2014-04-13, 16:13
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En vanligtvis mycket välunderrättad källa berättar att det sägs att barn på avdelningen strax innan stängningsdags tyckte att det lät konstigt från ett rum på förskolan. En i personalen gick för att kolla och upptäckte den misstänkte in flagrante delicto med den femåriga flickan. Han kutade iväg och kunde gripas först morgonen efter.
Hur säker uppgiften är, är svårt att avgöra, men historian verkar rimlig.

Jag har inte hittat det du skriver någon annanstans än i denna tråd, jag förstår att du litar på din källa, men för egen del känns det inte rimligt.

"Strax innan stängningsdags" enligt såväl förskolechef och citerad anställd var arbetstiderna för GM 9-13, en förskola stänger väldigt sällan kl 13 en torsdag.

"Lät konstigt från ett rum och personalen gick dit" stämmer inte heller med uppgifterna som förskolechef och anställd berättat om i media där dem hela tiden hävdat att det förstår inte hur, eller när det har skett, eftersom GM aldrig tilläts vara ensam med ett barn och att dörrar inte ens hölls stängda.

"Han kutade iväg" togs GM in flagrante vid ett brott som detta skulle GM plockats in långt tidigare än dagen efter. Pådraget skulle ha vart mycket större, GM bostad skulle ha genomsökts direkt, inte dagen efter.

"Låter rimligt" den diskussionen har vi haft tidigare och för mig låter det fortfarande inte rimligt. Jag har förvisso ingen anledning att tro mindre om din källa än om övrig medias källor, men hade det funnits relevans i det du skriver hade det funnits i annan media.
Citera
2014-04-13, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Det här är en person du litar på till 100% och som har kopplingar till fallet? Vilket innebär att GM blev påkommen när han hade samlag med femåringen. Finns liksom inte så många andra tolkningar av just "flagrante delicato".
Så jag utgår från att detta är något som du har koll på och att det är en för dig pålitlig andrahandskälla.
Alltså inte ett rykte på byn eller vansinnigt oroliga föräldrar?
In flagrante delicto (sic!) är juridiska för "på bar gärning" och är inte alls synonymt med samlag. Enligt min ul gjorde han något grovt sexuellt med barnet när personal öppnade dörren. Min ul har ett mycket gott rennome på FB och gav en rimlig förklaring till hur hen fått veta detta. Om du ser mina övriga inlägg i denna tråd tror jag du ser att jag var den första som skrev att jag tror att alla anmälningar utom en på förskolan sannolikt är påhitt av oroliga föräldrar och en 21-åring som kommer att erkänna vad som helst. Så nej, en hysterisk förälder är inte min källa.
Citera
2014-04-13, 16:22
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Det här är en person du litar på till 100% och som har kopplingar till fallet? Vilket innebär att GM blev påkommen när han hade samlag med femåringen. Finns liksom inte så många andra tolkningar av just "flagrante delicato".
Så jag utgår från att detta är något som du har koll på och att det är en för dig pålitlig andrahandskälla.

Din tolkning av "flagrante delicto" var inte så lite skev.

Om en person blir in flagrante delicto när han stjäl en dubbel-daim på Statoil i Blomstermåla, har han då haft samlag med daimen?

In flagrante delicto = tagen på bar gärning, även om den oftast används i samband med sexuella övergrepp, men även där är det långt till samlag.

Edit: pucktvåa...
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2014-04-13 kl. 16:26.
Citera
2014-04-13, 16:25
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:

"In flagrante delicto" betyder inte våldtäkt/samlag. "På bar gärning", eller "under pågående utövande" brukar man säga på svenska men det säger inget om vad det gäller för gärning/utövande mer än att man brukar kunna säga det när man kommer på någon under pågående kriminell handling.

I det här fallet var det någon sorts sexuellt övergrepp, troligen inte bara att han visade snorren eller tittade flickan i skrevet eftersom det har rubricerats som grovt . Våldtäkt behöver f.ö. inte betyda traditionellt samlag utan kan också bestå i penetrering av annat slag utan motpartens samtycke/förmåga att förstå vad som väntar.

När GM blev upptäckt tog han sig snabbt från platsen. Inte så konstigt att den/de som upptäckte vad som föregick inte hade sinnesnärvaro nog att fånga in o hålla fast honom. De visste ju vem han var och jag antar att de ägnade sin uppmärksamhet åt flickan och åt att ringa polisen.

Personalen kom alltså på GM under utövande av sexuell handling med minderårig. De har efteråt fått veta att GM även har förgripit sig på andra av "deras" barn medan han praktiserade på dagiset.
Citera
2014-04-13, 16:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
"In flagrante delicto" betyder inte våldtäkt/samlag. "På bar gärning", eller "under pågående utövande" brukar man säga på svenska men det säger inget om vad det gäller för gärning/utövande mer än att man brukar kunna säga det när man kommer på någon under pågående kriminell handling.

I det här fallet var det någon sorts sexuellt övergrepp, troligen inte bara att han visade snorren eller tittade flickan i skrevet eftersom det har rubricerats som grovt . Våldtäkt behöver f.ö. inte betyda traditionellt samlag utan kan också bestå i penetrering av annat slag utan motpartens samtycke/förmåga att förstå vad som väntar.

När GM blev upptäckt tog han sig snabbt från platsen. Inte så konstigt att den/de som upptäckte vad som föregick inte hade sinnesnärvaro nog att fånga in o hålla fast honom. De visste ju vem han var och jag antar att de ägnade sin uppmärksamhet åt flickan och åt att ringa polisen.

