2014-04-14, 19:05
Medlem
swehardrockers avatar
Seriöst vilka slåss mot vilka nu? Kan någon ge mig en uppdatering känns som att alla slås mot alla
Citera
2014-04-14, 19:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
En stor vapengömma har hittats i Jordanien, vapnen tillhör terroristerna i Daraa
http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13930123001319

Otroligt vilka mängder med gammalt ryskt skräp de har i mellanöstern. Hoppas de förstörs. Hoppas de hittar alla vapenlager! Borde väl inte vara så svårtlista ut var de har sina lager?

jag trodde jordanien lät terroristerna träna och beväpna sig i landet, har de ändrat synpunkt i frågan eller?
Citera
2014-04-14, 21:07
Medlem
Kra89s avatar
Vad kan man som person göra för att stödja regimen?
Finns det möjlighet att åka dit och hjälpa till på något sätt?
Citera
2014-04-14, 21:21
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kra89

Helt omöjligt att värvas till SAA och NDF utan syriskt medborgarskap. Det enda militär torde vara att ingå i någon utomstående regeringslojal milis. Inget att rekommendera.

Icke-militärt och som svensk kan du inte påverka mycket. Det enda är väl att försöka skapa opinion mot nationell/internationell hantering av konflikten i Syrien. Visar det svenska folket ett missnöje och drar upp konflikten till debatt kan våra politiker stifta lagar som kriminaliserar rekrytering och anslutning till terroristgrupper som al-Nusra och ISIS, vilket är lagligt idag. Dessutom hade ett opinionsarbete kunnat medföra en svensk påverkan på EU:s politik.

Det är som du säkert förstår få saker du som individ kan göra för att stödja den syriska regeringen eller den syriska armén. Nu har även konflikten hamnat i skymundan till följd av krisen i Ukraina. Man skiter helt enkelt i Syrien. Det är tragiskt att se. Egentligen är det ingen stor sak. Redan innan brydde man sig inte. När man väl bryr sig är det enda man vill hjälpa med att slussa in vapen i landet, hota mot intervenering och planera eventuella invasioner.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-14 kl. 21:24.
Citera
2014-04-14, 21:34
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:

Var inne på samma bana ett tag, min första tanke var att isf kontakta Syriska ambassaden för att se vad de kan göra . Nu vet jag inte om det är det du menar, att slåss för regeringssidan eller hjälpa på annat vis?
Citera
2014-04-14, 21:42
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Men han som filmar säger ju de är FSA

Och även i länken ovan ser du att al-Akradslogga är FSA gröna flagga, så varför är kartan felaktig när de är en del av FSA ?

Gick inte al-Akrad in i YPG? eller har en del stannat i FSA?

''Actually, Jabhat al-Akrad is part of the PYD militia, nothing more than that,” said Abdulbaqi Yousef, a member of the Kurdish Unity Party rival of PYD'

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/03/syria-kurds-pyd-ypg-isis-rebels-kobani-afrin.html##ixzz2ytKQYpBP

Sen tycker jag att det är konstigt att i många videos där dom begraver Al akrad soldater så viftar många med Apo flaggor Dom verkar ju vara riktigt hardcore FSA ellerhur ? Dom ända kurderna som är med i FSA är Yusuf al azma brigade och Salahadin brigade. Och angående deras flagga ja dom har bytt.

Nya flaggan
https://www.google.se/search?q=jabhat+al+akrad&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ei=QzpMU6KyHcXhywP8-4LYAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=935#q=eniya+kur dan&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=nGCjS6SbajDwgM %253A%3BE-F3fH2ooXC5RM%3Bhttp%253A%252F%252Fku.xeber24.net%2 52Fkarwan%252Fupload s%252F2014%252F01%252Fcebhet-alekrad.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fku.xeber24.net%25 2Fnuce%252F581.html%3 B960%3B960

