Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Likheten med världen-idag-artikeln är väl intressantare än vad Wilhelm Agrell tycker om det litterära innehållet. Inte alla forskare skriver lika spännande som WA gör i sin förnämliga bok Venona.
Men om Näss är författarens källa så blir det en íntressant partsinlaga i kölvattnet av Ebbe Carlsson-affären.

Aftonbladets legendariska kriminalreporter Börje Heed skrev att vid alla mord i Stockholmstrakten kontaktades mordkommissionen i Stockholm och dessa utredde fallen, men inte i Palmemordet. Där kopplades en länspolismästare in, som inte visste något om mordutredningar, och där startarde desinformationen.

Arne Irvell som kallats in vid alla mord sedan 60-talet fick sova sött och fick kännedom om mordet via tidningen vid frukostkaffet. Med Irwell på mordplatsen hade avspärrningen blivit större, tekniska undersökningen på mordplatsen inte avslutad efter en halvtimme och vittnen hade hörts på ett systematiskt och noggrannt sätt.

Förlaget Infobooks startade 1987 med en uttalad inriktning att ge ut "Skräddarsydda böcker för näringsliv och samhälle"

1988 kommer boken "Spionernas Vem är det: all världens agenter och underrättelsetjänster" ut på ovan nämnda förlag. Börje Heed är redaktör för den svenska upplagan. Till sin hjälp för den svenska upplagan har han företrädare för SÄPO, en viss SÄPO-chef har nämnts som "medförfattare.

Det finns mycket som tyder på att Börje Heed är personen som gömmer sig bakom pseudonymen "Sven Andersson". SÄPO Chefen Svenssons ord i boken får utan tvekan en tydlig resonans i verkligheten kort efter att boken kommit ut.

Mars 1989 är enligt GK tidpunkt för Börje Heeds tips gällande Claes Djurfeldt. Samtidigt briserar den numera legendariska tramsduellen i KU mellan Anders Björk-Carl Lidbom .

PG Näss är minst sagt bitter och mitt uppe i buggningsrättegångarna.
Särsklit förbannad är han på åklagaren Jan Danielsson som han utan omsvep skriver går i "Regeringens koppel".

Ebbe Carlsson sa i KU-förhören, ”Mitt intresse för vad säkerhetspolisen vetat före mordet väcktes redan på mordnatten. Så fort jag hörde att Olof Palme mördats tänkte jag på ett samtal jag hade med Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth. Han ringde mig till förlaget i ett bokärende. Han sa: "Vi har bekymmer med kurderna. De har sagt på linjen att de ska hålla bröllop, vilket som du vet betyder att de planerar ett mord. Vi kan inte tänka ut vem de avser att mörda. Läskiga typer det där.”

Den gamla brevbäraren och fd SÄPO-Chefen Hjälmroth med djup solbränna och tydligt får-ansikte ger svar på tal under KU förhören 1988 när Ebbes uppgifter kommer på tal. Elisabeth Fleetwood är ingen Perry Mason, det är ett som är säkert

http://www.youtube.com/watch?v=Dk1HcR6dlfk

Ja, kopplingen till Näss är självfallet intressant om den går att etablera. Men då är det två eller möjligen tre kopplingar som skall göras: (A) Att Heed är Sven Andersson, (B) att Näss är säpochefen som medförfattade Heeds bok under eget namn och (C) att Näss är källan i Agnarssons artikel.

Hur starka är indicierna för (A) och (B)?
Citera
2014-03-12, 22:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Ja, kopplingen till Näss är självfallet intressant om den går att etablera. Men då är det två eller möjligen tre kopplingar som skall göras: (A) Att Heed är Sven Andersson, (B) att Näss är säpochefen som medförfattade Heeds bok under eget namn och (C) att Näss är källan i Agnarssons artikel.

Hur starka är indicierna för (A) och (B)?

A: Då Börje Heed skrivit spionboken på infobooks-förlaget 1987 är det inte helt ogrundat att han får förtroendet för ett nytt alster 1988.

B: Innehållet i "en Spion i regeringen" klappar till PGNs värsta vedersakare Ebbe Carlsson och Calle Lidbom ordentligt. Med tanke på den veritabla förtalskampanj duon bedrev mot PG Näss är det inte helt omöjligt att han vill klippa till med en ordentlig högerkrok.

