Citat:
Ursprungligen postat av
HubertNorlen
Ja, men notera att Frånstedt alldeles innan ditt citat har sagt att "de som har funnits där runtomkring med walkie talkie" syftandes på området runt mordplatsen vid mordnatten. Det borde innebära att "där i närheten" i ditt citat åsyftar samma plats, dvs området runt sveavägen på mordnatten. Jag tycker att det är rimligt att tolka det som att "Barbro" till Frånstedt säger att observationerna kan ha varit av honom själv eller av gruppens andra medlemmar.
Olle Frånstedt följer MOP från Malaysia. Han noterade särskilt att i samband med mordet hade det funnits ett antal personer runtomkring där som hade walkietalkies.
Han visste att det inte så vanligt att folk hade WT, men han hade då haft en del kontakter och fått reda på att det fanns en del grupper i Sverige som var i huvudsak politiskt orienterade, men förmodligen ingick i ett större nät. Han nämner två grupperna Barbro och Leon som hade kontakt med varandra. Frånstedt fortsätter med beskriva grupperna, Barbro var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de som uppgift politisk spaning på extremister till både höger och vänster. Från Leon fanns en vidare kontakt upp till en central enhet, som Frånstedt placerar som nånting i gamla IB:s sfär. Senare i intervjun framkommer det att ovanstående härrör från OFs tid vid SÄPO. Frånstedt anger det som - Senare hälften av 70-talet.. Det framkommer att han gjort säkerhetskontroller på dessa personer.
"Och det var jag som myntade begreppet Barbrogruppen för hon hette Barbro",.
Som ytterligare belägg för att WT männen kan höra hemma i Barbro drar han sig till minnes ett samtal, där ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med Frånstedt och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk
."det kan mycket väl ha varit mina(Barbro-ledarens) människor eller jag(Barbro-ledaren) själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten".
När han summerar ovanstående så slår det Frånstedt där nere i Malaysia att dom här människorna som nämndes i utredningen, personer med walkietalkies, det kan ha varit den här gruppen(Barbro) och dessa då var möjliga Palmemördare.
Det framgår inte av intervjun att Barbro kontaktat Frånstedt och berättat att Barbro varit vid Sveavägen i samband med mordet. Det är en slutsats som Frånstedt själv drar.