2014-04-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Så vitt jag vet så hann han vara där i 2 månader och han går inte på någon förskoleutbildning. Jag försöker hitta info om han kan ha pluggat något annat men med tanke på hans ålder så lär han isf inte hunnit plugga speciellt länge. Vad jag hört är att han fått jobbet genom någon kontakt på förskolan men det verkar inte röra sig om någon han känner väl, tex vän eller släkting. Har hört något om att det har varit via en teateruppvisning men jag vet inte alls om det stämmer. Det verkar hur som helst inte som att den kontakten kände honom mer än ytligt.

Föreståndaren och JS kände varandra sen innan då dom jobbat ihop på Revyn..
Citera
2014-04-15, 19:09
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har erkänt minst ett övergrepp så rena fantasier handlar det knappast om. Däremot är risken att flertalet av de anmälningar som följt på det första är skapade av föräldrarnas frågor och inte av att barnen faktiskt utsatts för övergrepp.
Spridning av det slaget (lite masshysteri med övertolkningar p g a rädsla) är inte något okänt fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Men han har ju erkänt herregud!!

Citat:
Ursprungligen postat av Pippifina
Enligt polisens uttalande i media så har de mer än vittnesförhör att gå på. Som redan påpekats erkände han dessutom tämligen fort

Killen ni citerar är själv uttalad pedofil.
Citera
2014-04-15, 19:20
Medlem
cloudsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Vilka rutiner eller vart de brustit får förskolan utreda. Men att en peddo kommer oin på ett dagis är ju inte speciellt bra. Jag har inte sagt något om några kedjor eller sagt att jag är bättre än någon annan. Livlig fantasi!

Det är ju just det, att ett peddo kommer in på ett dagis. Tänk till, din super trevliga granne kan vara ett peddo. Du menade ju på att det fanns brister, då undrar ju jag vilka brister det var? Enda som dom kan klanka ner på var att han inte hade utbildning, men det förändrar inte situationen. Han gjorde det han gjorde.. Det är mer att försöka få ut sin ilska på fler än honom själv och det är människor som inte kunnat göra något åt detta ... Allt som var så bra, blev så fel.
Ni försöker hitta fler syndabockar för att han kom in på dagiset från början. Rent oflyt av dom som hade dit honom..
För han var ju trots allt nån som dom kände och hade ett gott öga för. Precis som på vilken arbetsplats som helst så tar man gärna in folk man vet lite om.
Som praktikant ska man visa framfötterna och börja ta ansvar, han kanske var en praktikant som just visade prov på sånt. Men vad som rörde sig i hans hjärna är precis omöjligt att veta.
Nä, folk visar mer hur patetiskt detta blivit mot folket på och runt dagiset. Detta är arbetslivet, vardagen. Som blev total fel..

En sak till, det är inte personalens ansvar att berätta hur många anmälningar det kommit in. Finns
en viss grupp med människor som jobbar med sånt. Men det är klart, det tänker ingen heller på, utan det är brister hos personalen... Tack för mig
Citera
2014-04-15, 20:36
Medlem
badbollen3s avatar
dessutom har vissa av barnen varit för unga för att kunna tala om vad som har hänt, och då har läkarundersökningar gjorts. eller om det var alla barnen? kommer inte ihåg, läste det på aftonbladet eller expressen.

spontant känns det som att "män" mellan 20-25 år har ökat i den här statistiken de senaste 10 åren, har dock ingen källa men det är vad jag tror i och med att man läser mycket om "män" i den åldern som har begått såna här brott eller knivdåd m.m. mot barn. när jag växte upp fanns det inte på kartan att någon person i den åldern skulle kunna göra något sånt här, även fast det säkerligen har förekommit vid den tiden. men den bilden hade jag i huvudet, men det kanske bara är tack vare internet som man får reda på "all" skit. det finns säkert mörkertal.

det jag försöker säga är att många tror nog fortfarande på myten att det är en 50 årig ful gubbe som lockar barn med godis, och att det är därför som inga varningsklockor har ringt om pojken. jag har i alla fall ändrat mitt sätt att se på personer i den åldern...

om jag fick bestämma skulle man amputera pedofilernas armar, ben, tunga, ögon. snorren får de ha kvar för att plågas av stånd de aldrig kan ta tillvara på, lite extra psykisk tortyr som ingår.

jag vet inte hur barnen kommer att påverkas av det de har varit med om på dagiset, antagligen mycket dåligt. det jag hoppas mest av allt är att denna 21 åring inte har skapat några nya peddos för framtiden, but time will tell....
Citera
2014-04-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudsurfer
Det är ju just det, att ett peddo kommer in på ett dagis. Tänk till, din super trevliga granne kan vara ett peddo. Du menade ju på att det fanns brister, då undrar ju jag vilka brister det var? Enda som dom kan klanka ner på var att han inte hade utbildning, men det förändrar inte situationen. Han gjorde det han gjorde.. Det är mer att försöka få ut sin ilska på fler än honom själv och det är människor som inte kunnat göra något åt detta ... Allt som var så bra, blev så fel.
Ni försöker hitta fler syndabockar för att han kom in på dagiset från början. Rent oflyt av dom som hade dit honom..
För han var ju trots allt nån som dom kände och hade ett gott öga för. Precis som på vilken arbetsplats som helst så tar man gärna in folk man vet lite om.
Som praktikant ska man visa framfötterna och börja ta ansvar, han kanske var en praktikant som just visade prov på sånt. Men vad som rörde sig i hans hjärna är precis omöjligt att veta.
Nä, folk visar mer hur patetiskt detta blivit mot folket på och runt dagiset. Detta är arbetslivet, vardagen. Som blev total fel..

