2014-04-11, 13:55
Medlem
Nu vill jag att Pirre77 kommer in och visar oss lite mer avancerad matematik...!
Citera
2014-04-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...
Haha, applåder!

Du tänker kanske på multiplikation av bråk?
Citera
2014-04-11, 13:58
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Du råkar inte ha en länk till detta? Det låter för sorgligt för att vara sant.

Telegrammet från TT

http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=4483c5b6-fa25-479f-a5b4-dcbc1559a389

Detta bygger uppenbarligen på debattartikeln i DN
http://www.dn.se/debatt/gymnasister-har-svart-klara-matematik-for-mellanstadiet/

där man talar om en analys, men är den ens publicerad som en rapport?
" Sammanlagt analyserar vi för närvarande resultaten från flera tusen elever i varje årskurs inom några centrala områden av matematiken. Vi har också resultat från samtliga elever, cirka 1 500, i gymnasiets årskurs 1 i en större mellansvensk kommun."
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-04-11 kl. 14:02.
Citera
2014-04-11, 13:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Antagligen med samma kreativa ögon som han ser på stavningen av ordet 'matematiken'

/k

Jag är ingen han utan en hon. Man måste få skämta ibland om det allvarliga ämnet matematik eller som jag skrev mattematik.
Citera
2014-04-11, 13:59
Medlem
Har ritat upp för er som inte förstår hur man gör.

GMN = Gemensamma minsta nämnare.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2198kzp&s=8
Citera
2014-04-11, 14:00
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolters
Du råkar inte ha en länk till detta? Det låter för sorgligt för att vara sant.
Inte förvånande faktiskt... Vårt lands nästa generation består till stora delar av kretiner vars främsta kunskapskälla är You-Tube, som inte bemästar samtalskonst och diskurs på högre nivå än ett "like" på Facebook och vars högsta ambition i livet är att få "jobba med nått inom media eller typ blogga".
Hela tiden glatt påhejade av föräldrar, öärare och samhälle som aldrig någonsin skulle komma på idén att kränka dom stackars liven genom att ställa krav eller, gud förbjude, påpeka att dom är lata idioter.
Citera
2014-04-11, 14:01
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det får du klura ut själv om man leker lite med matematikens grundregler så kan man få det till vad som helst. Menade inget illa med min kommentar utan ville bara rucka lite på de matematiska reglerna. Om man ifrågasätter Pytagoras sats och sådant så kan det bli lite roligt med matematik som är ganska tråkigt att hålla på med för mig. Kemi är mer roligt och där hade jag MVG+. Det är jättebra att det finns matematiker som kan räkna ut allt, tycker jag. Men för mig är matematik en himla röra av x och y och (--) = + menar alltså inget illa med det jag skrev. Jag är en av dem som inte kan matematik och lärde mig aldrig att tänka i matte termer.
Haha försöker rädda ditt anseende antar jag. Läs lite senare kemi så ser du att det bara blir differentialekvationer hit och integraler dit.

Svårt att få MVG i gymnasiekemi va
Citera
2014-04-11, 14:05
Medlem
Sokools avatar
Nä vad händer med de svenska eleverna? Detta är såklart inte bara skolans fel utan även elevernas slappa attityd till att lära sig saker
Citera
2014-04-11, 14:06
Medlem
timetoendits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Menar ni att ni inte kan räkna ut vad fyra femtedelar plus två tredjedelar blir?

Täljare + täljare och nämnare + nämnare --> 4+2 = 6 och 5+3 = 8 --> 6/8 (sex åttondelar) vilket går att förenkla ner till 3/4 (tre fjärdedelar). Över tjugo år sedan jag gick ut grundskolan men detta kan man bara inte glömma. Inte undra på att Sverige rasar i Pisamätningarna...

Ja, det är ju verkligen därför Sverige går åt helvete. För att folk inte kan hantera bråktal.

När används det här i arbetslivet t.ex.? Arbetar som konsult till olika företag och deras ekonomiavdelningar och där är det simpel + och - som gäller.
Citera
2014-04-11, 14:06
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Haha försöker rädda ditt anseende antar jag. Läs lite senare kemi så ser du att det bara blir differentialekvationer hit och integraler dit.

Svårt att få MVG i gymnasiekemi va

Ja det vet jag men för mig blev det lättare att förstå matematik genom kemisk räkning. Och såg det då framför mig på ett annat sätt. Mitt anseende jag inte så rädd om jag tillåter mig att vara lite dum mellan varven och jag vill inte vara en Einstein. Tycker bara att det är kul att rucka lite på alla regler vi har lärt oss med ett lite annorlunda sätt att tänka.
Citera
2014-04-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polynomet
Har ritat upp för er som inte förstår hur man gör.

GMN = Gemensamma minsta nämnare.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2198kzp&s=8
Du glömde det sista steget där 22-15=7, och att 22/15 alltså blir samma sak som 1 7/15
Citera
2014-04-11, 14:07
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det får du klura ut själv om man leker lite med matematikens grundregler så kan man få det till vad som helst. Menade inget illa med min kommentar utan ville bara rucka lite på de matematiska reglerna. Om man ifrågasätter Pytagoras sats och sådant så kan det bli lite roligt med matematik som är ganska tråkigt att hålla på med för mig. Kemi är mer roligt och där hade jag MVG+. Det är jättebra att det finns matematiker som kan räkna ut allt, tycker jag. Men för mig är matematik en himla röra av x och y och (--) = + menar alltså inget illa med det jag skrev. Jag är en av dem som inte kan matematik och lärde mig aldrig att tänka i matte termer.
Och om man ruckar lite på kemins regler kan man säga att prutt är en ädelgas. Helt poänglöst men kemin blir så mycket roligare då...

Det är jättebra att ifrågasätta men när det gäller basala matematiska principer så är nog dom flesta rätt överens om att det inte finns så mycket utrymme för tolkning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in