C: Tycker stringens i svaren utesluter Sven-Åke Hjälmroth och Sune Sandström satt lite för kort tid för att var riktigt trolig som källa.
Citera
2014-03-12, 22:43
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Förhörsledarna skrev "täckjacka" i de första förhören, men i ett protokoll någon månad senare anges att LP menade att plagget inte var kort utan halvvägs ner mot knäna, vilket flera vittnen också hävdat enligt protokollen. Jag tror att LP såg mannen som stod nära bakom dem, att det var materialet i plagget hon syftade på, snarare än att det var en jacka, samt att mannen var barhuvad.

Jag tror att SE var ganska vältränad, 182 cm lång och drygt 80 kg är inte precis fetma. Han hade ett runt ansikte som nog ger en felaktig bild av hans fysik. I ett förhörsprotokoll från 25 april 1986 finns nedtecknat: "Eftersom jag är rätt så snabb på att springa så beslutar jag mig för att försöka springa ifatt de här polismännen."
I det første forhöret beskriver LP en blå litet "bullig" täcjacka som gikk en bit nedanfor midjen. Hon berättar om brunt hår og ikke om hovudbonad. Jackan minnet henne om den mørk blå jackan hon hadde sett på mannen på Västerlånggatan. Dette stemmer vel ikke med en mann i lång rock og mössa?
Jeg tror hun veldig gjerne vil bidra til å oppklare MOP, men at hun har sett en annen enn GM. Om det er AB er jeg usikker på.
Tusen takk for alle opplysninger om SE.
Senast redigerad av brukerinne 2014-03-12 kl. 23:02.
Citera
2014-03-12, 22:50
Medlem
Citat:
A: Då Börje Heed skrivit spionboken på infobooks-förlaget 1987 är det inte helt ogrundat att han får förtroendet för ett nytt alster 1988.

B: Innehållet i "en Spion i regeringen" klappar till PGNs värsta vedersakare Ebbe Carlsson och Calle Lidbom ordentligt. Med tanke på den veritabla förtalskampanj duon bedrev mot PG Näss är det inte helt omöjligt att han vill klippa till med en ordentlig högerkrok.

C: Tycker stringens i svaren utesluter Sven-Åke Hjälmroth och Sune Sandström satt lite för kort tid för att var riktigt trolig som källa.

Ditt resonemang är inte alls otroligt, men det finns samtidigt en stor osäkerhetsmarginal.

Men om vi återgår till Världen idag. Det verkar rimligt att anta att källan där åtminstone står Näss nära. Men det leder till frågan hur många skilda konstellationer i de hemliga tjänsterna som egentligen verkar i det fördolda i det här ärendet.

Först av allt så har vi HH och Ebbe. De lierar sig uppenbarligen med Kegö-Barrling å ena sidan och CGÖ, P-O K och det gänget å andra sidan.

För det andra så har vi Contra-Stig, "Robban" och den okände tredje mannen. De är uppenbart misstänksamma mot OP. Möjligen finns det någon allians med grupp 1 - Robban är ju med i bakgrunden som rådgivare och beställare av avlyssningsutrustning. Mycket talar också för att Robban har kontakter in i SSI.

För det tredje har vi Haukka med kontaktman från gamla IB. De spionerar på grupp 2 (eller åtminstone Contra-Stig) och rapporterar vidare upp till UD och indirekt till Sten Andersson. En del tyder på att den här gruppen inte har något gemensamt med varken grupp 1 eller grupp 4 - Haukka går i sept 87 till våldsam attack på HH i medierna.

För det fjärde återfinns "Näss-falangen" inom säpo. Man får väl anta att det är den som läcker till tullen i Helsingborg och den sätts uppenbarligen åt av grupp 1.

För det femte har vi på plats på sveavägen Grupp Barbro.

För det sjätte återfinns också Grupp Leon, som eventuellt också finns i räjongerna på mordnatten.

Barbro och Leon borde kunna knytas närmare någon av de första fyra grupperna. Men hur ser sambandet ut? Och finns det samband mellan de fyra första grupperna som jag inte nämner?
Citera
2014-03-12, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ditt resonemang är inte alls otroligt, men det finns samtidigt en stor osäkerhetsmarginal.

