2021-01-15, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har ni också märkt av en brist på öl från Fuller's på hyllorna hos era lokala alkoholnasare?

ESB har jag inte sett röken av på länge nu

Ja, jag har märkt det. ESB och London Pride brukade finnas i standardsortimentet på de flesta bolagen. Och även IPAn brukade finnas för några år sen, alltid överallt.

Vintage Ale 2020 har jag sett på flera ställen under decembersläppet i det tillfälliga sortimentet, på de större bolagen. Jag köpte tre flaskor. Har inte testat än. Men av de tidigare årgångarna så har jag varit supernöjd.
Citera
2021-01-15, 17:40
Medlem
Fuller's Winter Brew och Old Winter Ale såg jag också. Tillfälligt jul/vintersortiment.
Citera
2021-01-15, 19:11
Medlem
Fuller's London Porter var också en produkt som alltid fanns under ett decennium men som nu försvunnit.

Så när man skulle köra ett porter/stoutrace blev det en London Porter, en Carnegie Porter och en Guinesse Extra Stout. Sen en Poppels Imperial Stout eller en St Peters Cream Stout.

St Peters har faktiskt kommit tillbaka vilket är trevligt.
Citera
2021-01-17, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jånni Balle
Inspirerad av vintråden startar jag härmed öltråden Här tar vi öldrickarkonsten steget längre än Sofiero, Kung och "stor stark" i största allmänhet.

Svårt att plocka ut ett par öl att börja med, det finns ju så mycket godsaker, men Jacobsen tycker jag gör öl av mycket hög klass. Några Golden naked christmas ale slank ner under julhelgen men även t.ex. deras Camomile är riktigt god.

En annan favorit är Grebbestad Lunator, en mörk lager med mycket sötma. Själv associerar jag till russin, lite knäck och kaffetoner.

Ställde även en back Carnegie på lagring före jul. Tänkte spara en back varje år och avnjuta efter hand. Jag tycker att dom blir godast efter 5-7 år, drack en -00 för ett tag sedan och det var en mycket angenäm upplevelse.
Sitting bulldog är aldrig fel
Citera
2021-01-28, 01:14
Medlem
Södra Maltfabriken Stout, med påklistrad etikett som anger 9 vol.%.

God öl, smak av russin, torkade plommon, portvin, pomerans, vörtbröd.
Beskan finns där, bidrar först blygsamt men expanderar i eftersamken.
Lätt till medel fyllighet och känsla i munnen. Relativt lätt "mouthfeel"

En välbyggd imperial stout men också relativt lättdrucken och lättförtärad. En relativ tunn malkropp som ändå levererar en fullt tillfredställande smakpalett av fikon, dadlar, pomerans och torkad frukt. Välbalanserad i jämförelse med andra öl i kategorin. Ett lättdrucket öl för de personer som vill få en uppleveles av tunga maltbaserade smaker men på och med ett lätt och lättdrucket smakspekrum.

Ett trevligt instegsöl för imperial stout, men erbjuder även ett trevligt öl för mer avancerade ölsmakare.
Väldigt välbryggt, men med något lätt subtil känsla av att vara en lättare stout än det man förvänar sig. Men ändå tillräckligt stark för att erbjuda komplexa maltbaserade smaker i kombination med maltkroppen. 4/5
Citera
2021-02-09, 22:44
Medlem
Skulle inte kalla mig ölkännare men fick precis en hemleverans av årets Pliny the Younger. Skulle aldrig ha hänt utan Covid eftersom jag inte skulle orka lägga en hel dag på att åka upp till Sonoma och stå i kö för att dricka en viss öl. Pliny the Elder har blivit ett vanligt inslag efter att Russian River byggde ut och kunde producera mer av den, så jag ser fram emot att testa "den yngre".
Citera
2021-02-11, 19:42
Medlem
GusFrings avatar
Någon som testat dessa från januarisläppen:

Connecticut Valley - Bravo Tango
Oppigårds - Saison Naturelle

?
Citera
2021-02-12, 01:09
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Någon som testat dessa från januarisläppen:

Connecticut Valley - Bravo Tango
Oppigårds - Saison Naturelle

?

Bravo Tango är riktigt trevlig. Den är ju i princip en efterrätt, men inte alls så där übersliskig som många imp-stouts av det maffigare slaget kan vara. Det finns lite fruktighet som skymtar fram under all kakao, som en bra mörk chokladpralin med en liten, liten kärna av något fruktbaserat gojs inuti. Bourbon-fatlagringen känner man väldigt lite av, och det är jag bara tacksam för. Rekommenderat köp om man gillar stilen.

Saison är inte min grej, så den stod jag över.
Citera
2021-02-16, 17:03
Medlem
ellroys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har ni också märkt av en brist på öl från Fuller's på hyllorna hos era lokala alkoholnasare?

ESB har jag inte sett röken av på länge nu
Brist på flaskor tydligen.

https://www.beernews.se/articles/flaskbrist-stoppar-esb-och-london-pride/
Citera
2021-04-18, 05:44
Medlem
RedXs avatar
En fundering:

Vad (om något) skulle ni säga är skillnaden på en ”hazy IPA” och en New England IPA? Minst hälften av alla ”IPA - American” på Untappd är ju hazy numera. Själv vet jag inte vad som skiljer dessa från New England, men något är det väl.

Oerhört synd att de inte har en ”IPA - West coast” stil, så att man kunde IPA-shoppa utan att först behöva lägga tid på att detaljstudera en massa ölfoton för att kunna sortera bort hazy/NE.
Citera
2021-04-18, 06:32
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
En fundering:

Vad (om något) skulle ni säga är skillnaden på en ”hazy IPA” och en New England IPA? Minst hälften av alla ”IPA - American” på Untappd är ju hazy numera. Själv vet jag inte vad som skiljer dessa från New England, men något är det väl.

Oerhört synd att de inte har en ”IPA - West coast” stil, så att man kunde IPA-shoppa utan att först behöva lägga tid på att detaljstudera en massa ölfoton för att kunna sortera bort hazy/NE.

NEIPA är typ alltid überfruktig och med låg beska. Typ tropisk humlejuice. Hazy säger egentligen bara att den är rejält grumlig. Omnipollos Fatamorgana skulle jag säga är en hazy (D)IPA som inte är en NEIPA, till exempel.
Citera
2021-04-18, 07:17
Medlem
oyegies avatar
Stigbergets Ringöbräu majbock var rätt trevlig,dock en hazy version så ingen traditionell.

Kul att titta på folks betyg på untappd,helt åt helvete ibland, men som man säger smaken är som baken.
Jag har testat många goda öl men bara nåt fåtal som har hamnat på 4.5 och uppåt i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in