Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-13, 11:56
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men hur svårt kunde det vara för mördare att döda OP? Han gick ensam hem varje dag. En våldsverkare med en kniv i en gränd i Gamla Stan som sedan flyr beskyddad av andra våldsverkare och nazistsympatisörer i den svenska staten? Men nej då! Dessa "genier" skulle utmåla sitt dåd till ett kriminellt "mästerverk".
Just precis! Hur svårt kunde det vara? OP väntade på sina livvakter varje dag vid samma apotek dit han gått från bostaden. Ibland själv, ibland i sällskap med någon kollega som han råkat på under sin promenad. Aldrig med någon livvakt. De mötte upp med bilen vid nämnda apotek. Varje dag, stort sett samma tid. OP spelade tennis flera gånger i veckan, samma plats, samma tid.

Han kunde ha dödats när som helst, av vem som helst men han sköts ihjäl en fredagskväll i februari när ingen borde ha kunnat räkna ut att han och hustrun skulle vara just där de var, när de var där.

Om de nu inte övervakats vill säga, såväl fysiskt av spaningspersonal som telefonkontroll. Det går inte att komma runt detta. Läser man det som skrevs i början, Moelv, Hasselbohm, Borgnäs mfl så tror jag man är hyfsat nära sanningen.

Vore en välgärning ifall någon centralt placerad person börjar prata klartext. De flesta börjar ju närma sig gravens rand så det är väl hög tid nu, kan tyckas. Visst, har man hållit tyst och ljugit så länge så är tröskeln hög men bara man börjar så brukar det rulla på. Så, spott ut!
Citera
2014-04-13, 12:29
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Var UFO-fantasten Jan-Ove Sundberg journalist? På hans sida http://abe.freeshell.org/palme/node62.html skrev han:
"i journalistkretsar är det en officiell hemlighet att Thomas Kanger går Säpos ärenden"

Jodå, gav ut tidningar om UFO -Lock Ness odjur och andra konspirationsteorier. Allt som oftast ganska slarvig med fakta. Kan finnas guldkorn men washington Post metoden rekommenderas = ytterligare två oberoende källor som bekräftar påståendet.
Citera
2014-04-13, 12:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Efter att ha sett om utfrågningen av Ölvebro om det här fallet är jag mer övertygad om att det ligger något i det. Ölvebro är mer defensiv än vanligt när de här uppgifterna är på tapeten.

Kontaktmännen på rikskrim skall enligt Borgnäs fö vara de spanare som Tommy L skickade att förhöra LP. Tommy L i sin tur skall i förhör ha uppget att Milan mindre än två veckor efter mordet gav honom ett tips rörande MOP.

Det är onekligen ett intressant faktum att Milan Heydenreich ett par veckor efter MOP fick ett sexsiffrigt belopp för vad som sägs var tipspengar för återfunnen stulen konst. Det hela förmedlades av Tommy Lindström och den på Skandia, där tavlorna skulle varit försäkrade, som plockade fram pengarna var PG Vinges gamle medarbetare på SÄPO sedemera säkerhetschef på försäkringsbolaget, Per Häggström.
Citera
2014-04-13, 12:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är inte heller otänkbart att uppgifterna är en del i en desinformation med udden mot Sydafrikas apartheidregim. Varken MI5 eller 6 kan ha varit särskilt glada över att Sydafrika fört sin kamp mot ANC till de brittiska öarna.

På samma sätt som Stasi planterade desinfo om EAP för att dra ljus från det faktum att någon som påstod sig komma från RAF tog på sig ansvaret för MOP. RAF som stöddes av Stasi som därmed skulle kunna få skit på sig om någon tog den påstådde RAF-mannen på allvar.

Och någon planterade i sin tur RAF-spåret precis som någon planterade PKK-spåret... Man bör vara medveten om att flera stora och små säk- och und-tjänster både här och där, i öst och väst, har sina egna agendor och egen byk att gömma. Allt behöver inte ha med MOP att göra, en del kan det definitivt.

Det är så jag menar. Britterna hade mycket att vinna på att rikta fokus på pretoria liksom det passade DDR perfekt att rikta blickarna mot EAP.