Blir isf minst sagt en intressant slump att bokens Svensson har samma uppfattning som chefen i artikeln och som PG Näss. Givetvis kan det vara tre olika chefer som delade samma syn.
En spion i regeringen får en tydlig resonans i verkligheten, där Näss har en huvudroll. Det är tydligt att det var rätt vanliga tongångar från Byrå B. Alf Karlsson , Contra-Stig och Näss har samtliga på varsitt håll fört fram den synen.
Citera
2014-03-12, 23:17
Medlem
Citat:
Blir isf minst sagt en intressant slump att bokens Svensson har samma uppfattning som chefen i artikeln och som PG Näss. Givetvis kan det vara tre olika chefer som delade samma syn.
En spion i regeringen får en tydlig resonans i verkligheten, där Näss har en huvudroll. Det är tydligt att det var rätt vanliga tongångar från Byrå B. Alf Karlsson , Contra-Stig och Näss har samtliga på varsitt håll fört fram den synen.

Fast huvudtesen i "En spion i regeringen" har väl varken Näss eller någon annan framfört? Jag tänker på tesen att Palme sköts för att han skulle ha känt till att det fanns en spion i regeringen?
Citera
2014-03-12, 23:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Börje Heed skulle kunna vara inspirerad av PG Näss. Näss behöver inte nödvändigtvis ha varit aktivt medverkande till En spion i regeringen.

Citat:
Fast huvudtesen i "En spion i regeringen" har väl varken Näss eller någon annan framfört? Jag tänker på tesen att Palme sköts för att han skulle ha känt till att det fanns en spion i regeringen?
Det är ett väl saftigt påstående att gå ut med om man är byråchef på Säpo eller länspolismästare. Om nu Näss trodde på något sånt.

1985 var f ö Thunborg försvarsminister och Schori kabinettsekreterare på UB. Tråd --> (FB) Pierre Schori, Anders Thunborg och Sten Andersson bytte info med KGB
Citera
2014-03-12, 23:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Men om vi återgår till Världen idag. Det verkar rimligt att anta att källan där åtminstone står Näss nära. Men det leder till frågan hur många skilda konstellationer i de hemliga tjänsterna som egentligen verkar i det fördolda i det här ärendet.

Först av allt så har vi HH och Ebbe. De lierar sig uppenbarligen med Kegö-Barrling å ena sidan och CGÖ, P-O K och det gänget å andra sidan.
Inte helt säker på att den gruppen är enhetlig i alla lägen. Håller det inte alltför otroligt att tipset till helsingborgs-tullen kommer från Carl-Gustaf Östling själv... Kanske inte helt nöjd att vara fixare åt en falang i sosseregeringen. Den här gruppen backas ihärdigt av Ingvar Carlsson, Calle Lidbom och Anna-Greta Leijon.

För det andra så har vi Contra-Stig, "Robban" och den okände tredje mannen. De är uppenbart misstänksamma mot OP. Möjligen finns det någon allians med grupp 1 - Robban är ju med i bakgrunden som rådgivare och beställare av avlyssningsutrustning. Mycket talar också för att Robban har kontakter in i SSI.
Robban dubblar iofs men å andra sidan har vi även Contra-Stig. Contra-Stig och Alf Karlsson, dessa går fram som ler och långhalm, till och med på mordnatten. Alf Karlsson pekar januari 1985 ut Haukka som farlig KGB agent, kanske den skickligaste dubbelagenten i Sverige. Contra-Stig är inte sen att haka på.

För det tredje har vi Haukka med kontaktman från gamla IB. De spionerar på grupp 2 (eller åtminstone Contra-Stig) och rapporterar vidare upp till UD och indirekt till Sten Andersson. En del tyder på att den här gruppen inte har något gemensamt med varken grupp 1 eller grupp 4 - Haukka går i sept 87 till våldsam attack på HH i medierna.
Att Haukka med kontaktmannen Kommendörkapten "A.V"(kan vara arbetsnamnet) övervakar Contra-Stig kan väl ha att göra med att Contra-Stig och Alf Karlsson pekat ut Haukka som KGB agent. Det i sin tur kan inte se bra ut för kontaktmannen "A.V" uppåt i hierarkin

För det fjärde återfinns "Näss-falangen" inom säpo. Man får väl anta att det är den som läcker till tullen i Helsingborg och den sätts uppenbarligen åt av grupp 1.
Säpochefen Svenssons tankar ger genklang i avlyssningsaffären. Likaså Säpochefens tankar i artikeln.

För det femte har vi på plats på sveavägen Grupp Barbro.
Har vi? Än så länge är det väl bara Jallai som placerar Barbro där?

