Citat:
Som jag skrev tidigare, jag är inte säker på att vikten avgör kvalitén. Mitt flash väger mindre än pappret jag gör cylindern av, sett till volym. Åtminstone i mitt fall betyder det att en salut med mycket gods blir tyngre än en med bara ett tunt rör, med samma ytterdimensioner. Eftersom de väger olika mycket, kommer de ju även behöva olika mycket lift, och slutprodukten diffar ytterligare i vikt pga det. Har som sagt inte en aning om hur EPM's saluter är upp-byggda, eller konkurrenternas som jämförelse.Kan tänka mig att man använder träspån för att få en snabbare reaktion, men då borde man köra på samma koncept som ris-skal med svartkrut. Med andra ord, inget, eller väldigt lite löst pulver i saluten, och allt på träspånen. Borde ge en väldigt snabb tryckstegring. Med andra ord ett sätt att få mycket för pengarna. Det fungerar bra med svartkrut på ris-skal, och jag vet att det används i konsument raketer & bomber, till samma effekt som man brukar ha ris-skal & svartkrut, för att håla nere vikt & krutmängd.
Missförstå mig rätt. EPM kan mycket väl vara världens bästa kvalité på pyro. Jag har ingen aning. Säger bara att vikten inte måste vara avgörande, eller ens en bra indikator. Sen ska man kanske ta i betraktande att vilken salut som är "bäst" till stor del beror på vad man har för personliga preferenser. Själv gillar jag ett djupt "boom", medan mina vänner föredrar ett högt "crack". Eftersom det är jag som gör fyrverkerierna så får de faktiskt stå ut med vad jag vill ha.
B!