Underrättelsetjänster världen över tar chansen när bollen överraskande studsar upp på Volley. I JFK fallet är KGBs falska brev 1975 från Lee Harvey Oswald till en Mr Hunt en klassiker.
Citera
2014-04-13, 12:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det finns goda skäl att titta närmare på MI6 agerande kring MOP. I september 1985 meddelar man SSI att OP varit utsatt för värvningsförsök av KGB. Vintern 85/86 skall man enligt Tunander och Alsén ha lyckats kopiera dagordningen för OPs Moskvamöte. Och kort efter mordet skyller man via Bäck Säpo för ansvariga.

Ja britterna tål att tittas över. Trowbridge Ford driver på sin sida att en tänkbar mördare skulle vara en James Rennie aka simon hayward, en ruggig figur som härdats i det skoninglösa kriget mot IRA på Nord-Irland under 70-80talet.

Tyvärr är teorierna inte så väl uppbyggda av fakta som av påståenden. När sånt dyker upp håller jag alltid Sten Andersson och hans tre namngivna , illegalt palmeövervakande säpo-män i bakhuvudet.

I det tipset finns betydligt mer "näring" än i nästan alla utländska teorier. Alternativet, som jag inte tror ett ögonblick på, är att Sten Andersson ljuger och det är i så fall lika uppseendeväckande.
Citera
2014-04-13, 12:45
Medlem
FurirRevaers avatar
Ted hörde om Palmemordet på kortvågsradio i Tanzania.
http://www.dt.se/familj/fodelsedagar/1.3059128-ted-horde-om-palmemordet-pa-kortvagsradio-i-tanzania?service=print

Intressant info den här mannen kommer med. Om det stämmer det som han säjer att han hörde på Voice of America så är det ju en liten pusselbit som pekar på en övervakningsoperation:
Citat:
- Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under flera timmar för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände, tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet.
Detta sista citat är väl dock hörsägen från hans sida men någon annan kanske har läst någon uppgift om detta på annat ställe?
Citera
2014-04-13, 13:19
Medlem
ieshos avatar
Jag hittar inte Myllos inlägg längre men citerar:
Ursprungligen postat av Myllo
Livlig radiotrafik före mordet
Läser en intervju med Ted Holmqvist, Ludvika som fyller 70 år. Den 1 mars 1986 satt han i Tanzania och lyssnade på Voice of America i kortvågsradio. "Strax efter midnatt bröt de sändningen och berättade att Sveriges premiärminister skjutits på öppen gata. Det framkom också genom den amerikanska ambassaden i Stockholm att det varit en otrolig radiotrafik i området under timmarna före för att sedan tvärt upphöra strax innan det hände" tillägger han apropå de teorier som finns kring det olösta mordet. Min kommentar: Mycket intressant med den livliga radiotrafiken men även det faktum att amerikanerna skulle känna till den bättre än vad svenskarna gjorde.
Om radiotrafiken tystnade före MOP så tyder det på att WT-gänget eller dess ledning visste vad som skulle ske och beordrade radiotystad.

Hittade inlägget: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av iesho 2014-04-13 kl. 13:31.
Citera
2014-04-13, 13:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja britterna tål att tittas över. Trowbridge Ford driver på sin sida att en tänkbar mördare skulle vara en James Rennie aka simon hayward, en ruggig figur som härdats i det skoninglösa kriget mot IRA på Nord-Irland under 70-80talet.

Tyvärr är teorierna inte så väl uppbyggda av fakta som av påståenden. När sånt dyker upp håller jag alltid Sten Andersson och hans tre namngivna , illegalt palmeövervakande säpo-män i bakhuvudet.

I det tipset finns betydligt mer "näring" än i nästan alla utländska teorier. Alternativet, som jag inte tror ett ögonblick på, är att Sten Andersson ljuger och det är i så fall lika uppseendeväckande.
Det finns ett antal Säpo- och f.d. Säpoanställda som helt enkelt tycks ha varit inblandade i MOP eller dess förberedelser: PG Vinge, Alf Karlsson och Per Häggström tycker jag hör till dem.
Citera
2014-04-13, 17:50
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Att skotten föll där dom föll var nog mycket bara ren "tur". Väldigt bra plats för ett mord med avseende på flyktväg och god sikt när offret kommer gående längs gatan. Inte mycket folk ute på kvällen heller.
Gamla stan är inte lika bra eftersom det är en ö. Enklare att spärra av, rent teoretiskt. Naturligtvis kan en mördare säkert hinna undan ändå, men en onödig risk. Stor risk att det hänger mer poliser där också. Hade man inte slagit till där man gjorde hade det blivit någon annanstans. Kanske i gamla stan samma kväll. Man hade ju inte ställt in. OP var historia, även om slutet inte var helt färdigskrivet.

