2014-04-11, 18:32
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Jävligt intressant och skrämmande tråd i många avseenden.
Jag har en fundering, som är lite OT men ändå - Är pedofili en sjukdom eller en läggning?

Det saknas belägg för att det skulle vara en sjukdom och det saknas belägg för att det går att bota.

Inom psykiatrin betecknas pedofili ibland som en störning, och ibland inte.

Inom psykiatrin ses pedofili inte som en störning men personer som är pedofiler kan diagnoslieras med diagnosen pedofili. Att få denna diagnos kräver dock inte att du har utfört övergrepp mot barn, utan det baseras i korta drag på att din sexuella dragning är starkare mot barn än mot vuxna. Däremot utgör pedofili med största sannolikhet lidande för personens om är pedofil, eftersom att det orsakar mänskliga svårigheter, i exempelvis form av sociala svårigheter.

Hur som haver är sexuella övergrepp mot barn avskyvärt och acceptabelt, oavsett om pedofili det är en läggning eller inte.
Senast redigerad av Professor.Wer 2014-04-11 kl. 18:34.
Citera
2014-04-11, 18:35
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
– En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal, säger Elin Brunell, jurist vid Skolverket.
http://www.barometern.se/nyheter/hogsby/praktikant-far-inte-ersatta-personalen(4240871).gm

Så det är vad som gäller och oavsett om det är skönt, så ska inte praktikanter ersätta ordinarie personal.

Jag kan bara konstatera att det inte existerar någon egentlig skillnad mellan en 21-årig praktikant och en 21-årig vikarie, annat än att den ena får lön. Det finns inga extra säkerhetsåtgärder eller lämplighetstest som avgör om en vikarie ska få rycka in på en förskola, även om vissa kommuner har anställningsintervjuer till sina vikariepooler. Den enda intressekonflikten jag kan föreställa mig är att arbetsförmedlingen har invändningar mot att man vikarierar och får betalt under arbetstimmar som ska vara praktik (efterblivet men fullt möjligt). Annars vet jag bara att exempelvis praktiserande lärarstudenter egentligen inte får vikariera under sin praktikperiod men då handlar det om att de ska få handledning och inte "arbeta på riktigt". I inget av fallen handlar det om att skydda barnen. Vem som helst kan timvikariera inom förskolan så länge man, precis som en praktikant, är ostraffad för vissa brott.

Det Elin Brunell säger är inte heller att en praktikant aldrig får byta roll och vara vikarie.
Citera
2014-04-11, 18:35
Medlem
totilass avatar
Joakims storebror i aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18707316.ab
Citera
2014-04-11, 18:42
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totilas

Det är helt galet att hans familj får fly från orten på grund av dödshot och liknande.
Citera
2014-04-11, 18:44
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Det är helt galet att hans familj får fly från orten på grund av dödshot och liknande.

Ja det ar alltid lika sjukt att folk ger sig pa anhoriga, jag har aldrig fattat varfor liksom.
Citera
2014-04-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Jag kan bara konstatera att det inte existerar någon egentlig skillnad mellan en 21-årig praktikant och en 21-årig vikarie, annat än att den ena får lön. Det finns inga extra säkerhetsåtgärder eller lämplighetstest som avgör om en vikarie ska få rycka in på en förskola, även om vissa kommuner har anställningsintervjuer till sina vikariepooler. Den enda intressekonflikten jag kan föreställa mig är att arbetsförmedlingen har invändningar mot att man vikarierar och får betalt under arbetstimmar som ska vara praktik (efterblivet men fullt möjligt). Annars vet jag bara att exempelvis praktiserande lärarstudenter egentligen inte får vikariera under sin praktikperiod men då handlar det om att de ska få handledning och inte "arbeta på riktigt". I inget av fallen handlar det om att skydda barnen. Vem som helst kan timvikariera inom förskolan så länge man, precis som en praktikant, är ostraffad för vissa brott.

Det Elin Brunell säger är inte heller att en praktikant aldrig får byta roll och vara vikarie.

De flesta kommuner har ändå någon slags prioritetslista får vi hoppas, dvs intervju och att personer med adekvat utbildning (barnskötare, lärare osv)erbjuds vikariat först. Att man är praktikant är väl mer ett tecken på att man inte är beredd att söka jobb (vill prova på jobbet), att man har vissa problem som gör att man har svårt att klara av precis alla krav på en arbetsplats utan behöver mer stöttning och vägledning än andra, eller att man helt enkelt inte antagits som vikarie och inte heller får fast jobb, eller har jag fel? Låter ju annars som en förlust för alla kommuner att ha vikarier och inte bara praktikanter. Ber om ursäkt ifall jag är trög, men jag fattar verkligen inte detta.

Sedan ska man inte blanda ihop VFU-praktik med annan praktik. En person som t ex läst i 2 år på förskollärarprogrammet får inte vikariera eftersom universitetet är rädd att det ska inverka negativt på studiesituationen (en VFU-student skriver ju både uppsatser och praktiserar samtidigt ifall förskolorna sätter i system att nyttja studenterna som arbetskraft. Det beror alltså inte på att VFU-studenter anses olämpliga som vikarier.
Citera
2014-04-11, 19:04
Medlem
Citat:

Brodern tror att killens skada på hjärnan kan ha fått honom att erkänna saker han inte gjort...ok....killen är alltså hjärnskadad så till den graden, det kan väl inte komma som en överrraskning för någon i så fall? Totalt olämplig på en förskola om han nu inte ens kan hålla koll på vad han snackar om. Jisses...
Citera
2014-04-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Jävligt intressant och skrämmande tråd i många avseenden.
Jag har en fundering, som är lite OT men ändå - Är pedofili en sjukdom eller en läggning?
Det nämns vid ett flertal tillfällen innan i tråden att det inte är en läggning
Citera
2014-04-11, 19:17
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Brodern tror att killens skada på hjärnan kan ha fått honom att erkänna saker han inte gjort...ok....killen är alltså hjärnskadad så till den graden, det kan väl inte komma som en överrraskning för någon i så fall? Totalt olämplig på en förskola om han nu inte ens kan hålla koll på vad han snackar om. Jisses...

Du skulle nog inte få särskilt många poäng på högskoleprovets läsförståelse-del, gissar jag.. Så här skrev brorsan:
Citat:
När han blir pressad kan han säga vad som helst. Jag tror han kanske stannade lite i utvecklingen efter olyckan, han var tio år då.
Därifrån behövs det lite fantasi, och en god portion oärlighet, för att påstå att den intervjuade brodern säger att "han har erkänt saker han inte är skyldig till".
Citera
2014-04-11, 19:19
Medlem
Citat:
Rekomenderar ALLA som följer denna tråden att läsa detta! BRA ETT DET LÄNKADES!
Citera
2014-04-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja det ar alltid lika sjukt att folk ger sig pa anhoriga, jag har aldrig fattat varfor liksom.

Tycker det är helt rätt. Hela familjen ska straffas det var dom som uppfostra pedofilen då ska dom också lida för det. Hade någon gett sig på mitt barn hade hela hans familj fått ett helvete garanterat
Citera
2014-04-11, 19:20
Medlem
elastikmandens avatar
Nu har "diskussionen" hammanat i ett läge, som kan klassas som dillemma för pedofilen här. Så vad tycker ni man skall göra med en människiska som begår dessa handlingar? Även om han är så ung? Han försöker försvara sig, flera med honom gör det! Räcker inte det till totalt absurdum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in