Personalen kom alltså på GM under utövande av sexuell handling med minderårig. De har efteråt fått veta att GM även har förgripit sig på andra av "deras" barn medan han praktiserade på dagiset.

Det saknas källhänvisning på den biten påkommen och att han flydde, och så länge man inte presenterar en källa, så är det inte direkt trovärdigt.
Citera
2014-04-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det saknas källhänvisning på den biten påkommen och att han flydde, och så länge man inte presenterar en källa, så är det inte direkt trovärdigt.

Det finns ju källhänvisning på dom sakerna tidigare i tråden...
Citera
2014-04-13, 16:38
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffsan
Inte att han blev påkommen och flydde scenen. I media säger personalen att de inte förstått hur det kunnat hänt. Ganska stor skillnad.

– Vi hade ingen aning. Vi förstår inte var detta har kunnat inträffa, han har ju inte kunnat gömma sig någonstans.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18679001.ab
Senast redigerad av KUSE 2014-04-13 kl. 16:40.
Citera
2014-04-13, 16:39
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

I tråden? Tråden är ingen källa snälla du utan en källa är verifierade uppgifter antingen från någon seriös tidning eller dokument från domstolen. Vad tråden säger kan ju vara en sk trådsanning som lätt bildas i såna här sammanhang. Än så länge finns inget underlag på att han blev påkommen och flydde.

De båda poliserna påpekar att ingen ännu är dömd och man tar avstånd från den häxjakt som har förekommit mot den misstänkte i vissa fall på de sociala medierna.
– Det går där att skriva anonymt och man har publicerat namn och bild på den misstänkte 21-åringen. Sådant borde inte få förekomma och jag hoppas att man i andra medier är beredda att uppmärksamma denna problematik, säger Inger Liljedahl.

http://www.barometern.se/nyheter/hogsby/polisen-motte-ortsborna(4243574).gm
Citera
2014-04-13, 16:43
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:

NEJ! Eller skulle den "källhänvisningen" vara att någon har hört från en tillförlitlig källa att så är fallet?
Trådsanning o inget annat!
Citera
2014-04-13, 17:00
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komi
För att en privat är intresserad av att tjäna pengar, då anställer de okunnig och billig personal eller använder sig av gratis arbetskraft som i det här fallet.

En kommunal är intresserad av att ge skattebetalarna tjänster som de har investerat i med skattepengar.

hur svårt är det att förstå? varför drivs privata åldringshem och sjukhus sämre än statliga och kommunala?

Drivs verkligen alla privata äldreboenden sämre en kommunala (några statliga diton existerar inte)?

I analogi med ditt resonemang ovan så fastslår jag att du, som uppenbarligen är åtminstone såsse, är pedofil. Det baserar jag på att den nu misstänkte enligt sin Facebook sida tycks hysa vänsteråsikter, och således är alla vänstermänniskor pedofiler.

Eller så hoppar vi över argumentationsfelen, och inser att verksamhetens driftsform helt saknar betydelse för det inträffade. Idioter finns överallt.
Citera
2014-04-13, 17:17
Medlem
Yugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Inte att han blev påkommen och flydde scenen. I media säger personalen att de inte förstått hur det kunnat hänt. Ganska stor skillnad.

– Vi hade ingen aning. Vi förstår inte var detta har kunnat inträffa, han har ju inte kunnat gömma sig någonstans.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18679001.ab

Går att undra om de verkligen inte hade eller om de bara var dåliga på att sätta två & två ihop, en mamma vars 3-åring utsatts nämner att det var inte alls ovanligt att J bytte blöjor med en stängd dörr. Hon beskriver en situation då personalen öppnar och säger "oj, är du här".

"Men enligt mamman lämnar förskolan felaktiga uppgifter för att skydda sig själva. I samband med att hon lämnar sin dotter på förskolan på morgonarna stannar hon ibland en dryg timme tills bussen kommer.

- Så jag har ju sett varenda gång att han byter blöja med dörren stängd, personalen vet inte ens var han är ibland. När någon i personalen öppnat badrumsdörren så har de sagt "oj är du här inne och byter", säger mamman."
www.expressen.se/kvallsposten/mamma-berattar-om-overgrepp-pa-dottern/
Senast redigerad av Yugen 2014-04-13 kl. 17:22.
Citera
2014-04-13, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I tråden? Tråden är ingen källa snälla du utan en källa är verifierade uppgifter antingen från någon seriös tidning eller dokument från domstolen. Vad tråden säger kan ju vara en sk trådsanning som lätt bildas i såna här sammanhang. Än så länge finns inget underlag på att han blev påkommen och flydde.

De båda poliserna påpekar att ingen ännu är dömd och man tar avstånd från den häxjakt som har förekommit mot den misstänkte i vissa fall på de sociala medierna.
– Det går där att skriva anonymt och man har publicerat namn och bild på den misstänkte 21-åringen. Sådant borde inte få förekomma och jag hoppas att man i andra medier är beredda att uppmärksamma denna problematik, säger Inger Liljedahl.

http://www.barometern.se/nyheter/hogsby/polisen-motte-ortsborna(4243574).gm
Trots att det är jag som skrivit det måste jag ge Mrsmagoo rätt i att det inte finns någon källa. De uppgifter jag skrivit är vaga och inte verifierbara. Alternativen att inte skriva uppgifter som jag bedömer är sanna och intressanta eller att ljuga för en uppgiftslämnare och hänga ut hen bedömde jag vara ännu sämre. Därför får var och en bilda sig sin egen uppfattning om uppgifternas reliabilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in