Syd afrika: Staten Syd afrika behöver inte alls vara inblandad, vilket jag tycker är ett problem när den grenen av spåret diskuteras. Jag kan snarare tänka mig att personer inom Syd afrikansk säkerhetstjänst var behjälplig i den här operationen utanför lednigens kontroll. T.ex. med anskaffande av vapen, förmedling av kontakter etc. Givetvis helt informellt, inga papper skrivna eller så. När det här spåret diskuteras media så framställs det hela tiden som om staten Syd afrika skulle varit inblandat och bara därför så sågas det. Mera troligt, menar jag, är ett scenario enligt ovan. Man kan också ha sett det som en del i kampen mot ANC. Men det finns också andra grenar av "Sverige - Syd Afrika kontakter" som tål en granskning (eller kanske inte tål...). Det är t.ex. Lundins verksamhet med gruvdrift i SA under den här tiden. Det var ju sanktioner, men Lundin gick runt dom på något sätt. Jag har sökt efter mer information om detta, men det har gått dåligt att få fram några detaljer. Det skall ha rört sig om brytning och/eller prospektering av guldfyndigheter. För övrigt samma Lundin-familj som hade chefsposten i SSI under en tid.

Så jag tycker inte man kan avfärda SA bara för att det var några som "var enkla att skylla på". Visst, det var dom. Men det fanns också verkliga intressen i Syd afrika att få bort Palme.

Angående Sydafrika och apartheidregimen, knappast sörjde de mordet men de vann ju heller ingenting konkret på det. Tvärtom, året efter mordet röstades sanktioner mot landet igenom i riksdagen. Palmes hållning var trots allt att invänta FN beslut i frågan, trots hans saftiga kritik av regimen. Ej heller stod och föll det ekonomiska stödet till ANC med just Olof Palme.

1986 var regimen pressad från långt fler håll än Sverige, därvidlag känns det föga troligt att underrättelsetjänsten i nämnda land skulle ta en sådan stor risk. Ett avslöjande om deras inblanding hade ju naturligtvis varit ett dråpslag för regimen.

Däremot din teori om att vissa element var inblandade, utan order uppifrån, kan jag köpa delvis. Men å andra sidan, var dessa personers främsta syfte Sydafrika och bevarandet av apartheidsystemet, innebar det ju trots allt en stor risk för att inte uppnå någonting annat tystandet av en kritisk röst.

Om de inte hade garantier för att mordet aldrig skulle komma att klaras upp, d.v.s. understött av element inom den svenska statsapparaten. Så verkar ju vara fallet.
Citera
2014-04-13, 19:10
Medlem
mvagrippas avatar
GK om Heine Hüman

"I början av april 1986 skickade f.d. sydafrikanske medborgaren Heine Hüman ett brev till SÄPO.
I brevet skall Heine H ha påstått att han hade viktig information att lämna och därför önskade
träffa en säkerhetspolis i hög befattning.

Den 12 april 1986 sammanträffade två poliser från säkerhetspolisen med Heine H. Heine H berättade att han för SIDA:s räkning arbetat vid Bai Bang! i Vietnam. Under en semesterresa till Sydafrika i februari 1985 hade han gripits av säkerhetspolisen i Kapstaden. Denna haerbjudit honom ett samarbete när han återvänt till Sverige. Man ville att han skulle utföra bombattentat, mord, etc.

Mannen som framställt erbjudandet hette Griebenawer och skulle vara chef för Norden-avdelningen
och ärenden som berörde ANC i Sydafrika. Griebenawer hade visat Heine H en dödslista, på vilken Olof Palmes namn stod överst.
Även dåvarande utrikesministern Lennart Bodström fanns med pålistan.

