2014-04-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hegge365
Det är som du tänker, men tvärtom. En "normal" 3a av kvalité ligger på runt 300-350g.
Som jag skrev tidigare, jag är inte säker på att vikten avgör kvalitén. Mitt flash väger mindre än pappret jag gör cylindern av, sett till volym. Åtminstone i mitt fall betyder det att en salut med mycket gods blir tyngre än en med bara ett tunt rör, med samma ytterdimensioner. Eftersom de väger olika mycket, kommer de ju även behöva olika mycket lift, och slutprodukten diffar ytterligare i vikt pga det. Har som sagt inte en aning om hur EPM's saluter är upp-byggda, eller konkurrenternas som jämförelse.

Citat:
Privatex är bara massa sågspån och löjligt med lyft
Kan tänka mig att man använder träspån för att få en snabbare reaktion, men då borde man köra på samma koncept som ris-skal med svartkrut. Med andra ord, inget, eller väldigt lite löst pulver i saluten, och allt på träspånen. Borde ge en väldigt snabb tryckstegring. Med andra ord ett sätt att få mycket för pengarna. Det fungerar bra med svartkrut på ris-skal, och jag vet att det används i konsument raketer & bomber, till samma effekt som man brukar ha ris-skal & svartkrut, för att håla nere vikt & krutmängd.

Missförstå mig rätt. EPM kan mycket väl vara världens bästa kvalité på pyro. Jag har ingen aning. Säger bara att vikten inte måste vara avgörande, eller ens en bra indikator. Sen ska man kanske ta i betraktande att vilken salut som är "bäst" till stor del beror på vad man har för personliga preferenser. Själv gillar jag ett djupt "boom", medan mina vänner föredrar ett högt "crack". Eftersom det är jag som gör fyrverkerierna så får de faktiskt stå ut med vad jag vill ha.
B!
Citera
2014-04-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Som jag skrev tidigare, jag är inte säker på att vikten avgör kvalitén. Mitt flash väger mindre än pappret jag gör cylindern av, sett till volym. Åtminstone i mitt fall betyder det att en salut med mycket gods blir tyngre än en med bara ett tunt rör, med samma ytterdimensioner. Eftersom de väger olika mycket, kommer de ju även behöva olika mycket lift, och slutprodukten diffar ytterligare i vikt pga det. Har som sagt inte en aning om hur EPM's saluter är upp-byggda, eller konkurrenternas som jämförelse.

Kan tänka mig att man använder träspån för att få en snabbare reaktion, men då borde man köra på samma koncept som ris-skal med svartkrut. Med andra ord, inget, eller väldigt lite löst pulver i saluten, och allt på träspånen. Borde ge en väldigt snabb tryckstegring. Med andra ord ett sätt att få mycket för pengarna. Det fungerar bra med svartkrut på ris-skal, och jag vet att det används i konsument raketer & bomber, till samma effekt som man brukar ha ris-skal & svartkrut, för att håla nere vikt & krutmängd.

Missförstå mig rätt. EPM kan mycket väl vara världens bästa kvalité på pyro. Jag har ingen aning. Säger bara att vikten inte måste vara avgörande, eller ens en bra indikator. Sen ska man kanske ta i betraktande att vilken salut som är "bäst" till stor del beror på vad man har för personliga preferenser. Själv gillar jag ett djupt "boom", medan mina vänner föredrar ett högt "crack". Eftersom det är jag som gör fyrverkerierna så får de faktiskt stå ut med vad jag vill ha.
B!

Får att få till den perfekta knallen så krävs rätt recept samt rätt packning (hur du fyller saluten) dvs man skall aldrig fylla en salut till 100% med flash, många fyller ut det sista med just sågspån eller annat dylikt.
Smällen är precis som du skriver en smaksak, jag föredrar en djup knall och ett slag i bröstet
Citera
2014-04-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
man skall aldrig fylla en salut till 100% med flash

Det stämmer inte.

För att få tyngst/dovast möjliga knall ska BLP't i saluten ligga närmare 2g/ml. Något som inte är fallet med t.ex en Privatex salut då kostnaden är något viktigare än knallen.

