2014-04-14, 22:22
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Otroligt vilka mängder med gammalt ryskt skräp de har i mellanöstern. Hoppas de förstörs. Hoppas de hittar alla vapenlager! Borde väl inte vara så svårtlista ut var de har sina lager?

jag trodde jordanien lät terroristerna träna och beväpna sig i landet, har de ändrat synpunkt i frågan eller?
Gammla ryska vapen är billiga, CIA&co har tömt vapen lager i Libyen, Kroatien, Georgien och andra fd Soviet länder på vapen .

Gissar att Jordanien vill kontrollera vilken grupp får vad .

I början var Jordanien mycket kaxiga men är nu när de märkt att Assad kommer stanna kvar blev de mycket försiktiga och vill helst stå utanför .
Länge hade vi hört om den jätte offensiv i söder, det verkar som om Jordaniens kung blev rädd för syrierna hämnd och vägrade att hans land ska ara bas för den offensiven , jihadisterna transporterades till Turkiet istället och det blev en offensiv i norr på Kasab istället för Daraa i söder.
Citera
2014-04-14, 22:22
Medlem
Kra89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Det bästa du kan göra som icke syrier är att berätta för vänner,bekanta att svenska regeringen stödjer al-Qaida i Syrien med pengar och politisk stöd, du kan berätta att det syriska folket slås mot islamister som åker från hela världen (även från Sverige) till Syrien för för jihad, för de 72 oskulderna .
Du kan skriva till tidningar som tex aftonbladet som sist kallade de som sprängde bilbomber mitt på ett torg full av civila för "terrorister" .....de skrev alltså terrorister med citationstecken
Du kan skriva till politiker och kräva att Sverige slutar skicka dina skattepengar till terrorister .

Det är bara rykten , har själv inte sett ett enda bevis på det .

Diskuterar dagligen med olika människor om situationen i Syrien. Att skriva till västerländsk media är nog ingen ide då dem hellre fabricerar lögner än att ge oss sanningen.

angåend PMC från Ryssland: https://medium.com/war-is-boring/18ae26e885f7

Nu är det väll inte massvis men dem finns på plats, även en vän som är insatt har berättat att det är många "instruktörer" som tagit sig till Syrien.
Citera
2014-04-14, 22:24
Medlem
Kra89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Var har du fått för dig att den syriska ambassaden, som representerar den syriska regeringen, stödjer FSA?

Nej, det stämmer självklart inte.

Ok förlåt, jag hade för mig att jag läste i tidningen att diplomaterna i Sverige Uttalat söd för "oppositionen" och hoppat av, men jag kan givetvis haft fel.
Citera
2014-04-14, 22:34
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kra89
Diskuterar dagligen med olika människor om situationen i Syrien. Att skriva till västerländsk media är nog ingen ide då dem hellre fabricerar lögner än att ge oss sanningen.
Jag vet det , har försökt själv , men det är bättre än att hålla tyst.

Citat:
angåend PMC från Ryssland: https://medium.com/war-is-boring/18ae26e885f7

Nu är det väll inte massvis men dem finns på plats, även en vän som är insatt har berättat att det är många "instruktörer" som tagit sig till Syrien.
Killarna på bilden fick lämna landet ganska snabbt och detta finns att läsa på ryskasidor och andra militärsidor .

Det finns tusentals män från arabiska länder och även andra länder som frågat regeringen att ansluta sig till NDF men än så länge har regeringen sagt nej , bara syriska medborgare är får ansluta sig, det finns shia milis från Iran,Irak och Libanon som slås på SAA sida men dessa tar in såna de känner sen tidigare,omöjligt för en europeer att komma in i gruppen.
Citera
2014-04-14, 22:45
Medlem
Kra89s avatar
Syriens kamp bör givetvis utkämpas av syrier, men att se sin egen regering + hela väst hetsa mot Assad och sända tonvis med vapen och pengar till terrorister får en att vilja göra någonting. Finns det ingen hjälp organisation alls som tar emot ekonomiskt stöd som man vet hamnar rätt?
Citera
2014-04-14, 22:51
Medlem
Citat:
Syriens kamp bör givetvis utkämpas av syrier, men att se sin egen regering + hela väst hetsa mot Assad och sända tonvis med vapen och pengar till terrorister får en att vilja göra någonting. Finns det ingen hjälp organisation alls som tar emot ekonomiskt stöd som man vet hamnar rätt?

