2014-04-11, 14:13
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timetoendit
Ja, det är ju verkligen därför Sverige går åt helvete. För att folk inte kan hantera bråktal.

När används det här i arbetslivet t.ex.? Arbetar som konsult till olika företag och deras ekonomiavdelningar och där är det simpel + och - som gäller.
Fast nu tänker du jättefel. Matematik på denna nivå är baskunskap. Verktyg som man sedan använder för att förstå och lösa mer komplexa problem inom alla möjliga ämnesområden såsom fysik, kemi, medicin etcetera. Kunskapen är en förutsättning för ytterligare kunskap.

Menar du på fullt allvar att varje människa bara ska lära sig precis det han eller hon behöver kunna för att hanka sig fram i livet?

Detta är en diskussion jag nyligen haft med min 11-åriga son som inte förstod varför han skulle lära sig bråkräkning. Hur gammal är du?

EDIT

Så om någon på företaget säger att en femtedel av budgeten är lönekostnader och en åttondel är marknadsföring så behöver du inte förstå vad hen säger?
Senast redigerad av Gregor-Samsa 2014-04-11 kl. 14:15.
Citera
2014-04-11, 14:17
Medlem
timetoendits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Fast nu tänker du jättefel. Matematik på denna nivå är baskunskap. Verktyg som man sedan använder för att förstå och lösa mer komplexa problem inom alla möjliga ämnesområden såsom fysik, kemi, medicin etcetera. Kunskapen är en förutsättning för ytterligare kunskap.

Menar du på fullt allvar att varje människa bara ska lära sig precis det han eller hon behöver kunna för att hanka sig fram i livet?

Detta är en diskussion jag nyligen haft med min 11-åriga son som inte förstod varför han skulle lära sig bråkräkning. Hur gammal är du?

EDIT

Så om någon på företaget säger att en femtedel av budgeten är lönekostnader och en åttondel är marknadsföring så behöver du inte förstå vad hen säger?