Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Men hur svårt kunde det vara för mördare att döda OP? Han gick ensam hem varje dag. En våldsverkare med en kniv i en gränd i Gamla Stan som sedan flyr beskyddad av andra våldsverkare och nazistsympatisörer i den svenska staten? Men nej då! Dessa "genier" skulle utmåla sitt dåd till ett kriminellt "mästerverk".
Att skotten föll där dom föll var nog mycket bara ren "tur". Väldigt bra plats för ett mord med avseende på flyktväg och god sikt när offret kommer gående längs gatan. Inte mycket folk ute på kvällen heller.
Gamla stan är inte lika bra eftersom det är en ö. Enklare att spärra av, rent teoretiskt. Naturligtvis kan en mördare säkert hinna undan ändå, men en onödig risk. Stor risk att det hänger mer poliser där också. Hade man inte slagit till där man gjorde hade det blivit någon annanstans. Kanske i gamla stan samma kväll. Man hade ju inte ställt in. OP var historia, även om slutet inte var helt färdigskrivet.
Syd afrika: Staten Syd afrika behöver inte alls vara inblandad, vilket jag tycker är ett problem när den grenen av spåret diskuteras. Jag kan snarare tänka mig att personer inom Syd afrikansk säkerhetstjänst var behjälplig i den här operationen utanför lednigens kontroll. T.ex. med anskaffande av vapen, förmedling av kontakter etc. Givetvis helt informellt, inga papper skrivna eller så. När det här spåret diskuteras media så framställs det hela tiden som om staten Syd afrika skulle varit inblandat och bara därför så sågas det. Mera troligt, menar jag, är ett scenario enligt ovan. Man kan också ha sett det som en del i kampen mot ANC. Men det finns också andra grenar av "Sverige - Syd Afrika kontakter" som tål en granskning (eller kanske inte tål...). Det är t.ex. Lundins verksamhet med gruvdrift i SA under den här tiden. Det var ju sanktioner, men Lundin gick runt dom på något sätt. Jag har sökt efter mer information om detta, men det har gått dåligt att få fram några detaljer. Det skall ha rört sig om brytning och/eller prospektering av guldfyndigheter. För övrigt samma Lundin-familj som hade chefsposten i SSI under en tid.
Så jag tycker inte man kan avfärda SA bara för att det var några som "var enkla att skylla på". Visst, det var dom. Men det fanns också verkliga intressen i Syd afrika att få bort Palme.