Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-13, 08:04
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Kanske även beroende på konspirationens storlek och struktur. Är det en fribrytargren inom staybehind eller liknande så är nog banden inom gruppen starka. De ideologiska banden kan vara tyngre än blodsband. Sen kanske det kvittar att det bara är en gren. För att få fram sanningen så måste trädet grävas upp från roten. Det vill nog ingen inom statsmakten.
När det gäller säkerhetsnoja är det sällan vare sig ideologi eller blodsband som avgör. Tvärtom sätter man heder i att kunna ha samförstånd över alla gränser. SB-rörelsen är dock fullkomligt överkörd precis som Säpo av det faktum som Bergling kunde påvisa av samförståndet mellan CIA och GRU där både NATO och KGB lämnats utanför.
Vi som nu ändå fortsätter i Palmes anda och vill veta var makten och yttersta ansvaret finns blir av nya regimerna efter statskuppen automatiskt klassade som säkerhetsrisker. Arvtagerskan efter Näss sitter nu som chef över författningsskyddet och kan med Säpos hjälp se till att vi elimineras eller åtminstone inte förökar oss.
Citera
2014-03-13, 08:17
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Proletären har en ny artikel om MOP. Den enda nyheten är att PU tydligen inte utreder CGÖ mfl, men det kommer väl inte som någon överraskning (eller ens nyhet) för de flesta av oss.
http://www.proletaren.se/inrikes-ovrigt/operation-morklaggning-kring-mordet-pa-olof-palme
Inte ens den tydliga uppgiften från CGÖ att han skulle ha överlåtit sitt vapen till en Ove M som sedan skulle föra tankarna vidare till Ausonius och v.Birchan utreddes av PU.
Citera
2014-03-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Att gärningsmannens rock så tydligt verkar ha fladdrat och därmed varit uppknäppt är också en intressant omständighet. Det var iskallt och blåste dessutom hårt, vilket kraftigt förstärker känslan av kyla. Alla personer hade nog stängt jackan i den situationen, men inte gärningsmannen.

Det skulle kunna tyda på att han just klivit ut inifrån värmen och inte hunnit börja frysa, precis som Stig Engström gjorde.

Intressant iaktagelse med den uppknäppta kappan och kylan. Sedan är det väll nödvändigt att ha rocken öppen om man vill dölja en revolver och eventuell WT.

Om man kopplar ihop Stig Engström med den öppna dörren på Skandias baksida är följande förhörs utsnitt intressant.

Citat:
Ur förhöret med Stig Engström 860310

Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen. Ej heller ser han någon som skulle springa efter en flyende. Engström beräknar att han tittade in mot Tunnelgatan 15-20 sekunder, efter det att han hört skottet.

Efter 3-4 minuter anlände den första polisbilen. Nästan omedelbart därefter kom en piketpolisbil, med ett antal poliser. Poliserna kom springande och ropade: Åt vilket håll? Engström pekade då i den riktning som Lisbeth Palme hade visat honom. När poliserna hunnit en bit bort, kommer Engström på att han borde nämnt något om den blå täckjackan.

Engström börjar springa efter polismännen, för att åtminstone hinna fatt någon av dem och berätta om täckjackan. När Engström kommit till korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan, har polismännen sprungit så fort, så Engström inte ser någon av dem. Engström fortsatte inte längre än till denna korsning. Han återvände därefter till Sveavägen.

Kan det vara så att Engström följer efter poliserna för att säkerställa att dom tar "fel väg" och inte intresserar sig för Luntmakargatan och bakdörren till Skandia?
Citera
2014-03-13, 08:27
Medlem
När det gäller misstanken att Stig Engström är gärningsman vill jag påminna om Anna Hages vittnesmål om att gärningsmannen skulle ha snygg kropp. Det tycker jag pekar mot en annan gärningsman än Stig Engström. Kvinnors förmåga att bedömma mäns kroppar skall inte underskattas.
Citera
2014-03-13, 08:30
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Eller att han är beredd på ett snabbt rockbyte. Jag har en gång i min ungdom själv befunnit mig springande undan efterföljande poliser, och min första tanke var att snabbt få av mig jackan, eftersom den var ett självklart tydligt signalement. En annan gång såg jag ett personrån begås, och noterade att så snart rånaren hann bakom gathörnet så drog han av sig jackan, slängde den till en medbrottsling som stoppade den i en ryggsäck, fick en ny av samme medbrottsling, och promenerade iskallt därifrån.

Eller så finns det helt andra skäl.

Jag kan tänka mig den enkla lösningen att rocken är öppen helt enkelt för att GM ska kunna ta fram och stoppa tillbaka vapnet efter utförd gärning.
Citera
2014-03-13, 08:31
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
......Mötescenarion, moderata sossar, kapitalet, Bofors, Sydafrika,famlijedramer och ensamma galningteorier, prickskyttar och ett otal andra hypoteser saknar helt sådana öppningar att komma vidare.
En god ide är kanske att som GW sagt kunna avfärda just otroliga eller omöjliga hypoteser för att komma vidare. Det är ju t ex av det skälet han vill att LP skall höras. Inte för att han tror att hon är inblandad.
LP blev i högsta grad inblandad efter att hon kunnat gå med på att OP troligen led av något neuropsykiatriskt syndrom som i hennes kretsar ansågs kunna lindras med amfetamin. Tabletterna hon sågs stoppa i OP på bion kan mycket väl ha varit en sådan från centralt håll pålagd uppgift som sedan kunde användas emot hennes möjlighet att kunna vittna eller att låta obduktionen bli offentlig i sin helhet.
Citera
2014-03-13, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Olle Frånstedt
säger inte rakt ut att det är WT kopplat till Sveavägen. Han säger att SÄPO var misstänkta för att jaga folk och ledaren för Barbro tror att det mycket väl kan ha varit hans människor eller han själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten.
SÄPO har väl aldrig i MOP sammanhang varit misstänka för att jaga folk, det är ju snarare knarkspan och ekoroteln som ägnat sig åt att jaga folk i MOP sammanhang.