En sak till, det är inte personalens ansvar att berätta hur många anmälningar det kommit in. Finns
en viss grupp med människor som jobbar med sånt. Men det är klart, det tänker ingen heller på, utan det är brister hos personalen... Tack för mig

Min feting
Säg det till föräldrarna, hoppas de förstår vad du menar...

En gång till... vilka rutiner som förskolan har brustit i, får de göra en utredning om. Jag känner inte till deras rutiner, men när ett peddo kommit i är något väldigt fel.

Som praktikant får du inte ta lika mycket ansvar som en löntagare.

Jag har väll aldrig sagt att personalen ska berätta hur många anmälningar som har kommit in?
Citera
2014-04-15, 21:20
Medlem
"Ursprungligen postat av micro113
Han har erkänt minst ett övergrepp så rena fantasier handlar det knappast om. Däremot är risken att flertalet av de anmälningar som följt på det första är skapade av föräldrarnas frågor och inte av att barnen faktiskt utsatts för övergrepp.
Spridning av det slaget (lite masshysteri med övertolkningar p g a rädsla) är inte något okänt fenomen."

Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Killen ni citerar är själv uttalad pedofil.

Jag är däremot definitivt inte pedofil men har ändå tänkt lite i samma banor som micro113.

Det här brottet är så fullständigt sanslöst. Och motstridigt. Självklart kan en 21 åring
ha pedofila tendenser men att leva ut dem i den här omfattningen kräver ofta en förhistoria.
Som vi självklart inte vet något om men hur lång förhistoria kan en 21 årig pedofil egentligen ha?

Dessutom kan ju flera saker som framkommit i tråden tolkas på flera sätt.
Något jag reagerade över var hans kommentar på ett forum om att "tanterna tror att man är ett pervo" (ungefär så) Det kan ju faktiskt betyda att det fanns ett rykte om honom tidigare. För att han var udda, sågs som konstig och trivdes med barn.

Att det alltså fanns någon förhistoria av skitsnack innan bomben briserade. I någon intervju säger en mamma något om att vi tyckte han var konstig osv. (inte det exakta citatet men reagerade på ordet vi).
Det skulle kunna innebära att föräldrar i byn redan hade åsikter om honom. Att det redan gick rykten och sedan hände något och bollen sattes i rullning.

Nu har jag förmodligen helt fel. Killen har erkänt efter 3 dagar om jag förstod det rätt. Eller rättare sagt han tar "ansvar för sina handlingar". Vilket inte riktigt är samma sak.
Men med teknisk bevisning och substans så finns det väl helt enkelt inga andra tolkningar.
Tycker dock fortfarande att det är en otrolig historia.
Citera
2014-04-15, 21:58
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Det finns få yrken i Sverige där man behöver ha någon form av legitimation (eller ev ha pågående utbildning). Ett av dem är just läraryrket och detta skulle aldrig ha hänt.

Att en 21-åring får praktisera på en förskola för att se om det är något för den, ja helt ok...i typ en vecka eller två! Vad fan gjorde han där på praktik i 4 månader?

Är det ingen som reagerar på längden av praktiken? Fast detta kan diskuteras i en annan del av FB.

Mer uppgifter ska tas fram, ev någon form av lämplighetskrav. Nu är ju detta tack gode gud en ovanlig företeelse, men ändå det ska bara inte hända. När jag började på lärarutbildningen hade vi praktik i en vecka under den första terminen, detta för att kunna bestämma sig om man valt rätt. Det borde räcka, 4 månader är helt sanslöst.

Rätt många sjuka människor kan jobba på skolor som inte ens är lärare, så som mattanter, vaktmästare, städerskor osv. De behöver också ett utdrag från belastningsregistret, men där tar det stopp.

Det största problemet är kostnaden här, det skulle kosta väldigt mycket pengar att införa diverse test osv, men ska vi offra barn för att det är dyrt? Är det lite "collateral damage"?

