2014-04-11, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag litar på skolverket och där är dom tydliga. Så dina åsikter är liksom ovidkommande precis som vanligt. Du har allt för mycket fel i allt du säger i princip, och svamlet är ovidkommande efter att skolverkets jurist har uttalat sig. Och det fattar vem som helst., Att du tror att en 21 praktikant ska vikariera för ordinarie personal har ingen betydelse efter som reglerna säger att det inte är så-. Man begriper mer då man inser att du inte är mer än skvallerkärring och inte insatt helt enkelt.

De trådarna du kommer in i efter 3,5 år och leker bror duktig i är ingen merit. Det va längesedan det genomskådades och framfördes. Återkom då du insett vad som gäller i detta fallet.
Nej, det säger skolverket inte alls, du ljuger.
"En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal" säger de, precis som jag skrivit. Det står ingenstans att de inte får vikariera. Det finns inga andra krav på vikarier inom barnomsorgen än att de ska visa ett rent polisregisterutdrag. Så länge någon är praktikant ska denne ha handledare och observeras. Övriga tider får de gärna vikariera. Fråga gärna valfri förskola om det bara är utbildade som vikarierar på förskolor!
Citera
2014-04-11, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Äpplen och päron! En praktikant som läser till exempelvis barnpedagog vid Lärarhögskolan har då ett uppenbart intresse för arbetet och har förmodligen viljan att efter avklarad utbildning jobba på förskola/liknande.

Här har vi en praktikant, som förvisso hade ett uppenbart intresse för arbetet, men det enda syftet med praktikplatsen var nog, eller i alla fall inte bara, att efter praktiken utbilda sig vidare och så småningom arbete på förskola/liknande.
Det finns inga formella krav på att vikarier inom barnomsorgen ska ha någon som helst utbildning. För att få fast anställning som förskollärare krävs förskollärarutbildningen, men i övrigt finns inte detta reglerat alls. Folk får plockas direkt från gatan och bli timvikarier i barnomsorgen (och blir det dessutom väldigt ofta.)
Citera
2014-04-11, 20:13
Medlem
kicki.swedens avatar
Jag tänkte lite på detta som brodern ska ha sagt.... att GM helt enkelt har det lite dåligt med förståndet.

Har han fått en sån pass skada att han inte kan skilja rätt från fel? Är det en möjlighet?
Har han stannat upp i sin psykiska utveckling?

Att han gjort vissa erkännanden ska man kanske inte lägga alltför stor vikt vid, tänk på Tomas Qvick....
Citera
2014-04-11, 20:16
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Tycker det var bra och väldigt modigt av storebror och gå till AB och berätta hur familjen blivit hotad osv.

Där står det även att JS var lite efter.
Det fick mig att söka mig hit för en liknande kommentar du publicerade.

Alla med lite hjärna och hjärta lider med dom.

Vad tjänar det till att gå på familjemedlemmar nu i efterhand...men riktigt störda människor har ju inget annat för sig, sos fall
Citera
2014-04-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford500
Jävligt intressant och skrämmande tråd i många avseenden.
Jag har en fundering, som är lite OT men ändå - Är pedofili en sjukdom eller en läggning?

Ordet "Phili" har fram till 1950-talet, lagts till ord för att tillsammans namnge ett sjukdomstillstånd. Läkarvetenskapen trodde sig kunna "bota".Phili är en förkortning av "Paraphili" som betyder "vid sidan om" - alltså något som avviker från det normala. Så var det exempelvis med homophili, som numer benämns, homosexualitet. Idag ses ord som slutar på "Phili", som en läggning. Det sammanblandas ofta med fetish, som ju är en helt annan sak. Definitionsmässigt är en fetish, ett föremål, en situation , en lukt eller något annat som måste finnas med för att den som har fetishen, ska kunna bli kåt. I verkligheten finns det sannolikt väldigt få. Att gilla höga klackar, nätstrumpor eller träd eller något hos små barn, kan vara exempel på fetish. De flesta som kallas "pedofiler", är i själva verket barnsex utnyttjare. Okunskapen gällande detta inom rättsväsendet, är gigantiskt. De anlitar dessvärre ofta expertis som inte är tillräckligt kunniga. Många som är dömda till vård då de har begått sexuella övergrepp mot barn, har flera diagnoser. Det är ofta dessa...så som sexualsadism (lustmördare ingår i denna kategori) som gör att de hamnar på rättspsyk. Genom att några med kunskap om sexologi, studerar den häktade, kan det sannolikt gå¨att få klarhet i om han är pedofil med någon kombinationssjukdom som det går att medicinera mot (och blir inlåst på rättspsyk) eller om han är barnsexutnyttjare (och får fängelse). Än idag finns det kulturer där barn "skolas" in i sexualitet av vuxna. Sammanfattningsvis: Trots att exempelvis "Homophili" inte längre ses som en sjukdom, är det inte i praktiken överförbart när det gäller Pedophili. Att ha läggningen är inget brott. När Pedophili levs ut på olika sätt som innebär att barn är involverade, då är det brott. Ofta döms till fängelse, när utredningen visar att det är fråga om barnsexutnyttjare.

Grabben som är häktad, tycks ha visat udda beteenden, men han har ändå klarat av skola, kunnat fatta beslut om sig själv och kunnat fungera i samhället. Han tycks inte ha vårdats inom psykiatrin. Det indikerar om att det kan visa sig att han är en barnsexutnyttjare
Citera
2014-04-11, 20:26
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Vare sig hjärnskada eller inte så borde hans föräldrar börjat ana ugglor när deras 21 årige son lägger upp Pokemon bilder och annat barn-pedo-trams på internet.

