som aktiv pedofil och har ännu inte funnit sin grej än, så han testar olika åldrar och kön. Bara att det är barn räcker än så länge för honom. Han passade på när något barn behövde byta blöja eller gå på toa, eller om ett barn av någon annan anledning gick undan och befann sig själv. Kanske på rasterna när all personal och övriga barn var ute och lekte? Då är det ofta något barn som behöver gå på toa eller byta om då den blivit smutsig eller blöt.

Hmm men har det släppts information om kön på barnen eller vadå? Jag tycker mig bara läst nåt om att de två första var flickor eller nåt.

Men ja han lär ju ha haft massvis med chanser till att tafsa lite snabbt på ungarna och med det följer ju också att det är stört omöjligt att gardera sig från att det händer igen, på vilken valfri förskola som helst. Det går helt enkelt inte att undvika att möjligheten finns, för det är ju helt enkelt omöjligt för personalen att bevaka en praktikant exakt 100% av tiden (men befinna sig i samma rum kan man ju förstås) samtidigt som de måste sköta barn de med. Det närmaste man kan komma är väl att jobba fram en mer effektiv sållning av folk som kommer in som praktikanter från första början och det borde ju definitivt finnas nåt krav på utbildning och investerad tid och energi i inriktningen barnomsorg innan man ens blir placerad på en förskola som sagt, annars riktigt dryga böter för förskolan eller nåt i den stilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in