Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-20, 11:59
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En grej, jag brukar spekulera kring är att vapen affärer tex Bofors, Indien mm kan ha spelat roll i Palmemordet.......Vad tror ni, är det ett tänkbart scenario , skulle det motivera en kraftfull mörkläggning av Palmemordet?
Just då det gäller mörkläggning och villospår kring utrikes förhållanden är vapenaffärerna som NATO med CIA och Mossad velat sköta på sitt sätt utan svensk inblandning de helt avgörande. Iran-Contras-skandalen råkade Palme såsom medlare i kriget Iran-Irak vara på spåret redan året innan man blev tvungen att erkänna Contras inblandning. Ivan v.Birchan har berättat att också han hade fått kännedom och t o m hade fått ett dokument om saken genom sin hemliga kontakt innan denna offentliggjordes. Detta dokument var tydligen det enda Säpo ville ha tag i då man några månader efter Palmemordet iscensatte en husrannsakan hos v.Birchan.
Självklart skulle varken CIA eller Contras behöva mörda OP för att han gett deras talesman Oliver North beskedet att hellre tala inför FN om saken än att gå med på vapenmaffians fortsatta mut och utpressningsaffärer. Då det istället blev läge för statskupp med det ledande skiktet mot Palme så lämnade CIA däremot sitt bidrag till villospår genom Bertil Wedin och PKK som PG Näss genast gillade och uppmuntrade ända tills detta genomskådades av Holmér.
Citera
2013-10-20, 14:20
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det finns mycket mera att lägga till i dessa banor. Två exempel!

1, PU:s "expert" Sonny B hävdade dels att det var komplicerat att modifiera en 38:a att ta ammunition av 357 typ dels att det inte gick att hemladda den aktuella kulan i en 38:a hylsa. I TV (tror det var Norra magasinet) visar man då direkt efteråt en vapenexpert som demonstrerar hur enkelt det är inför kameran om man vet hur man skall göra. I fallet med modifiering av en 38:a vet man också (via den som utförde modifieriengen som rapporterat det) att CG Östling (bekant till Sonny) hade just ett sådant modifierat vapen som gått okända vägar vidare och som aldrig spårades. Trots det avför man alla sådana vapen från utredningen och inget sådant har provskjutits alls eller eftersökts även långt efter att fakta kommit i dagen.

2, En bekant blev mycket förvånad att han inte blev kontaktad genast av utredningen av två olika skäl. För det första var han en expert på just sådana vapen och skjutning med dessa som han hade i sin ägo och för det andra var det känt att han inte gillade Palme. Utan omsvep berättade han för den som ville lyssna att han mottog beskedet om OP:s död med att fira den. Däremot är han en demokrat som anser att det inte är acceptabelt att mörda honom vad man än tycker. Långt om länge hördes han ytligt och berättade då hur han känt inför Palme. Därmed avslutades till hans förvåning "förhöret" med att förhöraren höll med om hans åsikt om OP och man drack kaffe. Med tanke på hur många utredare med lång erfarenhet som tidigt rensades ur utredningen (t ex den som talade med Skandias säkerhetschef om att göra husrannsakan i Engströms "krypin") kanske det är lite förvånande att utredare som blivit kvar beter sig så och har sådana åsikter. Borde det inte vara tvärt om?

Orwells 1984 levde tydligen efter sitt bäst före datum och ända fram till idag!
Vart hittar man uppgiften om att cgö hade en ombyggd 38:a ? Länka gärna om det är möjligt.
Citera
2013-10-20, 16:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jagga var det väl...

Jaså, Christer Andersson hade en jagga, intressant.
Citera
2013-10-20, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Nja, varför då?
Kanske, kanske jag skulle kunna sträcka mig till tankar om att han såsom innehavare av en revolver via Pistolklubben hade kontakter med de andra revolverägarna.
Så skulle han, likt en Gunnarsson kunna ha en koppling eller kunskap om MOP, och eventuellt en perifer funktion även om man inte kan se några spår av det vad jag vet annat än en fin bil.
Som ensam gärningsman hade han knappast tagit sig hem, eller ens tillbaka till sin bil var den nu stod. Han skulle i så fall ha parkerat den i området runt Tunnelgatan mycket kort tid innan mordet och då iakttas av våra kända vittnen från korsningen.
Och varför krångla med bil, så nära bostaden?
Citera
2013-10-20, 17:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Framstående politiker mördas ofta av marginaliserade, våldsbenägna, psykiskt sjuka män med mer eller mindre virriga politiska motiv. Gärningsmän som agerar ensamma. Dessa udda knäppskallar är tråkiga typer som man inte kan göra till antihjältar i någon tv-serie, eller använda som bas för stora romanbyggen.

Morden är så smutsiga, så fula, så tarvliga att en del inte verkar orka se verkligheten.

