Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-13, 00:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jo, jag formulerade mig fel: det är Bäck som är den trovärdige. Men oavsett, fanns det planer eller rykten om planer att snöpa Säpo?

Känns som det var Carl Lidboms egentliga uppdrag när Ingvar Carlsson satte honom att utreda SÄPO 1987. Utnämningen av Anna-Greta Leijontill justitieminister kan också ses i det ljuset. Som partigängare stod sig Sten Wickbom ganska slätt.
Citera
2014-04-13, 00:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Varför PU:s konstanta ointresse genom årens lopp för denna källa och K-G Bäcks uppgifter? Vad jag förstår hade det inte varit några som helst problem att lokalisera källan och en gång för alla gå till botten med detta uppslag.

Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man ju tänka sig att det är lättare att peka finger mot Sydafrika, 86 världens svarte petter, istället för att ifrågasätta klassiska MI6/MI5
Citera
2014-04-13, 00:50
Medlem
mvagrippas avatar
Med tanke på anti-apartheid konferensen och allmänna stödet för ANC i sverige så är Sydafrika lättaste målet för en divergeringsmanöver- Få om ens någon kommer till PV Bothas försvar. Det finns dessutom mer näring i alla tips än i en övergödd östersjövik

Med Åke J Eks insikt och kunskap så kan man lägga spåret väldigt nära en sanning, hellre förekomma än förekommas?

Vad jag förstått är den förste som kommer fram till Sydafrika till PU är Per Wästberg, sker redan tredje eller fjärde mars. Tyder isf fall på att SA inte är inblandat. Ett bra spår som förenar och kulturvänstern med utan problem.
Citera
2014-04-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man ju tänka sig att det är lättare att peka finger mot Sydafrika, 86 världens svarte petter, istället för att ifrågasätta klassiska MI6/MI5
You ve seen the light Buddy, no reTRENTER, NO SURRENDER!
det finns ju också den möjligheten att mördaren/na hade läst boken,,..och fick samma uppslag om flyktväg. Kan peka mot viss Svensk inblandning,,...
Citera
2014-04-13, 09:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Känns som det var Carl Lidboms egentliga uppdrag när Ingvar Carlsson satte honom att utreda SÄPO 1987. Utnämningen av Anna-Greta Leijontill justitieminister kan också ses i det ljuset. Som partigängare stod sig Sten Wickbom ganska slätt.
Men jag tänkte innan MOP. Hade OP en större omorganisation av Säpo på dagordningen eller var det bara ett av all rykten som spreds för att isolera OP i den svenska staten?

Jag gissar att Carl Lidbom hade ett visst anseende inom polisen och tror att IC snarare ville utnyttja detta och Berglings rymning för att snoka om Säpos eventuella inblandning i MOP.
Citera
2014-04-13, 09:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Citat:
Med tanke på anti-apartheid konferensen och allmänna stödet för ANC i sverige så är Sydafrika lättaste målet för en divergeringsmanöver- Få om ens någon kommer till PV Bothas försvar. Det finns dessutom mer näring i alla tips än i en övergödd östersjövik

Med Åke J Eks insikt och kunskap så kan man lägga spåret väldigt nära en sanning, hellre förekomma än förekommas?

Vad jag förstått är den förste som kommer fram till Sydafrika till PU är Per Wästberg, sker redan tredje eller fjärde mars. Tyder isf fall på att SA inte är inblandat. Ett bra spår som förenar och kulturvänstern med utan problem.
Sydafrika kanske frivilligt lät sig utnyttjas, även om andra hade lagt grunden och hade andra motiv än SA?

Den "långe blonde" och hans två kumpaner kan ha varit utsända av William Craig och inte kan väl de också ha varit på Sveavägen av en slump i så fall?
Senast redigerad av iesho 2014-04-13 kl. 09:58.
Citera
2014-04-13, 09:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vi har ju t.ex. et underbara vykortet till CGÖ. " "Svinet på den andra sidan låter sig fortfarande förföras av fantombilden..." osv.
Tyvärr är vykortet på nästan alla ställen på Nätet felciterat. "Förföras" är på många ställen bytt mot "förfäras" och meningen blir då helt fel. Men i komunisternas bok finns vykortets fram och baksida med. Otroligt komiskt!

Så mycket till idioti i planering och utförande av mordet tycker jag inte att jag kan se. Det framstår som väl planlaggt och utfört. Även efterarbetet är väl utfört, svårt att göra det bättre med många inblandade.
Men hur svårt kunde det vara för mördare att döda OP? Han gick ensam hem varje dag. En våldsverkare med en kniv i en gränd i Gamla Stan som sedan flyr beskyddad av andra våldsverkare och nazistsympatisörer i den svenska staten? Men nej då! Dessa "genier" skulle utmåla sitt dåd till ett kriminellt "mästerverk".
Citera
2014-04-13, 10:59
Medlem
ieshos avatar
Var UFO-fantasten Jan-Ove Sundberg journalist? På hans sida http://abe.freeshell.org/palme/node62.html skrev han:
"i journalistkretsar är det en officiell hemlighet att Thomas Kanger går Säpos ärenden"
Citera
2014-04-13, 11:35
Medlem
Citat:
Har aldrig kommit fram men bör tillhört terroristroteln eller kontraspionaget, i vilket fall som helst byrå B.