Finns en annan källa där FSA kurder påstår att Jabhat al akrad får vapen mat ammunition mm av YPG och att al akrad är inte riktiga ''revolutionärer'' men tyvärr hittar jag inte den just nu.
Senast redigerad av Herbalistt 2014-04-14 kl. 21:49.
Citera
2014-04-14, 21:46
Bannlyst
Citat:

det första du kan göra är att sluta kalla det för regimen eftersom det ordet för med sig en illegitimitet :-)

annars tror jag att rösta på partier som är emot denna typ av utrikespolitik är det enklaste, eu-val nästa månad
Citera
2014-04-14, 21:51
Medlem
Kra89s avatar
Vet att det är massvis med ryska PMCs i Syrien, finns även grekiska nazister som är med i stridande förband. Finns det ens möjlighet att ansluta till pro Assad militer? Men jag var mer inne på humanitär hjälp. Finns det ingen organisation som tar emot donationer? Vill juh inte skicka pengar till röda korset då pengarna går direkt ner i fickan till terroristerna.
Syriska ambassaden stödjer FSA så dit ska man inte gå om man vill hjälpa Assads regim.
Citera
2014-04-14, 22:08
Medlem
sorias avatar
Citat:
Det bästa du kan göra som icke syrier är att berätta för vänner,bekanta att svenska regeringen stödjer al-Qaida i Syrien med pengar och politisk stöd, du kan berätta att det syriska folket slås mot islamister som åker från hela världen (även från Sverige) till Syrien för för jihad, för de 72 oskulderna .
Du kan skriva till tidningar som tex aftonbladet som sist kallade de som sprängde bilbomber mitt på ett torg full av civila för "terrorister" .....de skrev alltså terrorister med citationstecken
Du kan skriva till politiker och kräva att Sverige slutar skicka dina skattepengar till terrorister .

Citat:
Vet att det är massvis med ryska PMCs i Syrien, finns även grekiska nazister som är med i stridande förband. Finns det ens möjlighet att ansluta till pro Assad militer? Men jag var mer inne på humanitär hjälp. Finns det ingen organisation som tar emot donationer? Vill juh inte skicka pengar till röda korset då pengarna går direkt ner i fickan till terroristerna.
Syriska ambassaden stödjer FSA så dit ska man inte gå om man vill hjälpa Assads regim.
Det är bara rykten , har själv inte sett ett enda bevis på det .
Edit , pengar till röda korset hamnar säkert hos terroristerna .
Alla syriska ambassader är på regeringens sida.... i några länder tvingades ambassaden byta till FSA flaggan (i tex Qatar) men då har regeringen valt att stänga ambassaden i det landet.
Senast redigerad av soria 2014-04-14 kl. 22:26.
Citera
2014-04-14, 22:12
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
''Actually, Jabhat al-Akrad is part of the PYD militia, nothing more than that,” said Abdulbaqi Yousef, a member of the Kurdish Unity Party rival of PYD'

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/03/syria-kurds-pyd-ypg-isis-rebels-kobani-afrin.html##ixzz2ytKQYpBP

Sen tycker jag att det är konstigt att i många videos där dom begraver Al akrad soldater så viftar många med Apo flaggor Dom verkar ju vara riktigt hardcore FSA ellerhur ? Dom ända kurderna som är med i FSA är Yusuf al azma brigade och Salahadin brigade. Och angående deras flagga ja dom har bytt.
Det svarar inte på min fråga, jag vet att al-Akrad gick in i YPG sen ca 10 månader sen, det är därför jag frågade om en del av al-Akrad stannade i FSA ..... videon du länkade till säger att de är FSA .

Citat:
Ursprungligen postat av Herbalistt
Nya flaggan
https://www.google.se/search?q=jabhat+al+akrad&source=lnms&tbm=isch&sa=X &ei=QzpMU6KyHcXhywP8-4LYAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1280&bih=935#q=eniya+kur dan&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=nGCjS6SbajDwgM %253A%3BE-F3fH2ooXC5RM%3Bhttp%253A%252F%252Fku.xeber24.net%2 52Fkarwan%252Fupload s%252F2014%252F01%252Fcebhet-alekrad.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fku.xeber24.net%25 2Fnuce%252F581.html%3 B960%3B960

MEN i länken du postade använde de loggan med FSA flaggan .
Citera
2014-04-14, 22:18
Medlem
Indrivarens avatar
Citat:

Stämmer detta? Att Syriska ambassaden stödjer FSA? Då har mao Syrein ingen legitim ambassad då eller? Kan Soria kanske vara snäll att reda ut detta?
Citera
2014-04-14, 22:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

Var har du fått för dig att den syriska ambassaden, som representerar den syriska regeringen, stödjer FSA?

Citat:
Ursprungligen postat av Indrivaren
Stämmer detta? Att Syriska ambassaden stödjer FSA? Då har mao Syrein ingen legitim ambassad då eller? Kan Soria kanske vara snäll att reda ut detta?

Nej, det stämmer självklart inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in