2014-04-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockey2
Borde väll få förvara i mitt vapenskåp?

Nix
Citera
2014-04-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Det räcker att du går en kurs hos tex smålandskrutbruk
Deras så kallade SFX kurs?

Citat:
förvaring är en tolkningsfråga..
Tolkningen brukar inte vara till es fördel, och bor man som jag, lägenhet, så är det i princip bara att glömma, så vitt jag förstår. Lösningen är så klart att göra en deal med försäljaren, och låta förvara grejerna där tills skjutdagen kommer, och hämta / transportera till platsen för skjutning på en gång. Misstänker att man egentligen inte får köra runt det i en omärkt personbil, om man ska vara riktigt petig. Sen är det nog skillnad på 10 3-6 tummare, och ett par hundra st... Nåja.
B!
Citera
2014-04-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-

Tolkningen brukar inte vara till es fördel, och bor man som jag, lägenhet, så är det i princip bara att glömma, så vitt jag förstår. Lösningen är så klart att göra en deal med försäljaren, och låta förvara grejerna där tills skjutdagen kommer, och hämta / transportera till platsen för skjutning på en gång. Misstänker att man egentligen inte får köra runt det i en omärkt personbil, om man ska vara riktigt petig. Sen är det nog skillnad på 10 3-6 tummare, och ett par hundra st... Nåja.
B!

Nej SFX handlar om specialeffekter, är den andra som heter något i stil med fyrverkerikurs.

Jag har varit på gång att gå sedan kursen blev klar men låter bli just för att det är tveksamt om jag får tillstånd att förvara. Hur görs denna bedömning? Bor i ett centralt radhus i en hyfsat stor stad.
Har tillgång till brandsäkra skåp och vapenskåp men det kanske inte spelar någon roll när man bor som jag...
Citera
2014-04-13, 20:03
Medlem
Citat:

B!

Dom hade en kurs nu förra helgen tror jag 6 april. SFX tror jag också gör att du kan ansöka om 154 tillstånd, men skulle nog rek den kursen som var nu (A-B fyrverkeri kurs) för just er. Gick kurs för bra många år sedan och vi fick tom bygga egna shells =)
Citera
2014-04-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Nej SFX handlar om specialeffekter, är den andra som heter något i stil med fyrverkerikurs.
Ah, den man just missat, 4-6 april med andra ord... A 10 000:-
För en glad amatör är det ju inte aktuellt att räkna hem de pengarna igen, så det tål att funderas på.
Sen vet jag inte om det räcker med att ha gått kursen. Det ska säkert göras någon form för bakgrundskontroll osv. Tål att undersökas...
B!
Citera
2014-04-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ah, den man just missat, 4-6 april med andra ord... A 10 000:-
För en glad amatör är det ju inte aktuellt att räkna hem de pengarna igen, så det tål att funderas på.
Sen vet jag inte om det räcker med att ha gått kursen. Det ska säkert göras någon form för bakgrundskontroll osv. Tål att undersökas...
B!

Nej ingen kontroll, kursen krävs oftast för att du skall få ditt tillstånd när du ansöker.
Enda kontroll jag haft var när jag tog vapen licens, självklart är jag ostraffad... Var en kille i våran grupp (jägar examen) som 3 månader innan åkte dit för brott mot vapen lagen. (skarp laddad 9mm på krogen), han fick åka till polishuset och förklara sig, sedan fick även han sin licens ??????
Citera
2014-04-14, 00:32
Medlem
Citat:
Nej ingen kontroll, kursen krävs oftast för att du skall få ditt tillstånd när du ansöker.
Mjo, de vill ju gärna att man kan dokumentera kunskap så de inte ger vem som helst tillstånd.

Citat:
Enda kontroll jag haft var när jag tog vapen licens, självklart är jag ostraffad...
Somliga har tur. Själv är jag inte fullt så lyckligt lottad. Fast min historik borde vara utrensad ur belastningsregistret.

Citat:
Var en kille i våran grupp (jägar examen) som 3 månader innan åkte dit för brott mot vapen lagen. (skarp laddad 9mm på krogen), han fick åka till polishuset och förklara sig, sedan fick även han sin licens ??????
Eh... Va? Skaffat olagligt vapen, åkt fast med det på allmän plats, och fortfarande fick han vapenlicens? Va fan? Jag kanske skulle försöka få tag i ett utdrag på min dom, och skicka in det som tillståndsunderlag till MSB... Suck alltså. Sverige i ett nötskal.

Pyroshop har 2 olika kurser som "skulle" kunna vara aktuella. Den ena har ett rätt trevligt pris, den andra vågar de inte skriva ut priset på. "Intl. Certifierad Pyrotekniker, ICP" måste ju nästan vara helrätt, men 12 dagar, jag misstänker att det inte är helt billigt, och antagligen är orsaken till att man inte skriver ut priset på sidan. Deras "Pyroteknik som hobby" känns kanske inte fullt lika förtroende ingivande, fast jämför man schemat med Pyro's fyrverkeri kurs, är det inte så stora skillnader. Mer praktiskt skjutande på Pyro, möjligen, men det är ju mest skoj. Nåja.
B!
Citera
2014-04-14, 21:00
Medlem
Men igen, ni grabbar med koll.
Vad är förutsättningarna för att få tillstånd att förvara.
Kan jag glömma det i mitt fina lilla radhus trots att godkända skåp finnes?
Citera
2014-04-14, 21:30
Medlem
brevlunds avatar
Citat:

Enklast fakta hittar du på förvaring av svartkrut. Att förvara det i ett skåp innebär inte något positivt. Det gäller avskilt ett tiotal meter från bostadshus osv mm.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandfarligt--explosivt/Explosiva-varor/Forvaring/
Svartkrut klassificerat i riskgrupp 1.1 får inte förvaras i bostad.
Citera
2014-04-14, 21:32
Medlem
Koncentrerats avatar
Var förresten hos bonnen idag och köpte tre tårtor för valborg! Blev en monster, gunsmoke och Thunder
Citera
2014-04-14, 23:11
Medlem
Citat:

Vad skall du förvara? Krut eller fyrverkerier?
Citera
2014-04-14, 23:43
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Nix

Det kan väl ändå inte stämma?! När jag var hos fyrverkerigården så förvarar dom alla sina shells i en container med ett hänglås som säkerhet (Dock står containern i en annan byggnad med ytterligare ett lås). I denna containern finns det fråm 2"-16".

När jag var i kontakt med polisen ångande förvaring av produkter som kräver 154-tillstånd, så sa dom att det räcker med ett skåp som har 3-punkt lås.

Sen behöver man inte ha gått någon kurs i Sverige för att för skjuta shells, det är bara för er att söka ett 154-tillstånd. Men chanserna är större att ni får godkänt för ett sådant tillstånd om ni kan bevisa att ni har tillräckliga kunskaper för denna typen av produkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in