Citat:
Ursprungligen postat av
Fyndigtnamn200
Har själv besökt Saydnaya för senast 4 år sedan, och mig veterligen är det syrianers (=assyriers) kyrka, då de är syrisk-ortodoxa, precis som du säger.
Det finns kristna syrier, det finns syrisk-ortodoxa syrianer/assyrier (som är assyrier), det finns rom-katoliker, och rom-ortodoxa, och säkerligen någon/några jag missat.
Är dessa då kristna syrier, eller är det kristna syrianer (assyrier)?
Går självklart inte att avgöra, då de inte pratar annat än arabiska i klippet. Majoriteten av de kristna i Syrien talar varken assyriska/syrianska, armeniska eller arameiska, utan de flesta talar bara arabiska. Vågar inte säg om de i klippet är assyrier/syrianer eller inte. Däremot är det som du säger många assyrier/syrianer i Saydnaya. Det finns självklart assyrier/syrianer i försvaret av Saydnaya. De kristna i Syrien är enade och ser varandra som en, därför spelar det heller ingen större roll om de är assyrier/syrianer eller något annat.
Har aldrig varit i Saydnaya, skulle åka dit 2009 men det blev tyvärr aldrig av. När detta krig är över kommer jag resa runt i hela det underbara Syrien. Finns antagligen inget annat land som har en sådan rik historia som detta. Faktumet att staden Saydnaya är en ikon för för jungfrun Maria måste vara något unikt för ett land med 90% muslimer.
Damaskus, Aleppo, Maloula, Saydnaya, Qamishli, Tadmour, Latakia och Tartous. Får hoppas att man kan besöka dessa platser en dag inom snar framtid, då landet är stabilt och eländet över.