Personer som inte är arbetsföra kan som sysselsättning få praktisera på en arbetsplats. Antingen är denna sysselsättning självvald eller så ingår den i en hop med olika arbetsställning just för praktikanter i denna "by". Eftersom byn är liten kan det ju inte finnas många olika arbetsplatser som står till förfogande.
Praktik kan godkännas både genom SoL och LSS och har han en petsonlighetsstörning till följd av en hjärnskada så tillhör han detta enl personkrets 2.
Det konstiga är - tycker jag personligen - att om han praktiserar där borde de övriga personalen veta om hans problematik, och därför inte lämnas ensam eller ens vikariera. Jag dattar inte det...
Nu hade han praktiserat i 2 månader inte 4, men sak samma...
Citera
2014-04-16, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Privata förskolor är mer beroende av ett gott rykte än kommunala, därför tror jag inte att slarvig förskolepersonal eller pedofiler är mer förekommande på privata. Jag har också fått det intrycket att de föräldrar som väljer en privat förskola till sina barn har gjort ett mer aktivt val när de valt förskola. Aktiva pedofiler är generellt duktiga på att manipulera och att låtsas vara något som de inte är. Jag tror att Joakim har haft två olika sidor och på så sätt lyckats lura alla så pass länge att han kunde utöva sina perversioner på så många barn. Hade han haft en hjärnskada som påverkat hans omdöme så hade folk, anhöriga och kollegor, märkt det tidigare. Jag tycker att familjen ska få vara ifred från hot och liknande, men det är illa att brodern sprider ursäkter om eventuella hjärnskador. Ta bara avstånd, han är inte din bror längre, han är en pedofil, han ska inte försvaras eller ursäktas.

Är det någon som vet om Jocke uttryckt ånger än eller om han bett om ursäkt? Det senaste jag har hört så hade han inte gjort det alls. Något nytt på den fronten?

Oftast anställs personal på dessa privata förskolor genom bekanta och efter referens så det är stor risk att riktiga kontroller missas eller aldrig görs. Och sedan har ju precis de du själv skriver , ryktet , avkastningen och vinsten större betydelse än de faktiskta resultaten för barnen. Det är alltså lättare att slinka in på en privat skola än en kommunal.
Citera
2014-04-16, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Kontrollera på vilket sätt menar du då?
Privata förskolor har visst kontroller, från kommunen och de har precis samma skyldigheter att kolla upp personal som en kommunal förskola har.

Mycket mindre kontroller än komunens egna pga det självklara att de är fristående.
Av egen erfarenhet VET jag att de är väldigt LÄTT att inte rapporetera in eller följa kommunens regler om man inte vill.
Citera
2014-04-16, 03:17
Medlem
Yugens avatar
Intressant hur vissa inte tror att det är sannolikt att han kan ha utsatt 12 barn, när en 1 timmes väntande mamma har gjort flera observationer där J. är i badrummet med stängd dörr för att byta blöjor.

Man får inte heller glömma att han var där i 2 månader & 4 timmar dagligen så även med ett par dagar som gick mellan dessa "blöjbyten" som han fick chansen till så kan ha hunnit utsätta 12 olika barn.

Tycker inte alls att det är osannolikt.
Citera
2014-04-16, 06:19
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Intressant hur vissa inte tror att det är sannolikt att han kan ha utsatt 12 barn, när en 1 timmes väntande mamma har gjort flera observationer där J. är i badrummet med stängd dörr för att byta blöjor.

Man får inte heller glömma att han var där i 2 månader & 4 timmar dagligen så även med ett par dagar som gick mellan dessa "blöjbyten" som han fick chansen till så kan ha hunnit utsätta 12 olika barn.

Tycker inte alls att det är osannolikt.

Nej det är inte konstigt! Har har då oxå gett förskolan en dryg månad först att få ett "gott rykte" om sig själv så litar de ju på honom efter det.
Men det jag inte förstår är mamman som suttit och gjort iakttagelser.
Jag har 2 barn i förskolan. Hade jag gjort sådana iakttagelser och misstänkt något hade jag ju kollat av honom, öppnat dörren, pratat med personalen. Jag hade ju aldrig lämnat mitt barn där med honom...
Citera
2014-04-16, 06:53
Medlem
vassapennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Nej det är inte konstigt! Har har då oxå gett förskolan en dryg månad först att få ett "gott rykte" om sig själv så litar de ju på honom efter det.
Men det jag inte förstår är mamman som suttit och gjort iakttagelser.
Jag har 2 barn i förskolan. Hade jag gjort sådana iakttagelser och misstänkt något hade jag ju kollat av honom, öppnat dörren, pratat med personalen. Jag hade ju aldrig lämnat mitt barn där med honom...

vadå iakttagelser? Jag har aldrig någonsin besökt en förskola men det känns helt naturligt att man stänger dörren då man byter blöjor. Kan tänka mig det krävs en viss koncentration + att andra barn kan springa in där och störa förskoleläraren. Sen ter det sig också som naturligt beteende att stänga dörren efter sig då man är på toaletten, jag gör det själv även då jag är ensam i hemmet.

Sen hade du aldrig reagerat som du påstår, dvs kollat honom, öppnat dörren, pratat med personalen etc. Det är väldigt lätt å vara efterklok och lite stöddig men i verkliga livet hade du inte lyft ett finger. Ingen frisk människa skulle få för sig att ens 2-åring utsätts för grova våldtäkter av dagispersonal genom iakttagelser att personalen byter blöjor, eller beter sig lite skumt. Den tanken finns nog bara hos individer som själva har den läggningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in