Citat:
Nej, det säger skolverket inte alls, du ljuger.
"En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal" säger de, precis som jag skrivit. Det står ingenstans att de inte får vikariera. Det finns inga andra krav på vikarier inom barnomsorgen än att de ska visa ett rent polisregisterutdrag. Så länge någon är praktikant ska denne ha handledare och observeras. Övriga tider får de gärna vikariera. Fråga gärna valfri förskola om det bara är utbildade som vikarierar på förskolor!
"En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal" säger de, precis som jag skrivit. Det står ingenstans att de inte får vikariera. Det finns inga andra krav på vikarier inom barnomsorgen än att de ska visa ett rent polisregisterutdrag. Så länge någon är praktikant ska denne ha handledare och observeras. Övriga tider får de gärna vikariera. Fråga gärna valfri förskola om det bara är utbildade som vikarierar på förskolor!
Men varför är man ens praktikant? Jag är inte så insatt i det hela, men får för mig att praktik bland unga outbildade är någon arbetsförmedlingsgrej som åsyftar att ungdomen inte ska gå och dra fötterna efter sig där hemma hela dagarna, utan istället, under strikt ledning, får lite arbetslivserfarenhet och så vidare och förmodligen får väl personen också en slant för besväret. Det är helt enkelt någon nödlösning för folk som inte platsar i systemet riktigt, men jag kan ju ha fel, har aldrig praktiserat via arbetsförmedlingen.
Men om det nu är så som juristen sa, att en praktikant aldrig får lämnas ensam med ansvar över barnen, låter det ju jädrans märkligt att kl 14 ska han fått hoppa in och vikariera när t ex ordinarie personal blivit sjuk, visst en smidig nödlösning för dagiset kanske, men hur vettigt på en skala om han nu inte är betrodd att ha ensamt ansvar över kidsen som praktikant mellan kl. 9-13?
Varför det är självklart att en person som gör praktik via universitetet kan hoppa in och vikariera på en förskola är för att den personen faktiskt har mer eller mindre teorier om barns utveckling och lärande med sig i bagaget. Att du inte gör skillnad på praktikanter via AF och folk som gör praktik via en högskoleutbildning tycker jag är lite konstigt faktiskt. Visst jag kan förstå ditt tänk lite grann om nu samhället är lite, typ varför ska inte praktikanten få vikariera och ha ansvar när grannen Agda 63 år annars kan få vikariatet på dagiset bara för att hon ser snäll ut , men tycker du inte själv det vore konstigt om han plötsligt kl 13.05 fått ensamt ansvar över barnen, om han före dess hela tiden ansetts så "inkompentent" att han hela tiden ska ha en handledare med sig?
Senast redigerad av Wildis 2014-04-11 kl. 23:20.
Senast redigerad av Wildis 2014-04-11 kl. 23:20.