För det sjätte återfinns också Grupp Leon, som eventuellt också finns i räjongerna på mordnatten.
Där har Åke Ek nämnts. Bland andra Anders Larsson pekar på Åke Eks goda kontakter med Byrå B(Där bl.a Näss, Alf Karlsson och Contra-Stig återfinns. Mycket pekar på att även den tredje namngivna mannen i Sten Andersson OP-övervakare inom SÄPO återfinns hos Byrå B och kanske till och med på terroristroteln.)

Barbro och Leon borde kunna knytas närmare någon av de första fyra grupperna. Men hur ser sambandet ut? Och finns det samband mellan de fyra första grupperna som jag inte nämner?

Ek hade även kontakter med främmande makts underrättelsetjänster, bl a sydkoreanska KCIA och sydafrikas hemliga tjänster.
Citera
2014-03-12, 23:54
Medlem
Citat:
Har vi? Än så länge är det väl bara Jallai som placerar Barbro där?

Du glömmer Frånstedt. Han säger i intervju med Jallai att "Barbro" ringde honom och sade att wt-männen nog var hans män. (Jag minns inte exakt formulering).
Citera
2014-03-13, 00:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Börje Heed skulle kunna vara inspirerad av PG Näss. Näss behöver inte nödvändigtvis ha varit aktivt medverkande till En spion i regeringen

Givetvis är det så, Näss medverkan är en gissning från min sida, men med en viss logik att stötta idén med tycker jag nog.
Citera
2014-03-13, 00:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du glömmer Frånstedt. Han säger i intervju med Jallai att "Barbro" ringde honom och sade att wt-männen nog var hans män. (Jag minns inte exakt formulering).

Olle Frånstedt
säger inte rakt ut att det är WT kopplat till Sveavägen. Han säger att SÄPO var misstänkta för att jaga folk och ledaren för Barbro tror att det mycket väl kan ha varit hans människor eller han själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten.
SÄPO har väl aldrig i MOP sammanhang varit misstänka för att jaga folk, det är ju snarare knarkspan och ekoroteln som ägnat sig åt att jaga folk i MOP sammanhang.

Frånstedt säger i intervjun med Anders Jallai följande:
"För att ledaren för Barbrogruppen hade tagit kontakt med mig och talat om att Säkerhetspolisen var misstänkta för att jaga folk och det kan mycket väl ha varit mina människor eller jag själv som har gjort det här, dom här spaningarna på folk, och dom kan ha varit där i närheten".
Frånstedt fortsätter, "så det slog mig då att dom här människorna som nämndes i utredningen om personer med walkietalkies det kan ha varit den här gruppen och det var ju då möjliga Palmemördare".

Frånstedt beskriver Barbro såhär: "i de här grupperna så var det så att Barbro han var mer en rekryteringsbas och i huvudsak hade de politisk spaning på extremister till både höger och vänster".
För övrigt också arbetsbeskrivningen för Contra-Stigs hemrotel, subversionsroten eller "svenskroteln".
Senast redigerad av mvagrippa 2014-03-13 kl. 00:36.
Citera
2014-03-13, 07:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukerinne
I det første forhöret beskriver LP en blå litet "bullig" täcjacka som gikk en bit nedanfor midjen. Hon berättar om brunt hår og ikke om hovudbonad. Jackan minnet henne om den mørk blå jackan hon hadde sett på mannen på Västerlånggatan. Dette stemmer vel ikke med en mann i lång rock og mössa?
Jeg tror hun veldig gjerne vil bidra til å oppklare MOP, men at hun har sett en annen enn GM. Om det er AB er jeg usikker på.
Tusen takk for alle opplysninger om SE.
Vad kriminalinspektör C H Sjöblom skrev var:
Han var klädd i en blå, något litet "bullig" täckjacka som gick en bit nedanför midjan.
Vad han frågade eller vad hon svarade vet vi inte, utan bara hur han sammanfattade det.

Och sedan är frågan: hur ska orden i Sjöbloms sammanfattning tolkas?
  • Var "bulligheten" ringa eller påtaglig?
  • Vad menas med "en bit" nedanför midjan? Helt enkelt nedanför eller bara lite nedanför?
  • Och "täckjacka", syftar det på typen av material eller på "jacka"?
Hon har sagt att jackan/rocken gick halvvägs till knäna och andra har sett ett tyg i liknande material som i täckjackor. Om sedan "litet bullig" syftar på att "bulligheten" var ringa, så har hon sett en man i en mörk rock. Som alla andra!

Det hänger på hur orden, som kan vara Sjöbloms egna, ska tolkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in