Visst måste väl en stor vänsterpolitiker som Palme åtminstone mördas av någon från Östermalm? Inte av den marginaliserade, psykiskt instabile våldsmannen Christer Pettersson, som råkar vara beväpnad när han av en tillfällighet stöter på statsministern på Sveavägen i Stockholm?

Förutom att de komplicerade konspirationsteorier som läggs fram aldrig presenterar något rimligt motiv, finns det heller aldrig några bevis. Därför är det märkligt att så många människor tror på dem.
Citat:
Konspirationsteorierna sprider en falsk uppfattning om verkligheten, om hur samhället fungerar.

"Det här är rena sagor", säger en tidigare Palmeutredare om de senaste teorierna om mordet på statsministern.

Vi är fler som behöver säga det, med eftertryck.

http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/framstaende-politiker-mordas-ofta-av-psykiskt-sjuka-man-med-virriga-motiv/

Kloka ord som bör begrundas av somliga här.
Senast redigerad av Grandioso 2013-10-20 kl. 17:29.
Citera
2013-10-20, 17:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderWilliam
Nja, varför då?
Kanske, kanske jag skulle kunna sträcka mig till tankar om att han såsom innehavare av en revolver via Pistolklubben hade kontakter med de andra revolverägarna.
Så skulle han, likt en Gunnarsson kunna ha en koppling eller kunskap om MOP, och eventuellt en perifer funktion även om man inte kan se några spår av det vad jag vet annat än en fin bil.
Som ensam gärningsman hade han knappast tagit sig hem, eller ens tillbaka till sin bil var den nu stod. Han skulle i så fall ha parkerat den i området runt Tunnelgatan mycket kort tid innan mordet och då iakttas av våra kända vittnen från korsningen.
Och varför krångla med bil, så nära bostaden?

Christer Andersson är i mina ögon en mycket osannolik mördare. Men jag gillar när tråden genererar fakta , även om det i ett läge kan tyckas långsökt kan det komma till användning längre fram.
Citera
2013-10-20, 17:46
Bannlyst
Citat:
Christer Andersson är i mina ögon en mycket osannolik mördare. Men jag gillar när tråden genererar fakta , även om det i ett läge kan tyckas långsökt kan det komma till användning längre fram.

Vilken fakta tänker du på då? Att Christer Andersson var ägare till en Jaguar, att CGÖ hade varit innehavare av en modifierad revolver eller att Boboslackes kompis inte rådfrågades om ett vapen av polisen? Snyft, snyft... Du hyser uppenbarligen stor tilltro till dessa uppgifter men du kan väl knappast kalla dem "fakta"? I synnerhet som du inte ens vet vem avsändaren är?

Personligen anser jag att det är ganska så patetiskt och även avslöjande att avsändare, som har påstått och insinuerat saker i denna tråd om både folk och fä och som utger sig för att "leverera fakta" som denne säger sig har fått som en slags "insider", systematiskt vägrar besvara adekvata följdfrågor. Det sistnämnda säger allt.

Jag har ett flertal gånger begärt av Boboslacke att han skall svara på frågan vad han, Jallai och Frånstedt på ett insinuant och raffinerat sätt anklagar Do*nal*d For*sberg, Ingvar Carlsson och SSI för men då tiger han still, fanskapet. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att kräva tydlighet och klarspråk då man smutskastar namngivet folk och även en hel organisation i samband med MOP. Men det är han väl för feg för eller så har han inget alls på fötterna.

Ibland tror jag att SÄPO-Bobo bara använder sig av MOP för att kasta skit på (s) och på SSI och antingen gör han väl det pga av att ge igen för gammal ost (vi vet ju att samarbetet knakade i många år mellan SÄPO och SSI) eller så gör han väl det för att försöka lägga skulden på MOP på (s) och SSI, trots att det rimligen bör har varit hans älskade SÄPO som gjorde bort sig mordkvällen, då livvakterna inte gick att få tag på. Ja, jag tror på Mårten Palmes utsaga jag. Och jag drömmer nästan om den dagen då Ingvar Carlsson och SSI äntligen fattar klubbskaftet och klappar tillbaka. DÅ tror jag vi får veta en hel massa som har varit dolt, även om det inte innefattar mördaren.
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-10-20 kl. 18:17.
Citera
2013-10-20, 18:44
Bannlyst
Till sist undrar jag om det finns någon mer än jag som undrar hur det kommer sig att förre SÄPO-chefen Frånstedt har gamla IB-dokument i sin ägo och hur det kommer sig att Frånstedt inte tycks behöva lyda under sekretess som alla andra i den där jävla underrättelsebranschen?
Citera
2013-10-20, 18:52
Medlem
Citat:

Jo han som många andra som spelade på börsen när allt gick upp och inte förstod riskerna ville gärna skaffa lite guldkant. Det var dock inga extremt dyra bilar då även om det alltid är klass. Och hans skall ha varit lite på deken precis som han själv. Själv hade jag en tre fyra stycken Jaggor och några Alfor samt några andra hobbybilar samtidigt just i början av 80 talet.
Citera
2013-10-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Till sist undrar jag om det finns någon mer än jag som undrar hur det kommer sig att förre SÄPO-chefen Frånstedt har gamla IB-dokument i sin ägo och hur det kommer sig att Frånstedt inte tycks behöva lyda under sekretess som alla andra i den där jävla underrättelsebranschen?