Vad för ekonomiskt stöd syftar du på?
Citera
2014-04-14, 22:58
Medlem
Kra89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Vad för ekonomiskt stöd syftar du på?

Pengar som går till förnödenheter. Alternativt till ammunition, en väpnad konflikt är inte gratis och mest av alla lider civilbefolkningen.
Citera
2014-04-14, 23:06
Medlem
Citat:
Pengar som går till förnödenheter. Alternativt till ammunition, en väpnad konflikt är inte gratis och mest av alla lider civilbefolkningen.

Det bästa du kan göra för att åstadkomma en förändring är att upplysa andra om medias sanningsförvrängning. Du kan eventuell skicka pengar till UNICEF och diverse andra flyktingorganisationer som tar emot syriska flyktingar i närområdet. Mycket mer än så kan du inte göra om du inte är beredd att gå in i krigszonen är eller har kontakter som är närvarande därnere.

Sedan så skickar inte väst massa pengar och vapen till Syrien och förhoppningsvis så förblir det så.
Citera
2014-04-15, 00:26
Medlem
Lite angående terroristernas offensiv i Aleppo. Enligt terroristanhängare så går det tydligen väldigt bra och de ska ha skärt av en bit av ringleden, för att på så sätt skära av försörjningen till västra Aleppo.
Karta från en terroranhängare.
https://twitter.com/CdricLabrousse/status/455728245850120192/photo/1

Jag brukar ta terroristernas påståenden med en nypa salt eftersom de väldigt ofta överdriver sina framgångar. Ta exemplet med "övertagandet" av Aleppofängelset som i själva verket var en väldigt misslyckad offensiv där de till och med förlorade en av sina viktigaste befälhavare.

Väldigt intressant artikel som tar upp de senaste kemattackerna, där det denna gång är Israel och Frankrike som ligger bakom "PR-kuppen".
http://english.al-akhbar.com/content/syrian-chemical-weapons-israel-and-france-fabricate-new-case

Ett intressant stycke om upprinelsen till kemattackerna. Terroristerna har sköna ambitioner, att lyckas med att ta hela Aleppo.
Citat:
The opposition is not merely talking about making progress in Aleppo but is promising to take complete control of the largest city in the north. Based on its discussions, the opposition wants to achieve a quick victory in Aleppo before the regime and its allies finish their battles in Damascus and Homs. Achieving stability in the capital and the central region for the regime will free up a large segment of the elite forces and will allow the Syrian army and its allies to move towards other active fronts. It would then be very difficult for the opposition to achieve progress of any strategic value in the north or the south. Until today, the al-Qaeda-inspired fighters have not been able to make a strategic breakthrough in the north. In Aleppo, the war is led by Jaish al-Muhajireen wal-Ansar (Army of Foreign Fighters and Supporters) which includes mostly Caucasian fighters who are well-trained and have combat experience.

Min känsla av de senaste ganska massiva terrorist offensiverna i Kassab, Aleppo, och diverse mindre offensiver i olika delar av landet, är att deras uppbackare har blivit skraja av Qualamon. De inser förmodligen att kriget är kört när regeringen har tagit tillbaka centrala och södra Syrien att kriget är kört. Då kommer SAA att ha de resurser de behöver för att kunna ta kontroll av resten av landet. Så jag tror att uppbackarna hjälper terroristerna på ganska stor skala med planering, utrustning och logistik för att de ska klara av dessa offensiver, som ett sätt att försöka jämna ut den strategiska balansen.

