2014-04-11, 15:05
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Den vill jag testa, men struntade i att beställa. Finns några kvar i depån va? Kan inte kolla det på mobilen...

För övrigt är det bara en öl ifrån släppet som jag inte blivit det minsta besviken på - Old Ruffian. Fan vad god den är. Sugen på att öppna den andra flaskan någon dag men den ska få stå och mogna till sig cirka fem år.

Finns ganska många kvar av Potlatch på webben.

Hehe, har också en flaska av Old Ruffian som väntar på en.
Citera
2014-04-12, 17:14
Bannlyst
hur funkar egentligen öl och whiskeymässor?

jag trodde man bara betalade inträdet sen fick man gratis dricka.. men tydligen ska man betala för varje dryck också.. vafan är de för lurendrejeri?
Citera
2014-04-12, 18:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup

jag trodde man bara betalade inträdet sen fick man gratis dricka.. men tydligen ska man betala för varje dryck också.. vafan är de för lurendrejeri?

Oftast får man köpa nån typ av kuponger och lämna ifrån sig X antal för varje glas vin. Eftersom det på en whiskymässa kan finnas allt från Snow Grouse till Black Bowmore skulle det nog inte funka så jäkla bra med fritt drickande. Oftast brukar priserna vara rätt humana i slutändan ändå. Vad menar du med att det skulle vara lurendrejeri? Så funkar det ju ofta på krogen också.
Citera
2014-04-12, 21:25
Medlem
irrus avatar
Testade en Omnipollo Potlatch idag och fastnade rejält. Tyckte den var riktigt bra.

Någon som har tips på andra saisons värda att testa?
Citera
2014-04-12, 21:28
Medlem
Ålens avatar
Drack precis en Poperings Hommelbier 2013 limited edition och är mållös. Jävligt ful flaska dock.
Citera
2014-04-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irru
Testade en Omnipollo Potlatch idag och fastnade rejält. Tyckte den var riktigt bra.

Har du inte druckit klassikern från Dupont så bör du ju göra det, har du druckit den så bör du dricka en till för det går alltid ner. Annars har Brekeriet flera trevliga saison.
Citera
2014-04-12, 21:39
Medlem
Ålens avatar
Citat:

Potlatch är grym. Funky och tropisk så det slår härliga till. De har verkligen lyckats dölja alkoholsmaken också.

Saiosons hoppas jag finna massor av i sommar på välsorterade pubar. Tror det kommer bli en trend, om det inte redan är det. Duponts Saison är ju en klassiker som borde vara klockren för alla som gillar stilen. Viktigt att komma ihåg är att Saisons är en stil som kan smaka mycket olika beroende på bryggare. Det är mer en inställning än en sträng ölstil.

Svenska Slottkällans bryggeri, som jag inte har mycket till över för annars, har en rätt okej saison. Annars är Stillwater Artisanal Debutante en trevlig upplevelse.
Citera
2014-04-12, 21:41
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:

Potlatch var riktigt bra!

Glazen Toren Saison d’Erpe-Mere är underbar annars, rekommenderar den starkt.
Citera
2014-04-12, 21:55
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Potlatch var riktigt bra!

Glazen Toren Saison d’Erpe-Mere är underbar annars, rekommenderar den starkt.

Åhhh, vill ha en sån. Sägs vara lite av en "belgisk IPA". Hur humlig är den? Glazen Toren Saison alltså.
Citera
2014-04-12, 22:06
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
För övrigt är det bara en öl ifrån släppet som jag inte blivit det minsta besviken på - Old Ruffian. Fan vad god den är. Sugen på att öppna den andra flaskan någon dag men den ska få stå och mogna till sig cirka fem år.
Drog en vertikal på dom tre senaste*. Årets var lite fränare annars var det inte så stor skillnad, så fem år låter bra.

*Det är ett hårt jobb, men någon måste göra det.
Citera
2014-04-12, 22:55
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Åhhh, vill ha en sån. Sägs vara lite av en "belgisk IPA". Hur humlig är den? Glazen Toren Saison alltså.

Jag tyckte inte att den var så humlig, men flaskan som dracks hade å andra sidan vilat ett tag innan den öppnades. Men annars är den ju torrhumlad, så gillar du din saison torrhumlad, så kan den vara något för dig. Visst finns det dock en del citrus i den från humlen, det går inte att förneka. Otroligt balanserad i alla fall.

Jag kan glädja dig att det verkar komma en speciell påskversion av ölen i maj på Systembolaget.

Vad en viss importör hade att säga:
"De Glazen Toren Lentebier: a very special version of Saison d’Erpe-Mere (in previous years called "Speciaal Endejaar"). It is about 8.4 % alc/vol, using fresh hop flowers."
Citera
2014-04-13, 02:35
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackup

du kan inte vara så gammal va? eller så är du väldigt dåligt påläst.

det är den svenska alkohollagstiftningen som sätter käppar i hjulen.
man skulle mao betala "fast pris" och sedan få dricka hur mycket man vill och det går inte för sig i sverige.

man får inte heller ge bort alkohol i sverige. en bartender som bjuder på någon sorts alkohol är strängeligen förbjudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in