Jag tror att familjen kan ha anat oråd tidigare.

"Storebrodern säger att hans bror, efter en allvarlig trafikolycka som kostade en annan broder livet, har en hjärnskada.

– När han blir pressad kan han säga vad som helst. Jag tror han kanske stannade lite i utvecklingen efter olyckan, han var tio år då"

Från AB idag. Märkligt det där som brodern säger. -"Om han blir pressad kan han säga vad som helst." Det låter lite som storebrodern är orolig för vad lillebror kan komma att prata om i förhören. Kan ha fel men det verkar lite märkligt. Tydligen hade det blivit bråk i familjen direkt efter att de förstod vad grabben gjort. Bråk direkt efter ett sånt besked?

Jag hoppas naturligtvis att jag har fel i mina spekulationer och påpekar att det är just spekulationer och inget annat. Det viktigaste i det här är att alla de utsatta barnen får hjälp att klara sig framöver i livet. Pedofili är det j*vligaste skiten vi har i samhället. 15 år på kåken +kemisk kastrering.

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2014-04-11 kl. 20:29.
Citera
2014-04-11, 20:40
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag litar på skolverket och där är dom tydliga. Så dina åsikter är liksom ovidkommande precis som vanligt. Du har allt för mycket fel i allt du säger i princip, och svamlet är ovidkommande efter att skolverkets jurist har uttalat sig. Och det fattar vem som helst., Att du tror att en 21 praktikant ska vikariera för ordinarie personal har ingen betydelse efter som reglerna säger att det inte är så-. Man begriper mer då man inser att du inte är mer än skvallerkärring och inte insatt helt enkelt.

De trådarna du kommer in i efter 3,5 år och leker bror duktig i är ingen merit. Det va längesedan det genomskådades och framfördes. Återkom då du insett vad som gäller i detta fallet.
(min fetning)

Och det kommer ifrån personen som bergsäkert uttalade sig om att gm i Dalarömorden skulle få rättspsykiatrisk vård istället för fängelse. HaHaHa, större tavla får man leta efter.

Givetvis är det en sak vad skolverket skriver, och en annan sak hur det fungerar i verkligheten. Det borde ju faktiskt mer eller mindre alla förstå.
Citera
2014-04-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grandman
Tycker det är helt rätt. Hela familjen ska straffas det var dom som uppfostra pedofilen då ska dom också lida för det. Hade någon gett sig på mitt barn hade hela hans familj fått ett helvete garanterat

Hade någon våldtagit ditt barn och barnet i sin tur senare i livet själv förgripit sig på en minderårig så är det med andra ord du som ska stå ansvarig?

GM:s agerande tycks ha helt andra orsaker, men det kvittar såvida du är konsekvent.
Citera
2014-04-11, 20:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grandman
Tycker det är helt rätt. Hela familjen ska straffas det var dom som uppfostra pedofilen då ska dom också lida för det. Hade någon gett sig på mitt barn hade hela hans familj fått ett helvete garanterat
Du verkar ju utvecklingsstörd, men det är väl ingen som vill straffa din familj eller dina föräldrar för det? Ett sådant samhälle har vi inte och arvsynden är lite för bibliskt för min smak.
Citera
2014-04-11, 20:49
Medlem
Utan att veta vilken storebror som uttalat sig kan jag säga att det verkar vara en riktig samling avkommor i familjen. Äldsta brorsan Mika*el Stra*nke (nytt namn på FB = And*rake) har även han haft en flera år lång praktikplats på ett ställe i Kalmar där socialt utsatta och därmed sårbara barn samlas. Han tog på sig att agera samtalsterapeut och bete sig mycket märkligt i flera av barnens sociala medier. En 30-årig man som blev "bästis" och nära vän med småflickor...

Han lever med en kvinna som hade två barn med sig in i förhållandet, ett nyfött och ett i 7-årsåldern, det äldsta är nu familjehemsplacerat av okänd anledning.
Ett tips till utredarna är att ta hjälp av socialtjänsten i både Högsby och Mönsterås och ta en titt på hela familjen, magkänslan säger att något är mycket, mycket fel. Mina sympatier stannar hos de övergreppsutsatta barnen och deras familjer.
Citera
2014-04-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, det säger skolverket inte alls, du ljuger.
"En praktikant vid en förskola får aldrig ersätta ordinarie personal" säger de, precis som jag skrivit. Det står ingenstans att de inte får vikariera. Det finns inga andra krav på vikarier inom barnomsorgen än att de ska visa ett rent polisregisterutdrag. Så länge någon är praktikant ska denne ha handledare och observeras. Övriga tider får de gärna vikariera. Fråga gärna valfri förskola om det bara är utbildade som vikarierar på förskolor!

Du är ute och cyklar rätt friskt. En praktikant kan inte agera vikarie, vikarien ersätter ordinarie personal, enda möjligheten att en praktikant ska kunna göra det är att han eller hon får en anställning och då är det inte längre en praktik.
Citera
2014-04-11, 20:56
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjelle84
Du är ute och cyklar rätt friskt. En praktikant kan inte agera vikarie, vikarien ersätter ordinarie personal, enda möjligheten att en praktikant ska kunna göra det är att han eller hon får en anställning och då är det inte längre en praktik.

Ser att du inte läst till/är lärare.......... det är nämligen så här att de skiter i reglerna på skolorna, krisar det sig med vikarier så kan de ta in vem fan som helst om de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in