Dessa offensiver, är alldeles för synkroniserade, samordnade och välplanerade för att det skall vara terroristerna som helt själva ligger bakom. De är helt enkelt för korkade och splittrade för att kunna ordna detta på egen hand. Otur för dem att de verkar väldigt dåliga på att utföra planerna. Vi vet redan att en hel hög med stater ger olika grupper hjälp på olika sätt (speciellt Turkiet med Kassab offensiven), men nu känns det som att alla uppbackare har gått samman och pressar på för samarbete mellan de flesta terrorgrupperna. Har de satt upp nån ny militär samordningscentral eller liknande kanske?
Citera
2014-04-15, 01:39
Medlem
Citat:
Syrierna hör hemma i Syrien, inte i Europa. Dessutom är det ändå bara slöddret som tar sig hit, det har vi lärt oss från tidigare krigsflyktingar från mellanöstern. Mycket bättre att hjälpa dem på plats, alla har rätt till ett eget hemland där de skall kunna vara trygga.
Hur ska de vara trygga när vår regering säljer vapen till islamist diktaturer som Saudiarabien som skänker vidare de till islamister/terrorister i Syrien, man har påträffat flera klipp där terroristerna använder sig av svenska granatgevär (Carl Gustaf), vår regering har officiellt skänkt bort ca en halv miljard till terroristkontrollerade områden, vi har exporterat över 100 islamister från Sverige utan att Säpo gjort eller gör ett skit mot dessa. Vem ska betala för allt ont och skada dom förorsakat?

Sverige och resten av Väst borde vara tacksamma mot Syrien som lyckats slakta fler terrorister från hela världen på 3 år än vad hela väst lyckats på 20 år.
Senast redigerad av aramaic 2014-04-15 kl. 01:49.
Citera
2014-04-15, 02:46
Medlem
mario.ms avatar
Citat:
ag förstår precis. Är jag en sådan hemsk människa för jag tycker att alla förtjänar ett eget land,sina egna kulturer och traditioner där de är välmående? Jag vet att det är ett elände där borta men att slussa över alla till Europa är ingen lösning. Bättre att Saudi, Qatar etc. som ställer till med all jävulskap tar hand om den oreda de skapar.
De är ingen hållbar lösning, nej. Men de är den enda rimliga lösningen i dagsläget. Hade du haft mer känslor i de här och inte bara sett de som siffror så hade du förstått.

Dessutom så är de föga troligt att USA och dess rövslickande länder någonsin kommer att stå för de dom gör och har gjort. Hade vart riktigt gott att radera länder som Turkiet och Saudiarabien ur världskartan.
Citera
2014-04-15, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimtaenk
Du är alltså helt emot integration och assimilering av invandrare i det land som välkomnar och ev. måste försörja dem på majoritetssamhällets bekostnad? Om palestinierna i Syriens flyktingläger hade haft det goda omdömet att visa lojalitet och tacksamhet mot staten som välkomnat dem i sitt land hade problemen med salafistasen där varit betydligt mindre. Vad jag förstår har terroristerna inga större svårigheter att operera med utgångspunkt från lägren / palestinska kvarter, rätta mig gärna om jag har fel. Bor du i Syrien skall du i första hand se dig som Syrier, bor du i Sverige skall du i första hand se dig som Svensk.
Kristna från Syrien flyr inte till Sverige för att assimileras utan för att fortsätta kunna vara kristna och behålla sin kultur, hade vi velat assimileras hade vi bara gått med på terroristerna krav och blivit muslimer. Alla håller nog med på att man ska integreras och det har de kristna från MÖ visat sig göra väldigt bra men assimilering är något helt annat och det tror jag inte ens svenskar skulle utsätta sig själva för, eller skulle du som svensk som flyttar till Dubai och jobbar där resten av ditt liv börja kalla dig arab? Kmr dina barn kalla sig araber? Skulle du sluta fira jul, påsk och istället börja fira ramadan? Jag vet inte, men vi andra slänger inte bort vårt flertusenåriga arv så enkelt.
Man kan se sig som svensk, anpassa sig till svenska samhället och normerna här och vara lojal mot Sverige och samtidigt ha en annan etnicitet. Man tar det bästa från bägge kulturerna finns ingen anledning att ta emot allt då det säkert finns saker som är mindre bra med svenskheten eftersom det svenska inte är 100 % perfekt/optimalt utan även ni kan ta del och lära er av andra kulturer på det ni är sämre på men samtidigt behålla er kultur.
Senast redigerad av aramaic 2014-04-15 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in