Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-12, 18:27
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, men däremot kan man misstänka att någon konspiratör har läst boken. Eventuellt!
Ja det är dags att granska alla som lånat boken på biblioteket i ett första skede.Kanske det finns några blyertsnoteringar i kanten...

Citera
2014-04-12, 18:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Ja det är dags att granska alla som lånat boken på biblioteket i ett första skede.Kanske det finns några blyertsnoteringar i kanten...

Jag utesluter inte att mordet planerades av en grupp idioter (visserligen kompetenta inom sitt fack) eller att de lät CP vara frontmannen. Jag har aldrig varit imponerad av militärer.

Alla gör vi olika bilder av de inblandade - och i min bild är konspiratörerna minst halvidioter och med dåliga läsvanor.
Citera
2014-04-12, 19:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att misstänka stockholms-skildraren och deckarförfattaren Trenter för förhandskunskap eller delaktighet i MOP blir dock svårt då han dog 1967.

Säg inte det. Det är så mycket andra konstigheter i det här mordet
Citera
2014-04-12, 19:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Alla gör vi olika bilder av de inblandade - och i min bild är konspiratörerna minst halvidioter och med dåliga läsvanor.

Vad grundar du det på?
Jag är ju inte enig, i alla fall inte när det gäller idiotin. Läsvanorna är det svårt att säga något om. Somliga (som verkar) inblandade hade i alla fall en härlig humor.
Citera
2014-04-12, 19:21
Medlem
mvagrippas avatar
Ett par bra äldre inlägg av Klippo med citat om bl a Stellan Åkebring, Bertil Wedin och Karl-Gunnar Bäck som tål att läsas igen
Intressant även om KGB-kramaren Maj Wechselmann finns med på ett hörn.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Citera
2014-04-12, 19:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad grundar du det på?
Jag är ju inte enig, i alla fall inte när det gäller idiotin. Läsvanorna är det svårt att säga något om. Somliga (som verkar) inblandade hade i alla fall en härlig humor.
Det är den bild jag har fått genom åren.
(FB) CIA låg bakom mordet?
(FB) Staten och kapitalet mördade Olof Palme
(FB) Staten och kapitalet mördade Olof Palme
Kan inte påstå att den är direkt grundad utan det är mer intuition.

Du får gärna berätta mer om den "härliga humorn".
Citera
2014-04-12, 20:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Du får gärna berätta mer om den "härliga humorn".

Vi har ju t.ex. et underbara vykortet till CGÖ. " "Svinet på den andra sidan låter sig fortfarande förföras av fantombilden..." osv.
Tyvärr är vykortet på nästan alla ställen på Nätet felciterat. "Förföras" är på många ställen bytt mot "förfäras" och meningen blir då helt fel. Men i komunisternas bok finns vykortets fram och baksida med. Otroligt komiskt!

Så mycket till idioti i planering och utförande av mordet tycker jag inte att jag kan se. Det framstår som väl planlaggt och utfört. Även efterarbetet är väl utfört, svårt att göra det bättre med många inblandade.
Citera
2014-04-12, 22:43
Medlem
Citat:
Ett par bra äldre inlägg av Klippo med citat om bl a Stellan Åkebring, Bertil Wedin och Karl-Gunnar Bäck som tål att läsas igen
Intressant även om KGB-kramaren Maj Wechselmann finns med på ett hörn.

Källan Axiom, som nämns i en av artiklarna, visade sig sedermera ha fått sina uppgifter via förmenta sanndrömmar. Eller åtminstone är det vad han sade till Alf Andersson, som i sin tur uppgav det till TT efter två träffar med källan.
Citera
2014-04-12, 23:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Källan Axiom, som nämns i en av artiklarna, visade sig sedermera ha fått sina uppgifter via förmenta sanndrömmar. Eller åtminstone är det vad han sade till Alf Andersson, som i sin tur uppgav det till TT efter två träffar med källan.
Men Karl-Gunnar Bäcks källa i första artikeln tycker jag verkar trovärdig och i så fall kan man undra om OP verkligen hade planer på att detronisera Säpo eller om det var desinformation i stil med att han var "inflytelseagent"? I syfte att motivera Säpo?
Citera
2014-04-13, 00:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Men Karl-Gunnar Bäcks källa i första artikeln tycker jag verkar trovärdig och i så fall kan man undra om OP verkligen hade planer på att detronisera Säpo eller om det var desinformation i stil med att han var "inflytelseagent"? I syfte att motivera Säpo?

Karl-Gunnar Bäcks källa hör med alla största sannolikhet hemma i de brittiska hemliga tjänster , MI6 eller MI5.
Citera
2014-04-13, 00:15
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Karl-Gunnar Bäcks källa hör med alla största sannolikhet hemma i de brittiska hemliga tjänster , MI6 eller MI5.

Varför PU:s konstanta ointresse genom årens lopp för denna källa och K-G Bäcks uppgifter? Vad jag förstår hade det inte varit några som helst problem att lokalisera källan och en gång för alla gå till botten med detta uppslag.
Citera
2014-04-13, 00:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jo, jag formulerade mig fel: det är Bäck som är den trovärdige. Men oavsett, fanns det planer eller rykten om planer att snöpa Säpo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in