Regelverken biter tydligen inte på dig. Är du oroligt för IB-dokumenten som de flesta trodde var dödade för länge sedan?

Visst är det ruskigt att de har letat sig vidare så att sanningen inte kan begravas

Usch och fy att IBs övergrepp inte kan få vila i frid! (Obs ironi)
Citera
2013-10-20, 19:38
Bannlyst
Citat:
Regelverken biter tydligen inte på dig. Är du oroligt för IB-dokumenten som de flesta trodde var dödade för länge sedan?

Visst är det ruskigt att de har letat sig vidare så att sanningen inte kan begravas

Usch och fy att IBs övergrepp inte kan få vila i frid! (Obs ironi)

Du har just inte fattat ett enda dugg du. Jag skulle ÄLSKA om sanningarna bakom IB-affären, bordellhärvan o.dyl. skulle komma fram, för jag tror inte allmänheten har fått veta hälften. Men jag undrar lite hur ditt SÄPO ställer sig till sådana avslöjanden?

För övrigt är nog hela du en enda stor BLUFF. Vad är det du så gärna vill dölja? Och varför är du så aggressiv? Var du kanske på Sveavägen 1986? Eller borde du ha varit där?

Och jag oroar mig inte det minsta om ifall Frånstedt har IB-dokument i sin ägo. Jag bara undrar hur han kom över dem och hur han kan komma undan det här med sekretess. Ytterst relevant frågeställning anser jag om man försöker förstå vad Frånstedt egentligen är ute efter: att söka sanningen om MOP eller "bara" misskreditera socialdemokraterna och SSI. Jag lutar kraftigt åt det senare.

Du själv gör ju allt för att t.ex förpassa den f.d IB-agenten DF tillhörighet till den militära u-tjänsten men jag har sett flera uppgifter som hävdar att han övergick till SÄPO efter IB-affären 1973. Varför vill du ta din hand från honom? Och OM nu DF var vid Sveavägen så jobbade väl inte han med knarkspan? Han måste ju ha varit vid kontraspionaget? Han har ju iallafall själv uppgett i media att han satt bakom väggen och avlyssnade herrarna på Doris Hopps bordell. Sånt sysslade ju inte IB/SSI med i varje fall. Och sedan spelade han ju gitarr vid den skicklige spionjägaren och kontraspionagechefen Tore Forsbergs begravning. Det skulle han väl knappast ha gjort om han jobbade för IB/SSI?

Utveckla ditt resonemang tack! Och bespar mig dina paranoida utfall och andra otidigheter...

(Just nu i skrivande stund sitter Slacke&hans beundrarkompisar och trycker febrilt på anmälningsknappen för att de helt enkelt inte står ut med att deras egen tråd solkas ned av oliktänkare och folk som ställer relevanta och kritiska frågor...) Be my guest!
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-10-20 kl. 20:07.
Citera
2013-10-20, 20:16
Bannlyst
Av någon anledning har jag alltid intresserat mig mest för de postare som har retat gallfeber på Boboslacke eftersom jag tror att de har något verkligt vettigt att säga och ingen kommer ju i närheten av Utredaren, när det gäller Boboslackes irritation. Jag hittade nyss ett inlägg postat av just Utredaren som absolut borde gå i repris i den här tråden och som nog visar att det finns en massa gamla hundar begravna i historien.

"
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Allas våran Donald Forsberg aka Argus har dykt upp igen på Hela Gotland i denna tråd

http://www.helagotland.se/debatt/diskutera.aspx?categoryid=356606&threadid=8117522

Med tanke på det Donald tidigare skrivit att

http://www.helagotland.se/debatt/diskutera.aspx?categoryid=356606&threadid=6053558

så verkar det ju ha dykt upp "bevis" i Geijeraffären som Donald Forsberg talar om så intressant är bara förnamnet på vad som nu komma skall. Men vem är "Björnen"?

Utredaren ställer sig frågan om vem "Björnen" är. Det måtte väl ha varit Björn Jensen. Ja, han kan ju ha ställt till det ordentligt kan man tänka sig. Och SÄPO missade honom då väl? Han måste ju ha slunkit igenom alla nät. Det kan ju inte ha glatt varken sossarna eller SSI.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Jensen
Senast redigerad av Hovfaxen 2013-10-20 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in