Efter att ha sett om utfrågningen av Ölvebro om det här fallet är jag mer övertygad om att det ligger något i det. Ölvebro är mer defensiv än vanligt när de här uppgifterna är på tapeten.

Kontaktmännen på rikskrim skall enligt Borgnäs fö vara de spanare som Tommy L skickade att förhöra LP. Tommy L i sin tur skall i förhör ha uppget att Milan mindre än två veckor efter mordet gav honom ett tips rörande MOP.
Citera
2014-04-13, 11:41
Medlem
Citat:

Det finns goda skäl att titta närmare på MI6 agerande kring MOP. I september 1985 meddelar man SSI att OP varit utsatt för värvningsförsök av KGB. Vintern 85/86 skall man enligt Tunander och Alsén ha lyckats kopiera dagordningen för OPs Moskvamöte. Och kort efter mordet skyller man via Bäck Säpo för ansvariga.
Citera
2014-04-13, 11:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Karl-Gunnar Bäcks källa hör med alla största sannolikhet hemma i de brittiska hemliga tjänster , MI6 eller MI5.
Det är inte heller otänkbart att uppgifterna är en del i en desinformation med udden mot Sydafrikas apartheidregim. Varken MI5 eller 6 kan ha varit särskilt glada över att Sydafrika fört sin kamp mot ANC till de brittiska öarna.

På samma sätt som Stasi planterade desinfo om EAP för att dra ljus från det faktum att någon som påstod sig komma från RAF tog på sig ansvaret för MOP. RAF som stöddes av Stasi som därmed skulle kunna få skit på sig om någon tog den påstådde RAF-mannen på allvar.

Och någon planterade i sin tur RAF-spåret precis som någon planterade PKK-spåret... Man bör vara medveten om att flera stora och små säk- och und-tjänster både här och där, i öst och väst, har sina egna agendor och egen byk att gömma. Allt behöver inte ha med MOP att göra, en del kan det definitivt.
Citera
2014-04-13, 11:55
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men hur svårt kunde det vara för mördare att döda OP? Han gick ensam hem varje dag. En våldsverkare med en kniv i en gränd i Gamla Stan som sedan flyr beskyddad av andra våldsverkare och nazistsympatisörer i den svenska staten? Men nej då! Dessa "genier" skulle utmåla sitt dåd till ett kriminellt "mästerverk".

Att skotten föll där dom föll var nog mycket bara ren "tur". Väldigt bra plats för ett mord med avseende på flyktväg och god sikt när offret kommer gående längs gatan. Inte mycket folk ute på kvällen heller.
Gamla stan är inte lika bra eftersom det är en ö. Enklare att spärra av, rent teoretiskt. Naturligtvis kan en mördare säkert hinna undan ändå, men en onödig risk. Stor risk att det hänger mer poliser där också. Hade man inte slagit till där man gjorde hade det blivit någon annanstans. Kanske i gamla stan samma kväll. Man hade ju inte ställt in. OP var historia, även om slutet inte var helt färdigskrivet.

Syd afrika: Staten Syd afrika behöver inte alls vara inblandad, vilket jag tycker är ett problem när den grenen av spåret diskuteras. Jag kan snarare tänka mig att personer inom Syd afrikansk säkerhetstjänst var behjälplig i den här operationen utanför lednigens kontroll. T.ex. med anskaffande av vapen, förmedling av kontakter etc. Givetvis helt informellt, inga papper skrivna eller så. När det här spåret diskuteras media så framställs det hela tiden som om staten Syd afrika skulle varit inblandat och bara därför så sågas det. Mera troligt, menar jag, är ett scenario enligt ovan. Man kan också ha sett det som en del i kampen mot ANC. Men det finns också andra grenar av "Sverige - Syd Afrika kontakter" som tål en granskning (eller kanske inte tål...). Det är t.ex. Lundins verksamhet med gruvdrift i SA under den här tiden. Det var ju sanktioner, men Lundin gick runt dom på något sätt. Jag har sökt efter mer information om detta, men det har gått dåligt att få fram några detaljer. Det skall ha rört sig om brytning och/eller prospektering av guldfyndigheter. För övrigt samma Lundin-familj som hade chefsposten i SSI under en tid.

Så jag tycker inte man kan avfärda SA bara för att det var några som "var enkla att skylla på". Visst, det var dom. Men det fanns också verkliga intressen i Syd afrika att få bort Palme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in