Frånstedt säger i intervjun med Anders Jallai följande:
"För att ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med mig och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk och det kan mycket väl ha varit mina människor eller jag själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten".
Frånstedt fortsätter, "så det slog mig då att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare".

Frånstedt beskriver Barbro såhär: "i de här grupperna så var det så att Barbro han var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de politisk spaning på extremister till både höger och vänster".
För övrigt också arbetsbeskrivningen för Contra-Stigs hemrotel, subversionsroten eller "svenskroteln".

Ja, men notera att Frånstedt alldeles innan ditt citat har sagt att "de som har funnits där runtomkring med walkie talkie" syftandes på området runt mordplatsen vid mordnatten. Det borde innebära att "där i närheten" i ditt citat åsyftar samma plats, dvs området runt sveavägen på mordnatten. Jag tycker att det är rimligt att tolka det som att "Barbro" till Frånstedt säger att observationerna kan ha varit av honom själv eller av gruppens andra medlemmar.
Citera
2014-03-13, 08:38
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Precis. Kopplades mordplatsen till en för de allra flesta okänd hotspot för SB?
Just denna mötesplats är grunden till Tunanders självklara antagande om konspiration långt över huvudena på SB och annat småfolk.
Citera
2014-03-13, 08:38
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Eller att han var en tuffing (typ legosoldat) som inte brydde sig om kylan men som hade förberett sig för en snabb språngmarsch.

Eller så hade han just sprungit ned från en bil på bevakningsuppdrag vid Malmskillnadsgatan.
Citera
2014-03-13, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Varför inte lägga upp detta PM här?!

Jag är också intresserad av att få tag på Ola Tunanders PM.
Är det i detta PM som det enligt ryktet skall stå om att Ola Tunander tagit emot uppgifter att en sambands central i Skandic huset var bemannad under mordnatten?

Jag har tidigare påpekat ett "Grön Volvo" skulle kunna vara ett kodmeddelande. För att det skall fungerar tidsmässigt förutsätter det nästan en sambandscentral i Skandia huset som skickar ut meddelandet till radiobilen på Södermalm och sedan vidare ut på polisens nät.
Citera
2014-03-13, 08:43
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Eller så hade han just sprungit ned från en bil på bevakningsuppdrag vid Malmskillnadsgatan.
Mycket intressant tanke! Sedan skulle de plocka upp ett fyllo som de "råkat" se i trappan. Poliserna var grundlurade i sin medverkan!
Citera
2014-03-13, 08:50
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ja, men notera att Frånstedt alldeles innan ditt citat har sagt att "de som har funnits där runtomkring med walkie talkie" syftandes på området runt mordplatsen vid mordnatten. Det borde innebära att "där i närheten" i ditt citat åsyftar samma plats, dvs området runt sveavägen på mordnatten. Jag tycker att det är rimligt att tolka det som att "Barbro" till Frånstedt säger att observationerna kan ha varit av honom själv eller av gruppens andra medlemmar.

Olle Frånstedt följer MOP från Malaysia. Han noterade särskilt att i samband med mordet hade det funnits ett antal personer runtomkring där som hade walkietalkies.

Han visste att det inte så vanligt att folk hade WT, men han hade då haft en del kontakter och fått reda på att det fanns en del grupper i Sverige som var i huvudsak politiskt orienterade, men förmodligen ingick i ett större nät. Han nämner två grupperna Barbro och Leon som hade kontakt med varandra. Frånstedt fortsätter med beskriva grupperna, Barbro var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de som uppgift politisk spaning på extremister till både höger och vänster. Från Leon fanns en vidare kontakt upp till en central enhet, som Frånstedt placerar som nånting i gamla IB:s sfär. Senare i intervjun framkommer det att ovanstående härrör från OFs tid vid SÄPO. Frånstedt anger det som - Senare hälften av 70-talet.. Det framkommer att han gjort säkerhetskontroller på dessa personer.

"Och det var jag som myntade begreppet Barbrogruppen för hon hette Barbro",.

Som ytterligare belägg för att WT männen kan höra hemma i Barbro drar han sig till minnes ett samtal, där ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med Frånstedt och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk
."det kan mycket väl ha varit mina(Barbro-ledarens) människor eller jag(Barbro-ledaren) själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten".

När han summerar ovanstående så slår det Frånstedt där nere i Malaysia att dom här människorna som nämndes i utredningen, personer med walkietalkies, det kan ha varit den här gruppen(Barbro) och dessa då var möjliga Palmemördare.

Det framgår inte av intervjun att Barbro kontaktat Frånstedt och berättat att Barbro varit vid Sveavägen i samband med mordet. Det är en slutsats som Frånstedt själv drar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in