Citat:
~

Vi skriver olika men menar nog samma, det jag menar med kvalité är BOOOM och inte PANG.
Senast redigerad av hegge365 2014-04-12 kl. 02:21.
Citera
2014-04-12, 04:20
Medlem
Mellan tumme och pekfinger så har obehandlat papper en densitet på runt 1200kg/m3. Efter att man har dränkt det i lim går det rimligtvis upp något. Med dina 2gr/ml hamnar man på 2000kg/m3. Tror jag. Eftersom KCLO4 har en densitet på 2500kg/m3 & Alu 2700kg/m3 tycker jag det låter jävligt mycket... Mitt flash måste vara betydligt lättare. Sen vet jag inte om det är en för eller nackdel, men jag fyller inte mina saluter till mer än drygt 75-85%. Det är där jag har fått bäst pang för mina pengar från tester. Å andra sidan är de så massivt konstruerade att jag kunde skjutit dem tomma... Fan vet. Jag får försöka lista ut exakt vilka densiteten det handlar om här, men det låter definitivt inte som om vi har samma resultat. Oavsett vilket så konstruerar jag mina saluter till viss del i enlighet med hur Zambelli Fireworks gör. Väldigt tjockt gods i bombens väggar & botten. Det gör underverk för ljudet, enligt min åsikt.
B!
Citera
2014-04-12, 07:30
Medlem
Citat:
Det stämmer inte.

För att få tyngst/dovast möjliga knall ska BLP't i saluten ligga närmare 2g/ml. Något som inte är fallet med t.ex en Privatex salut då kostnaden är något viktigare än knallen.

Jodå det stämmer
Citera
2014-04-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Jodå det stämmer

Nu går vi allt lite OT, men var har du fått det ifrån?

Alla saluter som kommer ifrån Italien/Spanien är fyllda till bredden. Vissa packade, andra inte.

Och 3 tillverkare som jag personligen har besökt i USA fyller även sina.
Citera
2014-04-13, 03:34
Medlem
Funderar på att gå en Pyrotekniker utbildning
Någon som vet vart man kan köpa Shells i Sverige om man har behörighet?
Annars om man vill importera från polen T.E.X så är det väll bara en rätt klassad container eller en transport bil och någon som har rätt att köra farligt gods?
Citera
2014-04-13, 11:52
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockey2
Funderar på att gå en Pyrotekniker utbildning
Någon som vet vart man kan köpa Shells i Sverige om man har behörighet?
Annars om man vill importera från polen T.E.X så är det väll bara en rätt klassad container eller en transport bil och någon som har rätt att köra farligt gods?

Göteborg fyrverkerifabrik www.fyrverkerifabriken.se

Fyrverkerigården Vellinge www.fyrverkerigarden.se

Smålands krutbruk www.pyrosmalandskrutbruk.se

Eje Fyrverkeri www.eje.se/

Och sen är där en rad olika fyrverkeriförsäljare under nyår som får sälja shells. Men ta kontakt med dessa MINST en månad förre nyår då dom gör sina beställningar inför nyår.
Citera
2014-04-13, 15:45
Medlem
Frågan är väl snarare vilka krav man måste uppfylla för att få rätt behörighet, och sen får man ju inte ens förvara grejerna...
B!
Citera
2014-04-13, 16:50
Medlem
Citat:
Frågan är väl snarare vilka krav man måste uppfylla för att få rätt behörighet, och sen får man ju inte ens förvara grejerna...
B!

Det räcker att du går en kurs hos tex smålandskrutbruk, förvaring är en tolkningsfråga..
Citera
2014-04-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Göteborg fyrverkerifabrik www.fyrverkerifabriken.se

Fyrverkerigården Vellinge www.fyrverkerigarden.se

Smålands krutbruk www.pyrosmalandskrutbruk.se

Eje Fyrverkeri www.eje.se/

Och sen är där en rad olika fyrverkeriförsäljare under nyår som får sälja shells. Men ta kontakt med dessa MINST en månad förre nyår då dom gör sina beställningar inför nyår.

Göteborgs fyrverkerifabrik känner jag till bor ca 5 mil därifrån
Pyrosmålandskrutbruk är det långt över 30 mil att åka den visste jag också om..
Men dom andra 2 har jag inte sett förut Tack
Citera
2014-04-13, 16:57
Medlem
Citat:
B!

Borde väll få förvara i mitt vapenskåp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in