2014-04-11, 14:13
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timetoendit
Ja, det är ju verkligen därför Sverige går åt helvete. För att folk inte kan hantera bråktal.

När används det här i arbetslivet t.ex.? Arbetar som konsult till olika företag och deras ekonomiavdelningar och där är det simpel + och - som gäller.
Fast nu tänker du jättefel. Matematik på denna nivå är baskunskap. Verktyg som man sedan använder för att förstå och lösa mer komplexa problem inom alla möjliga ämnesområden såsom fysik, kemi, medicin etcetera. Kunskapen är en förutsättning för ytterligare kunskap.

Menar du på fullt allvar att varje människa bara ska lära sig precis det han eller hon behöver kunna för att hanka sig fram i livet?

Detta är en diskussion jag nyligen haft med min 11-åriga son som inte förstod varför han skulle lära sig bråkräkning. Hur gammal är du?

EDIT

Så om någon på företaget säger att en femtedel av budgeten är lönekostnader och en åttondel är marknadsföring så behöver du inte förstå vad hen säger?
Senast redigerad av Gregor-Samsa 2014-04-11 kl. 14:15.
Citera
2014-04-11, 14:17
Medlem
timetoendits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Fast nu tänker du jättefel. Matematik på denna nivå är baskunskap. Verktyg som man sedan använder för att förstå och lösa mer komplexa problem inom alla möjliga ämnesområden såsom fysik, kemi, medicin etcetera. Kunskapen är en förutsättning för ytterligare kunskap.

Menar du på fullt allvar att varje människa bara ska lära sig precis det han eller hon behöver kunna för att hanka sig fram i livet?

Detta är en diskussion jag nyligen haft med min 11-åriga son som inte förstod varför han skulle lära sig bråkräkning. Hur gammal är du?

EDIT

Så om någon på företaget säger att en femtedel av budgeten är lönekostnader och en åttondel är marknadsföring så behöver du inte förstå vad hen säger?

Missförstå mig rätt, det jag syftade på var att det här landet har en jäkla massa större problem än bråktal som borde komma i första hand. Men visst, du har rätt i ditt argument också. Är mellan 20-30.

Edit: Får tillägga att jag har kunskapen om detta, har alltid haft högsta betyg i matte, men aldrig använt det inom mitt arbetsliv bara.
Senast redigerad av timetoendit 2014-04-11 kl. 14:24.
Citera
2014-04-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
Du glömde det sista steget där 22-15=7, och att 22/15 alltså blir samma sak som 1 7/15
A just det, det har du rätt i. När täljaren är större nämnaren så kallas det ett oäkta bråk och då kan man ta täljaren minus nämnaren och då får man det du sa.
Citera
2014-04-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...

Det är väl människor som du som behöver "tårtexempel" och liknande. Två prinsesstårtor, en där 80% är kvar och en där 66% är kvar blir alltså tillsammans 75% av en tårta enligt dig. Man ska inte vara för kaxig .

Ts tänker naturligtvis rätt. MGN är lättaste sättet att lösa uppgiften.
Citera
2014-04-11, 14:26
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Vad i helvete pratar du om..? Du kan först och främst inte räkna, och du reflekterar inte över ditt resultat överhuvudtaget. Du får att två positiva tal tillsammans är mindre än vad ena talen är för sig.

4/5 + 2/3 = 12/15 + 10/15 = 22/15 vilket räcker som svar, kan väl skriva 21/15 + 1/15 = 7/5 + 1/15 om man vill det, men 22/15 tycker jag är tillräckligt.

Hahaha

Ironi funkar inte särskilt bra via nätet, inte ens tre punkter räcker alla gånger, dock intressant att se hur flashbacks mattesnillen reagerar på en självsäker idiots uppenbart felaktiga uträkning och tydliga fördömande av alla som inte kan lösa den elementära uppgiften i trådstarten

OnT: Du räknar helt rätt Ts.
Citera
2014-04-11, 14:31
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timetoendit
Missförstå mig rätt, det jag syftade på var att det här landet har en jäkla massa större problem än bråktal som borde komma i första hand. Men visst, du har rätt i ditt argument också. Är mellan 20-30.

Edit: Får tillägga att jag har kunskapen om detta, har alltid haft högsta betyg i matte, men aldrig använt det inom mitt arbetsliv bara.
Ah... Då är jag med och visst, bråkräkning hamnar rätt långt ner på listan över akuta problem.

Lite beroende på vilka problem du talar om så tror jag dock ändå att allt hänger ihop. Vårt samhälle har blivit fullständigt kravlöst och helt utan diciplin till förmån för en underbara men tyvärr helt förfelade tanken att alla ska få vara precis den dom vill, när dom vill och hur dom vill utan att behöva anstränga sig ett skit. Vi måste tvinga folk att bita ihop lite och anstränga sig och om det innebär att våra lata skitungar måste lära sig bråk så må det liksom vara hänt.
Citera
2014-04-11, 14:34
Medlem
Citat:
Hahaha

Ironi funkar inte särskilt bra via nätet, inte ens tre punkter räcker alla gånger, dock intressant att se hur flashbacks mattesnillen reagerar på en självsäker idiots uppenbart felaktiga uträkning och tydliga fördömande av alla som inte kan lösa den elementära uppgiften i trådstarten

Tappert försök men du kan tyvärr inte rädda den här situationen. Du har gjort bort dig.
Citera
2014-04-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Varför räknar du inte klart för? 22/15 = 1 och 7/15
Så du tycker att 1+7/15 är snyggare än 22/15? Motivera tack.
Citera
2014-04-11, 14:45
Medlem
tOpOffs avatar
Tappar fan hoppet om mänskligheten när jag läser den här tråden. Ni och alla andra som inte klarar detta blir belönade med Darwin Award och bör snarast hoppa framför ett tåg.
Citera
2014-04-11, 14:52
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Så du tycker att 1+7/15 är snyggare än 22/15? Motivera tack.

Jag minns matelektionerna på högstadiet, där skulle talet räknas klart annars fick man inte rätt på "proven".

Dvs 22/15 kan vara "1 liter sprit" och så nästan en halv liter till.

Varför enbart skriva 22/15? Det är lättare att se vad 1 + 7/15 är överfört till en sak

Slut på motivering.
Senast redigerad av Hegamon 2014-04-11 kl. 14:57.
Citera
2014-04-11, 14:59
Medlem
Citat:
Hahaha

Bara erkänn att du hade helt fel istället.
Citera
2014-04-11, 15:01
Medlem
Björnbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag minns matelektionerna på högstadiet, där skulle talet räknas klart annars fick man inte rätt på "proven".

Dvs 22/15 kan vara "1 liter sprit" och så nästan en halv liter till.

Varför enbart skriva 22/15? Det är lättare att se vad 1 + 7/15 är överfört till en sak

Slut på motivering.

På grundskolenivå kan det kanske finnas en poäng med att dela upp i en heltalskvot och rest. På högre nivå är dock 22/15 vedertaget. Båda svaren är lika rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in