Efter det att Heine H återvänt till Sverige fick han besök av en man, Gericke, chef för den sydafrikanska legationen i Stockholm. Även denne försökte förmå Heine H att samarbeta. Gericke skulle också vid flera tillfällen ha försökt förmå Heine H att ta emot nattgäster i sin bostad.

Anledningen till att Sydafrika försökte värva Heine H trodde han var dels att Sydafrika hoppades att han hade försvarshemligheter som han kunde avslöja, dels att han i Sydafrika hade ett arv om en
miljon kr, som han inte räknade med att kunna få ut.

I protokollet över sammanträffandet har avslutningsvis antecknats:
Heine H gjorde ett lugnt och sansat intryck på oss. Viss oro att det skulle
hända honom eller familjen något fanns. Hans berättelse kom rakt upp och
ner och han gjorde inte några ansträngningar för att bli betrodd."

Får tanken att Hüman kan ha lämnat uppgifter som funnits med i SÄPOs utreding om ev övervakning av Olof Palme. Vem skulle vilja mörda Lennart Bodström???

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article12292103.ab
Artikel om Bodis av den gamle SKP-aren, Peter Kadhammar
Senast redigerad av mvagrippa 2014-04-13 kl. 19:13.
Citera
2014-04-13, 19:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Efter att ha sett om utfrågningen av Ölvebro om det här fallet är jag mer övertygad om att det ligger något i det. Ölvebro är mer defensiv än vanligt när de här uppgifterna är på tapeten.

Kontaktmännen på rikskrim skall enligt Borgnäs fö vara de spanare som Tommy L skickade att förhöra LP. Tommy L i sin tur skall i förhör ha uppget att Milan mindre än två veckor efter mordet gav honom ett tips rörande MOP.

När jag läste ett JO förhör med Tommy Lindström fr 880118 säger denne att Rikskrim med hjälp av terrorlagstiftningen hör PKKare redan den andra mars. Turbo poängterar att det var hans enhet somgjorde detta och inte SÄPO. Vet inte riktigt vad jag får ut av det men tycker tidpunkten är i intressant. Han talar också om sökandet av kopplingar mellan PKK och Victor Gunnarsson. VG hade en nyckel som gick till en lägenhet vars ägare drev resebyrån Orientresor. Vet ej heller vad det betyder men kan få finnas i bakhuvudet .

Det växer sakta men säkert upp ett stort frågetecken bakom RPS, Milan Heydenreich, Ivan von Birchan, Cenneth Neilberg, Turbo, Hans Wranghult med flera. Vad håller dessa på med?

Man anstränger sig verkligen för att få in både VG och kurderna och det verkar som man sidsteppar SÄPO titt som tätt. Gör man det för eller emot en ev GM-grupp? Är det en råttkung som rör på sig...?
Citera
2014-04-13, 22:21
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Just precis! Hur svårt kunde det vara? OP väntade på sina livvakter varje dag vid samma apotek dit han gått från bostaden. Ibland själv, ibland i sällskap med någon kollega som han råkat på under sin promenad. Aldrig med någon livvakt. De mötte upp med bilen vid nämnda apotek. Varje dag, stort sett samma tid. OP spelade tennis flera gånger i veckan, samma plats, samma tid.

Han kunde ha dödats när som helst, av vem som helst men han sköts ihjäl en fredagskväll i februari när ingen borde ha kunnat räkna ut att han och hustrun skulle vara just där de var, när de var där.

Om de nu inte övervakats vill säga, såväl fysiskt av spaningspersonal som telefonkontroll. Det går inte att komma runt detta. Läser man det som skrevs i början, Moelv, Hasselbohm, Borgnäs mfl så tror jag man är hyfsat nära sanningen.

Vore en välgärning ifall någon centralt placerad person börjar prata klartext. De flesta börjar ju närma sig gravens rand så det är väl hög tid nu, kan tyckas. Visst, har man hållit tyst och ljugit så länge så är tröskeln hög men bara man börjar så brukar det rulla på. Så, spott ut!

Menar du att OP skulle varit övervakad (mer eller mindre nära) då han stod och väntade vid apoteket eller spelade tennis, t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in